(2019/C 426/01)(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2019 r.)
SPIS TREŚCI
Wykaz akronimów
ROZDZIAŁ 1: WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA UE W KONTEKŚCIE KONTROLI TRYBUNAŁU
WSTĘP
WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA UE
Partnerstwa publiczno-prywatne użytecznym narzędziem prowadzenia badań naukowych i wspierania innowacji w Europie
WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA DZIAŁAJĄCE W OPARCIU O PROGRAMY RAMOWE W ZAKRESIE BADAŃ NAUKOWYCH
Funkcjonowanie wspólnych przedsięwzięć w ramach programu "Horyzont 2020"
Jedno wspólne przedsięwzięcie działa w ramach Euratomu
Wspólne przedsięwzięcia mają swoje siedziby na terenie Unii Europejskiej
Wspólne przedsięwzięcia działają w oparciu o dwustronny lub trójstronny model zarządzania
Działalność badawcza wspólnych przedsięwzięć jest finansowana zarówno przez UE, jak i przez partnerów branżowych i badawczych
Komisja przeprowadza oceny śródokresowe i końcowe
Mechanizmy budżetowe i mechanizmy udzielania absolutorium są podobne w przypadku wszystkich wspólnych przedsięwzięć
KONTROLA PRZEPROWADZONA PRZEZ TRYBUNAŁ
Mandat Trybunału obejmuje kontrolę rocznych sprawozdań finansowych i transakcji wspólnych przedsięwzięć
W ramach kontroli Trybunał wskazuje i uwzględnia zidentyfikowane przez siebie kluczowe czynniki ryzyka
ROZDZIAŁ 2: PRZEGLĄD WYNIKÓW KONTROLI
WSTĘP
WYNIKI DOROCZNEJ KONTROLI WSPÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ ZA ROK BUDŻETOWY 2018 SĄ OGÓLNIE POZYTYWNE
Opinie bez zastrzeżeń co do wiarygodności sprawozdań finansowych wszystkich wspólnych przedsięwzięć
Opinie bez zastrzeżeń na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw sprawozdań finansowych wszystkich wspólnych przedsięwzięć
Opinie bez zastrzeżeń na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw sprawozdań finansowych wszystkich wspólnych przedsięwzięć
W swoich uwagach Trybunał wskazał obszary, w których możliwe jest wprowadzenie usprawnień
Wspólne przedsięwzięcia podejmują działania następcze w odpowiedzi na ustalenia kontroli z poprzednich lat
WYNIKI KONTROLI PRZEDSTAWIONE W INNYCH NIEDAWNYCH PUBLIKACJACH TRYBUNAŁU DOTYCZĄCYCH WSPÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ
ROZDZIAŁ 3: POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI WYDANE W ODNIESIENIU DO WSPÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ UE
3.1. Informacje leżące u podstaw poświadczeń wiarygodności
WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIA REALIZUJĄCE PROGRAMY RAMOWE UE
3.2. Wspólne Przedsięwzięcie w celu Opracowania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym Nowej Generacji (SESAR)
3.3. Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste Niebo"/Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" ("Czyste Niebo")
3.4. Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych/ Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI)
3.5. Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych/Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (FCH)
3.6. Wspólne Przedsięwzięcie "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" (ECSEL)
3.7. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (BBI)
3.8. Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail (S2R)
WSPÓLNE PRZEDSIĘWZIĘCIE DZIAŁAJĄCE W RAMACH EURATOMU
3.9. Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu LTER i Rozwoju Energii Termojądrowej (F4E)
Wykaz akronimów
W wykazie akronimów uwzględniono wspólne przedsięwzięcia i inne organy UE, których dotyczy niniejsze sprawozdanie.
