Dyrektywa 76/895/EWG odnosząca się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY
z dnia 23 listopada 1976 r.
odnosząca się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

(76/895/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 grudnia 1976 r.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

produkcja roślinna odgrywa ważną rolę w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;

na wydajność produkcji ciągły wpływ mają szkodliwe organizmy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz wirusy;

ochrona roślin przed tymi organizmami jest niezwykle istotnym elementem nie tylko ze względu na zapobieganie spadkowi wydajności, lecz także ze względu na jego wzrost;

jedną z najważniejszych metod ochrony roślin i produktów roślinnych przed wpływem szkodliwych organizmów jest stosowanie chemicznych środków ochrony roślin;

pestycydy nie mają jednak wyłącznie korzystnego działania na produkcję roślinną, ponieważ są to, w zasadzie, substancje toksyczne lub preparaty o szkodliwym działaniu ubocznym;

duża liczba pestycydów i ich metabolitów oraz produktów rozpadu może mieć szkodliwe skutki dla konsumentów produktów roślinnych;

pestycydy nie powinny być stosowane w okolicznościach, w których mogłyby stanowić zagrożenie dla życia ludzi i zwierząt;

w niektórych Państwach Członkowskich istnieją różne metody unikania tego zagrożenia; niektóre z tych państw ustaliły różne poziomy dopuszczalnej zawartości pozostałości określonych pestycydów w i na uprawianych roślinach i produktach roślinnych, które powinny być przestrzegane przed wprowadzeniem produktów do obiegu;

istniejące w Państwach Członkowskich różnice dotyczące dopuszczalnych poziomów zawartości pozostałości pestycydów mogą tworzyć bariery w obrocie handlowym i stanowić przeszkody w swobodnym przepływie towarów we Wspólnocie; z tego powodu niektóre dopuszczalne poziomy zawartości powinny być tak ustalone, aby mogły być stosowane przez Państwa Członkowskie;

należy dojść do porozumienia przy ustaleniu dopuszczalnych poziomów wymaganych w produkcji roślinnej i ochronie zdrowia ludzi i zwierząt;

wstępnie, dopuszczalne poziomy pozostałości niektórych pestycydów w i na owocach i warzywach należy ustalić, biorąc pod uwagę fakt, że te owoce i warzywa przeznaczone są, zasadniczo, do spożycia przez ludzi i sporadycznie do karmienia zwierząt; dopuszczalne poziomy powinny odpowiadać możliwie najniższym możliwym poziomom;

w całej Wspólnocie należy zapewnić swobodny obrót produktów o poziomie pozostałości niektórych pestycydów mniejszym lub równym dopuszczalnemu ustalonemu w załączniku II; równocześnie należy zezwolić Państwom Członkowskim na wprowadzenie do obiegu, na ich terytorium, bez dyskryminacji oraz w przypadkach, w których uznają one za zasadne, produktów o zawartości wyższej niż dopuszczalna poprzez ustalenie lub powstrzymanie się od ustalania dopuszczalnych poziomów dla tych produktów;

nie ma konieczności stosowania przepisów niniejszej dyrektywy w stosunku do owoców i warzyw przeznaczonych do wywozu do państw trzecich;

tym niemniej dopuszczalne poziomy ustalone w załączniku II mogłyby nieoczekiwanie spowodować zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt; w takich przypadkach Państwa Członkowskie powinny mieć prawo do czasowego obniżenia tych poziomów;

w takich przypadkach celowe jest ustanowienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją wewnątrz Stałego Komitetu ds. Ochrony Roślin;

