Dyrektywa 76/760/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA RADY
z dnia 27 lipca 1976 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep

(76/760/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 września 1976 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, jakim muszą odpowiadać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych dotyczą, między innymi, oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym, zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3);

w dyrektywie 76/756/EWG(4) Rada ustanowiła wspólne wymogi dotyczące instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach;

zharmonizowana procedura homologacji dla oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu sprawdzenie zgodności ze wspólnymi wymogami w zakresie konstrukcji i badań oraz powiadamianie innych Państw Członkowskich o swoich ustaleniach, przez przesłanie egzemplarza świadectwa homologacji części, sporządzanego dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej; umieszczenie znaku homologacji EWG części na wszystkich światłach wytwarzanych zgodnie z homologacją, eliminuje konieczność przeprowadzania kontroli technicznych tego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej w pozostałych Państwach Członkowskich;

pożądane jest uwzględnienie wymogów technicznych przyjętych przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych w jej regulaminie nr 4 ("Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń do oświetlania tylnej tablicy rejestracyjnej w pojazdach silnikowych (oprócz motocykli) i ich przyczepach")(5), które załączone jest do Porozumienia z dnia 20 marca 1958 r. dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań;

zbliżanie ustawodawstw odnoszących się do pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie przeprowadzanych przez nie badań opartych na wspólnych wymogach,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji EWG części dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, które spełnia wymagania w zakresie konstrukcji i badań ustanowionych w odpowiednich załącznikach.
2.
Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji EWG części podejmuje środki wymagane w celu sprawdzenia, czy modele seryjne są zgodne z homologowanym typem, jeśli zajdzie taka potrzeba i w stopniu, w jakim jest to niezbędne, we współpracy z właściwymi władzami innych Państw Członkowskich. Sprawdzenie ogranicza się do kontroli na miejscu.
Artykuł  2 2

Państwa Członkowskie dla każdego typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielają homologacji zgodnie z art. 1, wydają producentowi znak homologacji EWG części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3.

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu zapobieżenia używaniu znaków, które mogłyby prowadzić do mylenia oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, któremu udzielono homologacji zgodnie z art. 1, i innymi urządzeniami.

Artykuł  3
1.
Żadne Państwo Członkowskie nie może zabronić wprowadzenia do obrotu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej z przyczyn odnoszących się do jego konstrukcji lub metody działania, jeśli posiada ono znak homologacji EWG części.
2.
Jednakże Państwo Członkowskie może zabronić wprowadzenia do obrotu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej posiadającego znak homologacji EWG części, jeśli systematycznie nie jest zgodne z typem, któremu udzielono homologacji.

Państwo takie powiadamia bezzwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję o podjętych środkach, przedstawiając powody swojej decyzji.

Artykuł  4 3

Właściwe organy Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji, której udzieliły, odmówiły lub cofnęły na mocy niniejszej dyrektywy.

Artykuł  5
1.
W przypadku, gdy Państwo Członkowskie, które udzieliło homologacji EWG części stwierdzi, że pewna liczba świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną opatrzonych tym samym znakiem homologacji EWG części nie odpowiada typowi, któremu udzieliły homologacji, podejmuje środki konieczne dla zapewnienia, że modele seryjne odpowiadają typowi, który posiada homologację. Właściwe władze tego państwa powiadamiają władze pozostałych Państw Członkowskich o podjętych środkach, które w przypadku stałego braku zgodności z typem, który posiada homologację mogą skutkować cofnięciem homologacji EWG części. Wspomniane władze podejmują takie same środki, jeżeli zostaną powiadomione przez właściwe władze innego Państwa Członkowskiego o wystąpieniu takiego uchybienia w zakresie zgodności.
2.
Właściwe władze Państw Członkowskich w ciągu miesiąca powiadamiają się wzajemnie o każdym cofnięciu homologacji EWG części oraz o powodach podjęcia takiego środka.
Artykuł  6

Każda decyzja podjęta zgodnie z przepisami przyjętymi przy wykonywaniu niniejszej dyrektywy, dotycząca odmowy lub cofnięcia homologacji EWG części oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej lub zabraniająca wprowadzenia ich do obrotu lub ich użytkowania, musi szczegółowo określać powody na których została oparta. Decyzje takie przekazuje się do wiadomości zainteresowanej stronie, wraz z informacją dotyczącą środków zaradczych, które ta strona może podjąć na mocy obowiązujących w Państwach Członkowskich przepisów ustawowych, oraz informacją na temat terminów ustalonych w odniesieniu do podjęcia takich środków.

