Realizacja modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2024-2028 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 stycznia 2024 r.
w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2024-2028 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
formy i zakres wspierania organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe dla dzieci i młodzieży oraz publiczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków w tych szkołach, realizowanego na podstawie modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028, ustanowionego uchwałą nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2024-2028 (M.P. poz. 881), zwanego dalej "Programem";
2)
zakres informacji, jakie zawiera wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
szczegółowe kryteria i tryb oceny wniosków organów prowadzących o udzielenie wsparcia finansowego;
4)
sposób podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu;
5)
sposób monitorowania i oceny realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu.
§  2. 
1. 
Organom prowadzącym:
1)
publiczne szkoły podstawowe, o których mowa w art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005),
2)
publiczne szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej

- zwane dalej "szkołami", może być udzielone wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa, zwane dalej "wsparciem finansowym".

2. 
Wsparcie finansowe jest udzielane na realizację zadania obejmującego:
1)
doposażenie i poprawę standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni);
2)
doposażenie stołówek szkolnych, które obecnie nie funkcjonują, tak aby mogły zostać uruchomione;
3)
stworzenie nowych stołówek szkolnych;
4)
wsparcie w zakresie adaptacji i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni).
3. 
Wsparcie finansowe jest udzielane wyłącznie na realizację jednego z zadań, o których mowa w ust. 2.
4. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, może otrzymać wsparcie finansowe jeden raz w odniesieniu do każdej szkoły objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, przy czym w przypadku szkoły posiadającej organizacyjnie podporządkowaną szkołę filialną również jeden raz w odniesieniu do szkoły filialnej, z tym że ze wsparcia w Programie są wyłączone szkoły lub szkoły filialne, w których dofinansowano realizację zadań na podstawie modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023, ustanowionego uchwałą nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" na lata 2019-2023 (M.P. poz. 1007 oraz z 2022 r. poz. 1287).
5. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, może ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w kolejnych latach w odniesieniu do szkoły, która nie otrzymała wsparcia finansowego w danym roku.
6. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, może ponownie złożyć wniosek o udzielenie wsparcia finansowego w kolejnych latach również w przypadku rezygnacji ze wsparcia finansowego w danym roku, o której mowa w § 10 ust. 3.
7. 
W ramach udzielonego wsparcia finansowego można zakupić:
1)
usługi remontowo-adaptacyjne służące poprawie standardu funkcjonowania stołówek szkolnych lub miejsc spożywania posiłków;
2)
niezbędne wyposażenie kuchni w stołówkach szkolnych, w tym:
a)
stanowiska mycia rąk, w szczególności umywalkę z instalacją zimnej i ciepłej wody,
b)
stanowiska sporządzania potraw i napojów, w szczególności stoły produkcyjne, trzony kuchenne z piekarnikami, zlewozmywaki z instalacją zimnej i ciepłej wody, zestawy garnków i innych naczyń kuchennych, zestawy noży kuchennych, chłodziarkę z zamrażarką, zmywarkę do naczyń, piec konwekcyjno-parowy lub piekarnik z termoobiegiem, naświetlacz do jaj, robot kuchenny wieloczynnościowy,
c)
stanowiska obróbki wstępnej brudnej, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, stoły produkcyjne ze stali nierdzewnej, drobny sprzęt kuchenny, urządzenia do rozdrabniania warzyw i owoców, krajalnice z przystawkami, stanowisko produkcji potraw z mięsa, stanowisko produkcji ciast,
d)
stanowiska obróbki cieplnej, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, piec konwekcyjno - parowy lub piekarnik z termoobiegiem, taborety podgrzewcze, trzony kuchenne z wyciągami, patelnie elektryczne,
e)
stanowiska ekspedycji potraw i napojów, w szczególności stół do ekspedycji potraw, podgrzewacze do potraw i talerzy, pojemniki i termosy gastronomiczne,
f)
stanowiska mycia naczyń, w szczególności zlewozmywak z instalacją zimnej i ciepłej wody, pojemnik na odpadki, zmywarkę do naczyń, sprzęt do dezynfekcji;
3)
niezbędne wyposażenie miejsc spożywania posiłków, w szczególności stoły, krzesła, zastawę stołową, tace, kosze na odpady, termosy gastronomiczne.
8. 