Państwa Członkowskie, ustalając dopuszczalne poziomy zawartości pozostałości pestycydów dla produktów wprowadzanych do obiegu na ich terytorium, powinny upewnić się, czy poziomy te są przestrzegane, prowadząc urzędowe kontrole, podczas których pobiera się co najmniej próbki;

w tym przypadku urzędowe kontrole należy przeprowadzać przy wykorzystaniu wspólnotowych metod pobierania próbek oraz dokonywania analiz;

opracowanie metod pobierania próbek i dokonywania analiz jest środkiem wykonawczym natury technicznej i naukowej; w celu ułatwienia przyjęcia tego środka zasady dotyczące pobierania próbek i dokonywania analiz powinny być ustalone na podstawie procedur ustanawiających ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Stałego Komitetu ds. Ochrony Roślin;

każda zmiana załączników powinna być, wyłącznie z technicznego punktu widzenia, łatwiejsza do naniesienia dzięki przyspieszającej procedurze,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1
1.
Niniejsza dyrektywa dotyczy produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi, lub w wyjątkowych przypadkach jako pokarm dla zwierząt, zawartych w pozycjach Wspólnej Taryfy Celnej, określonych w załączniku I, na których lub w których wykryto pozostałości pestycydu wymienione w załączniku II.
2.
Niniejsza dyrektywa odnosi się także do tych samych produktów, po ich wysuszeniu lub przetworzeniu albo po włączeniu do wieloskładnikowych środków spożywczych, o ile te środki będą zawierać pozostałości pestycydu.
3.
Niniejszą dyrektywę stosuje się bez uszczerbku dla dyrektywy Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych(3) oraz dyrektywy Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zboża oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci(4). Jednakże do czasu ustalenia maksymalnych poziomów, zgodnie z przepisami art. 6 dyrektywy 91/321/EWG lub art. 6. dyrektywy 96/5/WE, w odniesieniu do omawianych produktów stosuje się przepisy art. 5a ust. 1 oraz ust. 3-6 niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2 2

Do celów niniejszej dyrektywy:

1. pozostałości pestycydu oznaczają pozostałości pestycydu oraz jego metabolitów, produktów ich rozkładu lub produktów ich reakcji wymienionych w załączniku II, które są obecne w lub na produktach określonych w art. 1;

2. wprowadzenie do obrotu oznacza jakiekolwiek przekazywanie po zbiorze, za wynagrodzeniem lub bez, produktów określonych w art. 1.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie nie mogą zakazać lub utrudniać wprowadzenia na rynek, na ich terytorium, produktów określonych w art. 1 na podstawie zawartości w nich pozostałości pestycydów nieprzekraczającej dopuszczalnych poziomów ustanowionych w załączniku II.
2.
Państwa Członkowskie, w przypadkach, w których uznają za zasadne, mogą dopuścić do obiegu, na swoim terytorium, produkty wymienione w art. 1, które zawierają pozostałości pestycydów wyższe niż ustanowione w załączniku II.
3.
Państwa Członkowskie informują inne Państwa Członkowskie i Komisję o każdym przypadku skorzystania z możliwości przewidzianych w ust. 1 i 2.
Artykuł  4
1. 3
Jeżeli Państwo Członkowskie w wyniku uzyskania nowych informacji albo w wyniku ponownej oceny aktualnych informacji uznaje, że maksymalny poziom ustalony w załączniku II zagraża zdrowiu ludzi lub zwierząt i z tego powodu wymaga podjęcia szybkich działań, dane Państwo Członkowskie może tymczasowo obniżyć poziom na swoim terytorium. W takim przypadku powiadamia ono Komisję niezwłocznie o podjętych środkach, załączając uzasadnienie podjętych działań.
2.
W odniesieniu do produktów wymienionych w art. 8 zadecyduje się, czy dopuszczalne poziomy ustalone w załączniku II wymagają zmiany. Do czasu podjęcia decyzji przez Radę lub Komisję, zgodnie z wyżej wymienioną procedurą, Państwo Członkowskie może utrzymać środki, które już podjęło.
Artykuł  5 4

Zmiany w załącznikach I i II, wprowadzone w wyniku rozwoju wiedzy lub postępu technicznego, należy stosować zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 7. W szczególności, w przypadku ustalania maksymalnych poziomów pozostałości, należy uwzględnić ocenę istotnego ryzyka przyjęcia pozostałości pestycydu z pokarmem oraz liczbę i jakość dostępnych danych.