Artykuł  7

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu EWG lub krajowej homologacji typu pojazdowi z przyczyn odnoszących się do jego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli opatrzone jest znakiem homologacji typu EWG i zamontowane jest zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  8

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do ruchu lub eksploatacji pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli opatrzone jest znakiem homologacji typu EWG i zamontowane jest zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

Artykuł  9 4

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach oraz ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych.

Artykuł  10

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania wymogów załączników celem uwzględnienia postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  11
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 lipca 1977 i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Stosują one te przepisy najpóźniej z mocą od dnia 1 października 1977.
2.
Z chwilą notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie poinformują Komisję, w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag, o wszelkich projektach przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 1976 r.

W imieniu Rady

M. van der STOEL

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. nr C 76 z 7.04.1975, str. 37.

(2) Dz.U. nr C 248 z 29.10.1975, str. 23.

(3) Dz.U. nr L 42 z 23.02.1970, str. 1.

(4) Dz.U. nr L 262 z 27.09.1976, str. 1.

(5) Europejska Komisja Gospodarcza, dokument E/ECE/324, Uzupełnienie 3 Zmiana 1 z dnia 29 października 1975 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  5 PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o homologację WE części, na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w odniesieniu do typu oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej jest przedkładany przez producenta.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych należy przekazać:

1.3.1. dwie próbki, wyposażone w dane oświetlenie lub w zalecane oświetlenie.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części muszą posiadać:

2.1.1. nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

2.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(y) zalecanej żarówki;

2.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Są one widoczne od zewnątrz, gdy urządzenie zamontowane jest w pojeździe.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeżeli odpowiednie wymagania są spełnione, przyznaje się homologację WE na podstawie art. 4 ust. 3 lub, jeżeli ma zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Każdemu homologowanemu typowi oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej przyznaje się numer homologacji zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru innemu typowi oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej.

3.4. W przypadku gdy wymagana jest homologacja WE części dla typu urządzenia oświetleniowego i sygnalizacji świetlnej obejmującego oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej i inne światła, może zostać wydany jednolity znak homologacji WE części, pod warunkiem że oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej spełnia wymagania niniejszej dyrektywy oraz że każde z innych świateł tworzących część urządzenia oświetleniowego i sygnalizacji świetlnej, dla których wymagana jest homologacja WE części, spełniają wymagania szczególnej dyrektywy mającej do nich zastosowanie.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowań określonych w ppkt 2.1 każde oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej zgodne z homologowanym typem jest oznaczone znakiem homologacji WE części na mocy niniejszej dyrektywy.

4.2. Znak ten składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego literę "e", po której następują litery lub numer odpowiadający Państwu Członkowskiemu, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

7 w odniesieniu do Węgier

8 w odniesieniu do Republiki Czeskiej

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

19 dla Rumunii

20 w odniesieniu do Polski

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

25 dla Chorwacji

26 w odniesieniu do Słowenii

27 w odniesieniu do Słowacji

29 w odniesieniu do Estonii

32 w odniesieniu do Łotwy

34 dla Bułgarii

36 w odniesieniu do Litwy

CY w odniesieniu do Cypru

IRL dla Irlandii

MT w odniesieniu do Malty;

4.2.2. umieszczonego w pobliżu prostokąta "bazowego numeru identyfikacyjnego" zawartego w sekcji 4 numeru homologacji, określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzonego dwiema cyframi wskazującymi kolejny numer przypisywany do ostatniej głównej zmiany technicznej do dyrektywy 76/760/EWG w dniu udzielenia homologacji EWG. W niniejszej dyrektywie numerem tym jest 00;

4.2.3. dodatkowego symbolu: litery "L".

