Udzielanie pomocy de minimis oraz pomocy publicznej na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji A2.2.1 "Inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ" objętej wsparciem ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 8 lipca 2024 r.
w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji A2.2.1 "Inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ" objętej wsparciem ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności

Na podstawie art. 14lc ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom pomocy de minimis oraz pomocy publicznej na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji A2.2.1 "Inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ", objętej wsparciem ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanej dalej "pomocą", a także podmiot udzielający pomocy.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
badaniu przemysłowym - oznacza to badanie przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm. 2 ), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji nr 651/2014";
2)
cieple odpadowym - oznacza to ciepło odpadowe w rozumieniu art. 2 pkt 128c rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
3)
dużym przedsiębiorcy - oznacza to duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
4)
efektywności energetycznej - oznacza to efektywność energetyczną w rozumieniu art. 2 pkt 103 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
5)
efektywnym energetycznie systemie ciepłowniczym i chłodniczym - oznacza to efektywny energetycznie system ciepłowniczy i chłodniczy w rozumieniu art. 2 pkt 124 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
6)
efektywnym gospodarowaniu zasobami - oznacza to efektywne gospodarowanie zasobami w rozumieniu art. 2 pkt 128a rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
7)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
8)
energii ze źródeł odnawialnych - oznacza to energię ze źródeł odnawialnych w rozumieniu art. 2 pkt 109 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
9)
infrastrukturze badawczej - oznacza to infrastrukturę badawczą w rozumieniu art. 2 pkt 91 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
10)
innowacji organizacyjnej - oznacza to innowację organizacyjną w rozumieniu art. 2 pkt 96 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
11)
innowacji procesowej - oznacza to innowację w obrębie procesu w rozumieniu art. 2 pkt 97 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
12)
intensywności pomocy - oznacza to intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
13)
inwestycji początkowej - oznacza to inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
14)
inwestycji początkowej, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą - oznacza to inwestycję początkową, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
15)
klastrach innowacyjnych - oznacza to klastry innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
16)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
17)
normie unijnej - oznacza to normę unijną w rozumieniu art. 2 pkt 102 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
18)
ochronie środowiska - oznacza to ochronę środowiska w rozumieniu art. 2 pkt 101 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
19)
organizacji badawczej - oznacza to podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm. 3 ), będący organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, przy czym nie może to być podmiot, którego wyłącznym celem jest rozpowszechnianie na szeroką skalę wyników prac badawczo-rozwojowych przez nauczanie, publikacje lub transfer wiedzy;
20)
studium wykonalności - oznacza to studium wykonalności w rozumieniu art. 2 pkt 87 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
21)
systemach ciepłowniczych i chłodniczych - oznacza to systemy ciepłownicze i chłodnicze w rozumieniu art. 2 pkt 124b rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
22)
systemie ciepłowniczym i systemie chłodniczym - oznacza to system ciepłowniczy i system chłodniczy w rozumieniu art. 2 pkt 124a rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
23)
wysokosprawnej kogeneracji - oznacza to wysokosprawną kogenerację w rozumieniu art. 2 pkt 107 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  3. 
1. 
Pomoc jest udzielana jako:
1)
regionalna pomoc inwestycyjna,
2)
pomoc dla mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy na:
a)
usługi doradcze,
b)
wspieranie innowacyjności,
3)
pomoc dla klastrów innowacyjnych,
4)
pomoc inwestycyjna:
a)
na infrastrukturę badawczą,
b)
umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności,
c)
na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności,
d)
na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji,
e)
na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy,
f)
na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym,
5)
pomoc na:
a)
projekty badawczo-rozwojowe,
b)
innowacje procesowe i organizacyjne,
c)
badania i usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych

- stanowiąca pomoc publiczną, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

2. 
Pomoc jest udzielana również jako pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji nr 2023/2831".
§  4. 
Pomoc publiczna jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu Komisji nr 651/2014.
§  5. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy publicznej, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. c i d, ust. 3, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 i 6 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  6. 
1. 
Pomoc publiczna nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702), zwanej dalej "ustawą o pomocy publicznej".
2. 
Pomoc nie może zostać udzielona na działalność gospodarczą w zakresie:
1)
wytwarzania, przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu tytoniu i wyrobów tytoniowych;
2)
produkcji lub wprowadzania do obrotu napojów alkoholowych;
3)
produkcji lub wprowadzania do obrotu treści pornograficznych;
4)
obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją;
5)
gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych;
6)
produkcji lub wprowadzania do obrotu środków odurzających, substancji psychotropowych lub prekursorów, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
3. 
Pomoc publiczna może zostać udzielona, jeżeli wywołuje efekt zachęty w rozumieniu art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  7. 
Pomoc publiczna jest udzielana w formie dotacji pod warunkiem, że wniosek o jej udzielenie został złożony przed dniem rozpoczęcia prac, przez które należy rozumieć podjęcie robót budowlanych lub zaciągnięcie pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń lub jakiegokolwiek zobowiązania, które czynić będzie realizację inwestycji nieodwracalną.
§  8. 
1. 
Do obliczenia intensywności oraz wartości pomocy publicznej i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1-3 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
2. 
Pomoc publiczna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość przekroczy odpowiednie progi określone w art. 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, i może być udzielona po jej zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.
§  9. 
Pomoc publiczna podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  10. 
1. 
Pomoc de minimis jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 2023/2831.
2. 
Pomoc de minimis może być udzielana mikroprzedsiębiorcom, małym, średnim i dużym przedsiębiorcom działającym we wszystkich sektorach, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.
3. 
Wartość dopuszczalnej pomocy de minimis udzielonej jednemu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831 określa się na podstawie art. 3 ust. 2-9 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.
4. 
Pomoc de minimis jest udzielana w formie dotacji na zasadach określonych w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.
5. 
Pomoc de minimis podlega kumulacji z inną pomocą na zasadach określonych w art. 5 rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.
6. 
Pomoc de minimis może być udzielona przedsiębiorcy na pokrycie części lub całości kosztów kwalifikowalnych.
§  11. 
Podmiotem udzielającym pomocy jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Rozdział  2

