(2018/C 389/01)(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2018 r.)
Członkowie Komitetu Nadzoru OLAF
Jan MULDER
Przewodniczący Komitetu Nadzoru OLAF
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r., przewodniczący od dnia 1 marca 2017 r.
Były poseł do Parlamentu Europejskiego, Niderlandy
Colette DRINAN
Członek Komitetu od dnia 13 lipca 2016 r. do dnia 15 listopada 2017 r., Przewodnicząca od dnia 7 września 2016 r. do dnia 1 marca 2017 r. Dyrektor ds. Audytu, Urząd Kontrolera i Audytora Generalnego, Irlandia Biegły księgowy
Maria Helena FAZENDA
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r.
Sekretarz Generalny Systemu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Portugalia
Prokurator generalny
Petr KLEMENT
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r. Biuro Oskarżyciela Publicznego, Republika Czeska Prokurator generalny
Grażyna STRONIKOWSKA Członek Komitetu od dnia 13 lipca 2016 r. Prokurator Prokuratury Krajowej, Warszawa, Polska Prokurator generalny
Rafael MUÑOZ LÓPEZ-CARMONA
Członek Komitetu od dnia 1 grudnia 2017 r.
Przewodniczący Działu Wsparcia dla Państwowego Rewidenta Generalnego w Specjalnej Prokuraturze ds. Zwalczania
Korupcji i Przestępczości Zorganizowanej, Hiszpania
Audytor, prawnik, ekonomista
PRZEDMOWA PRZEWODNICZĄCEGO
Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie roczne Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) za rok 2017.
W obecnym okresie sprawozdawczym członkowie Komitetu Nadzoru i jego Sekretariatu byli w pełni obłożeni pracą. Rok ten charakteryzował się szeregiem zmian personalnych w składzie Komitetu. Catherine Pignon, Johan Denolf i Dimitrios Zimianitis zakończyli swoje kadencje i zostali zastąpieni w dniu 23 stycznia przez Helenę Fazendę, Petra Klementa oraz mnie - Jana Muldera. Korzystając z okazji, pragnę podziękować im za ich działalność na rzecz Unii Europejskiej ogólnie, a w szczególności na rzecz Komitetu i OLAF.
Colette Drinan złożyła rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego w dniu 1 marca 2017 r. i została zastąpiona przeze mnie. W dniu 16 listopada tego samego roku Colette Drinan podała się do dymisji również jako członek Komitetu i została zastąpiona przez Rafaela Muñoza Lópeza-Carmonę. W imieniu Komitetu pragnę wyrazić wdzięczność za jej wkład w naszą pracę.
W październiku 2017 r. Giovanni Kessler, były dyrektor generalny OLAF, podjął decyzję o objęciu stanowiska we Włoszech przed wygaśnięciem jego kadencji w Brukseli. Wkrótce po ogłoszeniu tej decyzji rozpoczęła się rekrutacja na nowego dyrektora generalnego OLAF. Jako przewodniczący Komitetu Nadzoru uczestniczyłem w procedurze rekrutacyjnej w charakterze obserwatora. Jako Komitet nie wnieśliśmy zastrzeżeń w odniesieniu do procedury stosowanej przez Komisję.
W 2017 r. w celu zapewnienia niezależności Sekretariatu Komitetu został on przeniesiony z OLAF do biura Komisji Europejskiej, a mianowicie do Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych (PMO). Jest to jednak tylko przyłączenie administracyjne. Przeniesieniu administracyjnemu towarzyszyło fizyczne przemieszczenie z pomieszczeń OLAF do innej części budynku znajdującej się poza zabezpieczonym obwodem OLAF. Z perspektywy czasu można powiedzieć, że wyniki tych zmian nie spełniły oczekiwań Komitetu.
Znaczna część prac Komitetu poświęcona była ocenie skuteczności rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1 (rozporządzenie w sprawie OLAF) zgodnie z art. 19 tego rozporządzenia. Prace musiały zostać zakończone przed dniem 2 października 2017 r.
