(2018/C 65/06)(Dz.U.UE C z dnia 21 lutego 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktaty, w szczególności art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 245 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, określają podstawowe zasady regulujące postępowanie członków Komisji.
(2) Zgodnie z tymi przepisami członkowie Komisji wybierani są ze względu na swoje ogólne kompetencje i zaangażowanie w sprawy europejskie spośród osób, których niezależność jest niekwestionowana. Są całkowicie niezależni i nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu lub innej instytucji, organu, urzędu lub podmiotu ani takich instrukcji od nich nie przyjmują; powstrzymują się od podejmowania wszelkich działań niezgodnych z charakterem ich funkcji lub wykonywaniem ich zadań i nie mogą wykonywać żadnej innej zarobkowej lub niezarobkowej działalności zawodowej.
(3) Członkowie Komisji ponoszą odpowiedzialność polityczną, a Komisja odpowiada przed Parlamentem Europejskim. Zgodnie z art. 10 Traktatu o Unii Europejskiej partie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii. Europejskie i krajowe partie polityczne przedstawiają kandydatów na przewodniczącego Komisji, których popierają, oraz program kandydata w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego. Przewodniczący Komisji Europejskiej jest wybierany przez Parlament Europejski na wniosek Rady Europejskiej, z uwzględnieniem wyborów do Parlamentu Europejskiego i po przeprowadzeniu stosownych konsultacji, a Komisja jako całość podlega zatwierdzeniu w drodze głosowania przez Parlament Europejski. Zwiększa to demokratyczną legitymację procesu decyzyjnego w Unii, którego częścią są członkowie Komisji.
(4) Obejmując stanowiska, członkowie Komisji uroczyście zobowiązują się szanować, w trakcie pełnienia funkcji i po ich zakończeniu, zobowiązania z nich wynikające, zwłaszcza obowiązki uczciwości i rozwagi przy obejmowaniu pewnych stanowisk lub przyjmowaniu pewnych korzyści po zakończeniu funkcji.
(5) Kodeks postępowania komisarzy z dnia 20 kwietnia 2011 r. 1 , w którym określono i wyjaśniono obowiązki mające zastosowanie do członków i byłych członków Komisji, powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia doświadczeń zdobytych w trakcie jego stosowania i powinien on określać wysokie standardy etyczne, których przestrzegania oczekuje się od członków Komisji.
(6) Właściwe jest, by kodeks postępowania miał zastosowanie do osoby zaproponowanej jako kandydat na przewodniczącego Komisji Europejskiej, a także do kandydatów na komisarzy w odniesieniu do ujawniania ich interesów z odpowiednim wyprzedzeniem przed ich przesłuchaniem w Parlamencie Europejskim.
(7) Niniejszy kodeks postępowania powinien być stosowany zgodnie z Regulaminem Komisji 2 .
(8) Członkowie Komisji podlegają wymogom w zakresie przejrzystości w odniesieniu do spotkań, które odbywają z organizacjami lub osobami samozatrudnionymi, określonym w decyzji Komisji 3 w tej sprawie.
(9) Zgodnie z art. 339 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej członkowie instytucji Unii są zobowiązani, również po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, do nieujawniania jakichkolwiek informacji objętych ze względu na swój charakter tajemnicą zawodową, a zwłaszcza informacji dotyczących przedsiębiorstw i ich stosunków handlowych lub kosztów własnych.
(10) Byli członkowie Komisji są również zobowiązani w okresie, za który są uprawnieni do miesięcznego świadczenia przejściowego, do składania oświadczeń przewidzianych zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) 2016/300 4 .
(11) W stosowaniu niniejszego kodeksu postępowania Komisję powinien wspierać Niezależny Komitet ds. Etyki przez zapewnianie niezależnego doradztwa.
(12) Członek Komisji składa rezygnację, jeżeli zażąda tego przewodniczący zgodnie z art. 17 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej.
