Ocena pracy nauczycieli okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 19 kwietnia 2024 r.
w sprawie oceny pracy nauczycieli okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

Na podstawie art. 6a ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe kryteria dokonywania oceny pracy nauczycieli;
2)
szczegółowy tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli;
3)
szczegółowy tryb postępowania odwoławczego.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - Karta Nauczyciela - rozumie się przez to ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
2)
nauczycielu - rozumie się przez to nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich;
3)
nieletnim - rozumie się przez to ucznia i wychowanka;
4)
dyrektorze szkoły - rozumie się przez to dyrektora okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich;
5)
radzie pedagogicznej - rozumie się przez to radę pedagogiczną oraz radę okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich;
6)
szkole - rozumie się przez to okręgowy ośrodek wychowawczy, zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich.
§  3. 
1. 
Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na:
1)
obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela;
2)
dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela.
2. 
Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
2)
dbałość o bezpieczeństwo nieletnich, w szczególności respektowanie i przestrzeganie zadań związanych z bezpieczeństwem szkoły;
3)
znajomość i realizację praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677);
4)
wspieranie każdego nieletniego, w tym nieletniego niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa nieletniego w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego;
5)
kształtowanie u nieletniego szacunku do drugiego człowieka oraz postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecznych, w tym przez własny przykład nauczyciela;
6)
współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań;
7)
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole;
8)
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego;
9)
współpracę z rodzicami lub opiekunami prawnymi nieletniego w zakresie realizacji procesu resocjalizacji.
3. 
Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć;
2)
diagnozowanie potrzeb i możliwości nieletniego oraz indywidualizowanie pracy z nim, w szczególności wspieranie nieletniego w realizacji indywidualnego planu resocjalizacji;
3)
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków do doskonalenia procesu dydaktycznego, wychowawczego, opiekuńczego, w tym terapeutycznego, oraz osiąganie pozytywnych efektów swojej pracy;
4)
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;
5)
udział w innych zajęciach i czynnościach wynikających z zadań szkoły określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 oraz z 2023 r. poz. 289 i 1860);
6)
realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy- Karta Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy - Karta Nauczyciela;
7)
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych;
8)
realizowanie działań w zakresie przygotowania nieletniego do samodzielnego życia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb rozwojowych;
9)
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli;
10)
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród nieletnich;
11)
realizowanie powierzonych funkcji lub dodatkowych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;
12)
aktywną współpracę z podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz nieletniego;
13)
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb nieletniego;
14)
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych;
15)
przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą lub resocjalizacją realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły;
16)
współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, z placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne;
17)
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, w tym terapeutycznej.
4. 
Dyrektor szkoły przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką pracy tego nauczyciela.
5. 
Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką swojej pracy.
§  4. 
1. 
Dyrektor szkoły ustala poziom spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy nauczyciela, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez siebie zgodnie z § 3 ust. 4 i jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez nauczyciela zgodnie z § 3 ust. 5, a następnie ustala ocenę pracy nauczyciela.
2. 
Poziom spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela jest oceniany w punktach:
1)
od 0 do 30 - w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2;
2)
od 0 do 5 - w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3-9, oraz kryteriów dodatkowych, o których mowa w § 3 ust. 3.
3. 
W przypadku gdy dyrektor ustali, że suma punktów:
1)
jest nie mniejsza niż 90 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
2)
jest nie mniejsza niż 75 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą;
3)
jest nie mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą;
4)
jest mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów - nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
§  5. 
1. 
W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek Ministra Sprawiedliwości dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o wszczęciu procedury dokonywania oceny jego pracy.
2. 
W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4.
3. 
W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel wskazuje pisemnie jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5.
4. 
W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela na wniosek nauczyciela:
1)
nauczyciel wskazuje we wniosku o dokonanie oceny jego pracy jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5;
2)
dyrektor szkoły wskazuje, w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o dokonanie oceny jego pracy, jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4.
5. 
Opinie, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 4 i 5 ustawy - Karta Nauczyciela, są wyrażane w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Opinia zawiera uzasadnienie.
§  6. 
1. 
Dyrektor szkoły przygotowuje projekt oceny pracy, o którym mowa w art. 6a ust. 8 ustawy - Karta Nauczyciela.
2. 
Nauczyciel może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do projektu oceny jego pracy w formie pisemnej nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zapoznania go z projektem oceny.
3. 
Przy zapoznawaniu nauczyciela z projektem oceny jego pracy i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny, na wniosek nauczyciela, przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej wskazanej przez nauczyciela.
§  7. 
Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, o której mowa w art. 6a ust. 8a ustawy - Karta Nauczyciela. Kopię karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.
§  8. 
1. 
