Odliczanie lub zwrot wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 11 października 2024 r.
w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi

Na podstawie art. 111 ust. 7b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, 852 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą";
2)
warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
3)
wysokość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, większą niż określona w art. 111 ust. 4 ustawy;
4)
przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  2.  [Warunki przysługiwania odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, w przypadku gdy:
1)
posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;
2)
w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 147
3)
do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  3.  [Warunki przysługiwania odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
1)
są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
2)
mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
3)
prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
4)
utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
5)
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy odpowiednio powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
6)
rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 pkt 2, nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
7)
posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
§  4.  [Wysokość odliczenia lub zwrotu]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom w wysokości:
1)
ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł - w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;
2)
ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł - w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
§  5.  [Procedura odliczenia od podatku należnego wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej]
1. 
Odliczenia od podatku należnego, o którym mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w tym przepisie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
2. 
W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków.
3. 
W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej "rachunkiem", lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
4. 
Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
5. 
W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy, wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, może pomniejszyć wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy.
6. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
§  6.  [Wniosek o zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej]
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy;
2)
numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
2)
kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży;
3)
w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.
§  7.  [Wyłączenie obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup kas rejestrujących]
Podatnicy, którzy łącznie spełniają warunki, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy ten zwrot dotyczył zakupu kas rejestrujących utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
§  8.  [Stosowanie odliczenia lub zwrotu w przypadku zakupu kasy rejestrującej przed dniem wejścia w życie rozporządzenia]
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Przepisy § 3-6 stosuje się.
§  9.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1507

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Odliczanie lub zwrot wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Data aktu: 11/10/2024
Data ogłoszenia: 11/10/2024
Data wejścia w życie: 12/10/2024