Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 grudnia 2020 r.
w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego

Na podstawie art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób, tryb i terminy opracowywania Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, zwanego dalej "Raportem".
§  2. 
1. 
Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie, zwani dalej "wykonawcami", w zakresie swojej właściwości, sporządzają raporty cząstkowe służące do opracowania Raportu, zwane dalej "raportami cząstkowymi".
2. 
Raport cząstkowy sporządzany przez kierownika urzędu centralnego jest włączany do raportu cząstkowego ministra kierującego działem administracji rządowej, któremu kierownik urzędu centralnego podlega lub przez którego jest nadzorowany, chyba że minister ten postanowi inaczej.
3. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy w postaci elektronicznej. W przypadku raportu cząstkowego zawierającego informacje niejawne jest on sporządzany w postaci elektronicznej i papierowej.
§  3. 
Raport cząstkowy zawiera:
1)
wskazanie najważniejszych zagrożeń i skutków ich wystąpienia przez stworzenie mapy ryzyka, o której mowa w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej "mapą ryzyka", obejmującej wyszczególnienie rodzajów i charakterystyki zagrożeń:
a)
o istotnym wpływie na funkcjonowanie i możliwości rozwoju państwa, w szczególności mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji oraz potencjału ekonomicznego i obronnego,
b)
których skutki mogą:
godzić w bezpieczeństwo państwa, jego porządek konstytucyjny, w szczególności w suwerenność, niepodległość i nienaruszalność terytorium,
zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w znacznych rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach,
oddziaływać, obok Rzeczypospolitej Polskiej, także na inne państwa,
dotyczyć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jej obywateli, mimo możliwego wystąpienia w innym państwie,
c)
występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na bezpieczeństwo państwa lub których potrzeba monitorowania i eliminacji wynika z podpisanych umów międzynarodowych,
d)
o charakterze terrorystycznym mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym,
e)
cyberbezpieczeństwa mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2)
określenie celów strategicznych, w szczególności:
a)
wskazanie celów, jakie należy osiągnąć, aby zminimalizować możliwość wystąpienia zagrożenia lub jego skutków,
b)
hierarchizację celów według kryterium ważności lub wskazanie celów priorytetowych;
3)
wnioski zawierające hierarchicznie uporządkowaną listę przedsięwzięć niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych, a szczególnie tych, których realizacja wymaga działań wykraczających poza posiadane kompetencje;
4)
wskazanie sił i środków niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych;
5)
programowanie zadań w zakresie poprawy bezpieczeństwa państwa przez wskazywanie określonych regionalnych i lokalnych inicjatyw, w szczególności:
a)
wyszczególnienie programów krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
b)
wskazanie realizatorów programów:
rządowych,
samorządowych,
pozarządowych,
c)
określenie sposobów finansowania programów,
d)
określenie okresów trwania programów;
6)
określenie priorytetów w reagowaniu na określone zagrożenia, w tym ich wpływ na:
a)
zasady reagowania w przypadkach wystąpienia zagrożenia,
b)
hierarchizację działań;
7)
inne informacje, które zdaniem wykonawcy mogą być przydatne przy tworzeniu Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
§  4. 
1. 
Mapę ryzyka przedstawia się w formie:
1)
mapy przedstawiającej zasięg geograficzny zagrożeń z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków wystąpienia dla ludności, gospodarki lub środowiska;
2)
tabeli opisującej parametry zagrożeń oraz prognozowane skutki ich wystąpienia;
3)
opisowej, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie informacji w sposób określony w pkt 1 i 2.
2. 
Pozostałe dokumenty wchodzące w skład Raportu sporządza się w formie tabelarycznej, a w przypadku gdy nie jest to możliwe - w formie opisowej.
§  5. 
1. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy i przedkłada go dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanemu dalej "dyrektorem Centrum".
2. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanemu dalej "Szefem ABW".
3. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. e, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Pełnomocnikowi Rządu do spraw Cyberbezpieczeństwa, zwanemu dalej "Pełnomocnikiem".
4. 
Raport cząstkowy jest sporządzany i przekazywany z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  6. 
1. 
Dyrektor Centrum w terminie 30 dni od dnia otrzymania raportu cząstkowego może zgłosić zastrzeżenia i uwagi co do stopnia szczegółowości, zakresu i formy raportu cząstkowego lub jego części oraz wskazać na konieczność uzupełnienia raportu cząstkowego o elementy wynikające z raportów cząstkowych sporządzonych przez innych wykonawców.
2. 
Wykonawca rozpatruje zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 1, oraz w razie konieczności dokonuje zmian w raporcie cząstkowym w terminie 30 dni, a następnie przekazuje go ponownie dyrektorowi Centrum.
3. 
Wykonawca powiadamia pisemnie dyrektora Centrum o przyczynach nieuwzględnienia zastrzeżeń i uwag.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do:
1)
Szefa ABW w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 2;
2)
Pełnomocnika w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 3.
§  7. 
1. 
Dyrektor Centrum opracowuje i przedkłada Raport Radzie Ministrów co dwa lata.
2. 
Dyrektor Centrum, nie później niż na rok przed przedłożeniem Raportu Radzie Ministrów, przekazuje wykonawcom informację o przystąpieniu do jego opracowania.
3. 
Wykonawcy przygotowują i przedkładają raporty cząstkowe dyrektorowi Centrum, nie później niż na 6 miesięcy przed terminem przedłożenia Raportu Radzie Ministrów.
§  8. 
Wykonawca dokonuje systematycznej aktualizacji raportu cząstkowego oraz nie rzadziej niż raz na dwa lata przedkłada aktualizację raportu cząstkowego, zgodnie z właściwością, dyrektorowi Centrum, Szefowi ABW oraz Pełnomocnikowi. Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowania i przedłożenia Raportu w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
2. 
Do opracowania Raportu, o którym mowa w ust. 1, przepisów § 7 ust. 2 i 3 nie stosuje się.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 540), które na podstawie art. 92 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369) utraciło moc z dniem 28 sierpnia 2019 r.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024