Dyrektywa 77/539/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA RADY
z dnia 28 czerwca 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep

(77/539/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 sierpnia 1977 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejska Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europesjkiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymagania techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych, dotyczą między innymi świateł cofania;

w związku z różnicami, jakie istnieją między przepisami krajowymi poszczególnych Państw Członkowskich, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie te Państwa - w uzupełnieniu do ich obowiązujących obecnie przepisów krajowych lub w miejsce tych przepisów - jednolitych regulacji, które pozwolą na objęcie wszystkich typów pojazdów homologacją typu EWG, będącą przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), która ma być wprowadzona w stosunku do każdego typu pojazdu;

w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymagania dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;

ujednolicona procedura homologacji typu części świateł cofania umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu kontrolę zgodności z wymaganiami dotyczącymi jednolitej konstrukcji oraz z wymaganiami zawartymi w testach, oraz informowanie innych Państw Członkowskich o swoich wynikach wysyłając kopie sporządzonego świadectwa homologacji typu części dla każdego typu; umiejscowienie znaku homologacji typu EWG części na wszystkich światłach cofania wyprodukowanych zgodnie z typem posiadającym homologację zapobiega potrzebie kontroli technicznych świateł cofania w innych Państwach Członkowskich;

należy wziąć pod uwagę wymagania techniczne przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ w jej regulaminie nr 23 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł cofania w pojazdach z napędem i ich przyczepach"(5)), które stanowią Załącznik do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego stosowania jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów silnikowych;

zbliżenie ustawodawstw krajowych odnoszących się do pojazdów silnikowych uprawnia do wzajemnego uznawania przez Państwa Członkowskie przeprowadzonych przez nie testów opartych na wspólnych wymaganiach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji EWG części dla każdego typu świateł cofania, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach.
2.
Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu EWG części, przyjmuje środki w celu sprawdzenia, czy modele produkcyjne są zgodne z typem posiadającym homologację, tak dalece, jak jest to konieczne, i w przypadku zaistnienia potrzeby wypływającej ze współpracy z innymi Państwami Członkowskimi. Takie sprawdzanie jest ograniczone do kontroli wyrywkowej.
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie, dla każdego typu kierunkowskazów, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji EWG części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I, dodatek 3.

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki zapobiegające stosowaniu znaków, które mogą powodować pomylenie świateł cofania, które uzyskały homologację typu zgodnie z art. 1 z innymi urządzeniami.

Artykuł  3
1.
Żadne Państwo Członkowskie nie może zabronić wprowadzenia na rynek świateł cofania na podstawie ich konstrukcji lub metody działania, w przypadku gdy posiadają one znak homologacji typu EWG części.
2.
Jednakże Państwo Członkowskie może zabronić wprowadzenia na rynek świateł cofania posiadających znak homologacji typu EWG części, które w sposób ciągły nie odpowiadają typowi, który posiada homologację.

Państwo to informuje pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o przyjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.

Artykuł  4 3

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji, której udzieliły, którą wycofały lub której udzielenia odmówiły na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
W przypadku kiedy Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji typu EWG części, stwierdza, że pewna ilość świateł cofania posiadających znak homologacji typu EWG części nie odpowiada typowi, któremu udzieliły homologacji, przyjmuje środki konieczne do zapewnienia, że produkowane modele odpowiadają typowi, który posiada homologację. Właściwe władze tego państwa informują władze pozostałych Państw Członkowskich o przyjętych środkach, które w przypadku stałego braku zgodności z typem, który posiada homologację mogą skutkować cofnięciem homologacji typu EWG części. Wspomniane władze przyjmują takie środki, jeśli zostały poinformowane przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o takim braku zgodności.
2.
Właściwe władze Państw Członkowskich w ciągu miesiąca informują się wzajemnie o każdym cofnięciu homologacji typu EWG części oraz o powodach przyjęcia środków.
Artykuł  6

Każda decyzja podjęta zgodnie z przepisami przyjętymi przy wprowadzaniu niniejszej dyrektywy, dotycząca odmowy lub cofnięcia homologacji typu EWG części świateł cofania lub zabraniająca wprowadzania ich do obrotu lub ich użytkowania, musi szczegółowo określać powody, na których jest oparta. Decyzja taka musi być przekazana zainteresowanej stronie, która w tym samym czasie musi być poinformowana o przysługującym jej prawie odwołania zgodnie z obowiązującymi przepisami w danym Państwie Członkowskim oraz o terminach wnoszenia takiego odwołania.

Artykuł  7

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu EWG lub krajowej homologacji dowolnego pojazdu silnikowego na podstawie jego świateł cofania, jeśli posiadają one znak homologacji typu EWG części oraz są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  8

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, dopuszczenia do ruchu lub eksploatowania dowolnego pojazdu na podstawie jego świateł cofania, jeżeli posiadają one znak homologacji typu EWG części oraz są zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  9 4

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  10

Wszystkie zmiany konieczne do dostosowania wymagań załączników do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  11
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od jej ogłoszenia i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy
Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 28 czerwca 1977 r.

W imieniu Rady

W. RODGERS

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 118 z 16.5.1977, str. 29.