Główne wnioski z należycie przedstawionej opinii Komitetu w sprawie oceny rozporządzenia w sprawie OLAF były następujące:
Pełne sprawozdanie jest dostępne na międzyinstytucjonalnej stronie internetowej Komitetu Nadzoru pod adresem http://europa.eu/supervisory-committee-olaf/
Komitet skoncentrował się na zapoznaniu nowych członków z wewnętrznym funkcjonowaniem OLAF, analizowaniu spraw oddalonych, sprawdzaniu czasu trwania dochodzeń, badaniu spraw newralgicznych oraz weryfikowaniu realizacji wydatków OLAF. Członkowie Komitetu i ja sam kilkakrotnie spotykaliśmy się z pracownikami prowadzącymi dochodzenie i kierownictwem OLAF, aby współpracować i wzmacniać zarządzanie Urzędem.
Komitet stwierdził, że w nadchodzącym roku pozostaje wiele do zrobienia, jeżeli chodzi o gwarancje proceduralne, czas trwania dochodzeń oraz wskaźnik powodzenia spraw i zaleceń przekazanych krajowym organom sądowym i instytucjom UE.
W poprzednich sprawozdaniach podkreślono, że poważnym problemem jest brak informacji przekazywanych Komitetowi. Nowy Komitet uznał za priorytet wypełnianie swoich zadań poprzez uzyskanie odpowiedniego dostępu do niezbędnych informacji. Były dyrektor generalny, Giovanni Kessler, poczynił określone wysiłki w tym kierunku, a po objęciu przez Nicholasa Iletta funkcji pełniącego obowiązki dyrektora generalnego proces ten uległ przyspieszeniu. Nicholas Ilett doprowadził do usprawnienia dialogu i współpracy między OLAF a jego organem nadzorczym i był zawsze gotów dostarczać informacje i dzielić się z Komitetem opiniami i informacjami na temat wariantów zarządzania. Komitet szczególnie docenił ten otwarty dialog.
Komitet stale zapraszał dyrektora generalnego OLAF oraz personel wyższego szczebla i członków kadry kierowniczej do udziału we wszystkich posiedzeniach plenarnych. Inicjatywa ta z pewnością poprawiła przepływ informacji. Członkowie Komitetu przyjęli konstruktywne podejście oparte na współpracy, w ramach którego OLAF i Komitet mogą wzajemnie wzmacniać swoją rolę jako organów zarządzających Urzędu. Sytuacja w okresie sprawozdawczym 2017 r. nie była jednak jeszcze idealna, co podkreślimy w dalszej części dokumentu. Podejście to będzie wymagało więcej czasu na rozwinięcie pełnego potencjału korzystnego z perspektywy Unii Europejskiej.
Na każdym spotkaniu aktualnym zagadnieniem były zmiany związane z utworzeniem nowo ustanowionej Prokuratury Europejskiej (EPPO). W związku z tym, że Prokuratura Europejska będzie miała wpływ na przyszłość OLAF, Komitet zadbał o to, by OLAF był na bieżąco informowany o przygotowaniach do jej ustanowienia pod względem prawnym, jej konsekwencjach finansowych oraz przyszłym funkcjonowaniu. Zarówno OLAF, jak i Prokuratura Europejska będą odgrywać rolę w UE, a ich synergie poprawią ochronę podatników, państw członkowskich i interesów UE. OLAF okresowo informował również Komitet o działaniach podejmowanych przez OLAF i Komisję w celu wdrożenia rozporządzenia w sprawie Prokuratury Europejskiej.
Jak już powiedziano, miniony rok był rokiem przejściowym. Na skutek zmian w składzie Komitetu i siedzibie administracyjnej Sekretariatu dostosowanie się do tych zmian nie zawsze było łatwe dla wszystkich zainteresowanych stron, w szczególności dla Sekretariatu. Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy umożliwili kontynuowanie naszej pracy zgodnie z rozporządzeniem w sprawie OLAF.
|
Jan MULDER |
|
Przewodniczący Komitetu Nadzoru OLAF |
SPIS TREŚCI
DEKLARACJA MISJI
RAMY LEGISLACYJNE
MONITOROWANIE ZASOBÓW OLAF
DOSTĘP DO INFORMACJI POTRZEBNYCH DO WYPEŁNIANIA FUNKCJI NADZORCZYCH
WZMOCNIENIE NIEZALEŻNOŚCI OLAF
PROCEDURA WYBORU NOWEGO DYREKTORA GENERALNEGO OLAF
MONITOROWANIE ROZWOJU SYTUACJI W ZAKRESIE STOSOWANIA GWARANCJI PROCEDURALNYCH W DOCHODZENIACH OLAF
Kontrola zgodności z prawem i przegląd
Procedura składania skarg dotyczących dochodzeń OLAF
Prawa podstawowe i gwarancje proceduralne
MONITOROWANIE CZASU TRWANIA DOCHODZEŃ OLAF
Uwagi ogólne
Analiza 417 sprawozdań z dochodzeń trwających ponad 12 miesięcy przeprowadzona przez Komitet
Wnioski
OCENA PRIORYTETÓW POLITYKI DOCHODZENIOWEJ OLAF ORAZ WYTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH DOCHODZEŃ
MONITOROWANIE SPRAW, W KTÓRYCH NIE ZASTOSOWANO SIĘ DO ZALECEŃ OLAF .
EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH I PROKURATURA EUROPEJSKA
Prowadzenie dochodzeń administracyjnych na wniosek Prokuratury Europejskiej
Dostarczanie Prokuraturze Europejskiej informacji, analiz kryminalistycznych, wiedzy specjalistycznej i wsparcia operacyjnego
ZARZĄDZANIE PRZEZ KOMITET NADZORU
Posiedzenia z instytucjami, organami i innymi agencjami UE
Metody pracy i przejrzystość
Sekretariat Komitetu Nadzoru OLAF
Kwestie budżetowe
DEKLARACJA MISJI
Art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru regularnie monitoruje wykonywanie przez Urząd jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności Urzędu we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych mu na mocy niniejszego rozporządzenia. |
Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń na podstawie informacji przekazywanych przez dyrektora generalnego zgodnie z art. 7 ust. 8." |
RAMY LEGISLACYJNE
Art. 19. Sprawozdanie z oceny "Do dnia 2 października 2017 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z oceny stosowania niniejszego rozporządzenia. Sprawozdaniu towarzyszy opinia Komitetu Nadzoru i określa się w nim, czy istnieje potrzeba zmiany niniejszego rozporządzenia."
|
MONITOROWANIE ZASOBÓW OLAF
Art. 6 ust. 2 decyzji Komisji 1999/352/WE z dnia 28 kwietnia 1999 r. ustanawiającej Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, zmieniony decyzją 2013/478/UE z dnia 27 września 2013 r.: |
"2. Po konsultacji z Komitetem Nadzorczym dyrektor generalny przekazuje dyrektorowi generalnemu ds. budżetu wstępny projekt budżetu, który ma zostać włączony do załącznika dotyczącego Urzędu w sekcji ogólnego budżetu Unii Europejskiej dotyczącej Komisji." |
Art. 15 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru przekazuje dyrektorowi generalnemu opinie, w tym również, w stosownych przypadkach, zalecenia dotyczące między innymi zasobów niezbędnych do wykonywania przez Urząd zadań dochodzeniowych, [...]." |
DOSTĘP DO INFORMACJI POTRZEBNYCH DO WYPEŁNIANIA FUNKCJI NADZORCZYCH
Art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru regularnie monitoruje wykonywanie przez Urząd jego zadań dochodzeniowych [...]." |
Art. 4 decyzji Komisji z dnia ustanawiającej Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych:28 kwietnia 1999 r. |
"[...] [Komitet ds. Nadzoru] będzie odpowiedzialny za regularne monitorowanie wykonywania funkcji dochodzeniowych przez Urząd." |
Wspólna opinia służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 5 września 2016 r. |
We wspólnej opinii podkreślono, że rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 upoważnia Komitet Nadzoru do otrzymywania informacji od dyrektora generalnego OLAF: |
- na temat przypadków przekazania informacji krajowym organom sądowym, nawet jeśli OLAF nie przeprowadził żadnego dochodzenia, |
- na temat dodatkowych informacji dotyczących wszystkich spraw, w tym toczących się dochodzeń, a nie tylko na temat spraw zakończonych, |
- jeśli chodzi o obowiązki sprawozdawcze dyrektora generalnego OLAF, rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 nakłada na OLAF czynny obowiązek informowania. W tym względzie przyznanie wyłącznie biernego dostępu elektronicznego do baz danych OLAF nie wystarczyłoby do wypełnienia obowiązków dyrektora generalnego OLAF określonych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 883/2013. |
WZMOCNIENIE NIEZALEŻNOŚCI OLAF
Art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru regularnie monitoruje wykonywanie przez Urząd jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności Urzędu we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych mu na mocy niniejszego rozporządzenia." |