Regionalna pomoc inwestycyjna

§  12. 
1. 
Regionalna pomoc inwestycyjna na finansowanie:
1)
inwestycji początkowych może zostać udzielona:
a)
mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy - realizującemu inwestycję na obszarze wszystkich województw,
b)
dużemu przedsiębiorcy - realizującemu inwestycję na obszarze wszystkich województw, z wyłączeniem województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz obszarów regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola;
2)
inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą, może zostać udzielona dużemu przedsiębiorcy realizującemu inwestycję na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola.
2. 
Regionalna pomoc inwestycyjna nie jest udzielana na finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą, realizowanych na obszarze miasta stołecznego Warszawy oraz na obszarach gmin regionu warszawskiego stołecznego, innych niż wskazane w ust. 1 pkt 2.
§  13. 
Regionalna pomoc inwestycyjna na finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą, jest udzielana po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia, w którym zobowiązuje się do spełnienia warunków utrzymania inwestycji, o których mowa w art. 14 ust. 5 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, oraz do spełnienia warunków, o których mowa w art. 14 ust. 16 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  14. 
1. 
W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej na finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą, kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i prawa własności nieruchomości, z wyłączeniem lokali mieszkalnych;
2)
nabycia albo wytworzenia środków trwałych innych niż określone w pkt 1;
3)
nabycia robót i materiałów budowlanych do wytworzenia nowych środków trwałych związanych z inwestycją;
4)
nabycia wartości niematerialnych i prawnych, w formie patentów, licencji, know-how, a także innych praw własności intelektualnej, pod warunkiem że:
a)
będą wykorzystywane przez przedsiębiorcę wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc publiczną,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
zostaną nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich, niepowiązanych z przedsiębiorcą,
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy i pozostaną związane z przedsięwzięciem przez okres co najmniej 5 lat - w przypadku dużego przedsiębiorcy albo 3 lat - w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, licząc od dnia zakończenia wykonywania przedsięwzięcia;
5)
rat spłaty kapitału środków trwałych poniesione przez przedsiębiorcę jako korzystającego z leasingu do dnia zakończenia wykonywania przedsięwzięcia, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu, albo rat spłaty kapitału środków trwałych należnych finansującemu z tytułu umowy leasingu, jeżeli we wniosku, o którym mowa w art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji nr 651/2014, finansujący jest wskazany przez przedsiębiorcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu, pod warunkiem że w przypadku leasingu:
a)
nieruchomości - umowa leasingu została zawarta na okres co najmniej 5 lat - w przypadku dużego przedsiębiorcy albo 3 lat - w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, licząc od dnia przewidywanego zakończenia realizacji inwestycji początkowej,
b)
środków trwałych innych niż nieruchomości - umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności tych środków na korzystającego z leasingu, z wyłączeniem leasingu zwrotnego.
2. 
W przypadku dużego przedsiębiorcy:
1)
wartość kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi nie więcej niż 50 % wszystkich kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1;
2)
kosztami kwalifikowalnymi są koszty nabycia nowych nieruchomości, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nowych środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, lub koszty rat spłaty kapitału nowych środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 5;
3)
regionalna pomoc inwestycyjna na zasadniczą zmianę procesu produkcji jest udzielana pod warunkiem, że koszty kwalifikowalne przekraczają koszty amortyzacji aktywów związanych z produkcją, której dotyczy zmiana, w okresie poprzednich 3 lat obrotowych.
3. 
Regionalna pomoc inwestycyjna na dywersyfikację produkcji istniejącego zakładu przez wprowadzenie nowych produktów jest udzielana pod warunkiem, że koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200 % wartość księgową aktywów, które były wykorzystywane w dotychczasowej produkcji tego zakładu i będą wykorzystywane do produkcji nowych produktów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac nad przedsięwzięciem.
4. 
W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej na przejęcie aktywów zakładu koszty kwalifikowalne są uwzględniane zgodnie z art. 14 ust. 6 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  15. 
Intensywność i maksymalną kwotę regionalnej pomocy inwestycyjnej na finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą, oblicza się z uwzględnieniem warunków, o których mowa w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