Zakupione w ramach udzielonego wsparcia finansowego wyposażenie, o którym mowa w ust. 7 pkt 2 i 3, jeżeli stanowi materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, musi odpowiadać wymaganiom ogólnym określonym w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylającego dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz. Urz. UE L 338 z 13.11.2004, str. 4 oraz Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 14) oraz:
1)
posiadać deklarację CE;
2)
być fabrycznie nowe i wolne od obciążeń prawami osób trzecich;
3)
posiadać dołączone niezbędne instrukcje i materiały dotyczące użytkowania sporządzone w języku polskim;
4)
posiadać okres gwarancji udzielonej przez producenta lub dostawcę nie krótszy niż 2 lata.
9. 
Zakupione w ramach udzielonego wsparcia finansowego wyposażenie, o którym mowa w ust. 7 pkt 2 i 3, jeżeli nie stanowi materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, musi spełniać wymagania, o których mowa w ust. 8 pkt 2-4.
§  3. 
1. 
Wsparcia finansowego udziela się organom prowadzącym szkoły:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
osobom prawnym niebędącym jednostkami samorządu terytorialnego;
3)
osobom fizycznym;
4)
ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2. 
Wsparcia finansowego udziela się w formie dotacji dla organów prowadzących, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, i w formie dofinansowania dla ministra, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
3. 
Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, w odniesieniu do każdej szkoły objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2, objętego wsparciem finansowym.
4. 
Do wkładu własnego, o którym mowa w ust. 3, zalicza się:
1)
wkład finansowy przeznaczony przez organ prowadzący, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, na zakup usług lub wyposażenia określonych w § 2 ust. 7, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego;
2)
wkład rzeczowy w postaci usług lub wyposażenia określonych w § 2 ust. 7, zakupionych w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego, ale nie później niż do dnia złożenia tego wniosku, które organ prowadzący, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, zamierza wykorzystać podczas realizacji zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2, objętego wsparciem finansowym lub które wykorzystał do zadań bezpośrednio związanych z realizacją tego zadania w roku złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
wkład rzeczowy w postaci wydatków związanych z kosztami osób realizujących zadania wynikające z zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2, objętego wsparciem finansowym, których poniesienie jest niezbędne do realizacji tego zadania, a nie jest finansowane w ramach udzielonego wsparcia finansowego.
5. 
Wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 i 3, potwierdza się fakturami lub innymi dokumentami uzupełniającymi o wartości dowodowej równoważnej fakturom.
§  4. 
1. 
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego dla organu prowadzącego w odniesieniu do każdej szkoły objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego wynosi w przypadku realizacji zadań, o których mowa w § 2 ust. 2:
1)
pkt 1-3 - 80 000 zł;
2)
pkt 4 - 25 000 zł.
2. 
Wydatki ponoszone z dotacji, o której mowa w § 3 ust. 2, w ramach realizacji zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2, objętego wsparciem finansowym, stanowią wydatki bieżące organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3.
3. 
Wsparcie finansowe nie może być wykorzystane na pokrycie wydatków, o których mowa w ust. 2, dofinansowanych ze środków europejskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).
4. 
Do wydatków ponoszonych w ramach wkładu własnego, o którym mowa w § 3 ust. 3, w ramach realizacji zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2, objętego wsparciem finansowym, zalicza się wydatki majątkowe organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3.
§  5. 
1. 
Środki budżetu państwa na wsparcie finansowe minister właściwy do spraw oświaty i wychowania dzieli między wojewodów do wysokości środków przeznaczonych na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu w danym roku budżetowym.
2. 
Maksymalne kwoty środków budżetu państwa na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu przypadające na poszczególne województwa określa załącznik do rozporządzenia.
3. 
Środki budżetu państwa na wsparcie finansowe dla szkół artystycznych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, są przekazywane temu ministrowi w 2024 r.
4. 
Kwota środków budżetu państwa, o których mowa w ust. 3, wynosi 639 876 zł.
5. 
W ramach maksymalnych kwot, o których mowa w ust. 2, wydziela się środki przeznaczone dla wojewodów na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu w wysokości 0,8% środków przeznaczonych na realizację zadań w ramach tego modułu w szkołach prowadzonych przez organy prowadzące, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3. W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organy prowadzące, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, w odniesieniu do szkół znajdujących się na terenie danego województwa w danym roku budżetowym jest niższa niż maksymalna kwota, o której mowa w ust. 2, środki przeznaczone dla wojewodów na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu stanowią 0,8% tej łącznej kwoty.
6. 
Do kosztów obsługi realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu przez wojewodów mogą być zaliczone jedynie wydatki rzeczowe związane bezpośrednio z obsługą zespołów, o których mowa w § 7 ust. 1.
§  6. 
1. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, występuje z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego do wojewody właściwego ze względu na siedzibę szkoły objętej tym wnioskiem w:
1)
2024 r. - w terminie do dnia 30 kwietnia 2024 r.;
2)
2025 r. - w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r.;
3)
2026 r. - w terminie do dnia 30 kwietnia 2026 r.;
4)
2027 r. - w terminie do dnia 30 kwietnia 2027 r.;
5)
2028 r. - w terminie do dnia 2 maja 2028 r.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę i adres siedziby organu prowadzącego, jego numer telefonu i adres poczty elektronicznej, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania osoby fizycznej, a także jej numer telefonu i adres poczty elektronicznej, jeżeli je posiada;
2)
numery REGON i NIP organu prowadzącego;
3)
łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu;
4)
wykaz szkół objętych wnioskiem wraz z informacją o wkładzie własnym organu prowadzącego i jego wysokości w odniesieniu do każdej z tych szkół;
5)
dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
a)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
b)
wskazanie zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2,
c)
liczbę uczniów w szkole według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok złożenia wniosku,
d)
informację o dotychczasowym sposobie zapewnienia żywienia uczniów w szkole, w szczególności o sposobie przygotowywania posiłków oraz liczbie i rodzajach oferowanych dań,
e)
informację o aktualnym stanie wyposażenia stołówki szkolnej lub pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę,
f)
informację o planowanych sposobach wykorzystania wsparcia finansowego,
g)
przewidywane efekty realizacji zadania, w tym przewidywaną grupę odbiorców,
h)
kalkulację planowanych kosztów realizacji zadania,
i)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego w odniesieniu do danej szkoły, zgodnie z § 4 ust. 1,
j)
informację o usługach, wyposażeniu lub wydatkach, które mogą być zaliczone do wkładu rzeczowego zgodnie z § 3 ust. 4 pkt 2 lub 3, albo o braku takich usług, wyposażenia lub wydatków,
k)
numer w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2597 oraz z 2023 r. poz. 185, 1234, 1672, 1718 i 2005);
6)
informację, czy w odniesieniu do danej szkoły wniosek jest składany ponownie;
7)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
8)
dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego, w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3.
3. 
Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 5, szkoła, która ma być objęta wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, przekazuje do organu prowadzącego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, w:
1)
2024 r. - w terminie do dnia 15 kwietnia 2024 r.;
2)
2025 r. - w terminie do dnia 15 kwietnia 2025 r.;
3)
2026 r. - w terminie do dnia 15 kwietnia 2026 r.;
4)
2027 r. - w terminie do dnia 15 kwietnia 2027 r.;
5)
2028 r. - w terminie do dnia 18 kwietnia 2028 r.
4. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, weryfikuje dane, o których mowa w ust. 2 pkt 5, pod względem ich prawidłowości i kompletności.
5. 
Organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, nie obejmuje wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego szkół prowadzonych przez ten organ, które przekazały dane nieprawidłowe, niekompletne lub przekazały je po terminie.
6. 
Formularz wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz wykazu, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  7. 
1. 
Zespół powołany przez wojewodę dokonuje oceny wniosków organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, o udzielenie wsparcia finansowego w:
1)
2024 r. - w terminie do dnia 31 maja 2024 r.;
2)
2025 r. - w terminie do dnia 30 maja 2025 r.;
3)
2026 r. - w terminie do dnia 29 maja 2026 r.;
4)
2027 r. - w terminie do dnia 31 maja 2027 r.;
5)
2028 r. - w terminie do dnia 30 maja 2028 r.
2. 
Zespół składa się z co najmniej trzech osób, w tym dwóch przedstawicieli kuratora oświaty.
3. 
Wojewoda zapewnia obsługę zespołu.
§  8. 
1. 
Zespół, o którym mowa w § 7 ust. 1, dokonuje oceny wniosków organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, o udzielenie wsparcia finansowego pod względem formalnym i merytorycznym.
2. 
Ocenie pod względem formalnym podlegają:
1)
złożenie wniosku przez uprawniony organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3;
2)
złożenie wniosku w terminie, o którym mowa w § 6 ust. 1;
3)
złożenie przez organ prowadzący nie więcej niż jednego wniosku w danym roku;
4)
zgodność wnioskowanych kwot wsparcia finansowego, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 5 lit. i, z kwotą, o której mowa w § 4 ust. 1;
5)
zapewnienie przez organ prowadzący w odniesieniu do każdej szkoły objętej wnioskiem, wkładu własnego, o którym mowa w § 3 ust. 3;
6)
poprawność kalkulacji planowanych kosztów realizacji zadania pod względem rachunkowym;
7)
podpisanie wniosku organu prowadzącego przez osobę lub osoby upoważnione do jego reprezentowania;
8)
dołączenie dokumentów potwierdzających upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego, w przypadku organu prowadzącego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3;
9)
kompletność informacji, o których mowa w § 6 ust. 2;
10)
zgodność wniosku z wymogiem, o którym mowa w § 4 ust. 2;
11)
złożenie wniosku na formularzu, o którym mowa w § 6 ust. 6.
