Współpraca wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 lipca 2024 r.
w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych

Na podstawie art. 7a § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 858 i 859) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych, w tym szczegółowy zakres informacji dotyczących czynności egzekucyjnych i innych czynności podejmowanych przez te podmioty, a także zdarzeń mających wpływ na egzekwowany obowiązek zapłaty należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych.
§  2.  [Definicje]
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
innym organie egzekucyjnym - rozumie się przez to organ egzekucyjny inny niż organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne;
2)
innym uprawnionym organie egzekucyjnym - rozumie się przez to inny organ egzekucyjny uprawniony do stosowania środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony;
3)
organie egzekucyjnym - rozumie się przez to organ egzekucyjny prowadzący postępowanie egzekucyjne;
4)
przesyłce rejestrowanej - rozumie się przez to przesyłkę rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640 oraz z 2024 r. poz. 467);
5)
publicznej usłudze hybrydowej - rozumie się przez to publiczną usługę hybrydową, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699);
6)
publicznej usłudze rejestrowanego doręczenia elektronicznego - rozumie się przez to publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych;
7)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§  3.  [Doręczanie pism]
1. 
Po wszczęciu postępowania egzekucyjnego wierzyciel, organ egzekucyjny i inny organ egzekucyjny doręczają sporządzone przez siebie pisma i odpisy pism z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
2. 
Wierzyciel przekazuje zawiadomienie, o którym mowa w art. 32aa ustawy, organowi egzekucyjnemu będącemu naczelnikiem urzędu skarbowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 26aa § 1 ustawy. Jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwe przekazanie tego zawiadomienia za pośrednictwem tego systemu, wierzyciel doręcza to zawiadomienie z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo w przypadku wierzyciela będącego naczelnikiem urzędu skarbowego - przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego używanego do obsługi Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.
3. 
Jeżeli nie jest możliwe doręczenie sporządzonego przez wierzyciela, organ egzekucyjny i inny organ egzekucyjny pisma i odpisu pisma w sposób, o którym mowa w ust. 1, oraz zawiadomienia, o którym mowa w art. 32aa ustawy, w sposób, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie, doręczenia dokonuje się za pokwitowaniem przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej.
4. 
W przypadku braku możliwości doręczenia sporządzonego przez wierzyciela, organ egzekucyjny i inny organ egzekucyjny pisma i odpisu pisma oraz zawiadomienia, o którym mowa w art. 32aa ustawy, w sposób, o którym mowa w ust. 3, doręczenia dokonuje się przesyłką rejestrowaną.
§  4.  [Treść zawiadomienia o zmianie wysokości należności pieniężnej objętej tytułem wykonawczym]
Wierzyciel podaje w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 32aa § 1 pkt 1 ustawy, wysokość należności pieniężnej pozostałej do wyegzekwowania, a w przypadku:
1)
wyegzekwowania należności pieniężnej przez inny organ egzekucyjny - również datę jej wyegzekwowania oraz nazwę tego organu egzekucyjnego;
2)
korekty dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy, powodującej zmniejszenie wysokości należności pieniężnej - również datę dokonania tej korekty;
3)
przedawnienia należności pieniężnej - również jego datę;
4)
zapłaty wierzycielowi należności pieniężnej - również:
a)
datę uzyskania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie i kosztów upomnienia oraz wysokości, w jakich zostały uzyskane,
b)
informację, że zapłaty dokonał podmiot, o którym mowa w art. 71ca § 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy.
§  5.  [Wymiana informacji między organami egzekucyjnymi]
Organ egzekucyjny niezwłocznie zawiadamia inny organ egzekucyjny o:
1)
informacjach, o których mowa w art. 32aa § 1 pkt 1, 4 i 6 oraz art. 26 § 1e pkt 4-4c i 6-8 ustawy, przekazanych przez wierzyciela, chyba że z informacji od wierzyciela wynika, że wierzyciel zawiadomił inny organ egzekucyjny;
2)
wyegzekwowaniu należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych;
3)
zawieszeniu postępowania egzekucyjnego albo wstrzymaniu postępowania egzekucyjnego lub czynności egzekucyjnych;
4)
podjęciu zawieszonego postępowania egzekucyjnego albo wstrzymanego postępowania egzekucyjnego lub czynności egzekucyjnych;
5)
umorzeniu postępowania egzekucyjnego w całości albo w części.