Rozdział  3

Pomoc na usługi doradcze

§  16. 
Pomoc na usługi doradcze może zostać udzielona mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
§  17. 
W przypadku pomocy na usługi doradcze kosztami kwalifikowalnymi są koszty tych usług, które:
1)
są świadczone przez konsultantów zewnętrznych;
2)
nie mają charakteru ciągłego ani okresowego;
3)
nie są związane ze zwykłymi kosztami operacyjnymi mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, w szczególności stałymi usługami doradztwa podatkowego, regularnymi usługami prawniczymi lub reklamą.
§  18. 
Intensywność pomocy na usługi doradcze nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  4

Pomoc na wspieranie innowacyjności

§  19. 
Pomoc na wspieranie innowacyjności może zostać udzielona mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
§  20. 
W przypadku pomocy na wspieranie innowacyjności kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
uzyskania, walidacji i obrony patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 28 ust. 2 lit. a rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
2)
oddelegowania przez organizację badawczą lub dużego przedsiębiorcę wysoko wykwalifikowanego personelu w rozumieniu art. 2 pkt 93 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, w celu prowadzenia działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej na nowo utworzonych stanowiskach pracy u przedsiębiorcy, któremu została udzielona pomoc, pod warunkiem że personel ten nie zastępuje innego personelu;
3)
usług doradczych w zakresie innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 i usług wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, w tym usług świadczonych przez organizacje badawcze, infrastruktury badawcze, infrastruktury testowo-doświadczalne w rozumieniu art. 2 pkt 98a rozporządzenia Komisji nr 651/2014 lub klastry innowacyjne.
§  21. 
1. 
Intensywność pomocy na wspieranie innowacyjności nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Intensywność pomocy na wspieranie innowacyjności przeznaczonej na pokrycie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 3, może zostać zwiększona do 100 % kosztów kwalifikowalnych, pod warunkiem że całkowita kwota tej pomocy nie przekracza 220 000 EUR dla przedsiębiorcy w dowolnym trzyletnim okresie.

Rozdział  5

Pomoc dla klastrów innowacyjnych

§  22. 
1. 
Pomoc dla klastrów innowacyjnych może zostać udzielona na utworzenie lub modernizację klastrów innowacyjnych.
2. 
Pomoc dla klastrów innowacyjnych jest udzielana właścicielowi klastra innowacyjnego.
3. 
W przypadku pomocy dla klastrów innowacyjnych za koszty kwalifikowalne uznaje się wydatki na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
§  23. 
1. 
Intensywność pomocy dla klastrów innowacyjnych nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, zwiększa się o: 1) 5 punktów procentowych - w przypadku gdy klaster innowacyjny jest lub będzie położony na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola;
2)
15 punktów procentowych - w przypadku gdy klaster innowacyjny jest lub będzie położony na obszarze województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego.
§  24. 
Pomoc dla klastrów innowacyjnych może zostać udzielona pod warunkiem, że:
1)
opłaty pobierane za korzystanie z zaplecza danego klastra innowacyjnego i za udział w jego działaniach odpowiadają cenom rynkowym lub odzwierciedlają ich koszty z uwzględnieniem uzasadnionej marży;
2)
dostęp do pomieszczeń, zaplecza oraz działań danego klastra innowacyjnego jest udzielany użytkownikom na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach; przedsiębiorcom, którzy finansują co najmniej 10 % kosztów inwestycji klastra innowacyjnego, można przyznać dostęp na bardziej korzystnych warunkach, przy czym dostęp ten jest proporcjonalny do wkładu przedsiębiorcy w koszty inwestycji w infrastrukturę, a warunki te właściciel klastra zobowiązany jest podać do wiadomości publicznej przez zamieszczenie informacji na ten temat na swojej stronie internetowej.

Rozdział  6

Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą

§  25. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą może zostać udzielona na utworzenie lub unowocześnienie infrastruktury badawczej wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej.
2. 
W przypadku pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą za koszty kwalifikowalne uznaje się wydatki na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
3. 
Jeżeli infrastrukturę badawczą wykorzystuje się do prowadzenia zarówno działalności gospodarczej, jak i niegospodarczej, finansowanie, koszty i dochody z każdego rodzaju działalności należy rozliczać osobno, konsekwentnie stosując obiektywnie uzasadnione zasady rachunku kosztów.
§  26. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę badawczą nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych.
§  27. 
Pomoc inwestycyjna na infrastrukturę badawczą może zostać udzielona pod warunkiem, że:
1)
opłata pobierana za prowadzenie i użytkowanie infrastruktury będącej przedmiotem pomocy odpowiada cenie rynkowej;
2)
dostęp do wspieranej infrastruktury jest udzielany użytkownikom na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach; przedsiębiorcom, którzy pokrywają co najmniej 10 % kosztów inwestycji w infrastrukturę, można przyznać dostęp do wspieranej infrastruktury na bardziej korzystnych warunkach, przy czym dostęp ten powinien być proporcjonalny do wkładu przedsiębiorcy w koszty inwestycji w infrastrukturę, a warunki te beneficjent jest zobowiązany podać do wiadomości publicznej przez zamieszczenie informacji na ten temat na swojej stronie internetowej.
§  28. 
W celu zapewnienia mechanizmu monitorowania i wycofania, o którym mowa w art. 26 ust. 7 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego przewiduje:
1)
monitorowanie przez podmiot w niej wskazany zakresu działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem infrastruktury badawczej, na którą pomoc jest udzielana, przeprowadzane: a) corocznie,
b)
co najmniej przez okres amortyzacji tej infrastruktury,
c)
na podstawie kryteriów wskazanych w tej umowie, które odnoszą się do jej powierzchni lub czasu jej wykorzystania;
2)
warunki i tryb zwrotu części dofinansowania w przypadku przekroczenia maksymalnej intensywności pomocy wskazanej w tej umowie.