3. 
Jeżeli wniosek organu prowadzącego nie spełnia wymagań formalnych, o których mowa w ust. 2, nie podlega ocenie pod względem merytorycznym.
4. 
Ocenie pod względem merytorycznym podlegają:
1)
liczba uczniów w szkole:
a)
do 70 uczniów - 3 punkty,
b)
od 71 do 250 uczniów - 2 punkty,
c)
powyżej 250 uczniów - 1 punkt;
2)
dotychczasowy sposób zapewnienia żywienia uczniów w szkole, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę - maksymalnie 4 punkty:
a)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, w której we własnym zakresie zapewnia posiłek złożony z dwóch dań gorących - 4 punkty,
b)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, w której we własnym zakresie zapewnia posiłek złożony z jednego dania gorącego - 3 punkty,
c)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, z tym że kuchnia w tej stołówce jest prowadzona przez podmiot prowadzący działalność związaną z wyżywieniem lub usługami gastronomicznymi - 2 punkty,
d)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, z tym że kuchnia w tej stołówce nie jest wykorzystywana, a posiłki są dostarczane przez podmiot prowadzący działalność związaną z wyżywieniem lub usługami gastronomicznymi - 1 punkt,
e)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia posiłek złożony z dwóch dań gorących - 3 punkty,
f)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia posiłek złożony z jednego dania gorącego - 2 punkty,
g)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia wyłącznie posiłek inny niż gorący - 1 punkt;
3)
rodzaj realizowanego zadania - od 3 do 7 punktów:
a)
stworzenie nowej stołówki (własnej kuchni i jadalni) w szkole lub uruchomienie stołówki szkolnej, która obecnie nie funkcjonuje - 7 punktów,
b)
adaptacja pomieszczenia wyłącznie na jadalnię w szkole, w której obecnie nie funkcjonuje jadalnia - 6 punktów,
c)
dokonanie wyłącznie doposażenia lub poprawy standardu obecnie funkcjonującej stołówki szkolnej - 5 punktów,
d)
dokonanie wyłącznie doposażenia lub poprawy standardu obecnie funkcjonującej jadalni - 3 punkty;
4)
przewidywane efekty realizacji zadania, z uwzględnieniem grupy odbiorców - od 1 do 5 punktów:
a)
możliwość wydawania więcej niż 500 posiłków dziennie - 3 punkty,
b)
możliwość wydawania od 250 do 500 posiłków dziennie - 2 punkty,
c)
możliwość wydawania poniżej 250 posiłków dziennie - 1 punkt,
d)
przygotowywanie posiłków dla uczniów więcej niż jednej szkoły, w tym szkoły lub przedszkola wchodzących w skład zespołu, o którym mowa w art. 91 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w skład którego wchodzi również szkoła podstawowa wskazana we wniosku - 2 punkty.
5. 
W ramach oceny, o której mowa w ust. 4, uwzględnia się również wskaźnik, który obliczony w następujący sposób: dochody własne jednostki samorządu terytorialnego, która prowadzi szkołę objętą wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego lub która przekazała do prowadzenia szkołę objętą wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, lub która wydała zezwolenie na założenie szkoły objętej wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, o którym mowa w art. 88 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, rozumiane jako dochody, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005), pomniejszone o wpłaty danej jednostki samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej, o których mowa odpowiednio w art. 29 i art. 30 tej ustawy, i powiększone o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego część wyrównawczą i część równoważącą subwencji ogólnej na mieszkańca tej jednostki, w stosunku do średniego dochodu własnego jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla w skali kraju, pomniejszonych o sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej i powiększonych o sumę przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej na mieszkańca jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla, wynosi:
1)
poniżej 70% - 4 punkty;
2)
od 70% do 90% - 3 punkty;
3)
powyżej 90% do 110% - 2 punkty;
4)
powyżej 110% do 130% - 1 punkt;
5)
powyżej 130% - 0 punktów.
6. 