§  6.  [Wystąpienie do organu egzekucyjnego o podanie wysokości należnych kosztów egzekucyjnych przed zabezpieczeniem należności pieniężnej hipoteką przymusową]
Przed wydaniem dalszego tytułu wykonawczego lub wystawieniem kolejnego tytułu wykonawczego w razie potrzeby zabezpieczenia należności pieniężnej hipoteką przymusową, w tym hipoteką morską przymusową, wierzyciel występuje do organu egzekucyjnego o podanie wysokości należnych kosztów egzekucyjnych.
§  7.  [Przekazanie dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu]
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 26c § 1 pkt 1 i art. 26ca § 1 ustawy, wierzyciel przekazuje odpowiednio dalszy tytuł wykonawczy lub kolejny tytuł wykonawczy innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu, wraz z wnioskiem egzekucyjnym o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony.
2. 
Wierzyciel informuje organ egzekucyjny o przekazaniu odpowiednio dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego oraz wniosku, o którym mowa w ust. 1, innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu oraz wskazuje nazwę tego organu.
3. 
Wierzyciel niezwłocznie zawiadamia inny uprawniony organ egzekucyjny o informacjach, o których mowa w art. 32aa § 1 pkt 1, 4 i 6 oraz art. 26 § 1e pkt 4a-4c i 6-8 ustawy. Przepisy § 3 ust. 2-4 i § 4 stosuje się odpowiednio.
§  8.  [Wymiana informacji między organami egzekucyjnymi w przypadku przekazania dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu]
W przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 2, organ egzekucyjny niezwłocznie informuje inny uprawniony organ egzekucyjny o:
1)
numerze rachunku bankowego, na który należy przekazać wyegzekwowane lub uzyskane koszty egzekucyjne należne organowi egzekucyjnemu;
2)
wysokości należnych kosztów egzekucyjnych z rozbiciem na ich rodzaje, odrębnie dla każdego tytułu wykonawczego.
§  9.  [Zawiadomienie organu egzekucyjnego o wyegzekwowanych należnościach, odsetkach i kosztach]
1. 
Inny uprawniony organ egzekucyjny niezwłocznie zawiadamia organ egzekucyjny o wyegzekwowanych, w całości albo w części, należności pieniężnej, odsetkach z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztach upomnienia i kosztach egzekucyjnych.
2. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
rodzaj i datę zastosowania środka egzekucyjnego, w tym datę zawiadomienia zobowiązanego o tym środku egzekucyjnym;
2)
wysokość:
a)
opłat, o których mowa w art. 64cb § 1 pkt 3 ustawy, oraz wydatku egzekucyjnego, o którym mowa w art. 64cb § 1 pkt 4 ustawy, naliczonych lub pobranych przez inny uprawniony organ egzekucyjny,
b)
kosztów egzekucyjnych podlegających przekazaniu organowi egzekucyjnemu, z rozbiciem na ich rodzaje,
c)
należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie i kosztów upomnienia podlegających przekazaniu wierzycielowi.
3. 
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, nie zawiera informacji zawartych w planie podziału kwoty uzyskanej z egzekucji z nieruchomości.
4. 
Jeżeli wyegzekwowano należność pieniężną, odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie, koszty upomnienia i koszty egzekucyjne na podstawie więcej niż jednego tytułu wykonawczego, informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, podaje się odrębnie dla każdego tytułu wykonawczego.
§  10.  [Zawiadomienie organu egzekucyjnego o zakończeniu egzekucji prowadzonej przez inny uprawniony organ egzekucyjny]
1. 