Art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru przyjmuje co najmniej jedno sprawozdanie ze swojej działalności w ciągu roku, dotyczące w szczególności oceny niezależności Urzędu, stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń. Sprawozdania te przekazywane są Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji oraz Trybunałowi Obrachunkowemu." |
Art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Wypełniając swoje obowiązki w zakresie wszczynania i prowadzenia dochodzeń zewnętrznych i wewnętrznych lub sporządzania raportów w następstwie tych dochodzeń, dyrektor generalny nie zwraca się o instrukcje do żadnego rządu ani instytucji, organu, urzędu lub agencji ani też nie przyjmuje od nich instrukcji. Jeżeli dyrektor generalny uzna, że środek podjęty przez Komisję podważa jego niezależność, niezwłocznie informuje o tym Komitet Nadzoru i decyduje o ewentualnym wniesieniu skargi przeciwko Komisji do Trybunału Sprawiedliwości." |
Art. 17 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Przed nałożeniem jakichkolwiek sankcji dyscyplinarnych na Dyrektora Generalnego Komisja zasięga opinii Komitetu Nadzoru." |
PROCEDURA WYBORU NOWEGO DYREKTORA GENERALNEGO OLAF
Art. 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie OLAF |
"Komisja sporządza listę kandydatów posiadających odpowiednie kwalifikacje na stanowisko dyrektora generalnego OLAF po wydaniu przez Komitetu Nadzoru pozytywnej opinii na temat zastosowanej przez Komisję procedury wyboru." |
MONITOROWANIE ROZWOJU SYTUACJI W ZAKRESIE STOSOWANIA GWARANCJI PROCEDURALNYCH W DOCHODZENIACH OLAF
Art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych [...]." |
Art. 17 ust. 7 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
"Dyrektor generalny wprowadza wewnętrzną procedurę doradczą i kontrolną, w tym również kontrolę zgodności z prawem, między innymi w odniesieniu do przestrzegania gwarancji proceduralnych i praw podstawowych osób objętych dochodzeniem [...]." |
Kontrola zgodności z prawem i przegląd
Procedura składania skarg dotyczących dochodzeń OLAF
Prawa podstawowe i gwarancje proceduralne
Rozporządzenie w sprawie OLAF |
Art. 15 ust. 1 akapit drugi |
"[...] Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń na podstawie informacji przekazywanych przez dyrektora generalnego zgodnie z art. 7 ust. 8." |
Art. 7 ust. 8 |
"8. Jeżeli dochodzenie nie może zostać zakończone w terminie 12 miesięcy po jego wszczęciu, dyrektor generalny, po upływie tego 12-miesięcznego okresu, a następnie co sześć miesięcy, składa sprawozdanie Komitetowi Nadzoru, wskazując przyczyny i środki naprawcze przewidziane w celu przyspieszenia dochodzenia." |
Art. 9 Gwarancje proceduralne (artykułu nie przytoczono tutaj ze względu na jego długość) |
(i) Skargi indywidualne otrzymane przez OLAF w związku z potencjalnymi naruszeniami praw podstawowych
(ii) Informacje przesłane przez OLAF do Komitetu na podstawie art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013
(iii) Informacje udostępnione przez OLAF Komitetowi Nadzoru za pośrednictwem sprawozdań końcowych ze spraw dotyczących zamkniętych dochodzeń OLAF
(iv) Informacje pochodzące z analizy spraw oddalonych
MONITOROWANIE CZASU TRWANIA DOCHODZEŃ OLAF
Art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia w sprawie OLAF |
"[...] Komitet Nadzoru monitoruje w szczególności rozwój sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych i czasu trwania dochodzeń na podstawie informacji przekazywanych przez dyrektora generalnego zgodnie z art. 7 ust. 8." |
Art. 7 ust. 5 |
"Dochodzenia są prowadzone w sposób ciągły przez okres, który musi być proporcjonalny do okoliczności i złożoności sprawy." |
Art. 7 ust. 8 |
"Jeżeli dochodzenie nie może zostać zakończone w terminie 12 miesięcy po jego wszczęciu, dyrektor generalny, po upływie tego 12-miesięcznego okresu, a następnie co sześć miesięcy, składa sprawozdanie Komitetowi Nadzoru, wskazując przyczyny i środki naprawcze przewidziane w celu przyspieszenia dochodzenia." |