(13) Członkowie Komisji, którzy nie spełniają już warunków wymaganych do wykonywania swoich obowiązków lub dopuścili się poważnego uchybienia, mogą zostać zdymisjonowani lub pozbawieni praw do emerytury lub innych świadczeń zgodnie z art. 245 i 247 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(14) Niniejszy kodeks postępowania należy stosować w dobrej wierze i z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności i praw indywidualnych.
(15) Niniejszy kodeks postępowania powinien zastąpić kodeks postępowania komisarzy z dnia 20 kwietnia 2011 r. 5 .
(16) W sprawie zmiany kodeksu postępowania skonsultowano się z Parlamentem Europejskim 6 zgodnie z porozumieniem ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 7 i Parlament Europejski wydał opinię w dniu 23 stycznia 2018 r. 8 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZY KODEKS POSTĘPOWANIA:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 C(2011) 2904.
2 C(2000) 3614 z dnia 29 listopada 2000 r.
3 C(2014) 9051 z dnia 25 listopada 2014 r.
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2016/300 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia uposażenia osób zajmujących wysokie stanowiska publiczne w UE (Dz.U. L 58 z 4.3.2016, s. 1).
5 C(2011) 2904.
6 Pismo przewodniczącego Komisji z dnia 13 września 2017 r. do przewodniczącego Parlamentu.
7 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
8 Pismo przewodniczącego Parlamentu Europejskiego z dnia 23 stycznia 2018 r. do przewodniczącego Komisji.
9 Osób pozostających w konkubinacie zgodnie z definicją w art. 1 ust. 2 lit. c) załącznika VII do Regulaminu pracowniczego.
10 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
11 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
12 C(2007) 3494 z dnia 18 lipca 2007 r.
13 Korzystanie z globalnej koperty finansowej Kolegium - zob. załącznik 2.
14 C(2014) 9002 z dnia 1 listopada 2014 r.
15 Porozumienie między Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską w sprawie "Rejestru służącego przejrzystości" dotyczącego organizacji i osób samozatrudnionych zaangażowanych w opracowanie i realizację polityki Unii Europejskiej (Dz.U. L 277 z 19.9.2014, s. 11).
16 Decyzja Komisji 2014/839/UE, Euratom z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie publikowania informacji dotyczących spotkań odbywających się między członkami Komisji a organizacjami lub osobami samozatrudnionymi (Dz.U. L 343 z 28.11.2014, s. 22).
17 Wszystkie działania objęte zakresem rejestru służącego przejrzystości - zob. art. 7.
18 Pozostaje to bez uszczerbku dla innych przepisów administracyjnych dotyczących statusu członków i ich praw.
19 C(2003) 3750 z dnia 21 października 2003 r.
20 C(2011) 2904.
21 Osób pozostających w konkubinacie zgodnie z definicją w art. 1 ust. 2 lit. c) załącznika VII do Regulaminu pracowniczego.
22 Wszystkie działania objęte zakresem rejestru służącego przejrzystości - zob. art. 7.
23 W przypadku braku przepisów szczegółowych stosuje się analogiczne przepisy ogólne zawarte w wytycznych w zakresie podróży służbowych.
24 Szef gabinetu przewodniczącego może przekazać te uprawnienia dyrektorowi ds. koordynacji i administracji w gabinecie przewodniczącego.
25 Do celów publikacji na podstawie art. 6 ust. 2 kodeksu indywidualne koszty podróży członka Komisji będą oparte na średnim koszcie na osobę (członek i personel) dla danego lotu. Pozostaje to bez uszczerbku dla ogólnej odpowiedzialności członka Komisji w odniesieniu do danej podróży służbowej.
26 Art. 66 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego ogranicza stosowanie rachunków zaliczkowych do przypadków, gdy ze względu na ograniczone kwoty fizycznie niemożliwe lub nieefektywne jest dokonywanie płatności w ramach procedur budżetowych.