Artykuł  5a 5
1.
Do celów niniejszego artykułu Państwo Członkowskie pochodzenia oznacza Państwo Członkowskie, na którego terytorium produkt wyszczególniony w art. 1 ust. 1 i 2 albo został legalnie wyprodukowany i sprzedawany, albo wprowadzony do swobodnego obrotu, a Państwo Członkowskie przeznaczenia oznacza Państwo Członkowskie, na którego terytorium dany produkt jest sprowadzany i wprowadzany do obrotu dla działań innych niż tranzyt do innego Państwa Członkowskiego lub państwa trzeciego.
2.
Państwa Członkowskie wprowadzą ustalenia dotyczące ustanowienia maksymalnych poziomów pozostałości, albo na stałe, albo czasowo, dla produktów określonych w art. 1 ust. 1 i 2, sprowadzonych na ich terytorium z Państwa Członkowskiego pochodzenia, uwzględniając dobre warunki prowadzenia działalności rolnej w Państwie Członkowskim pochodzenia oraz bez uszczerbku dla warunków niezbędnych do ochrony zdrowia konsumentów, w przypadku gdy nie zostały ustalone maksymalne poziomy pozostałości tych produktów zgodnie z art. 5.
3.
W przypadku gdy:

– nie ustalono maksymalnego poziomu pozostałości dla produktu określonego w art. 1 ust. 1 i 2 zgodnie z art. 5a, oraz

– taki produkt, który spełnia wymogi maksymalnych poziomów pozostałości stosowanych w Państwie Członkowskim jego pochodzenia został poddany w Państwie Członkowskim przeznaczenia takim środkom, których wynikiem jest zakaz lub ograniczenie wprowadzenia tego produktu do obrotu z powodu przekroczenia maksymalnego poziomu pozostałości przyjętego w Państwie Członkowskim przeznaczenia, oraz

– Państwo Członkowskie przeznaczenia wprowadziło nowe maksymalne poziomy pozostałości lub też zmieniło te poziomy w swoim ustawodawstwie, lub też wprowadziło zmiany w swoich kontrolach, które są nieproporcjonalne i/lub dyskryminujące w porównaniu do jego własnej produkcji, lub gdy maksymalny poziom pozostałości ustalony przez Państwo Członkowskie przeznaczenia różni się w istotny sposób od odpowiadających poziomów ustanowionych w pozostałych Państwach Członkowskich, lub gdy maksymalny poziom pozostałości stosowany przez Państwo Członkowskie przeznaczenia reprezentuje nieproporcjonalny poziom ochrony w porównaniu z poziomem ochrony stosowanym przez Państwo Członkowskie do pestycydów niosących podobny poziom zagrożenia lub w stosunku do podobnych produktów rolnych lub środków spożywczych,

stosuje się następujące przepisy wyjątkowe:

a) Państwo Członkowskie przeznaczenia powiadamia o zastosowanych środkach pozostałe zainteresowane Państwa Członkowskie oraz Komisję w terminie 20 dni od ich zastosowania. To powiadomienie dokumentuje dany stan faktyczny;

b) na podstawie powiadomienia, określonego w lit. a), oba zainteresowane Państwa Członkowskie kontaktują się niezwłocznie w celu zlikwidowania, w każdym przypadku, zakazujących lub ograniczających skutków środków przyjętych przez Państwo Członkowskie przeznaczenia, poprzez zastosowanie uzgodnionych między nimi środków; Państwa Członkowskie przedkładają sobie wzajemnie wszelkie wymagane informacje.

W okresie trzech miesięcy od powiadomienia, określonego w lit. a), zainteresowane Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o wyniku powyższych kontaktów, w szczególności o środkach, które zamierzają zastosować, włączając ustalone maksymalne poziomy stężenia pozostałości pestycydu. Państwo Członkowskie pochodzenia powiadamia inne Państwa Członkowskie o wyniku powyższych kontaktów;

c) Komisja niezwłocznie powiadomi o sprawie Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin, oraz, jeśli to jest możliwe, przedkłada propozycję ustalenia w załączniku II tymczasowego maksymalnego poziomu pozostałości podjętą zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 7.