Akronim |
Pełna nazwa |
7PR |
Siódmy program ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego (na lata 200 7-2013) |
ARTEMIS |
Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS |
BBI |
Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu |
CEF |
Instrument "Łącząc Europę" |
"Czyste Niebo" |
Wspólne Przedsiębiorstwo "Czyste Niebo"/Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" |
DG RTD |
Dyrekcja Generalna ds. Badań Naukowych i Innowacji |
EASA |
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego |
ECSEL |
Wspólne Przedsięwzięcie "Podzespoły i układy elektroniczne w służbie wiodącej pozycji Europy" |
EIT |
Europejski Instytut Innowacji i Technologii |
ENIAC |
Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC |
EURATOM |
Europejska Wspólnota Energii Atomowej |
EuroHPC |
Wspólne Przedsięwzięcie w dziedzinie Europejskich Obliczeń Wielkiej Skali |
F4E |
Wspólne Przedsięwzięcie "Fusion for Energy" |
FCH |
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych/Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 |
"Horyzont 2020" |
Program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2014-2020 |
IFAC |
Międzynarodowa Federacja Księgowych |
IMI |
Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych/Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych |
INTOSAI |
Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli |
ISA/MSRF |
Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej ustanowione przez Międzynarodową Federację Księgowych |
ISSAI |
Międzynarodowe Standardy Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (INTOSAI) |
ITER |
Międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy |
PMO |
Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych |
S2R |
Wspólne Przedsięwzięcie Shift2Rail (europejska inicjatywa w dziedzinie kolei) |
SESAR |
Wspólne Przedsięwzięcie w celu Opracowania Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym Nowej Generacji |
TEN-T |
Program na rzecz transeuropejskiej sieci transportowej |
WRF |
Wieloletnie ramy finansowe |
1 Objaśnienie uzupełniające ma na celu zwrócenie uwagi na kwestię, która nie została w istotny sposób zniekształcona w sprawozdaniu finansowym, ale ma zasadnicze znaczenie dla zrozumienia tego sprawozdania przez odbiorców.
2 Rada ITER to organ zarządzający, który nadzoruje prace organizacji ITER. Do jej uprawnień należy mianowanie personelu wyższego szczebla, zmienianie regulaminów i podejmowanie decyzji dotyczących całkowitego budżetu projektu ITER oraz udziału w projekcie dodatkowych członków. W skład Rady ITER wchodzą przedstawiciele siedmiu członków: UE, Chin, Indii, Japonii, Korei Południowej, Rosji i Stanów Zjednoczonych.
3 Uzyskanie pierwszej plazmy stanowi etap budowy instalacji do przeprowadzania reakcji termojądrowych, który umożliwi testowanie podstawowych komponentów maszyny. Jest to jednocześnie moment, w którym rozpoczyna się etap operacyjny.
4 Jak wynika z piątej oceny rocznej przeprowadzonej przez niezależną grupę ds. przeglądu (31 października 2016 r.) i ze sprawozdania szefa zarządzania projektem Wspólnego Przedsięwzięcia F4E przedłożonego radzie zarządzającej w grudniu 2016 r.
5 COM(2010) 226 final z dnia 4.5.2010.
6 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (nr ref. 11902/10).
7 COM(2017) 319 final z dnia 14.6.2017 (wraz z dokumentem roboczym służb Komisji SWD(2017) 2 32 final z dnia 14.6.2017), rozdziały "ITER: dalsze działania".
8 Kwota 6,6 mld euro (według wartości z 2008 r.) przyjęta przez Radę UE w 2010 r. stanowi obecnie limit wydatków Wspólnego Przedsięwzięcia do 2020 r.
9 Tylko około 0,6 mld euro z tej kwoty (35%) zostało poświadczone do końca 2018 r.
10 Art. 4 ust. 4 odnośnych rozporządzeń ustanawiających wspólne przedsięwzięcia.
11 System zarządzania wartością wypracowaną pomaga kierownikom projektu zmierzyć wyniki osiągane w ramach projektów. Jest to proces systematycznego monitorowania, w toku którego w oparciu o porównanie prac wykonanych i zaplanowanych stwierdza się ewentualne odchylenia w postępach osiągniętych w ramach projektu. System ten stosuje się na potrzeby kontroli kosztów i zgodności z harmonogramem, a także do uzyskania danych ilościowych potrzebnych w procesie decyzyjnym projektu. Nieodzownym komponentem systemu zarządzania wartością wypracowaną jest poziom wyjściowy projektu, który służy za punkt odniesienia dla wszystkich działań związanych z tym systemem.