Rozdział  7

Pomoc inwestycyjna umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności

§  29. 
1. 
Pomoc inwestycyjna umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może zostać udzielona na inwestycję, która umożliwia przedsiębiorcy:
1)
podniesienie poziomu ochrony środowiska w ramach prowadzonej przez niego działalności poprzez stosowanie norm surowszych niż normy unijne, niezależnie od istnienia obowiązujących norm krajowych, które są surowsze niż normy unijne, lub
2)
podniesienie poziomu ochrony środowiska w ramach prowadzonej przez niego działalności w przypadku braku norm unijnych, lub
3)
podniesienie poziomu ochrony środowiska w ramach działalności przedsiębiorcy w celu dostosowania do norm unijnych, które zostały przyjęte, ale jeszcze nie obowiązują.
2. 
Pomoc inwestycyjna umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może także zostać udzielona na inwestycję, o której mowa w ust. 1, związaną z infrastrukturą dedykowaną, o której mowa w art. 2 pkt 130 zdanie ostatnie rozporządzenia Komisji nr 651/2014, dla wodoru i paliw spełniających warunki określone w art. 36 ust. 1b rozporządzenia Komisji nr 651/2014, ciepła odpadowego lub dwutlenku węgla lub wykorzystującą taką infrastrukturę dedykowaną, lub zakładającą połączenie z infrastrukturą energetyczną w rozumieniu art. 2 pkt 130 rozporządzenia Komisji nr 651/2014 dla wodoru i paliw spełniających warunki określone w art. 36 ust. 1b rozporządzenia Komisji nr 651/2014, ciepła odpadowego lub dwutlenku węgla, przy czym podniesienie poziomu ochrony środowiska może wynikać z działalności innego podmiotu uczestniczącego w łańcuchu infrastruktury.
3. 
Pomoc inwestycyjna umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie jest udzielana na:
1)
inwestycje, dla których warunki udzielania pomocy publicznej zostały określone w art. 36a, art. 36b oraz art. 38-48 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
2)
inwestycje w sprzęt, maszyny i zakłady produkcji przemysłowej wykorzystujące paliwa kopalne, w tym gaz ziemny, chyba że inwestycja:
a)
polega na instalacji dodatkowych komponentów podnoszących poziom ochrony środowiska - w przypadku istniejącego sprzętu, istniejących maszyn i zakładów produkcji przemysłowej, oraz
b)
nie powoduje zwiększenia mocy produkcyjnych ani wyższego zużycia paliw kopalnych;
3)
inwestycje realizowane wyłącznie, w celu zapewnienia przestrzegania przez przedsiębiorcę obowiązujących norm unijnych; pomoc mająca na celu dostosowanie do norm unijnych, które zostały przyjęte, ale jeszcze nie obowiązują, może zostać udzielona, jeżeli inwestycja zostanie zrealizowana i zakończona co najmniej 18 miesięcy przed datą wejścia w życie danej normy;
4)
inwestycje mające na celu ograniczenie emisji bezpośrednich, w szczególności emisji gazów cieplarnianych - jeżeli w wyniku realizacji inwestycji ma miejsce wyłącznie przeniesienie emisji z jednego sektora do innego, bez ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych.
4. 
Pomoc inwestycyjna umożliwiająca podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może zostać udzielona na inwestycję w technologie polegające na wychwytywaniu i magazynowaniu dwutlenku węgla lub wychwytywaniu i zagospodarowaniu dwutlenku węgla, o ile inwestycje te są zgodne z art. 36 ust. 2a rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
5. 
W przypadku pomocy inwestycyjnej umożliwiającej podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, kosztami kwalifikowalnymi są dodatkowe koszty inwestycji określane w drodze porównania kosztów inwestycji z kosztami scenariusza alternatywnego, który wystąpiłby w przypadku braku pomocy, w następujący sposób:
1)
w przypadku gdy scenariusz alternatywny polega na przeprowadzeniu inwestycji mniej przyjaznej środowisku odpowiadającej normalnym praktykom w danym sektorze lub dla danej działalności - koszty kwalifikowalne stanowią różnicę między kosztami inwestycji, na którą ma zostać przyznana pomoc, a kosztami inwestycji mniej przyjaznej środowisku;
2)
w przypadku gdy scenariusz alternatywny polega na przeprowadzeniu tej samej inwestycji w późniejszym terminie - koszty kwalifikowalne stanowią różnicę między kosztami inwestycji, na którą ma zostać przyznana pomoc, i wartością bieżącą netto kosztów późniejszej inwestycji, dyskontowaną do wartości na dzień rozpoczęcia prac;
3)