W przypadku niewyegzekwowania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych inny uprawniony organ egzekucyjny zawiadamia organ egzekucyjny o zakończeniu prowadzonej przez siebie egzekucji oraz wysokości kosztów egzekucyjnych, jeżeli powstały w egzekucji prowadzonej przez ten inny uprawniony organ egzekucyjny. Przepisy § 9 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, inny uprawniony organ egzekucyjny zawiadamia wierzyciela niebędącego jednocześnie organem egzekucyjnym o zakończeniu prowadzonej przez siebie egzekucji. Przepis § 9 ust. 2 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
§  11.  [Przekazanie wniosku egzekucyjnego innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu w przypadku prowadzenia egzekucji na podstawie na podstawie tytułu wykonawczego uznawanego na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego]
1. 
Organ egzekucyjny, który prowadzi postępowanie egzekucyjne na podstawie tytułu wykonawczego, o którym mowa w art. 79 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L 284 z 30.10.2009, str. 1, z późn. zm. 2 ), przekazuje innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu:
1)
wniosek egzekucyjny o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony;
2)
odpis tytułu wykonawczego sporządzony zgodnie z art. 26b § 2 ustawy.
2. 
Wniosek egzekucyjny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera również:
1)
numer rachunku bankowego, na który należy przekazać wyegzekwowane lub uzyskane należność pieniężną, odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie, koszty upomnienia i koszty egzekucyjne;
2)
wysokość należnych na dzień sporządzenia tego wniosku należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych z rozbiciem na ich rodzaje.
3. 
W przypadku gdy wniosek egzekucyjny, o którym mowa w ust. 1, jest sporządzany na podstawie więcej niż jednego tytułu wykonawczego, informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, podaje się odrębnie dla każdego tytułu wykonawczego.
4. 
Do współpracy organu egzekucyjnego, o którym mowa w ust. 1, z innym uprawnionym organem egzekucyjnym przepisy § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
§  12.  [Współpraca organu egzekucyjnego z innym organem egzekucyjnym przejmującym łączne prowadzenie egzekucji lub będącym organem rekwizycyjnym]
Do współpracy organu egzekucyjnego z innym organem egzekucyjnym:
1)
który przejął łączne prowadzenie egzekucji do tej samej rzeczy albo prawa majątkowego w wyniku zbiegu egzekucji, przepisy § 9 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 i 4 oraz § 10 stosuje się odpowiednio;
2)
będącym organem rekwizycyjnym, o którym mowa w art. 31 ustawy, przepisy § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
§  13.  [Zawiadomienie innego organu egzekucyjnego o zapłacie należności pieniężnej, odsetek lub kosztów]
1. 
W przypadku zapłaty innemu organowi egzekucyjnemu należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych organ ten niezwłocznie zawiadamia organ egzekucyjny o dokonanej zapłacie, w tym o wysokości uzyskanych i pozostałych do wyegzekwowania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych z rozbiciem na ich rodzaje.
2. 
Organ egzekucyjny niezwłocznie zawiadamia inny organ egzekucyjny o dokonanej do organu egzekucyjnego lub innego organu egzekucyjnego zapłacie należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych. Zawiadomienie zawiera wysokość uzyskanych i pozostałych do wyegzekwowania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych z rozbiciem na ich rodzaje.
3. 
W przypadku uzyskania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych dochodzonych na podstawie więcej niż jednego tytułu wykonawczego wysokość uzyskanych i pozostałych do wyegzekwowania należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, podaje się odrębnie dla każdego tytułu wykonawczego.
§  14.  [Podanie właściwemu organowi egzekucyjnemu informacji o opłatach i kosztach egzekucyjnych w przypadku umorzenia postępowania egzekucyjnego ze względu na bezskuteczność dalszej egzekucji]
Właściwy organ egzekucyjny, o którym mowa w art. 61 § 2 zdanie drugie ustawy, występuje do organu egzekucyjnego, który umorzył postępowanie egzekucyjne z przyczyny określonej w art. 59 § 2 ustawy, o podanie wysokości:
1)
opłaty manipulacyjnej i opłaty egzekucyjnej wyegzekwowanej lub uzyskanej w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym;
2)
kosztów egzekucyjnych, o których mowa w art. 64ca § 2 pkt 2 ustawy, z rozbiciem na ich rodzaje, które mogą być dochodzone w ponownie wszczętej egzekucji administracyjnej.