Podstawę do wyliczenia dochodów, o których mowa w ust. 5, stanowią:
1)
dochody własne, ustalone za rok poprzedzający rok bazowy, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej oraz wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok bazowy;
2)
liczba mieszkańców zamieszkałych na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego i obszarze kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok bazowy, ustalona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
7. 
Za rok bazowy, o którym mowa w ust. 6, przyjmuje się rok poprzedzający rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia finansowego.
8. 
Ocena, o której mowa w ust. 4, jest dokonywana odrębnie w odniesieniu do każdej ze szkół objętych wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego i jest oceną punktową.
9. 
Z przeprowadzonej oceny zespół sporządza protokół i przedkłada go wojewodzie. Protokół zawiera:
1)
wykaz szkół, uszeregowany malejąco według przyznanej liczby punktów zgodnie z oceną, o której mowa w ust. 4, ze wskazaniem w odniesieniu do każdej ze szkół wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, o której mowa w § 6 ust. 2 pkt 5 lit. i, oraz przyznanej kwoty wsparcia;
2)
wykaz organów prowadzących, których wnioski nie podlegały ocenie, o której mowa w ust. 4, z powodu, o którym mowa w ust. 3;
3)
datę sporządzenia protokołu;
4)
podpisy członków zespołu.
10. 
Formularz protokołu, o którym mowa w ust. 9, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
11. 
Formularze wykazów, o których mowa w ust. 9 pkt 1 i 2, są publikowane na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  9. 
1. 
Dyrektor specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, występuje do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w odniesieniu do szkół artystycznych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, prowadzonych przez tego ministra, w terminie do dnia 30 kwietnia 2024 r.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
wykaz szkół objętych wnioskiem;
2)
dane dotyczące szkół objętych wnioskiem:
a)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły,
b)
wskazanie zadania, o którym mowa w § 2 ust. 2,
c)
liczbę uczniów w szkole według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok złożenia wniosku,
d)
informację o dotychczasowym sposobie zapewnienia żywienia uczniów w szkole, w szczególności o sposobie przygotowywania posiłków oraz liczbie i rodzajach oferowanych dań,
e)
informację o aktualnym stanie wyposażenia stołówki szkolnej lub miejsc spożywania posiłków, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę,
f)
informację o planowanych sposobach wykorzystania wsparcia finansowego,
g)
przewidywane efekty realizacji zadania, w tym przewidywaną grupę odbiorców,
h)
kalkulację planowanych kosztów realizacji zadania,
i)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego w odniesieniu do danej szkoły, zgodnie z § 4 ust. 1;
3)
łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu;
4)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
3. 
Dane, o których mowa w ust. 2 pkt 2, szkoła, która ma być objęta wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego, przekazuje do dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w terminie do dnia 15 kwietnia 2024 r.
4. 
Dyrektor specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, nie obejmuje wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, które przekazały dane nieprawidłowe, niekompletne lub przekazały je po terminie.
5. 
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego powołuje zespół do oceny wniosku, o którym mowa w ust. 1.
6. 
Zespół składa się z co najmniej trzech osób, w tym jednego przedstawiciela specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
7. 
Zespół dokonuje oceny wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 30 maja 2024 r.
8. 
Ocenie, z uwzględnieniem rodzaju realizowanego zadania, podlegają:
1)
liczba uczniów w szkole:
a)
do 70 uczniów - 3 punkty,
b)
od 71 do 250 uczniów - 2 punkty,
c)
powyżej 250 uczniów - 1 punkt;
2)
dotychczasowy sposób zapewnienia żywienia uczniów w szkole, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę - maksymalnie 4 punkty:
a)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, w której we własnym zakresie zapewnia posiłek złożony z dwóch dań gorących - 4 punkty,
b)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, w której we własnym zakresie zapewnia posiłek złożony z jednego dania gorącego - 3 punkty,
c)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, z tym że kuchnia w tej stołówce jest prowadzona przez podmiot prowadzący działalność związaną z wyżywieniem lub usługami gastronomicznymi - 2 punkty,
d)
w przypadku gdy szkoła posiada stołówkę szkolną, z tym że kuchnia w tej stołówce nie jest wykorzystywana, a posiłki są dostarczane przez podmiot prowadzący działalność związaną z wyżywieniem lub usługami gastronomicznymi - 1 punkt,
e)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia posiłek złożony z dwóch dań gorących - 4 punkty,
f)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia posiłek złożony z jednego dania gorącego - 3 punkty,
g)
w przypadku gdy szkoła posiada wyłącznie jadalnię lub inne pomieszczenie przeznaczone do spożywania posiłków, w których zapewnia wyłącznie posiłek inny niż gorący - 2 punkty;
3)
przewidywane efekty realizacji zadania, z uwzględnieniem grupy odbiorców - od 0 do 4 punktów;
4)
zgodność realizowanego zadania z potrzebami szkoły, z uwzględnieniem grupy odbiorców - od 0 do 6 punktów.