W swoim wniosku Komisja uwzględnia aktualny poziom wiedzy naukowej i technicznej w danej kwestii, w szczególności dane dostarczone przez Państwa Członkowskie ze szczególnym uwzględnieniem oceny toksykologicznej i szacunkowym poziomem dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI), dobrych warunków prowadzenia działalności rolniczej oraz dane z testów stosowanych przez Państwo Członkowskie pochodzenia do ustalania maksymalnego poziomu pozostałości, wraz z przyczynami, dla których Państwo Członkowskie przeznaczenia zdecydowało się na podjęcie rozpatrywanych środków.

Okres ważności tymczasowych poziomów pozostałości pestycydu jest ustanawiany w przyjętym akcie prawnym i nie może przekraczać czterech lat. Ten okres można wiązać z dostawą przez Państwo Członkowskie pochodzenia i/lub pozostałe zainteresowane Państwa Członkowskie wyników testów wymaganych przez Komisję dla ustalenia maksymalnego poziomu pozostałości, zgodnie z art. 5. Na żądanie Komisja i Państwa Członkowskie są informowane o programie wyznaczonych testów.

4.
Wszelkie środki przewidziane w ust. 2 i 3 podejmowane są przez Państwo Członkowskie w poszanowaniu jego zobowiązań wynikających z Traktatu, w szczególności jego art. 30 i 36.
5.
Dyrektywa Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych(5) nie dotyczy środków przyjętych i ogłoszonych przez Państwa Członkowskie zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu.
6.
Szczegółowe środki wprowadzające procedurę wymienioną w niniejszym artykule można zastosować zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8.
Artykuł  6
1.
Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia przestrzegania zgodności dopuszczalnych poziomów z niniejszą dyrektywą, przeprowadzając wyrywkowe kontrole.
2.
Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki, aby zapewnić, że w przypadku produktów określonych w art. 1 poddanych weryfikacji przewidzianej w ust. 1 pobieranie próbek oraz ilościowa i jakościowa analiza przeprowadzana do celów identyfikacji oraz oszacowania ilości pozostałości pestycydów przeprowadzana jest zgodnie z procesami i metodami, które należy ustanowić zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 7.
Artykuł  7 6
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt ustanowiony na mocy art. 58 rozporządzenia (WE) nr 178/2002(6).
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(7).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  8 7
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na piętnaście dni.

Artykuł  8a 8
1.
Komisję wspomaga Komitet.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny
Artykuł  9 9
1.
Niniejsza dyrektywa stosuje się do produktów określonych art. 1 przeznaczonych do wywozu do państw trzecich. Jednakże maksymalne poziomy pozostałości pestycydów ustalone zgodnie z niniejszą dyrektywą nie mają zastosowania do produktów poddanych przed wywozem specjalnej obróbce, jeśli można należycie udowodnić, że:

a) państwo trzecie przeznaczenia wymaga poddania produktu szczególnej obróbce dla zapobieżenia wprowadzeniu organizmu szkodliwego na swoje terytorium;

albo

b) taka obróbka jest konieczna dla ochrony produktów przed szkodliwymi organizmami podczas transportu do państwa trzeciego przeznaczenia oraz w trakcie jego składowania.

2.
Niniejsza dyrektywa nie stosuje się do produktów określonych w art. 1 jeśli można należycie udowodnić, że są przeznaczone do:

a) produkcji wyrobów innych niż środki spożywcze lub pasza dla zwierząt; lub

b) do siewu lub sadzenia.

Artykuł  10

Niniejszą dyrektywę stosuje się bez uszczerbku dla wspólnotowych przepisów dotyczących wspólnych standardów jakości dla owoców i warzyw.