w przypadku gdy scenariusz alternatywny polega na utrzymaniu działania istniejącej instalacji i istniejącego sprzętu - koszty kwalifikowalne stanowią różnicę między kosztami inwestycji, na którą ma zostać przyznana pomoc, i wartością bieżącą netto inwestycji w konserwację, naprawę i modernizację istniejącej instalacji i istniejącego sprzętu, dyskontowaną do wartości na dzień rozpoczęcia prac;
4)
w przypadku sprzętu będącego przedmiotem umowy leasingu - koszty kwalifikowalne stanowią różnicę wartości bieżącej netto między kwotą leasingu sprzętu, na którą ma zostać przyznana pomoc, i kwotą leasingu alternatywnego sprzętu mniej przyjaznego środowisku, który byłby przedmiotem umowy leasingu w przypadku braku pomocy; koszty leasingu nie obejmują kosztów związanych z eksploatacją sprzętu lub instalacji (koszty paliwa, ubezpieczenia, konserwacji, innych materiałów eksploatacyjnych), niezależnie od tego, czy wchodzą one w skład umowy leasingu.
6. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 5, scenariusz alternatywny dotyczy inwestycji o porównywalnej zdolności produkcyjnej i porównywalnym cyklu życia, zgodnej z już obowiązującymi normami unijnymi. Scenariusz alternatywny musi być wiarygodny w kontekście wymogów prawnych, warunków rynkowych i bodźców stworzonych przez unijny system handlu emisjami.
7. 
W przypadku gdy inwestycja, na którą ma zostać przyznana pomoc, polega na instalacji dodatkowych komponentów w już istniejącym zakładzie, dla którego nie istnieje scenariusz alternatywny dotyczący inwestycji mniej przyjaznej środowisku, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji.
8. 
W przypadku inwestycji polegających na budowie infrastruktury dedykowanej, o której mowa w art. 2 pkt 130 zdanie ostatnie rozporządzenia Komisji nr 651/2014, dla wodoru i paliw spełniających warunki określone w art. 36 ust. 1b rozporządzenia Komisji nr 651/2014, ciepła odpadowego lub dwutlenku węgla, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji zgodnie z art. 36 ust. 4 akapit 4 zdanie pierwsze rozporządzenia Komisji nr 651/2014. Koszty budowy lub modernizacji obiektów do magazynowania, z wyjątkiem obiektów do magazynowania wodoru odnawialnego i wodoru spełniającego warunki określone w art. 36 ust. 1b akapit drugi rozporządzenia Komisji nr 651/2014, nie są kwalifikowalne.
9. 
Kosztów, które nie są bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu ochrony środowiska, nie uznaje się za kwalifikowalne.
10. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej umożliwiającej podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, nie może przekroczyć:
1)
30 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji związanych z technologiami polegającymi na wychwytywaniu i magazynowaniu dwutlenku węgla lub wychwytywaniu i zagospodarowaniu dwutlenku węgla;
2)
50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku gdy inwestycja prowadzi do pełnej redukcji emisji bezpośrednich, z wyjątkiem inwestycji opartych na wykorzystaniu biomasy w rozumieniu art. 2 pkt 117 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
3)
40 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji innych niż określone w pkt 1 i 2.
11. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 10, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy;
2)
5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola;
3)
15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego.
12. 
Wielkość pomocy inwestycyjnej umożliwiającej podniesienie poziomu ochrony środowiska, w tym obniżenie emisyjności, może być ustalona z wyłączeniem stosowania ust. 5-11 jako kwota pomocy, która nie przekracza różnicy między kosztami inwestycji bezpośrednio związanymi z osiągnięciem wyższego poziomu ochrony środowiska a zyskiem operacyjnym z inwestycji, o którym mowa w art. 2 pkt 39 rozporządzenia Komisji nr 651/2014. Zysk operacyjny odlicza się od kosztów kwalifikowalnych ex ante na podstawie rozsądnych prognoz i weryfikuje ex post przy użyciu mechanizmu wycofania.
13. 
Za koszty kwalifikowalne można uznać koszty inwestycji bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu ochrony środowiska. W takim przypadku:
1)
przepisów ust. 5 i 12 nie stosuje się;
2)
dopuszczalne intensywności pomocy publicznej, o których mowa w ust. 10, oraz zwiększenia intensywności pomocy publicznej, o których mowa w ust. 11, zmniejsza się o 50 %.