§  15.  [Obowiązki informacyjne wobec dłużnika zajętej wierzytelności]
Organ egzekucyjny albo inny organ egzekucyjny, który dokonał zajęcia wierzytelności pieniężnej lub innego prawa majątkowego, niezwłocznie zawiadamia dłużnika zajętej wierzytelności o wszelkich okolicznościach mających wpływ na realizację tego zajęcia.
§  16.  [Przekazanie dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu w przypadku postępowania egzekucyjnego niezakończonego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia]
Do wystawionego przez wierzyciela tytułu wykonawczego, na podstawie którego przed dniem 21 listopada 2013 r. zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne, które nie zostało zakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepis § 7, z tym że zamiast dalszego tytułu wykonawczego wierzyciel przekazuje do innego uprawnionego organu egzekucyjnego odpis tytułu wykonawczego.
§  17.  [Treść zawiadomienia o zmianie wysokości należności pieniężnej objętej tytułem wykonawczym - przepis przejściowy]
W postępowaniach egzekucyjnych wszczętych po dniu 19 lutego 2021 r. i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy § 4 pkt 2 i pkt 3 lit. b tiret drugie rozporządzenia uchylanego w § 20.
§  18.  [Przekazanie dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu - przepis przejściowy]
1. 
Przepis § 7 ust. 1 zdanie pierwsze rozporządzenia uchylanego w § 20 może być stosowany przez wierzyciela należności pieniężnych, o których mowa w art. 19 § 4 ustawy, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2025 r.
2. 
Przepisy § 7 ust. 1 zdanie drugie oraz ust. 3 i 4 rozporządzenia uchylanego w § 20 mogą być stosowane przez organ egzekucyjny, o którym mowa w art. 19 § 4 ustawy, do:
1)
przekazywania innemu uprawnionemu organowi egzekucyjnemu dalszego tytułu wykonawczego lub kolejnego tytułu wykonawczego w przypadku, o którym mowa w art. 26c § 1 pkt 1 lub art. 26ca § 1 ustawy, wraz z wnioskiem o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony,
2)
wniosku o zastosowanie środków egzekucyjnych, do których organ egzekucyjny nie jest uprawniony - jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2025 r.
§  19.  [Stosowanie dotychczasowych przepisów do doręczeń]
Do doręczeń pomiędzy wierzycielem, organem egzekucyjnym i innym organem egzekucyjnym, dokonywanych przed dniem, w którym ostatni z podmiotów, pomiędzy którymi dokonywane jest doręczenie, stał się obowiązany do stosowania przepisów ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  20.  [Derogacja]
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 lutego 2021 r. w sprawie współpracy wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych (Dz. U. poz. 320).
§  21.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 338 z 22.12.2010, str. 35, Dz. Urz. UE L 344 z 29.12.2010, str. 1, Dz. Urz. UE L 149 z 08.06.2012, str. 4, Dz. Urz. UE L 349 z 19.12.2012, str. 45, Dz. Urz. UE L 346 z 20.12.2013, str. 27, Dz. Urz. UE L 366 z 20.12.2014, str. 15, Dz. Urz. UE L 288 z 22.10.2016, str. 58, Dz. Urz. UE L 76 z 22.03.2017, str. 13 oraz Dz. Urz. UE L 54 z 24.02.2018, str. 18.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1023

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współpraca wierzyciela, organu egzekucyjnego i dłużnika zajętej wierzytelności w postępowaniu egzekucyjnym należności pieniężnych
Data aktu: 04/07/2024
Data ogłoszenia: 10/07/2024
Data wejścia w życie: 11/07/2024