Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 grudnia 2020 r.
w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego

Na podstawie art. 5a ust. 6 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1856) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób, tryb i terminy opracowywania Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego, zwanego dalej "Raportem".
§  2. 
1. 
Ministrowie kierujący działami administracji rządowej, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie, zwani dalej "wykonawcami", w zakresie swojej właściwości, sporządzają raporty cząstkowe służące do opracowania Raportu, zwane dalej "raportami cząstkowymi".
2. 
Raport cząstkowy sporządzany przez kierownika urzędu centralnego jest włączany do raportu cząstkowego ministra kierującego działem administracji rządowej, któremu kierownik urzędu centralnego podlega lub przez którego jest nadzorowany, chyba że minister ten postanowi inaczej.
3. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy w postaci elektronicznej. W przypadku raportu cząstkowego zawierającego informacje niejawne jest on sporządzany w postaci elektronicznej i papierowej.
§  3. 
Raport cząstkowy zawiera:
1)
wskazanie najważniejszych zagrożeń i skutków ich wystąpienia przez stworzenie mapy ryzyka, o której mowa w art. 3 pkt 10 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, zwanej dalej "mapą ryzyka", obejmującej wyszczególnienie rodzajów i charakterystyki zagrożeń:
a)
o istotnym wpływie na funkcjonowanie i możliwości rozwoju państwa, w szczególności mogących mieć istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i międzynarodowej pozycji oraz potencjału ekonomicznego i obronnego,
b)
których skutki mogą:
godzić w bezpieczeństwo państwa, jego porządek konstytucyjny, w szczególności w suwerenność, niepodległość i nienaruszalność terytorium,
zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w znacznych rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach,
oddziaływać, obok Rzeczypospolitej Polskiej, także na inne państwa,
dotyczyć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub jej obywateli, mimo możliwego wystąpienia w innym państwie,
c)
występujących w rejonach napięć, konfliktów i kryzysów międzynarodowych, mających wpływ na bezpieczeństwo państwa lub których potrzeba monitorowania i eliminacji wynika z podpisanych umów międzynarodowych,
d)
o charakterze terrorystycznym mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym,
e)
cyberbezpieczeństwa mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowej, o których mowa w art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2)
określenie celów strategicznych, w szczególności:
a)
wskazanie celów, jakie należy osiągnąć, aby zminimalizować możliwość wystąpienia zagrożenia lub jego skutków,
b)
hierarchizację celów według kryterium ważności lub wskazanie celów priorytetowych;
3)
wnioski zawierające hierarchicznie uporządkowaną listę przedsięwzięć niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych, a szczególnie tych, których realizacja wymaga działań wykraczających poza posiadane kompetencje;
4)
wskazanie sił i środków niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych;
5)
programowanie zadań w zakresie poprawy bezpieczeństwa państwa przez wskazywanie określonych regionalnych i lokalnych inicjatyw, w szczególności:
a)
wyszczególnienie programów krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych,
b)
wskazanie realizatorów programów:
rządowych,
samorządowych,
pozarządowych,
c)
określenie sposobów finansowania programów,
d)
określenie okresów trwania programów;
6)
określenie priorytetów w reagowaniu na określone zagrożenia, w tym ich wpływ na:
a)
zasady reagowania w przypadkach wystąpienia zagrożenia,
b)
hierarchizację działań;
7)
inne informacje, które zdaniem wykonawcy mogą być przydatne przy tworzeniu Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
§  4. 
1. 
Mapę ryzyka przedstawia się w formie:
1)
mapy przedstawiającej zasięg geograficzny zagrożeń z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków wystąpienia dla ludności, gospodarki lub środowiska;
2)
tabeli opisującej parametry zagrożeń oraz prognozowane skutki ich wystąpienia;
3)
opisowej, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie informacji w sposób określony w pkt 1 i 2.
2. 
Pozostałe dokumenty wchodzące w skład Raportu sporządza się w formie tabelarycznej, a w przypadku gdy nie jest to możliwe - w formie opisowej.
§  5. 
1. 
Wykonawca sporządza raport cząstkowy i przedkłada go dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, zwanemu dalej "dyrektorem Centrum".
2. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. d, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanemu dalej "Szefem ABW".
3. 
W przypadku zagrożeń, o których mowa w § 3 pkt 1 lit. e, wykonawca przedkłada raport cząstkowy Pełnomocnikowi Rządu do spraw Cyberbezpieczeństwa, zwanemu dalej "Pełnomocnikiem".
4. 
Raport cząstkowy jest sporządzany i przekazywany z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§  6. 
1. 
Dyrektor Centrum w terminie 30 dni od dnia otrzymania raportu cząstkowego może zgłosić zastrzeżenia i uwagi co do stopnia szczegółowości, zakresu i formy raportu cząstkowego lub jego części oraz wskazać na konieczność uzupełnienia raportu cząstkowego o elementy wynikające z raportów cząstkowych sporządzonych przez innych wykonawców.
2. 
Wykonawca rozpatruje zastrzeżenia i uwagi, o których mowa w ust. 1, oraz w razie konieczności dokonuje zmian w raporcie cząstkowym w terminie 30 dni, a następnie przekazuje go ponownie dyrektorowi Centrum.
3. 
Wykonawca powiadamia pisemnie dyrektora Centrum o przyczynach nieuwzględnienia zastrzeżeń i uwag.
4. 
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do:
1)
Szefa ABW w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 2;
2)
Pełnomocnika w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 3.
§  7. 
1. 
Dyrektor Centrum opracowuje i przedkłada Raport Radzie Ministrów co dwa lata.
2. 
Dyrektor Centrum, nie później niż na rok przed przedłożeniem Raportu Radzie Ministrów, przekazuje wykonawcom informację o przystąpieniu do jego opracowania.
3. 
Wykonawcy przygotowują i przedkładają raporty cząstkowe dyrektorowi Centrum, nie później niż na 6 miesięcy przed terminem przedłożenia Raportu Radzie Ministrów.
§  8. 
Wykonawca dokonuje systematycznej aktualizacji raportu cząstkowego oraz nie rzadziej niż raz na dwa lata przedkłada aktualizację raportu cząstkowego, zgodnie z właściwością, dyrektorowi Centrum, Szefowi ABW oraz Pełnomocnikowi. Przepisy § 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie po raz pierwszy do opracowania i przedłożenia Raportu w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r.
2. 
Do opracowania Raportu, o którym mowa w ust. 1, przepisów § 7 ust. 2 i 3 nie stosuje się.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 kwietnia 2010 r. w sprawie Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. poz. 540), które na podstawie art. 92 ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1369) utraciło moc z dniem 28 sierpnia 2019 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.2344

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 23/12/2020
Data wejścia w życie: 24/12/2020