(77/539/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 1977 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejska Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europesjkiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych, dotyczą między innymi świateł cofania;
w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa - w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów - jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją typu EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), która ma być wprowadzona w stosunku do każdego typu pojazdu;
w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;
ujednolicona procedura homologacji typu części świateł cofania umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w testach, oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach wysyłając kopie sporządzonego świadectwa homologacji typu części dla każdego typu; umiejscowienie znaku homologacji typu EWG części na wszystkich światłach cofania wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację zapobiega potrzebie kontroli technicznych świateł cofania w innych Państwach Członkowskich;
należy wziąć pod uwagę wymagania techniczne przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej regulaminie nr 23 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł cofania w pojazdach z napędem i ich przyczepach"(5)), które stanowią Załącznik do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego stosowania jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów silnikowych;
zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów silnikowych uprawnia do wzajemnego uznawania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie testów opartych na wspólnych wymaganiach,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
______(1) Dz.U. C 118 z 16.5.1977, str. 29.
(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 3.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(5) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ E/ECE/324/E/ECE/ TRANS/505/Rev.1/Add 22 z 20.8.1971.
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
5 Załącznik I:-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.