Uwagi ogólne
Analiza 417 sprawozdań z dochodzeń trwających ponad 12 miesięcy przeprowadzona przez Komitet
Wnioski
OCENA PRIORYTETÓW POLITYKI DOCHODZENIOWEJ OLAF ORAZ WYTYCZNYCH DOTYCZĄCYCH DOCHODZEŃ
Art. 17 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 stanowi, że: |
"W kontekście rocznego planu zarządzania dyrektor generalny określa każdego roku priorytety polityki dochodzeniowej Urzędu oraz przekazuje je Komitetowi Nadzoru przed ich publikacją." |
Art. 5 ust. 1: |
"W decyzji dyrektora generalnego o wszczęciu lub niewszczynaniu dochodzenia uwzględniane są priorytety polityki dochodzeniowej i roczny plan zarządzania Urzędu [...]." |
Art. 16 ust. 2 Wymiana poglądów z instytucjami |
"2. Wymiana poglądów może dotyczyć: |
a) priorytetów strategicznych polityki dochodzeniowej Urzędu" |
MONITOROWANIE SPRAW, W KTÓRYCH NIE ZASTOSOWANO SIĘ DO ZALECEŃ OLAF
Art. 17 ust. 5 akapit trzeci rozporządzenia nr 883/2013: |
"Dyrektor generalny okresowo informuje Komitet Nadzoru o: |
a) przypadkach niezastosowania się do zaleceń dyrektora generalnego; |
b) przypadkach przekazania informacji organom sądowym państw członkowskich." |
EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH I PROKURATURA EUROPEJSKA
"Przekazywanie Prokuraturze Europejskiej bez zbędnej zwłoki informacji o każdym czynie zabronionym, w sprawie którego mogłaby ona wykonywać swoją właściwość zgodnie z art. 22 oraz art. 25 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie Prokuratury Europejskiej 23 ."
Prowadzenie dochodzeń administracyjnych na wniosek Prokuratury Europejskiej
Dostarczanie Prokuraturze Europejskiej informacji, analiz kryminalistycznych, wiedzy specjalistycznej i wsparcia operacyjnego
ZARZĄDZANIE PRZEZ KOMITET NADZORU
Posiedzenia z instytucjami, organami i innymi agencjami UE
Metody pracy i przejrzystość
Sekretariat Komitetu Nadzoru OLAF
Kwestie budżetowe
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
2 Art. 15 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013.
4 Uwagi OLAF "Sprawozdanie OLAF za 2017 r. dotyczące wykonania przez OLAF zaleceń Komitetu Nadzoru" - Ares(2018)781022.
5 Opinia Komitetu Nadzoru nr 2/2015 "Kontrola zgodności z prawem i przegląd w OLAF".
6 Opinia Komitetu Nadzoru nr 2/2013 "Ustanowienie wewnętrznej procedury OLAF w odniesieniu do skarg" oraz sprawozdania z działalności Komitetu Nadzoru z lat 2014-2016.
7 Zob. rozdział II opinii Komitetu Nadzoru nr 2/2017, w szczególności pkt 11 i 24.
8 Notatki przesłane przez dyrektora generalnego OLAF Komitetowi Nadzoru w sprawie otrzymanych przez OLAF skarg dotyczących gwarancji proceduralnych w ramach procedury odwoławczej OLAF w latach 2014-2017.
9 Ogółem cztery sprawozdania końcowe OLAF dotyczące dochodzeń.
10 Zob. "Wytyczne w sprawie procedur dochodzeń dla pracowników OLAF" (rozdział I art. 1-7) przyjęte przez dyrektora generalnego OLAF na podstawie art. 17 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 w sprawie OLAF.
11 Opinia Komitetu Nadzoru nr 4/2014 "Kontrola czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych", s. 3; oraz opinia Komitetu Nadzoru nr 2/2009 "Sprawozdania OLAF dotyczące dochodzeń trwających dłużej niż dziewięć miesięcy".
12 W planie zarządzania Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) na 2017 r. ustalono, że odsetek dochodzeń trwających dłużej niż 20 miesięcy w 2017 r. wyniesie mniej niż 30 %, s. 5.
13 Ten mechanizm monitorowania wzmacnia niezależność OLAF we właściwym wykonywaniu jego kompetencji i ma inny charakter niż procedury kontroli wewnętrznej przewidziane w art. 17 ust. 8 rozporządzenia w sprawie OLAF i zintegrowane z wytycznymi w sprawie procedur dochodzeń dla pracowników OLAF przyjętymi przez dyrektora generalnego (w tym z ostatecznym przeglądem dokonywanym przez Dział Selekcji i Kontroli Dochodzeń - art. 21).