Artykuł 10a 10

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zapewnienia, aby zmiany do załącznika II wynikające z decyzji określonych w art. 5 mogły być stosowane na ich terytorium w okresie co najwyżej ośmiu miesięcy od ich przyjęcia, a w okresie krótszym, jeśli wymaga tego ochrona zdrowia ludzkiego.

W celu zabezpieczenia uzasadnionych oczekiwań, wspólnotowe akty prawne wykonawcze mogą wprowadzić okresy przejściowe dla stosowania niektórych maksymalnych poziomów pozostałości, co umożliwi normalny obrót zebranymi produktami.

Artykuł  11

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu dwóch lat od jej opublikowania i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł 12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 listopada 1976 r.

W imieniu Rady
A.P.L.M.M. VAN DER STEE
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 97 z 28.7.1969, str. 35.

(2) Dz.U. C 40 z 25.3.1969, str. 4.

(3) Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/4/WE (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 12).

(4) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17.

(5) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją 96/139/WE (Dz.U. L 32 z 10.2.1996, str. 31).

(6) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz produktów, o których mowa w art. 1

Nr pozycji WTC Wyszczególnienie
07.01 B Kapusta, kalafior i brukselka, świeża lub mrożona
07.01 C Szpinak świeży i mrożony
07.01 D Sałata warzywna, włączając endywię i cykorię, świeże lub
mrożone
07.01 E Boćwina (albo burak cukrowy) i karczochy, świeże i mrożone
07.01 F Warzywa strączkowe, w strąkach i bez, świeże lub mrożone
07.01 G Marchew, rzepa, sałata z buraków ćwikłowych, kozibród, seler
naciowy, rzodkiewka i podobne jadalne rośliny korzeniowe,
świeże lub mrożone
07.01 H Cebule, szalotka i czosnek świeży lub mrożony
07.01 IJ Por i inne rośliny cebulowe, świeże lub mrożone
07.01 K Szparagi, świeże lub mrożone
07.01 L Karczochy, świeże lub mrożone
07.01 M Pomidory, świeże lub mrożone
07.01 N Oliwki, świeże lub mrożone
07.01 O Kapary, świeże lub mrożone
07.01 P Ogórki i korniszony, świeże lub mrożone
07.01 Q Grzyby i trufle, świeże lub mrożone
07.01 R Koper, świeży lub mrożony
07.01 S Papryka słodka, świeża lub mrożona
07.01 T Inne, świeże lub mrożone
ex 07.02 Warzywa, surowe, mrożone
ex 08.01 Daktyle, banany, orzechy kokosowe, orzechy brazylijskie,
orzechy nerkowca (1),owoce awokado, mango, owoce drzewa guawa
i mangostanu, świeże, w łupinach i obrane
ex 08.02 Owoce cytrusowe, świeże (1)
ex 08.03 Figi, świeże(1)
ex 08.04 Winogrona, świeże(1)
ex 08.05 Orzechy, inne niż w rubryce nr 08.01, świeże(1), w łupinach lub
obrane
08.06 Jabłka, gruszki i owoce pigwy, świeże(1)
08.07 Owoce pestkowe, świeże(1)
08.08 Jagody, świeże(1)
08.09 Inne owoce, świeże(1)
ex 08.10 Owoce, surowe, konserwowane przez zamrożenie, bez dodatku
cukru (1)
(1) Owoce mrożone traktowane są w taki sam sposób, jak świeże.

ZAŁĄCZNIK  II 11

Wykaz pozostałości pestycydów i dopuszczalnych poziomów pozostałości

Pestycydy Maksymalny poziom (w mg/kg (ppm))
Dopuszczalne poziomy Nazwa potoczna
trialat S-2, 3-dichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu; S-2, 3,3-trichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu 0,1
dodyna N-dodecyloguanidynowy octan 1: owoce ziarnkowe i pestkowe