Rozdział  8

Pomoc inwestycyjna na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności

§  30. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności może zostać udzielona przedsiębiorcy na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej innej niż w budynkach.
2. 
Pomoc na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności nie jest udzielana na inwestycje:
1)
dotyczące budynków;
2)
realizowane wyłącznie, w celu zapewnienia przestrzegania przez przedsiębiorcę obowiązujących norm unijnych; pomoc mająca na celu dostosowanie do norm unijnych, które zostały przyjęte, ale jeszcze nie obowiązują, może zostać udzielona, jeżeli inwestycja zostanie zrealizowana i zakończona co najmniej 18 miesięcy przed datą wejścia w życie danej normy;
3)
w układy kogeneracji lub systemy ciepłownicze lub chłodnicze;
4)
w instalacje wyposażenia energetycznego wykorzystującego paliwa kopalne, w tym gaz ziemny.
3. 
W przypadku pomocy na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności kosztami kwalifikowalnymi są dodatkowe koszty inwestycji niezbędne do osiągnięcia wyższego poziomu efektywności energetycznej i bezpośrednio związane z osiągnięciem wyższego poziomu efektywności energetycznej. Koszty kwalifikowalne ustala się w drodze porównania kosztów inwestycji z kosztami scenariusza alternatywnego, który wystąpiłby w przypadku braku pomocy, w sposób wskazany w art. 38 ust. 3 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
4. 
W przypadku gdy inwestycja stanowi inwestycję, której celem jest wyłącznie poprawa efektywności energetycznej i dla której nie istnieje inwestycja alternatywna mniej przyjazna dla środowiska, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji. Inwestycja powinna być łatwa do zidentyfikowania.
5. 
Intensywność pomocy na realizację inwestycji umożliwiającej osiągnięcie wyższego poziomu efektywności energetycznej w prowadzonej działalności nie może przekroczyć 30 % kosztów kwalifikowalnych.
6. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 5, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy;
2)
5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola;
3)
15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego.
7. 
Koszty kwalifikowalne i odpowiadające im poziomy intensywności można także określić w sposób określony w art. 38 ust. 8 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

Rozdział  9

Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji

§  31. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji może zostać udzielona na:
1)
budowę nowej lub modernizację istniejącej instalacji odnawialnego źródła energii, z wyjątkiem instalacji umożliwiającej produkcję energii elektrycznej z wodoru odnawialnego;
2)
inwestycję dotyczącą magazynowania energii elektrycznej w rozumieniu art. 2 pkt 130c rozporządzenia Komisji nr 651/2014 lub magazynowania energii cieplnej w rozumieniu art. 2 pkt 130d rozporządzenia Komisji nr 651/2014, o ile są spełnione łącznie warunki określone w art. 41 ust. 1a rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
3)
inwestycję dotyczącą produkcji i magazynowania:
a)
biopaliw w rozumieniu art. 2 pkt 117a rozporządzenia Komisji nr 651/2014,
b)
biopłynów w rozumieniu art. 2 pkt 117c rozporządzenia Komisji nr 651/2014,
c)
biogazu w rozumieniu art. 2 pkt 117b rozporządzenia Komisji nr 651/2014, w tym biometanu,
d)
paliw z biomasy w rozumieniu art. 2 pkt 117d rozporządzenia Komisji nr 651/2014

- o ile są spełnione łącznie warunki określone w art. 41 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;

4)
inwestycję dotyczącą produkcji wodoru odnawialnego, o ile są spełnione łącznie warunki określone w art. 41 ust. 3 rozporządzenia Komisji nr 651/2014;
5)
inwestycję polegającą na:
a)
budowie nowej jednostki wysokosprawnej kogeneracji,
b)
modernizacji lub przekształceniu istniejącej jednostki kogeneracji w jednostkę wysokosprawnej kogeneracji,
c)
konwersji istniejącej jednostki wytwórczej w jednostkę wysokosprawnej kogeneracji.
2. 
Pomoc, o której mowa w ust. 1 pkt 5, może zostać udzielona w zakresie, w jakim inwestycje przynoszą ogólne oszczędności energii pierwotnej w porównaniu z oddzielną produkcją energii cieplnej i elektrycznej zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859) lub wszelkimi późniejszymi przepisami zastępującymi ten akt prawny w całości albo w części, albo w przypadku, gdy nie dotyczy instalacji kogeneracyjnych opalanych paliwami kopalnymi, z wyjątkiem gazu ziemnego, jeżeli zapewniona jest zgodność z celami klimatycznymi na lata 2030 i 2050 zgodnie z sekcją 4.30 załącznika nr I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz. Urz. UE L 442 z 09.12.2021, str. 1, z późn. zm. 4 ).
3. 
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może zostać udzielona na budowę nowych instalacji lub na modernizację istniejących instalacji, pod warunkiem że kwota pomocy nie jest uzależniona od poziomu produkcji.
4. 
W przypadku pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji za koszty kwalifikowalne uznaje się całkowity koszt inwestycji.
5. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji nie może przekroczyć:
1)
45 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji dotyczących produkcji energii ze źródeł odnawialnej, z uwzględnieniem pomp ciepła w rozumieniu art. 2 pkt 108b rozporządzenia Komisji nr 651/2014 spełniających warunki określone w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1436, 1597, 1681 i 1762 oraz z 2024 r. poz. 834) wodoru odnawialnego oraz wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii;
2)
30 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji innych niż określone w pkt 1.
6. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 5, zwiększa się o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy.

