Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 17 stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027

Na podstawie art. 70 ust. 1 i ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 8 lutego 2023 r. o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 412 i 1530) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 797 i 1795) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 26 w ust. 2 część wspólna otrzymuje brzmienie:

" w odniesieniu do których do dnia objęcia wnioskiem o przyznanie płatności dobrostanowej dokonano zgłoszeń do komputerowej bazy danych wymaganych na podstawie przepisów wymienionych w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz w odniesieniu do których najpóźniej od dnia objęcia tym wnioskiem zostały spełnione wymagania w zakresie identyfikacji zwierząt określone w przepisach wymienionych w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.";

2)
w § 27 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "lub w przepisach tej ustawy";
3)
w § 31 część wspólna otrzymuje brzmienie:

" w odniesieniu do których do dnia objęcia wnioskiem o przyznanie płatności dobrostanowej dokonano zgłoszeń do komputerowej bazy danych wymaganych na podstawie przepisów wymienionych w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz w odniesieniu do których najpóźniej od dnia objęcia tym wnioskiem zostały spełnione wymagania w zakresie identyfikacji zwierząt określone w przepisach wymienionych w art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt.";

4)
w § 32 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "lub w przepisach tej ustawy";
5)
w § 48:
a)
uchyla się ust. 4 i 5,
b)
w ust. 8 wyrazy "ust. 1-7" zastępuje się wyrazami "ust. 1-3, 6 i 7";
6)
po § 50b dodaje się § 50c w brzmieniu:

"§ 50c. 1. W przypadku rolników ubiegających się w 2023 r. o przyznanie płatności dobrostanowej w ramach wariantu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, termin określenia przeznaczenia bydła do opasu, o którym mowa w § 15 ust. 2, upływa z dniem 5 lutego 2024 r.

2. W przypadku bydła, które zostało objęte wymogami wariantu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, po dniu 5 lutego 2024 r., rolnik określa przeznaczenie tego bydła do opasu w terminie, o którym mowa w § 15 ust. 2 pkt 2.

3. W przypadku bydła, w odniesieniu do którego do dnia 5 lutego 2024 r. rolnik nie określił w komputerowej bazie danych przeznaczenia do opasu, płatność dobrostanowa w ramach wariantu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, przysługuje do bydła, które spełniło warunek wieku, o którym mowa w § 15 ust. 1, było utrzymywane w gospodarstwie co najmniej przez 120 dni i:

1) zostało poddane ubojowi w tym gospodarstwie albo

2) zostało przemieszczone z tego gospodarstwa do rzeźni z przeznaczeniem do uboju, albo

3) którego posiadanie zostało przeniesione na posiadacza innego niż rzeźnia wymieniona w pkt 2

- do dnia 5 lutego 2024 r.

4. W przypadku przeniesienia posiadania, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, rolnik składa oświadczenie o opasaniu bydła w gospodarstwie.

5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, rolnik składa do dnia 5 lutego 2024 r. za pomocą systemu teleinformatycznego Agencji w sposób określony w przepisach o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa albo kierownikowi biura powiatowego Agencji na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej.

6. W przypadku gdy rolnik nie określił przeznaczenia bydła do opasu do dnia 5 lutego 2024 r. lub nie złożył oświadczenia, o którym mowa w ust. 4, w tym terminie, kierownik biura powiatowego Agencji wzywa na piśmie rolnika do dokonania tego określenia lub złożenia tego oświadczenia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że rolnik już dokonał tego określenia lub złożył to oświadczenie.

7. Jeżeli zostanie stwierdzone, że mimo wezwania, o którym mowa w ust. 6, rolnik:

1) nie określił przeznaczenia bydła do opasu, płatności dobrostanowej w ramach wariantu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, do bydła, w odniesieniu do którego rolnik nie określił tego przeznaczenia, nie przyznaje się;

2) nie złożył oświadczenia, o którym mowa w ust. 4, płatności dobrostanowej w ramach wariantu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, do bydła, w odniesieniu do którego to oświadczenie nie zostało złożone, nie przyznaje się.";

7)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia:
a)
w części Wariant Dobrostan krów mlecznych, praktyka - zapewnienie wypasu:
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wypasu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wypasu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 32% 1,25 - - 40%
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7. W rejestrze wypasu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 80% 1,25 - - 100%
b)
w części Wariant Dobrostan krów mlecznych, praktyka - zapewnienie wybiegu:
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wybiegu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wybiegu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 32% 1,25 - - 40%
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7. W rejestrze wybiegu krów mlecznych lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie krowy objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 80% 1,25 - - 100%
c)
w części Wariant Dobrostan krów mamek, praktyka - zapewnienie wybiegu: - pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wybiegu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wybiegu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 32% 1,25 - - 40%
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7. W rejestrze wybiegu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 80% 1,25 - - 100%
d)
w części Wariant Dobrostan krów mamek, praktyka - zapewnienie wypasu: - pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wypasu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wypasu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 32% 1,25 - - 40%
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
6a. W rejestrze wypasu krów mamek lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 80% 1,25 - - 100%
e)
w części Wariant Dobrostan opasów, praktyka - zapewnienie wybiegu:
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wybiegu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wybiegu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 32% 1,25 - - 40%
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7. W rejestrze wybiegu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wybieg nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wybieg 80% 1,25 - - 100%
f)
w części Wariant Dobrostan opasów, praktyka - zapewnienie wypasu:
pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:
5. W rejestrze wypasu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 5%, ale nie dłużej niż przez 10% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 16% 1,25 - - 20%
6. W rejestrze wypasu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 10%, ale nie dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 32% 1,25 - - 40%
dodaje się pkt 7 w brzmieniu:
7. W rejestrze wypasu opasów lub w oświadczeniu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia, wskazano, że wypas nie jest zapewniony z przyczyn innych niż niezależne od rolnika dłużej niż przez 20% łącznej liczby dni, w których wszystkie zwierzęta objęte wymogami wariantu w gospodarstwie powinny mieć zapewniony wypas 80% 1,25 - - 100%
§  2. 
Do przyznawania płatności, o której mowa w § 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w sprawach objętych postępowaniami:
1)
wszczętymi i niezakończonymi ostateczną decyzją przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
2)
zakończonymi ostateczną decyzją wydaną na podstawie przepisów dotychczasowych, w przypadku gdy zostały one wznowione od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia

- stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 2706).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.66

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Data aktu: 17/01/2024
Data ogłoszenia: 19/01/2024
Data wejścia w życie: 20/01/2024