Zmiana rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 2 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej

Na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 357, z późn. zm. 2 ) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) nadzór telemetryczny - świadczenie zdrowotne polegające na zdalnej analizie danych technicznych i klinicznych, gromadzonych przez wyroby medyczne, w tym w szczególności implantowane wyroby medyczne lub inne przeznaczone do tego technologie, przy użyciu dedykowanych systemów teleinformatycznych.";

2)
w załączniku nr 5 dodaje się lp. 35 w brzmieniu:
35 brak kodu Nadzór telemetryczny nad pacjentami z implantowanymi urządzeniami wszczepialnymi Wymagania formalne Poradnia kardiologiczna lub poradnia kardiologiczna dla dzieci, lub poradnia kontroli rozruszników i kardiowerterów, lub pracownia urządzeń wszczepialnych serca, prowadząca kontrole stymulatorów, kardiowerterów-defibrylatorów i układów do stymulacji resynchronizującej.
Warunki kwalifikacji do świadczenia Do świadczenia kwalifikują się:

1) pacjenci z niewydolnością serca z obniżoną frakcją wyrzutową lewej komory z implantowanym ICD/CRT-D, wyposażonym w funkcję umożliwiającą zdalne przekazywanie zgromadzonych danych, ICD-10: Z95;

2) pacjenci do 18 roku życia z implantowanym stymulatorem jedno- lub dwujamowym lub resynchronizującym, wyposażonym w funkcję umożliwiającą zdalne przekazywanie zgromadzonych danych;

3) pacjenci po 18 roku życia, u których rozpoczęto wcześniej nadzór telemetryczny na podstawie spełniania warunków, o których mowa w pkt 2.

Zakres świadczenia Świadczenie obejmuje:

1) wdrożenie nadzoru telemetrycznego polegające na:

a) zaopatrzeniu pacjenta w aparat monitorujący (transmiter),

b) włączeniu pacjenta do systemu nadzoru telemetrycznego, który umożliwia kontrolę urządzenia i odczyt przesyłanych danych,

c) edukacji pacjenta, w tym jego rodziny lub opiekuna (odnotowanej w dokumentacji medycznej), umożliwiającej właściwe korzystanie z systemu nadzoru telemetrycznego, w tym dotyczącej:

- sposobu funkcjonowania nadzoru telemetrycznego,

- zakresu odpowiedzialności oraz oczekiwań związanych ze zdalnym monitorowaniem, w tym sposobu reagowania w przypadku wystąpienia zdarzeń niepożądanych,

- poznania potencjalnych korzyści związanych z tą metodą nadzoru oraz jej ograniczeń;

2) prowadzenie nadzoru telemetrycznego polegające na:

a) odczycie przesyłanych danych, w tym kontroli parametrów układu resynchronizującego, nie rzadziej niż 3 razy do roku,

b) analizie, nie rzadziej niż 3 razy do roku, przesłanych danych rejestrowanych przez systemy telemetryczne,

c) teleporadzie - udzielanej każdorazowo w klinicznie uzasadnionym przypadku wystąpienia alarmu;

3) ambulatoryjną wizytę kontrolną raz w roku w ośrodku prowa dzącym nadzór telemetryczny.

Personel 1) lekarz specjalista w dziedzinie kardiologii lub kardiologii dziecięcej lub lekarz z ukończonym II rokiem specjalizacji w dziedzinie kardiologii pod nadzorem specjalisty w dziedzinie kardiologii, spełniającym wymagania równoważne

z wymaganiami określonymi dla certyfikatu operatora w zakresie elektroterapii - posiadający doświadczenie i umiejętności w zakresie programowania i rozwiązywania problemów związanych ze stymulacją serca i umiejętnością analizy

i leczenia zaburzeń rytmu serca oraz wiedzę z zakresu procedury implantacji stymulatorów serca oraz ICD/CRT-D;

2) pielęgniarka posiadająca doświadczenie w pracy w zakresie opieki kardiologicznej oraz przeszkolenie w zakresie analizy danych transmitowanych przez stymulator serca oraz ICD/CRT-D lub

3) technik elektrokardiologii przeszkolony lub mający doświadczenie w zakresie analizy danych transmitowanych przez stymulator serca oraz ICD/CRT-D.

Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną Pracownia lub poradnia, w których odbywa się nadzór telemetryczny, są wyposażone w:

1) oprogramowanie pozwalające na prowadzenie kontroli urządzeń wszczepialnych oraz odczyt i analizę danych;

2) komputer z dostępem do Internetu, drukarkę i telefon;

3) aparaty monitorujące (transmitery) wypożyczane pacjentowi bezpłatnie;

4) bazy danych zawierające numery telefonów wszystkich współpracujących dostawców stymulatorów oraz techników.