12 Zob. sprawozdanie roczne dotyczące agencji UE za rok budżetowy 2018 (Dz.U. С 417 z 11.12.2019, s. 1).
13 Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.
14 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 2 7 lutego 200 7 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1).
15 Rozporządzenie Rady (UE) nr721/2014z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/200 7 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024 (Dz.U. L 192z 1.7.2014,s. 1).
16 Eurocontrol jest organizacją międzynarodową, w której uczestniczy 41 państw członkowskich. UE oddelegowała do Eurocontrol egzekwowanie części swoich przepisów dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w wyniku czego Eurocontrol stała się centralną organizacją zajmującą się koordynacją i planowaniem kontroli ruchu lotniczego w całej Europie. Sama UE jest sygnatariuszem organizacji Eurocontrol, a wszystkie państwa członkowskie UE są jej członkami.
17 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.sesarju.eu.
18 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
19 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
20 Art. 13 i 25 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR stanowiącego załącznik do rozporządzenia (WE) nr 219/2007 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 721/2014 i art. 4 indywidualnych umów zawartych z członkami z branży.
21 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za 2018 r., pkt 173 i 176.
22 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
23 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).
24 W 2008 r. 16 liderów i 6 6 wspólników włączyło się w pierwszą fazę Wspólnego Przedsiębiorstwa "Czyste Niebo" (program "Czyste Niebo 1"). Zgodnie z art. 4 ust. 6 statutu załączonego do rozporządzenia Rady (UE) nr 5 5 8/2014 wspólnicy biorący udział w programie "Czyste Niebo 1 " zachowują ten status do zakończenia działań badawczych, lecz nie dłużej niż do 31 grudnia 2017 r. W 2017 r., po zakończeniu czwartego zaproszenia dla partnerów podstawowych ogłoszonego w 2016 r., Wspólne Przedsięwzięcie zamknęło procedurę wyboru partnerów i ich przystąpienia, osiągnąwszy liczbę ponad 230 podmiotów prawnych uczestniczących w programie "Czyste Niebo 2". W programie bierze udział 16 liderów wraz z powiązanymi wspólnikami i stronami trzecimi, a także wybrani partnerzy podstawowi ze swoimi powiązanymi wspólnikami i stronami trzecimi.
25 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.cleansky.eu.
26 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
27 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
28 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" za 2018 r. (wersja wstępna), s. 9 9-100.
29 Rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 38).
30 Rozporządzenie Rady (UE) nr 557/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 54).
31 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.imi.europa.eu.
32 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowościi informacji dodatkowej.
33 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
34 Trzeci budżet korygujący na 2018 r. przyjęty 5 grudnia 2018 r.
35 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za 2018 r., s. 107-108.
36 Rozporządzenie Rady (WE) nr 521/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo na rzecz technologii ogniw paliwowych i technologii wodorowych (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 1).
37 Rozporządzenie Rady (UE) nr 559/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 108).
38 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.fch.europa.eu.
39 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunkuprzepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
40 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
41 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia FCH 2 za 2018 r., s. 89.
42 Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz.U. LI 69 z 7.6.2014, s. 152).
43 Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Irlandia, Izrael, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niderlandy, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Węgry, Włochy i Zjednoczone Królestwo.
44 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej : www.ecsel.eu.
45 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
46 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
47 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 561/2014.
48 Zgodnie ze strategiami kontroli expost przyjętymi przez Wspólne Przedsiębiorstwo ARTEMIS i Wspólne Przedsiębiorstwo ENIAC Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL przynajmniej raz do roku musi ocenić, czy informacje uzyskane od państw członkowskich dają wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości dokonanych transakcji.
49 Art. 13 ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014.
50 Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2 014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. LI 69 z 7.6.2014, s. 130).
51 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.bbi-europe.eu.
52 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
53 Sprawozdanie z wykonaniabudżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
54 Art. 12 ust. 4 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia BBI (załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 560/2014).