Odwołanie od oceny pracy nauczyciela wraz z dokumentacją będącą podstawą ustalenia oceny pracy dyrektor szkoły przekazuje niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania odwołania, Ministrowi Sprawiedliwości. Dyrektor dołącza pisemne odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu.
2. 
Zespół oceniający, o którym mowa w art. 6a ust. 9a ustawy - Karta Nauczyciela, rozpatruje odwołanie od oceny pracy nauczyciela po wysłuchaniu nauczyciela, który wniósł odwołanie.
3. 
Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu oceniającego, podczas którego nauczyciel ma być wysłuchany, zawiadamia nauczyciela o posiedzeniu. Niestawienie się nauczyciela mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia.
4. 
Rozstrzygnięcia zespołu oceniającego są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej dwóch trzecich członków zespołu oceniającego. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu oceniającego.
5. 
Zespół sporządza pisemne uzasadnienie rozstrzygnięcia.
6. 
Rozstrzygnięcie zespołu oceniającego oraz jego uzasadnienie podpisuje przewodniczący zespołu oceniającego.
7. 
W przypadku rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 6a ust. 10a pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, po ustaleniu nowej oceny pracy przez zespół oceniający nauczyciel otrzymuje kartę oceny pracy uwzględniającą to rozstrzygnięcie. Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
Przepisy § 3-8 stosuje się odpowiednio do dokonywania oceny pracy nauczycieli religii, z tym że organ upoważniony do dokonania oceny pracy uwzględnia ocenę merytoryczną nauczyciela religii, ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
§  10. 
1. 
Obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły obejmują:
1)
organizację pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa;
2)
planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej szkoły, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej, a także z rozstrzygnięciami Ministra Sprawiedliwości jako organu sprawującego nadzór pedagogiczny i nadzór zwierzchni oraz jako organu prowadzącego szkołę;
3)
współdziałanie z organami szkoły oraz zapewnianie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami;
4)
prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji pobytu nieletniego w szkole, przebiegu nauczania, dokumentacji działalności wychowawczej i terapeutycznej oraz innej wymaganej dokumentacji prowadzonej w szkole;
5)
tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz prozdrowotnych;
6)
zapewnianie bezpiecznych warunków pobytu nieletniego oraz pracowników w szkole i poza nią;
7)
sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
8)
wdrażanie działań podnoszących jakość pracy szkoły;
9)
zapewnianie nieletniemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i terapeutycznej oraz realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;
10)
podejmowanie działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, w szkole;
11)
przestrzeganie praw nieletnich i upowszechnianie wiedzy o tych prawach;
12)
wspomaganie nauczycieli w realizacji zadań oraz zapewnianie im pomocy w doskonaleniu zawodowym;
13)
doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych;
14)
współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły;
15)
prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł;
16)
prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy.
2. 
W przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym terapeutycznych:
1)
obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2;
2)
dyrektor szkoły wskazuje przed dokonaniem oceny jego pracy jedno dodatkowe kryterium oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 3.
3. 
W przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
4. 
Oceny pracy dyrektora szkoły dokonuje Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Minister Sprawiedliwości bierze pod uwagę także wyniki kontroli sędziego rodzinnego poczynione w toku wykonywania nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach nieletnich.
5. 
Opinie, o których mowa w ust. 4, są wyrażane w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy dyrektora szkoły. Opinia zawiera uzasadnienie.
§  11. 
1. 
Ocenę pracy dyrektora szkoły ustala się:
1)
w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych - po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez dyrektora szkoły zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 2;
2)
w przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych - po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, oraz kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
2. 
Poziom spełniania kryteriów oceny pracy dyrektora szkoły jest oceniany w punktach:
1)
w przypadku dyrektora, który realizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, w tym terapeutyczne:
a)
od 0 do 10 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1,
b)
od 0 do 30 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1,
c)
od 0 do 5 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2-9 i ust. 3;
2)
w przypadku dyrektora, który nie realizuje zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych:
a)
od 0 do 10 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1,
b)
od 0 do 5 - w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5.
3. 
Do ustalania oceny pracy dyrektora szkoły przepisy § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  12. 
1. 
Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje po wysłuchaniu dyrektora szkoły powołany przez Ministra Sprawiedliwości zespół oceniający, o którym mowa w art. 6a ust. 9e i 9f ustawy - Karta Nauczyciela.
2. 
Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu oceniającego, podczas którego dyrektor szkoły ma być wysłuchany, zawiadamia dyrektora szkoły o posiedzeniu. Niestawienie się dyrektora szkoły mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia.
3. 
Przepisy § 8 ust. 4-7 stosuje się odpowiednio.
§  13. 
Do nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczyciela pełniącego w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy przepisy § 10-12 stosuje się odpowiednio.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. poz. 66), które utraciło moc z dniem 1 września 2022 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1730 oraz z 2023 r. poz. 1672).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy bez poprawek Senatu

Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Renata Krupa-Dąbrowska 10.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 09.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024