Rozdział  10

Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy

§  32. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy może zostać udzielona na inwestycję związaną z budową, rozbudową lub modernizacją tego systemu w tym budową, rozbudową lub modernizacją jednostki wytwarzającej ciepło lub chłód, magazynu energii lub sieci dystrybucyjnych.
2. 
Pomoc, o której mowa w ust. 1, przyznaje się wyłącznie na budowę, rozbudowę lub modernizację systemów ciepłowniczych lub chłodniczych, zgodnie z warunkami określonymi w art. 46 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
3. 
Pomoc inwestycyjna na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy może zostać udzielona w przypadkach określonych w art. 46 ust. 3 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
4. 
Pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy nie przyznaje się w przypadkach określonych w art. 46 ust. 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, z wyjątkiem przypadku określonego w art. 46 ust. 4 zdanie drugie rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
5. 
Pomoc na inwestycje w zakresie modernizacji sieci magazynowania i dystrybucji służących do przesyłu energii cieplnej lub chłodniczej wytworzonych przy użyciu paliw kopalnych może zostać udzielona, o ile są spełnione łącznie warunki określone w art. 46 ust. 5 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
6. 
W przypadku pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy kosztami kwalifikowalnymi są koszty inwestycji związane z budową, rozbudową lub modernizacją efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego lub chłodniczego.
7. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy nie może przekroczyć 30 % kosztów kwalifikowalnych.
8. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 7, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy;
2)
15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja zakłada wykorzystanie wyłącznie energii z odnawialnych źródeł energii, ciepła odpadowego lub połączenia tych rodzajów energii, w tym wysokosprawnej kogeneracji opartej na odnawialnych źródłach energii.
9. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywny energetycznie system ciepłowniczy lub chłodniczy może zostać ustalona z wyłączeniem stosowania ust. 7 i 8 jako wynosząca do 100 % luki w finansowaniu w rozumieniu art. 2 pkt 118 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.

Rozdział  11

Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym

§  33. 
1. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym może zostać udzielona na inwestycję spełniającą co najmniej jeden z warunków określonych w art. 47 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
2. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie jest udzielana na inwestycje:
1)
w zakresie:
a)
unieszkodliwiania w rozumieniu art. 2 pkt 128f rozporządzenia Komisji nr 651/2014,
b)
odzysku w rozumieniu art. 2 pkt 128e rozporządzenia Komisji nr 651/2014

- odpadów w rozumieniu art. 2 pkt 128b rozporządzenia Komisji nr 651/2014, na cele wytwarzania energii;

2)
oparte o rozwiązania, które są ekonomicznie opłacalne i powszechnie stosowane w Unii Europejskiej;
3)
realizowane, w celu zapewnienia przestrzegania przez przedsiębiorcę obowiązujących norm unijnych; pomoc mająca na celu dostosowanie do norm unijnych, które zostały przyjęte, ale jeszcze nie obowiązują, może zostać udzielona, jeżeli inwestycja zostanie zrealizowana i zakończona co najmniej 18 miesięcy przed datą wejścia w życie danej normy.
3. 
Pomoc inwestycyjna na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie jest udzielana w przypadkach określonych w art. 47 ust. 4 i 5 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
4. 
W przypadku pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym kosztami kwalifikowalnymi są dodatkowe koszty inwestycji określane przez porównanie całkowitych kosztów inwestycji z kosztami projektu lub działania mniej przyjaznego dla środowiska, mogącego stanowić jedno z działań określonych w art. 47 ust. 7 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
5. 
W przypadku gdy inwestycja, na którą ma zostać przyznana pomoc, polega na instalacji dodatkowych komponentów w już istniejącym zakładzie, dla którego nie istnieje scenariusz alternatywny dotyczący inwestycji mniej przyjaznej środowisku, kosztami kwalifikowalnymi są całkowite koszty inwestycji.
6. 
Intensywność pomocy inwestycyjnej na efektywne gospodarowanie zasobami i przechodzenie na gospodarkę o obiegu zamkniętym nie przekracza 40 % kosztów kwalifikowalnych.
7. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 6, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorcy i 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorcy;
2)
5 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola;
3)
15 punktów procentowych - w przypadku gdy inwestycja jest realizowana na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego oraz regionu mazowieckiego regionalnego.

Rozdział  12

Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe

§  34. 
1. 
Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe może zostać udzielona na projekt badawczo-rozwojowy obejmujący badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe lub studium wykonalności.
2. 
W przypadku pomocy na projekty badawczo-rozwojowe kosztami kwalifikowalnymi są koszty określone w art. 25 ust. 3 i 4 rozporządzenia Komisji nr 651/2014.
§  35. 
Intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe nie może przekroczyć:
1)
100 % kosztów kwalifikowanych - w przypadku badań podstawowych;
2)
50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych;
3)
25 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych;
4)
50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku studiów wykonalności.
§  36. 
1. 
W przypadku projektu badawczo-rozwojowego obejmującego badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe intensywność pomocy określoną w § 35 pkt 2 i 3 zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych - dla średnich przedsiębiorców,
2)
20 punktów procentowych - dla małych przedsiębiorców,
3)
15 punktów procentowych - jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w art. 25 ust. 6 lit. b rozporządzenia Komisji nr 651/2014,
4)
5 punktów procentowych - jeżeli projekt badawczo-rozwojowy jest realizowany na obszarze województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola,
5)
25 punktów procentowych - jeżeli zostaną spełnione łącznie warunki określone w art. 25 ust. 6 lit. d rozporządzenia Komisji nr 651/2014

- do maksymalnie 80 % kosztów kwalifikowalnych, z zastrzeżeniem że zwiększenia, o których mowa w pkt 3, 4 oraz 5, nie mogą być łączone w odniesieniu do tego samego projektu.