14 Przesłane Komitetowi Nadzoru przez OLAF w 2017 r.
15 Art. 7 ust. 8 rozporządzenia w sprawie OLAF stanowi, że jeżeli "dochodzenie nie może zostać zakończone w terminie 12 miesięcy po jego wszczęciu, dyrektor generalny, po upływie tego 12-miesięcznego okresu, a następnie co sześć miesięcy, składa sprawozdanie Komitetowi Nadzoru, wskazując przyczyny i środki naprawcze przewidziane w celu przyspieszenia dochodzenia".
16 Zamiast określenia środków naprawczych podjętych w celu przyspieszenia dochodzenia w ciągu całego jego cyklu życia, w niektórych "sprawozdaniach 12-miesięcznych" wskazano jedynie aktualny stan sprawy, tj. że sprawozdanie końcowe zostało przedstawione kierownictwu do zatwierdzenia, że sprawozdanie końcowe jest w trakcie sporządzania lub że dochodzenie jest kontynuowane w zwykły sposób. Komitet zidentyfikował również szereg przypadków, w których OLAF stwierdził, że nie ma potrzeby przyjmowania żadnych środków naprawczych, lub że sprawozdanie końcowe z dochodzenia zostanie przyjęte lub w których sprawozdanie zawierało jedynie wskazanie, jaką pracę należy wykonać w danej sprawie (w tym tłumaczenie, złożenie wniosku, rekrutację osoby prowadzącej dochodzenie, kontakt ze źródłami informacji).
17 Spośród 417 "sprawozdań 12-miesięcznych" przesłanych przez OLAF do Komitetu Nadzoru Komitet może wskazać siedem przykładów sprawozdań 12-miesięcznych (w przypadku spraw trwających dłużej niż 24 miesiące), które uznaje za szczególnie złe praktyki, oraz pięć przykładów, które można w tym kontekście uznać za lepsze praktyki, mimo że są one niewystarczające, aby Komitet mógł ocenić, czy czas trwania sprawy był proporcjonalny do okoliczności i złożoności sprawy.
18 Spośród czterech zamkniętych spraw, do których Komitet uzyskał dostęp w 2017 r., jedynie dwie miały wśród dokumentów należących do akt sprawy wstępny dokument dotyczący planowania, który można było uznać za "plan dochodzenia" w rozumieniu art. 9 ust. 1 "wytycznych w sprawie procedur dochodzeń dla pracowników OLAF" (tj. za wstępną analizę informacji zebranych w procesie selekcji). W przypadku trzeciej sprawy przedstawiono notatkę dotyczącą stanu prac do celów informacyjnych lub w celu przekazania sprawy. Czwarta sprawa nie zawierała żadnego tego rodzaju dokumentu.
19 Wyjaśnienia udzielone członkowi Komitetu przez dyrektorów dyrekcji A i B OLAF podczas posiedzenia roboczego w dniu 14 grudnia 2017 r. oraz przez p.o. dyrektora generalnego OLAF podczas posiedzenia Komitetu w dniu 23 stycznia 2018 r.
20 Zob. załącznik 2 do opinii Komitetu nr 4/2014 "Kontrola czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych". Wzór formularza można łatwo dostosować do treści art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 w sprawie OLAF.
21 Głównie konwencja w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich i protokoły dodatkowe do tej konwencji.
22 Art. 16 rozporządzenia w sprawie OLAF, "Wymiana poglądów z instytucjami".
23 Art. 24 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażającego wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
24 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2016/2030 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 1). Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
25 Zob. art. 11 regulaminu Komitetu Nadzoru, który opublikowano w Dz.U. L 308 z 24.11.2011, s. 114.
26 Art. 15 ust. 8 rozporządzenia w sprawie OLAF stanowi, że: "Jego [Komitetu Nadzoru] sekretariat jest prowadzony przez Komisję, niezależnie od Urzędu i w ścisłej współpracy z Komitetem Nadzoru. Przed mianowaniem pracowników sekretariatu należy zasięgnąć opinii Komitetu Nadzoru, którego uwagi są brane pod uwagę. Sekretariat wykonuje instrukcje Komitetu Nadzoru i działa niezależnie od Komisji. Bez uszczerbku dla sprawowania kontroli nad budżetem Komitetu Nadzoru i jego sekretariatu, Komisja nie ingeruje w zadania Komitetu Nadzoru w zakresie monitorowania".