4.3. Znak homologacji WE części i dodatkowy symbol umieszczane są na soczewce światła lub na jednej z soczewek w sposób nieusuwalny i łatwo czytelny, nawet gdy oświetlenie jest zamontowane na pojeździe.

4.4. Przykłady znaków homologacji WE części znajdują się w dodatku 3 rysunek 1.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4 dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego literę "e", po której następują litery lub numer odpowiadający Państwu Członkowskiemu, które udzieliło homologacji części (patrz ppkt 4.2.1);

4.5.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2., pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać umieszczony w dowolnym miejscu na światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po zainstalowaniu świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie, na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), jak również, tam gdzie to konieczne, litera "D" i wymagana strzałka zostaną zaznaczone:

4.7.1. albo na odpowiedniej powierzchni emitującej światło, albo 4.7.2. w grupie, w taki sposób, aby wszelkie światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary wymienione dla najmniejszych pojedynczych znaków w dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

4.9. Przykłady znaku homologacji WE części świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych z innymi światłami znajdują się w dodatku 3 rysunek 2.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJI

5.1. W przypadku zmiany typu, który homologowano na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Jako zasada generalna środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmowane będą zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Luminancja B każdego urządzenia wybranego losowo z wyprodukowanej partii nie może być niższa niż 2 cd/m2, zaś w formule gradientu czynnik 2 może zostać zastąpiony czynnikiem 3 (patrz ustęp 9 dokumentów określonych w ppkt 2.1. załącznika II do niniejszej dyrektywy).

DODATEK  1

DODATEK  2

DODATEK  3

 PRZYKŁADY ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

ZAŁĄCZNIK  II

  6 ZAKRES I WYMAGANIA TECHNICZNE

1. ZAKRES

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej w pojazdach silnikowych i ich przyczepach.

2. WYMAGANIA TECHNICZNE

2.1. Wymagania techniczne wymienione są w ust. 1 i 5-9 oraz w załącznikach 3-5 rozporządzenia EKG-ONZ nr 4, które składają się z następujących dokumentów:

- rozporządzenia w jego oryginalnym brzmieniu(1),

- uzupełnienia 1 do rozporządzenia nr 4(2),

- uzupełnienia 2 do rozporządzenia nr 4(3),

- uzupełnień 3 i 4 do rozporządzenia nr 4(4),

- uzupełnienia 5 do rozporządzenia nr 4(5).

- z tym, że:

2.1.1. Odniesienie do "rozporządzenia nr 48" należy rozumieć jako odniesienie do "dyrektywy 76/756/EWG".

2.1.2. Odniesienie do "rozporządzenia nr 37" należy rozumieć jako odniesienie do "załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG"."

______

(1) E/ECE/324 } Add. 3./Amend.

E/ECE/TRANS/505 )

(2) E/ECE/324 } Add. 3/Amend. 1 and .../Amend. 1/Corr. 1.

E/ECE/TRANS/505 )

(3) E/ECE/324 } Add. 3/Amend. 2.

E/ECE/TRANS/505 )

(4) E/ECE/324 } Add. 3/Amend. 3.

E/ECE/TRANS/505 )

(5) TRANS/WP.29/447.

ZAŁĄCZNIK  III

  7 (pominięty)

ZAŁĄCZNIK  IV

  8 (pominięty)

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
4 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
5 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.

6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
7 Załącznik III pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.
8 Załącznik IV pominięty na skutek zmiany wynikającej z art. 1 pkt 5 dyrektywy Komisji nr 97/31/WE z dnia 11 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.171.49) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 lipca 1997 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1976.262.85

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 76/760/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do oświetlenia tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 27/07/1976
Data ogłoszenia: 27/09/1976
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1976