9. 
Z przeprowadzonej oceny zespół sporządza protokół i przedkłada go ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Protokół zawiera:
1)
wykaz szkół objętych wnioskiem, uszeregowany malejąco według przyznanej liczby punktów zgodnie z oceną, o której mowa w ust. 8, ze wskazaniem w odniesieniu do każdej ze szkół wnioskowanej kwoty wsparcia finansowego, o której mowa w ust. 2 pkt 2 lit. i, oraz przyznanej kwoty wsparcia;
2)
datę sporządzenia protokołu;
3)
podpisy członków zespołu.
10. 
Formularz protokołu, o którym mowa w ust. 9, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
11. 
Formularz wykazu, o którym mowa w ust. 9 pkt 1, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w ramach kwoty środków budżetu państwa przypadających na dane województwo, podejmuje decyzje o udzieleniu wsparcia finansowego organom prowadzącym, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, wskazując na podstawie protokołu, o którym mowa w § 8 ust. 9, szkoły, które zostaną objęte wsparciem finansowym, wraz z wysokością tego wsparcia.
2. 
Wykaz organów prowadzących, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, wraz z wysokością udzielonego wsparcia finansowego w odniesieniu do poszczególnych szkół objętych wsparciem finansowym jest publikowany niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu wojewódzkiego.
3. 
Jeżeli po opublikowaniu wykazu, o którym mowa w ust. 2, organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, podejmie decyzję o rezygnacji ze wsparcia finansowego w danym roku, pisemnie zawiadamia o tym wojewodę, podając przyczyny rezygnacji.
4. 
Środki, które pozostały w budżecie wojewody w wyniku rezygnacji, o której mowa w ust. 3, wojewoda przyznaje jako wsparcie finansowe organom prowadzącym, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, wskazując na podstawie protokołu, o którym mowa w § 8 ust. 9, kolejne szkoły, które zostaną objęte wsparciem finansowym, wraz z wysokością tego wsparcia.
5. 
W przypadku gdy łączna kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, w odniesieniu do szkół, które zgodnie z protokołem, o którym mowa w § 8 ust. 9, uzyskały taką samą liczbę punktów i powinny zostać objęte wsparciem finansowym jako ostatnie, jest wyższa niż pozostała do rozdysponowania kwota środków budżetu państwa przypadająca na dane województwo, wojewoda kwalifikuje do objęcia wsparciem finansowym te szkoły w drodze losowania.
6. 
W przypadku gdy kwota wsparcia finansowego wnioskowana przez organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, w odniesieniu do szkoły, która zgodnie z protokołem, o którym mowa w § 8 ust. 9, powinna zostać objęta wsparciem finansowym jako ostatnia, jest wyższa niż pozostała do rozdysponowania kwota środków budżetu państwa przypadająca na dane województwo, wojewoda kwalifikuje do objęcia wsparciem finansowym kolejną szkołę, w przypadku której wnioskowana kwota wsparcia finansowego mieści się w pozostałej do rozdysponowania kwocie środków budżetu państwa przypadającej na dane województwo.
§  11. 
1. 
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w ramach kwoty środków, o której mowa w § 5 ust. 4, na podstawie protokołu, o którym mowa w § 9 ust. 9, podejmuje decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego szkołom artystycznym, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, dla których jest organem prowadzącym.
2. 
Wykaz szkół, o których mowa w ust. 1, wraz z wysokością udzielonego wsparcia finansowego jest publikowany niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3. 
Jeżeli po opublikowaniu wykazu, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły, o której mowa w ust. 1, podejmie decyzję o rezygnacji ze wsparcia finansowego, za pośrednictwem dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, pisemnie zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, podając przyczyny rezygnacji.
4. 
Środki, które pozostały w budżecie ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w wyniku rezygnacji, o której mowa w ust. 3, minister przyznaje jako wsparcie finansowe kolejnej szkole na podstawie protokołu, o którym mowa w § 9 ust. 9.
5. 
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, za pośrednictwem dyrektora specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, przekazuje środki budżetu państwa otrzymane w ramach wsparcia finansowego szkołom, o których mowa w ust. 1, objętym wsparciem finansowym w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.
§  12. 
