(74/150/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1974 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
w każdym Państwie Członkowskim ciągniki muszą spełniać pewne obowiązkowe wymogi techniczne; wymogi te różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich i w konsekwencji utrudniają handel w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;
takie przeszkody utrudniające ustanowienie i właściwe funkcjonowanie wspólnego rynku mogą zostać zmniejszone lub nawet zlikwidowane w przypadku gdy wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą takie same wymogi, dodatkowo lub zamiast obowiązującego prawa krajowego;
wymogi niniejszej dyrektywy odnoszą się do ciągników wyposażonych w ogumienie pneumatyczne, których maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi między 6 a 25 km/h; wymogi te mają przede wszystkim na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i przy pracy na ile dotyczy to konstrukcji tych pojazdów; z drugiej strony, inne ciągniki, w szczególności te, których maksymalna prędkość konstrukcyjna wynosi ponad 25 km/h, będą, jeżeli zajdzie taka potrzeba, podlegały specjalnym wymogom;
ustanowioną praktyką Państw Członkowskich jest sprawdzanie zgodności ciągników z odpowiednimi wymogami technicznymi przed wprowadzeniem ich do obrotu; kontrolą taką objęte są wszystkie typy ciągników;
ujednolicone wymogi techniczne, mające zastosowanie do poszczególnych części ciągników oraz ich właściwości, powinny zostać określone w specjalnych dyrektywach;
na poziomie wspólnotowym konieczne jest wprowadzenie wspólnotowej procedury homologacji typu dla każdego typu ciągnika, tak aby zgodność ze wspomnianymi wyżej wymogami mogła być sprawdzana, a także aby każde Państwo Członkowskie mogło uznać kontrole przeprowadzone przez inne Państwa Członkowskie;
procedura ta musi umożliwiać każdemu Państwu Członkowskiemu stwierdzenie, czy dany typ ciągnika został poddany kontroli określonej w specjalnej dyrektywie i czy został wymieniony na świadectwie homologacji typu; procedura ta musi pozwalać producentom na wystawianie świadectwa zgodności wszystkim ciągnikom, które zgodne są z homologowanym typem; ciągnik posiadający takie świadectwo musi być uważany przez wszystkie Państwa Członkowskie za zgodny z ich przepisami krajowymi; każde Państwo Członkowskie powinno powiadamiać pozostałe Państwa Członkowskie o każdym nowym ciągniku, który uzyskał homologację typu;
jako środek przejściowy musi być możliwe przyznanie homologacji typu na podstawie wymogów wspólnotowych po wejściu w życie specjalnych dyrektyw dotyczących różnych części ciągników lub ich właściwości, podczas gdy jednocześnie obowiązują wymogi krajowe w stosunku do części i właściwości jeszcze nieobjętych takimi dyrektywami;
bez uszczerbku dla art. 169 i 170 Traktatu pożądane jest w ramach współpracy między właściwymi władzami Państw Członkowskich ustanowienie przepisów mających pomóc rozwiązać spory natury technicznej dotyczące zgodności modeli produkcyjnych z homologowanym typem;
ciągnik może być zgodny z homologowanym typem, ale mimo to posiadać pewne cechy, które mogą stanowić zagrożenie bezpieczeństwa na drodze i przy pracy; dlatego zaleca się stosowanie odpowiedniej procedury w celu wykluczenia tego niebezpieczeństwa;
postęp techniczny wymaga szybkiego dostosowania wymogów technicznych określonych w specjalnych dyrektywach; aby ułatwić realizację środków wymaganych do osiągnięcia tego celu, powinna zostać określona procedura mająca na celu ustanowienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją w ramach Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usuwania Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Ciągników Rolniczych lub Leśnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1974 r.
|
W imieniu Rady |
|
W. SCHEEL |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 160 z 18.12.1969, str. 29.
(2) Dz.U. C 48 z 16.4.1969, str. 17.
(3) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
1 Art. 1 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 ust. 1 dyrektywy nr 82/890/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.45) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 21 grudnia 1982 r.
- zmieniony przez art. 1 tiret pierwsze dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/54/WE z dnia 23 września 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.277.24) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 października 1997 r.
2 Art. 2 lit. a):- zmieniona przez art. 21 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Greckiej i dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/19) z dniem 1 stycznia 1981 r.
- zmieniona przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.
- zmieniona przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniona przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
4 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
5 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
6 Art. 9a dodany przez art. 1 lit. a) dyrektywy nr 79/694/EWG z dnia 24 lipca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.205.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 1979 r.
7 Art. 11 zmieniony przez art. 1 lit. b) dyrektywy nr 79/694/EWG z dnia 24 lipca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.205.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 1979 r.
8 Art. 12 ust. 2 skreślony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
9 Art. 13 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
10 Załącznik I:-zmieniony przez art. 1 lit. c) dyrektywy nr 79/694/EWG z dnia 24 lipca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.205.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 1979 r.
- zmieniony przez art. 3 dyrektywy Komisji nr 2000/2/WE z dnia 14 stycznia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.21.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 lutego 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
11 Załącznik II:-zmieniony przez art. 1 lit. d) dyrektywy nr 79/694/EWG z dnia 24 lipca 1979 r. (Dz.U.UE.L.79.205.17) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 lipca 1979 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 88/297/EWG z dnia 3 maja 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.126.52) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 6 maja 1988 r.
- zmieniony przez art. 3 dyrektywy Komisji nr 2000/2/WE z dnia 14 stycznia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.21.23) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 lutego 2000 r.
- zmieniony przez art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2000/25/WE z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie środków stosowanych przeciwko stałym i gazowym zanieczyszczeniom pochodzącym z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne i zmieniającej dyrektywę Rady 74/150/EWG (Dz.U.UE.L.00.173.1) z dniem 12 lipca 2000 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
12 Załącznik III:-zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Komisji nr 2001/3/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.28.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 lutego 2001 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.