Sposób sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 22 września 2023 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich

Na podstawie art. 9 ust. 9 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 851 oraz z 2023 r. poz. 497 i 1628) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób:
1)
sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym, przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu referendum;
2)
powiadamiania burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2. 
1. 
Spis osób, o których mowa w § 1 pkt 1, zwany dalej "spisem", sporządza się na formularzu według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym.
2. 
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania w kraju osoby uprawnionej do udziału w referendum, w odniesieniu zaś do obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania osoby uprawnionej do udziału w referendum za granicą.
3. 
Spis sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk osób uprawnionych do udziału w referendum.
§  3. 
Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach w formie wydruku komputerowego.
§  4. 
Kapitan statku powiadamia niezwłocznie, wykorzystując dostępne środki komunikacji elektronicznej zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji i ochronę danych osobowych, burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o wpisaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum ogólnokrajowym do spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 10 ust. 2, jeżeli uprzednio zawiadomił burmistrza dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy o umieszczeniu tych osób w spisie.
§  5. 
Kapitan statku podpisuje formularz spisu imieniem i nazwiskiem oraz opatruje go swoją pieczęcią.
§  6. 
1. 
Na żądanie osoby uprawnionej do udziału w referendum, zmieniającej miejsce pobytu przed dniem głosowania, kapitan statku na podstawie spisu wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 8a ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym.
2. 
Zaświadczenie o prawie do głosowania osoba uprawniona do udziału w referendum odbiera osobiście, za pokwitowaniem, albo przez osobę pisemnie upoważnioną pod warunkiem podania w upoważnieniu numeru PESEL osoby uprawnionej do udziału w referendum.
3. 
Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, kapitan skreślając osobę uprawnioną do udziału w referendum ze spisu, zamieszcza w rubryce spisu "Uwagi" adnotację "zaświadczenie".
§  7. 
1. 
Kapitan statku prowadzi ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania, zwaną dalej "ewidencją".
2. 
Ewidencję kapitan statku prowadzi w postaci papierowej albo w systemie informatycznym zapewniającym bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych.
3. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest przechowywana w miejscu niedostępnym dla osób nieuprawnionych.
4. 
Do ewidencji wpisuje się:
1)
informację o wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania ze wskazaniem numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy;
2)
imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania - w przypadku wydania zaświadczenia o prawie do głosowania osobie upoważnionej.
§  8. 
Ewidencja prowadzona w postaci papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z przeprowadzonego referendum.
§  9. 
1. 
Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji do spraw referendum przez wpisanie osoby uprawnionej do udziału w referendum na dodatkowym formularzu spisu, lub skreślenie osoby uprawnionej do udziału w referendum ze spisu już sporządzonego.
2. 
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
3. 
Przepisy § 2-5 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Po sporządzeniu spisu, a przed dniem głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które zostały pominięte w spisie:
1)
jeżeli reklamacja w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców została uwzględniona przez kapitana statku;
2)
w wyniku oczywistej omyłki.
2. 
Ze spisu skreśla się osoby z powodu:
1)
wydania zaświadczenia o prawie do głosowania, o którym mowa w § 6;
2)
nieuwzględnienia reklamacji w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców;
3)
omyłkowego ujęcia w spisie wyborców;
4)
utraty obywatelstwa polskiego;
5)
zgonu;
6)
pozbawienia prawa wybierania.
3. 
Kapitan statku, dokonując aktualizacji, o której mowa w ust. 1 i 2, w rubryce spisu "Uwagi" zamieszcza adnotację, odpowiednio: "reklamacja", "omyłka", "zaświadczenie", "utrata obywatelstwa polskiego", "zgon", "pozbawienie prawa wybierania".
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 MinisterInfrastrukturykierujedziałemadministracjirządowej-gospodarkamorska, napodstawie§ 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich (Dz. U. poz. 669 oraz z 2015 r. poz. 1157), które utraciło moc z dniem 4 sierpnia 2023 r. zgodnie z komunikatem wydanym na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 497).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2000

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich.
Data aktu: 22/09/2023
Data ogłoszenia: 26/09/2023
Data wejścia w życie: 27/09/2023