Organizacja udzielania świadczenia 1. Świadczeniodawca realizujący świadczenie:

1) zapewnia prawidłowy nadzór telemetryczny, w tym możliwość kontroli lub interwencji medycznej w przypadku wystąpienia u pacjenta dysfunkcji wszczepionego urządzenia lub niebezpiecznego pogorszenia dostępnych, monitorowanych parametrów fizjologicznych;

2) określa zakres odpowiedzialności personelu zaangażowanego w nadzór telemetryczny oraz posiada opracowane standardy postępowania, zasady komunikacji z pacjentem, w tym:

a) standard postępowania (reakcji medycznej rozumianej jako kontakt telefoniczny z pacjentem w celu skierowania go do poradni ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS), zespołu ratownictwa medycznego (ZRM) lub szpitala) w przypadku wystąpienia zdarzenia wymagającego reakcji personelu - powiadomienie lub alarm o nieprawidłowościach technicznych lub zdarzeniach klinicznych,

b) formularz z informacjami dla pacjenta o zasadach działania nadzoru telemetrycznego, postępowania i komunikacji z personelem, ograniczeniach związanych z nadzorem telemetrycznym,

c) podpisane umowy z operatorami systemów nadzoru telemetrycznego, które gwarantują skuteczne zabezpieczenie oraz archiwizację przesyłanych danych i informacji medycznych, wynikające z zastosowania nadzoru telemetrycznego nad pacjentami z urządzeniami wszczepialnymi.

2. Ośrodek prowadzący nadzór telemetryczny monitoruje:

1) zdarzenia związane ze stanem zdrowia pacjenta (pogorszenie stanu klinicznego pacjenta w zakresie parametrów życiowych monitorowanych zdalnie przy użyciu systemu nadzoru telemetrycznego):

a) wystąpienie utrwalonego częstoskurczu komorowego lub migotania komór,

b) wystąpienie pierwszego epizodu migotania przedsionków o istotnym znaczeniu klinicznym,

c) wystąpienie arytmii nadkomorowej - częstoskurczu nadkomorowego oraz epizodu migotania przedsionków lub trzepotania przedsionków z szybką częstotliwością rytmu komór, powodującego objawy kliniczne lub objawy wymagające interwencji klinicznej, lub objawy wywołujące interwencję ICD,

d) wystąpienie arytmii komorowej o istotnym znaczeniu klinicznym,

e) ocenę aktualnego stopnia zaawansowania niewydolności serca, jeżeli stosowany system na to pozwala,

f) istotne zmniejszenie odsetka stymulacji resynchronizuj ącej,

g) istotne zwiększenie odsetka stymulacji prawokomorowej w układach innych niż CRT;

2) zdarzenia związane z wystąpieniem dysfunkcji urządzenia, do których należą:

a) alert związany ze statusem baterii,

b) dysfunkcja elektrody urządzenia,

c) nieadekwatne interwencje ICD/CRT-D,

d) dysfunkcja lub wyłączenia nadajnika polegające na braku przesłania raportu planowego.

3. Procedura nadzoru telemetrycznego obejmuje analizę przesłanych danych rejestrowanych przez systemy telemetryczne w postaci:

1) minimum 3 raportów rocznie;

2) raportów pilnych (każdorazowo w przypadku wystąpienia alarmu).

Analiza przesłanych danych rejestrowanych obejmuje:

1) parametry życiowe;

2) parametry związane z elektrodami;

3) parametry związane z zaburzeniami rytmu - zaburzeniami nadkomorowymi lub zaburzeniami komorowymi;

4) inne parametry:

a) algorytm monitorujący wydolność serca lub

b) zmienność rytmu zatokowego, lub

c) częstotliwość oddechów.

4. Ośrodek prowadzący nadzór telemetryczny ma dostęp do

oprogramowania systemów nadzoru telemetrycznego wszystkich dostawców urządzeń wszczepialnych w ośrodku, które zostały wszczepione pacjentom objętym monitorowaniem zdalnym.

Warunki czasowe realizacji świadczenia 1. Przesyłane dane są analizowane w godzinach pracy poradni lub pracowni prowadzącej nadzór telemetryczny.

2. Reakcja na wystąpienie zdarzeń wymagających działania personelu następuje w godzinach pracy poradni lub pracowni:

1) do 24 godzin od momentu zakończenia transmisji - w dni robocze;

2) do 72 godzin od momentu zakończenia transmisji - w dni wolne od pracy.

3. Poradnia lub pracownia prowadzące nadzór telemetryczny są

czynne od poniedziałku do piątku i w sytuacjach nagłych zapewniają konsultacje telefoniczne w godzinach pracy.

Pozostałe wymagania 1) w lokalizacji: oddział kardiologii lub oddział kardiologii dla dzieci, z pracownią elektrofizjologii lub implantacji kardiologicznych elektronicznych urządzeń wszczepialnych lub z inną pracownią zabiegową spełniającą wymagania wyposażenia pracowni elektrofizjologii, wykonującą procedury implantacji urządzeń wszczepialnych, lub

2) w dostępie: oddział kardiologii lub oddział kardiochirurgii, lub oddział kardiologii dla dzieci zapewniający konsultację lekarza specjalisty w dziedzinie kardiochirurgii, w którym są wykonywane zabiegi usunięcia elektrod stymulatorowych lub defibrylatorowych;

3) w przypadku udzielenia świadczenia pacjentom powyżej

18 roku życia świadczenie jest udzielane przez świadczeniodawcę, który wykonuje w roku kalendarzowym co najmniej 100 zabiegów wszczepienia ICD/CRT-D (dotyczy to zabiegów pierwszorazowych i powtórnych).

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 2164, z 2017 r. poz. 1244, 1766 i 2423, z 2018 r. poz. 657, z 2019 r. poz. 397, 1060 i 1864, z 2020 r. poz. 612, z 2021 r. poz. 543 i 727 oraz z 2022 r. poz. 365, 482 i 1542.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2641

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Data aktu: 02/12/2022
Data ogłoszenia: 16/12/2022
Data wejścia w życie: 31/12/2022