0,2: pozostałe produkty

malation S[-1,2-bis (etoksykarbonylo)-etylo]-O,O-di metylu ) 2: owoce cytrusowe
ditiofosforan } 3: warzywa, oprócz warzyw

korzeniowych

włączając malaoxon S-(-1,2-bis (etoksykarbonylo)-etylo)-O,O-dimetylu ) 0,5: pozostałe produkty
tiofosforan )
paraokson O,O-dietylo-O-(4-nitrofenylu)-fosforan 0,5
paraokson metylowy O,O-dimetylo-O-(4-nitrofenylu) fosforan 0,2
trichlorfon O,O-dimetylo-(2,2,2-trichloro-1-hydroksy-etylu) fosfonian 0,5
dichlofluanid N-dichlorofluorometylotio-Nfenylo-N, N'-dimetylosulfonoamid 10: sałata, truskawki inne

owoce jagodowe, winogrona

5: pozostałe produkty
związki fentyny (suma wyrażona jako wodorotlenek fentyny) tripfenylotin 1: seler 0,1: marchew
0,05: pozostałe produkty
bromek metylu bromometan 0,1: orzechy, morele,

brzoskwinie, śliwki, figi

oraz winogrona

pyretryny (suma pyretrin I i II, cyneryny I i II, jasmoliny I i II) - 1
wamidotion (suma wamidotionu i sulfotlenku wamidotionu) tiofosforan 0,0-dimetylo-S-2-(1-metylokarbamoiloetylotio)-etylu 0,5: owoce ziarnkowe
0,05: pozostałe produkty
chinometionat 6-metylo-1,3-ditiolo-[4,5-b]-quinoksalin-2-on 0,3
fosalon S-(6-chloro-2osobensooksazolin-3-yl) metyl 00-dietylfosforoditionat 1: owoce cytrusowe

i truskawki

2: owoce ziarnkowe

i brzoskwinie

0,1: warzywa korzeniowe

i oliwki

1: pozostałe produkty

(1) Dopuszcza się nieistotne pozostałości poniżej dolnej granicy czułości metody oznaczania.
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
3 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
4 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
5 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
6 Art. 7 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
7 Art. 8 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
8 Art. 8a:

- dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.

9 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
10 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 97/41/WE z dnia 25 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.184.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 sierpnia 1997 r.
11 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 80/428/EWG z dnia 28 marca 1980 r. (Dz.U.UE.L.80.102.26) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 11 września 1980 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 81/36/EWG z dnia 9 lutego 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.46.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 lutego 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 82/528/EWG z dnia 19 lipca 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.234.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 sierpnia 1982 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 88/298/EWG z dnia 16 maja 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.126.53) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 1988 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 89/186/EWG z dnia 6 marca 1989 r. (Dz.U.UE.L.89.66.36) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 marca 1989 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 93/58/EWG z dnia 29 czerwca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.211.6) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 lipca 1993 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 2 dyrektywy nr 96/32/WE z dnia 21 maja 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.144.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 czerwca 1996 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 96/32/WE z dnia 21 maja 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.144.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 kwietnia 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/24/WE z dnia 28 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.107.28) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 maja 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/57/WE z dnia 22 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.244.76) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 października 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2000/82/WE z dnia 20 grudnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.01.3.18) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 stycznia 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2002/66/WE z dnia 16 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.192.47) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 sierpnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2002/71/WE z dnia 19 sierpnia 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.225.21) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 sierpnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2002/79/WE z dnia 2 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.291.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 listopada 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/60/WE z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.155.15) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 25 czerwca 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2003/118/WE z dnia 5 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.327.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 5 stycznia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2005/70/WE z dnia 20 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.276.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2006/59/WE z dnia 28 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.175.61) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lipca 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2006/62/WE z dnia 12 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.206.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 sierpnia 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2007/8/WE z dnia 20 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.63.9) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 marca 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2007/55/WE z dnia 17 września 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.243.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 października 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2007/57/WE z dnia 17 września 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.243.61) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 8 października 2007 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1976.340.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 76/895/EWG odnosząca się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 23/11/1976
Data ogłoszenia: 09/12/1976
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/11/1976