Wojewoda oraz minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego przekazują ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w terminie 5 dni od dnia opublikowania wykazów, o których mowa odpowiednio w § 10 ust. 2 i § 11 ust. 2, zbiorcze informacje o wysokości kwot wsparcia finansowego przekazanych poszczególnym szkołom objętym wsparciem finansowym, wraz z kopiami protokołów, o których mowa odpowiednio w § 8 ust. 9 i § 9 ust. 9.
§  13. 
1. 
Wojewoda udziela dotacji organom prowadzącym, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, na podstawie umowy, o której mowa w art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2. 
Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie po zwiększaniu budżetu wojewodów przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. 
Wojewoda przekazuje organom prowadzącym, o których mowa w ust. 1, środki budżetu państwa otrzymane w ramach wsparcia finansowego w terminie do 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1, jednak nie później niż w:
1)
2024 r. - w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.;
2)
2025 r. - w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r.;
3)
2026 r. - w terminie do dnia 30 czerwca 2026 r.;
4)
2027 r. - w terminie do dnia 30 czerwca 2027 r.;
5)
2028 r. - w terminie do dnia 30 czerwca 2028 r.
§  14. 
1. 
Szkoły, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, objęte wsparciem finansowym składają swoim organom prowadzącym, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, sprawozdania z realizacji zadania w terminie do dnia 28 lutego roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego.
2. 
Szkoły artystyczne, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, prowadzone przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, objęte wsparciem finansowym składają temu ministrowi sprawozdania z realizacji zadania w terminie do dnia 28 lutego 2025 r.
3. 
Sprawozdanie zawiera:
1)
nazwę i siedzibę organu prowadzącego szkołę objętą wsparciem, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko tej osoby;
2)
nazwę i dane teleadresowe szkoły objętej wsparciem finansowym;
3)
liczbę uczniów szkoły podstawowej, z wyłączeniem uczniów oddziałów przedszkolnych, według stanu na dzień 30 września roku udzielenia wsparcia finansowego;
4)
całkowity koszt realizacji zadania;
5)
kwotę przyznanej dotacji;
6)
kwotę wykorzystanej dotacji;
7)
kwotę niewykorzystanej (zwróconej) dotacji;
8)
zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego wraz z wyjaśnieniem powodów rozbieżności między kalkulacją kosztów realizacji zadania w złożonym wniosku a faktycznymi zakupami ujętymi w tym zestawieniu - jeżeli takie różnice wystąpiły;
9)
efekty zrealizowanego zadania;
10)
charakterystykę problemów i barier w realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu;
11)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis dyrektora szkoły lub innej osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania szkoły.
4. 
Formularze sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 2, są publikowane na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  15. 
1. 
Organy prowadzące, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, którym udzielono wsparcia finansowego, składają wojewodom zbiorcze sprawozdania z realizacji zadania w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego.
2. 
Sprawozdanie zawiera:
1)
nazwę i siedzibę organu prowadzącego, a w przypadku organu prowadzącego będącego osobą fizyczną - imię i nazwisko tej osoby, dane teleadresowe, numer NIP i numer REGON organu prowadzącego;
2)
wskazanie imienia, nazwiska, numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej osoby właściwej do kontaktu w sprawach dotyczących sprawozdania;
3)
nazwy i adresy szkół objętych wsparciem finansowym, prowadzonych przez ten organ;
4)
zestawienie liczby szkół i uczniów objętych wsparciem finansowym;
5)
zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego organu prowadzącego;
6)
efekty zrealizowanych zadań;
7)
charakterystykę problemów i barier w realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu;
8)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego.
3. 
Formularz sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  16. 
1. 
Wojewoda, w terminie do dnia 15 kwietnia roku następującego po roku udzielenia wsparcia finansowego, dokonuje oceny efektów realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu w danym roku i składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie zawierające:
1)
nazwy i siedziby organów prowadzących szkoły objęte wsparciem finansowym, a w przypadku organów prowadzących będących osobą fizyczną - imię i nazwisko tej osoby;
2)
nazwy i adresy szkół objętych wsparciem finansowym;
3)
zestawienie liczby organów prowadzących, szkół i uczniów objętych wsparciem finansowym;
4)
zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego, z wyszczególnieniem wkładu własnego organów prowadzących szkoły;
5)
efekty zrealizowanych zadań;
6)
charakterystykę problemów i barier w realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu;
7)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis wojewody lub osoby przez niego upoważnionej.
2. 
Formularz sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  17. 
1. 
