Krajowa sieć obszarów wiejskich.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 2009 r.
w sprawie krajowej sieci obszarów wiejskich

Na podstawie art. 37a ust. 7 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 1  (Dz. U. z 2023 r. poz. 1105) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres zadań Sekretariatu Centralnego i sekretariatów regionalnych w ramach krajowej sieci obszarów wiejskich (KSOW) oraz sposób ich wykonywania;
2)
zakres i sposób przygotowywania planu działania, o którym mowa w art. 68 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) 2 , zwanego dalej "planem działania".
§  2. 
Do zadań Sekretariatu Centralnego, oprócz zadań wymienionych w art. 37a ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą", należy w szczególności:
1)
identyfikacja podmiotów o ogólnokrajowym zasięgu działania, z którymi współpracuje się w ramach KSOW;
2)
zapewnienie w ramach KSOW wymiany informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich;
3)
sporządzenie planu działania i jego realizacja we współpracy z sekretariatami regionalnymi;
4)
współpraca z komitetem koordynacyjnym Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, o którym mowa w art. 1 ust. 1 decyzji Komisji 2008/168/WE z dnia 20 lutego 2008 r. ustanawiającej strukturę organizacyjną Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 56 z 29.02.2008, str. 31) 3 , oraz współpraca międzynarodowa z krajowymi sieciami rozwoju obszarów wiejskich funkcjonującymi w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej i współpraca międzynarodowa z innymi podmiotami;
5)
zapewnienie obsługi administracyjnej i technicznej organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w art. 37a ust. 6 ustawy, zwanego dalej "grupą roboczą";
6)
koordynowanie przygotowania sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym poszczególnych województw oraz sporządzenie sprawozdania z realizacji planu działania;
7)
współudział w kontroli działań realizowanych w planie działania w województwie.
§  3. 
Do zadań sekretariatu regionalnego, oprócz zadań wymienionych w art. 37a ust. 4 ustawy, należy w szczególności:
1)
identyfikacja podmiotów, z którymi współpracuje się w ramach KSOW w województwie;
2)
zapewnienie w ramach KSOW w województwie wymiany informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich;
3)
współpraca z Sekretariatem Centralnym i innymi sekretariatami regionalnymi w zakresie realizacji planu działania;
4)
współpraca z jednostkami odpowiadającymi sekretariatom regionalnym KSOW w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej i innymi podmiotami;
5)
przygotowanie sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym poszczególnych województw.
6)
zapewnienie obsługi administracyjnej i technicznej organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w art. 37a ust. 6a ustawy, zwanego dalej "wojewódzką grupą roboczą".
§  4. 
Realizację zadań:
1)
Sekretariatu Centralnego - zapewnia komórka organizacyjna wchodząca w skład urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rozwoju wsi;
2)
sekretariatu regionalnego - zapewnia komórka organizacyjna wchodząca w skład urzędu marszałkowskiego lub innej wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej.
§  5. 
1. 
Sekretariat Centralny oraz sekretariaty regionalne zapewniają wymianę informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich w ramach KSOW w szczególności przez:
1)
działania edukacyjne, szkoleniowe lub promocyjne;
2)
opracowanie i publikację materiałów informacyjnych lub promocyjnych;
3)
przygotowanie i udostępnienie ekspertyz lub analiz.
2. 
Rozpowszechnianie informacji na temat rozwoju obszarów wiejskich w ramach KSOW odbywa się również przez ich umieszczanie na stronie internetowej utworzonej w tym celu przez Sekretariat Centralny we współpracy z sekretariatami regionalnymi.
§  6. 
1. 
Sekretariat Centralny sporządza, we współpracy z sekretariatami regionalnymi, listę zidentyfikowanych podmiotów, z którymi współpracuje się w ramach KSOW.
2. 
Listę, o której mowa w ust. 1, umieszcza się na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2, i aktualizuje.
§  7. 
Plan działania zawiera:
1)
wskazanie obejmującego dwa lata okresu, przez jaki będzie realizowany;
2)
określenie celów i opis następujących działań przewidzianych w art. 68 ust. 2 lit. b rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 4  i Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013:
a)
identyfikacja i analiza możliwych do przeniesienia dobrych praktyk w zakresie rozwoju obszarów wiejskich oraz przekazanie informacji na ich temat,
b)
przeniesienie dobrych praktyk, projektów innowacyjnych oraz organizacja wymiany doświadczeń i know-how,
c)
przygotowanie programów szkoleniowych dla lokalnych grup działania w procesie tworzenia, w tym wymiana doświadczeń między lokalnymi grupami działania,
d)
zarządzanie siecią:
uruchomienie i zarządzanie strukturami KSOW,
działania informacyjno-promocyjne KSOW,
monitorowanie i ocena KSOW,
e)
pomoc techniczna dla współpracy międzyterytorialnej i transnarodowej,
f)
wspieranie współpracy międzyinstytucjonalnej, w tym międzynarodowej,
g)
wymiana wiedzy oraz ocena polityki w zakresie rozwoju obszarów wiejskich;
3)
harmonogram realizacji działań objętych planem działania w ujęciu kwartalnym;
4)
plan finansowy z podziałem na poszczególne działania objęte planem działania, w tym wskazanie szacunkowych kwot i łącznej wartości realizacji wszystkich zadań zaplanowanych w ramach poszczególnych działań oraz źródła ich finansowania.
§  7a. 
Plan działania może również zawierać elementy inne niż określone w § 7, w szczególności wskazanie przedsięwzięć realizowanych wspólnie przez Sekretariat Centralny, sekretariaty regionalne lub podmioty działające w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, oraz wskazanie, w ramach których działań objętych planem działania będą realizowane te przedsięwzięcia.
§  8. 
1. 
Sekretariat regionalny przygotowuje projekt planu działania w zakresie dotyczącym województwa, określając zadania, jakie będą realizowane w ramach poszczególnych działań objętych planem działania, i uwzględniając zalecenia Sekretariatu Centralnego.
2. 
Zalecenia, o których mowa w ust. 1, Sekretariat Centralny przekazuje sekretariatom regionalnym w terminie do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji planu działania, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej przekazanie takich zaleceń poprzedza zaopiniowanie ich projektu przez grupę roboczą.
3. 
Sekretariat regionalny zasięga opinii na temat projektu planu działania w zakresie dotyczącym województwa:
1)
podmiotów działających w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, podając go do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2, lub na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski,
2)
wojewódzkiej grupy roboczej