55 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/121 z dnia 23 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 560/2014 w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. L 22 z 26.1.2018, s. 1).
56 Kwota ta uwzględnia zapowiedziane na 2017 r. zawieszenie środków budżetowych w wysokości 50 mln euro i zawieszenie środków budżetowych na 2018 r. w wysokości 20 mln euro.
57 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia BBI za 2018 r., s. 185. Zgłoszony poziom błędu nie jest w pełni reprezentatywny, gdyż opiera się na dwóch pierwszych turach audytów expost, które nie zostały jeszcze ukończone.
58 Rozporządzenie Rady (UE) nr 642/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail (Dz.U. L 177 z 17.6.2014, s. 9).
59 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.shift2rail.org.
60 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
61 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
62 Na dzień 31 grudnia 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie S2R mogło obliczyć poziom błędu w oparciu o cztery końcowe sprawozdania z audytów ex post (w tym jedno sprawozdanie dotyczyło audytu opartego na wynikach analizy ryzyka, a trzy pozostałe - audytów obejmujących reprezentatywną próbę dobraną przez Wspólne Przedsięwzięcie). Zob. roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia S2R za 2018 r., s. 120-122.
63 International Thermonuclear Expérimental Reactor (ITER) - międzynarodowy eksperymentalny reaktor termojądrowy.
64 Decyzja Rady 2007/19 8/Euratom z dnia 2 7 marca 200 7 r. powołująca Europejskie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Projektu ETER i Rozwoju Energii Termojądrowej oraz przyznająca mu określone korzyści (Dz.U. L 90 z 30.3.2007, s. 58).
65 Więcej informacji na temat kompetencji i działalności Wspólnego Przedsięwzięcia można znaleźć na jego stronie internetowej: www.f4e.europa.eu.
66 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
67 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
68 19. posiedzenie Rady ITER w dniach 16-17 listopada 2016 r. Rada ITER to organ zarządzający Międzynarodowej Organizacji ITER (ITER IO).
69 Uzyskanie pierwszej plazmy stanowi etap budowy instalacji do przeprowadzania reakcji termojądrowych, który umożliwi testowanie podstawowych komponentów maszyny. Jest to jednocześnie moment, w którym rozpoczyna sięetap operacyjny.
70 COM(2010) 226 finalzdnia4.5.2010.
71 Jak wynika z piątej oceny rocznej przeprowadzonej przez niezależnągrupęds. przeglądu (31października 2016 r.) i ze sprawozdania szefa zarządzania projektem Wspólnego Przedsięwzięcia F4E przedłożonego radzie zarządzającej w grudniu 2016 r.
72 Konkluzje Rady z dnia 7 lipca 2010r. w sprawie stanu zaawansowania projektu ITER (nr ref. 11902/10).
73 COM(2017) 319 final z dnia 14.6.2017 r. (wraz z dokumentem roboczym służb Komisji SWD (2017) 232 final z dnia 14.6.2017 r.), rozdziałV "ITER - dalsze działania".
74 Kwota 6,6 mld euro (według wartości z 2008 r.) przyjęta przez RadęUE w 2010 r. stanowiobecnie limit wydatków Wspólnego Przedsięwzięcia do 2020 r.
75 Rada Unii Europejskiej, 7881/18,12 kwietnia 2018 r.
76 Początkowy budżet Wspólnego Przedsięwzięcia F4E na 2018 r. zatwierdzony przez radę zarządzającą w dniu 1 grudnia 2017 r. wynosił 634,1 mln euro.
77 W grudniu 2018 r. rada zarządzająca zwróciła uwagę na fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie F4E powinno ściślej monitorować koszty administracyjne, zgodnie z wezwaniem Rady do ograniczania kosztów w konkluzjach Rady z dnia 12 kwietnia 2018 r. (Rada Unii Europejskiej, 7881/18).
78 Współczynnik korygujący jest na poziomie 91,7% w Barcelonie, natomiast w Cadarache wynosi 116,7%.
79 Siódma ocena roczna przeprowadzona przez niezależną grupę ds. przeglądu (30 listopada 2018 r.).