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w terminie do dnia 15 kwietnia 2025 r., dokonuje oceny efektów realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu w 2024 r. i składa ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie zawierające:
1)
wskazanie ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego jako organu prowadzącego szkoły objęte wsparciem finansowym;
2)
nazwy i adresy szkół objętych wsparciem finansowym, dla których organem prowadzącym jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3)
zestawienie liczby szkół i uczniów objętych wsparciem finansowym;
4)
zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach udzielonego wsparcia finansowego;
5)
efekty zrealizowanych zadań;
6)
charakterystykę problemów i barier w realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu;
7)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub osoby przez niego upoważnionej.
2. 
Formularz sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany na stronach internetowych Programu oraz urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  18. 
Dla celów bieżącego monitoringu realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu, na żądanie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, szkoły, organy prowadzące szkoły i wojewodowie są obowiązani do udzielania informacji i wypełniania drogą elektroniczną ankiet dotyczących realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu.
§  19. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

MAKSYMALNE KWOTY ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA NA REALIZACJĘ ZADAŃ W RAMACH MODUŁU 3 PROGRAMU PRZYPADAJĄCE NA POSZCZEGÓLNE WOJEWÓDZTWA

Województwo Rok 2024 Rok 2025 Rok 2026 Rok 2027 Rok 2028 Ogółem lata 2024-2028
Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu

UD

w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zl) Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu

UD

w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) Środki na realizację zadań w ramach modułu 3 Programu (zł) w tym środki na obsługę realizacji zadań w ramach modułu 3 Programu (zł)
Dolnośląskie 2 561 497 20 492 2 603 139 20 825 2 603 139 20 825 2 603 139 20 825 2 603 139 20 825 12 974 055 103 792
Kujawsko-pomorskie 2 073 165 16 585 2106 869 16 855 2106 869 16 855 2106 869 16 855 2106 869 16 855 10 500 640 84 005
Lubelskie 2 452 661 19 621 2 492 534 19 940 2 492 534 19 940 2 492 534 19 940 2 492 534 19 940 12 422 796 99 382
Lubuskie 1 020 049 8 160 1 036 631 8 293 1 036 631 8 293 1 036 631 8 293 1 036 631 8 293 5 166 574 41 333
Łódzkie 2 465 225 19 722 2 505 303 20 042 2 505 303 20 042 2 505 303 20 043 2 505 303 20 042 12 486 436 99 891
Małopolskie 3 935 075 31 481 3 999 048 31 993 3 999 047 31 992 3 999 047 31 992 3 999 048 31 993 19 931 264 159 450
Mazowieckie 5 372 718 42 982 5 460 062 43 680 5 460 062 43 680 5 460 063 43 680 5 460 062 43 680 27 212 966 217 704
Opolskie 1 034 392 8 275 1 051 208 8 410 1 051 209 8 410 1 051 208 8 410 1 051 208 8 410 5 239 225 41 914
Podkarpackie 2 684 864 21 478 2 728 512 21 828 2 728 512 21 828 2 728 512 21 828 2 728 512 21 828 13 598 910 108 791
Podlaskie 1 142 944 9 144 1 161 525 9 293 1 161 525 9 292 1 161 525 9 293 1 161 525 9 293 5 789 045 46 312
Pomorskie 2 305 370 18 443 2 342 848 18 743 2 342 848 18 743 2 342 848 18 743 2 342 848 18 743 11 676 761 93 414
Śląskie 4 128 410 33 027 4 195 525 33 564 4195 525 33 565 4 195 525 33 564 4 195 525 33 564 20910511 167 284
Świętokrzyskie 1 389 864 11 119 1 412 459 11 300 1 412 459 11 300 1 412 459 11 300 1 412 459 11 300 7 039 702 56 318
Warmińsko-mazurskie 1 502 384 12019 1 526 808 12214 1 526 808 12215 1 526 808 12214 1 526 808 12214 7 609 615 60 877
Wielkopolskie 3 731 707 29 854 3 792 373 30 339 3 792 373 30 339 3 792 373 30 339 3 792 373 30 339 18 901 201 151 210
Zachodniopomorskie 1 559 799 12 478 1 585 156 12 681 1 585 156 12 681 1 585 156 12 681 1 585 156 12 681 7 900 423 63 203
Razem 39 360 124 314 880 40 000 000 320 000 40 000 000 320 000 40 000000 320 000 40 000 000 320 000 199 360 124 1 594 880

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.91

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Realizacja modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2024-2028 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.
Data aktu: 15/01/2024
Data ogłoszenia: 25/01/2024
Data wejścia w życie: 26/01/2024