- określając termin ich wyrażenia.

4. 
Po zaopiniowaniu projektu planu działania w zakresie dotyczącym województwa przez podmioty działające w zakresie rozwoju obszarów wiejskich, z którymi współpracuje się w ramach KSOW, oraz przez wojewódzką grupę roboczą, sekretariat regionalny przyjmuje ten projekt i przekazuje go Sekretariatowi Centralnemu, w terminie do dnia 15 października roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji tego planu.
5. 
Sekretariat Centralny, na podstawie projektów planu działania przekazanych przez sekretariaty regionalne, przygotowuje projekt planu działania, uwzględniając w nim również zadania Sekretariatu Centralnego w ramach działań objętych tym planem.
6. 
(uchylony).
7. 
Sekretariat Centralny sporządza plan działania w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji tego planu, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej sporządzenie planu działania poprzedza zaopiniowanie jego projektu przez grupę roboczą. Plan ten jest następnie niezwłocznie podawany do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2.
§  9. 
1. 
Plan działania może być zmieniany.
2. 
Do zmiany planu działania przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
Sprawozdanie z realizacji planu działania zawiera w szczególności informacje o:
1)
zrealizowanych i niezrealizowanych działaniach objętych planem działania;
2)
wydatkach poniesionych:
a)
na funkcjonowanie struktury KSOW,
b)
na realizację planu działania.
§  11. 
1. 
Sekretariat Centralny przygotowuje projekt sprawozdania z realizacji planu działania na podstawie projektów sprawozdań z realizacji tego planu w zakresie dotyczącym poszczególnych województw, uwzględniając w nim również informacje, o których mowa w § 10, odnoszące się do zadań realizowanych przez Sekretariat Centralny.
2. 
Projekt sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym województwa sekretariat regionalny przekazuje Sekretariatowi Centralnemu:
1)
w terminie do ostatniego dnia 1utego roku następującego po roku, w którym została zakończona realizacja tego planu, po zaopiniowaniu projektu tego sprawozdania przez wojewódzką grupę roboczą;
2)
na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Sekretariat Centralny.
3. 
(uchylony).
4. 
Sekretariat Centralny sporządza sprawozdanie z realizacji planu działania w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym została zakończona realizacja tego planu, z tym że w przypadku powołania grupy roboczej sporządzenie sprawozdania z realizacji planu działania poprzedza zaopiniowanie jego projektu przez grupę roboczą. Sprawozdanie to jest następnie niezwłocznie podawane do publicznej wiadomości na stronie internetowej, o której mowa w § 5 ust. 2.
§  12. 
1. 
Sekretariat Centralny dostosuje zakres planu działania sporządzonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia do wymagań określonych w § 7 w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie tego rozporządzenia.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, jest realizowany do dnia 31 grudnia 2009 r.
§  13. 
Realizacja ostatniego planu działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 kończy się z dniem 30 czerwca 2015 r.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia 5 .
1 Tytuł ustawy zmieniony przez art. 65 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. poz. 349), która weszła w życie z dniem 15 marca 2015 r.
2 Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.).
3 Decyzja utraciła moc z dniem 24 listopada 2014 r. na podstawie art. 11 decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE z dnia 20 listopada 2014 r. określającej strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sieci europejskiego partnerstwa innowacyjnego oraz uchylającej decyzję 2008/168/WE (Dz. Urz. UE L 334 z 21.11.2014, str. 98).
4 Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.).
5 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 1 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024