2. 
W przypadku projektu badawczo-rozwojowego obejmującego studium wykonalności intensywność pomocy określoną w § 35 pkt 4 zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych - dla średnich przedsiębiorców;
2)
20 punktów procentowych - dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców.

Rozdział  13

Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne

§  37. 
W przypadku pomocy na innowacje procesowe i organizacyjne kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, osób zatrudnionych przy wykonywaniu przedsięwzięcia w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego wykonywaniem;
2)
aparatury i sprzętu - ponoszone w zakresie i przez okres, w których ta aparatura i ten sprzęt są wykorzystywane przy wykonywaniu przedsięwzięcia; jeżeli nie są one wykorzystywane przy wykonywaniu przedsięwzięcia przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji w okresie wykonywania tego przedsięwzięcia, obliczone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
3)
badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji;
4)
dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i innych produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z realizacją przedsięwzięcia.
§  38. 
Intensywność pomocy na innowacje procesowe i organizacyjne nie może przekroczyć:
1)
15 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku dużego przedsiębiorcy;
2)
50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy.
§  39. 
Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne może zostać udzielona dużemu przedsiębiorcy tylko pod warunkiem, że duży przedsiębiorca skutecznie współpracuje w rozumieniu art. 2 pkt 90 rozporządzenia Komisji nr 651/2014, z co najmniej jednym mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w zakresie działalności objętej pomocą, a współpracujący mikroprzedsiębiorcy, mali lub średni przedsiębiorcy ponoszą przynajmniej 30 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  14

Pomoc na badania i usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych

§  40. 
1. 
Pomoc na badania lub usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych może zostać udzielona na realizację analiz, audytów energetycznych i studiów wykonalności bezpośrednio związanych z inwestycjami, o których mowa w rozdziałach 7-11. 2. Jeżeli badanie lub usługa doradcza w całości dotyczy inwestycji, o których mowa w rozdziałach 7-11, kosztami kwalifikowalnymi są koszty badania lub usługi doradczej. Jeżeli jedynie część badania lub usługi doradczej dotyczy inwestycji, o których mowa w rozdziałach 7-11, kosztami kwalifikowalnymi są koszty części badania lub usługi doradczej dotyczącej tych inwestycji.
3. 
Intensywność pomocy na badania lub usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych nie przekracza 60 % kosztów kwalifikowalnych.
4. 
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 3, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku przeprowadzenia badania lub usługi doradczej na rzecz średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku przeprowadzenia badania lub usługi doradczej na rzecz mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
5. 
Pomoc na badania lub usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych nie może zostać udzielona przedsiębiorcy na przeprowadzenie obowiązkowego audytu energetycznego, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166 oraz z 2023 r. poz. 1681).
6. 
Pomoc na badania lub usługi doradcze dotyczące ochrony środowiska i kwestii energetycznych przyznaje się, jeżeli po ustaleniach badania lub usługi doradczej nastąpi inwestycja kwalifikująca się do objęcia pomocą zgodnie z rozdziałami 7-11.

Rozdział  15

Pomoc de minimis

§  41. 
Kosztami kwalifikowalnymi objętymi pomocą de minimis są koszty służące realizacji przedsięwzięcia, do którego mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji nr 2023/2831.
§  42. 
Pomoc de minimis nie przekracza 100 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 41.

Rozdział  16

Tryb udzielania pomocy

§  43. 
Pomoc jest udzielana na wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej "wnioskiem".
§  44. 
1. 
Przedsiębiorca składa wniosek do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
2. 
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy i informację o jego wielkości;
2)
opis przedsięwzięcia, w tym daty jego rozpoczęcia i zakończenia;
3)
lokalizację przedsięwzięcia;
4)
wykaz kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia;
5)
wskazanie kwoty finansowania publicznego koniecznego do realizacji przedsięwzięcia.
3. 
Do wniosku o udzielenie pomocy publicznej przedsiębiorca załącza informacje dotyczące tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy o pomocy publicznej.
4. 
Do wniosku o udzielenie pomocy de minimis przedsiębiorca załącza zaświadczenia albo oświadczenia i informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o pomocy publicznej.
5. 
Podmiot udzielający pomocy może zażądać od przedsiębiorcy dodatkowych informacji niezbędnych do dokonania oceny wniosku.
6. 
Po przeprowadzeniu oceny wniosku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju uwzględniającej:
1)
cel pomocy,
2)
koszty kwalifikowalne,
3)
wysokość dopuszczalnej pomocy

- pomoc może zostać udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego, o której mowa w art. 14lzh ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Rozdział  17

Przepisy końcowe

§  45. 
Pomoc jest udzielana do dnia 31 sierpnia 2026 r.
§  46. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r.

poz. 124 i 227.

4 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 188 z 15.07.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2485 z 21.11.2023.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1042

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy de minimis oraz pomocy publicznej na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji A2.2.1 "Inwestycje we wdrażanie technologii i innowacji środowiskowych, w tym związanych z GOZ" objętej wsparciem ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Data aktu: 08/07/2024
Data ogłoszenia: 15/07/2024
Data wejścia w życie: 16/07/2024