(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 3.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dokument Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ E/ECE/324/E/ECE/ TRANS/505/Rev.1/Add 22 z 20.8.1971.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  5 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu świateł cofania wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za prowadzenie badań homologacyjnych przedkłada się:

1.3.1. dwie próbki, wyposażone w zalecane światło lub światła. Jeśli urządzenia nie są identyczne, ale są symetryczne i właściwe do montażu jedno po lewej i jedno po prawej stronie pojazdu, dwie przedłożone próbki mogą być identyczne i właściwe do montażu tylko z prawej lub tylko z lewej strony pojazdu.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia przedstawione do homologacji WE części, muszą być opatrzone:

2.1.1. nazwą handlową lub znakiem towarowym producenta;

2.1.2. jeśli to konieczne, aby zapobiec pomyłkom w instalowaniu świateł cofania w pojeździe, umieszcza się słowo "TOP" (wierzchołek) oznakowane poziomo w najwyższej części soczewki;

2.1.3. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(-y) zalecanej żarówki;

2.1.4. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Oznakowania musza być widoczne z zewnątrz po zamontowaniu urządzenia do pojazdu.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE, na podstawie art. 4 ust. 3 i jeżeli ma zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu światła cofania. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu światła cofania.

3.4. W przypadku gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego światło cofania i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem że światło cofania jest zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1. każde światło cofania zgodne z typem homologowanym stosownie do niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak ten składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji3

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

7 w odniesieniu do Węgier

8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

19 dla Rumunii

20 w odniesieniu do Polski

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

25 dla Chorwacji

26 w odniesieniu do Słowenii

27 w odniesieniu do Słowacji

29 w odniesieniu do Estonii

32 w odniesieniu do Łotwy

34 dla Bułgarii

36 w odniesieniu do Litwy

CY w odniesieniu do Cypru

IRL dla Irlandii

MT w odniesieniu do Malty

4.2.2. w pobliżu prostokąta "bazowego numeru identyfikacyjnego", zawartego w sekcji 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzonego dwoma cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym w odpowiednim załączniku do dyrektywy 77/539/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 00;

4.2.3. dodatkowego symbolu składającego się z liter "A" i "R", umieszczonych jak pokazano na rysunku 1 w dodatku 3.

4.2.4. Na światłach, których kąty pola widzenia są asymetryczne w odniesieniu do osi odniesienia w kierunku poziomym, strzałka skierowana w stronę, na której spełnione są specyfikacje fotometryczne, aż do konta 45º H.

4.3. Znak homologacji WE części musi zostać naniesiony na soczewkę światła lub jedną z soczewek w taki sposób, aby był nieusuwalny i wyraźnie czytelny, także po zamontowaniu świateł na pojeździe.

4.4. Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3 rysunek 1.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4. powyżej dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi światło cofania i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego małą literę "e", po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji typu (patrz ppkt 5.2.1);

4.5.2. kolejnego numeru (patrz ppkt 5.2.2, pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie, na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), a także, tam gdzie to konieczne, litera "D" i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

4.7.1. na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

4.7.2. w zespole, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych niniejszego q znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla pojedynczych znaków w dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

4.9. Przykłady znaków homologacji WE części dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych są zamieszczone w dodatku 3 rysunek 2.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każde światło cofania spełnia warunki fotometryczne określone w pkt 6 i 8 (*) Jednakże w przypadku światła cofania wybranego losowo z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 7 (*) ograniczone są w każdym odpowiednim kierunku do 80 % minimalnej wartości określonej w pkt 6 (*).

______

(*) Dokumentu określonego w ppkt 2.1 załącznika II do niniejszej dyrektywy.

DODATEK  1

DODATEK  2

DODATEK  3

 PRZYKŁADY ZNAKÓW HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

ZAŁĄCZNIK  II

  6 ZAKRES I WYMOGI TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejszy dyrektywa stosuje się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep.

2. WYMOGI TECHNICZNE

2.1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 1, 5-8 oraz w załącznikach 3 i 4 Regulaminu nr 23 EKG-ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- Regulaminu w jego pierwotnej formie (00) zawierającego suplementy 1-4 do Regulaminu nr 23 i sprostowanie(1);

- suplementu 5 do Regulaminu nr 23(2)

z wyjątkiem:

2.1.1. odniesienia do "Regulaminu nr 48", należy rozumieć jako odniesienia do "dyrektywy 76/756/EWG".

2.1.2. odniesienia do "Regulaminu nr 37", należy rozumieć jako odniesienia do "załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG".

2.1.3. W ppkt 6.4 sekcja przedostatnia zdanie "(patrz pkt 2 niniejszego Regulaminu)" należy rozumieć jako "(patrz dodatek 1 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)".

2.1.4. W ppkt 6.4 sekcja ostatnia zdanie "oświadczenie w pkt 11" Uwagi "formularza komunikatu (patrz załącznik I do niniejszego Regulaminu)" należy rozumieć jako "oświadczenie w uzupełnieniu do świadectwa homologacji (patrz dodatek 2 do załącznika I do niniejszej dyrektywy)".".

______

(1) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 22/Rev. 1

E/ECE/TRANS/505 )

(2) E/ECE/324 } Rev. 1/Add. 22/Rev. 1/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

ZAŁĄCZNIK  III

  7 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  IV

  8 (pominięty)

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
5 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/32/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1977.220.72

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 77/539/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł cofania pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 28/06/1977
Data ogłoszenia: 29/08/1977
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/06/1977