Kontrola korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 3 listopada 2020 r.
w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych

Na podstawie art. 70 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2020 r. poz. 332, 695, 875 i 1517) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przeprowadzania kontroli korzystania z dostępu do danych w trybie ograniczonej teletransmisji danych;
2)
wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;
3)
wzór protokołu kontroli.
§  2. 
Kontrolę zarządza minister właściwy do spraw informatyzacji, zwany dalej "ministrem".
§  3. 
1. 
Kontrola wykonywana jest zgodnie z rocznym planem kontroli.
2. 
W razie potrzeby, niezależnie od rocznego planu kontroli, minister może zarządzić przeprowadzenie kontroli doraźnej.
§  4. 
1. 
Roczny plan kontroli sporządza dyrektor komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do spraw kontroli, w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, właściwej do prowadzenia spraw związanych z udostępnianiem danych z Rejestru Dowodów Osobistych. Roczny plan kontroli zatwierdza minister.
2. 
Roczny plan kontroli określa:
1)
zakres przedmiotowy kontroli;
2)
nazwę podmiotu kontrolowanego;
3)
przewidywany termin wszczęcia i zakończenia kontroli.
§  5. 
1. 
Minister wyznacza zespół kontrolny, w którego skład wchodzi co najmniej dwóch pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji, zwanych dalej "kontrolującymi", wskazując spośród nich kierownika zespołu kontrolnego.
2. 
Kontrolujący składa ministrowi oświadczenie na piśmie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie od udziału w kontroli.
3. 
Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Kontrolujący dokumentują przebieg i wyniki czynności kontrolnych, zakładając i prowadząc w tym celu akta kontroli.
2. 
Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego.
3. 
Akta kontroli mogą być prowadzone w formie elektronicznej.
§  7. 
1. 
Kontrolujący sporządzają protokół z przeprowadzonej kontroli, który zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności podmiotu kontrolowanego, w tym ujawnione nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu, skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.
2. 
Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla kierownika podmiotu kontrolowanego i ministra.
3. 
Wzór protokołu kontroli stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  8. 
1. 
Po zakończeniu czynności kontrolnych kontrolujący podpisują protokół kontroli i przekazują protokół kierownikowi podmiotu kontrolowanego, a w razie nieobecności kierownika - osobie pełniącej jego obowiązki, wyznaczając jednocześnie 7-dniowy termin, od dnia otrzymania protokołu, do złożenia podpisu.
2. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może wnieść do protokołu kontroli umotywowane zastrzeżenia w terminie, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń do protokołu kontroli kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne.
4. 
W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący zmieniają lub uzupełniają odpowiednią część protokołu.
5. 
W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części kierownik zespołu kontrolnego uzupełnia protokół kontroli o pisemne stanowisko ministra, w którym są wskazane przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
6. 
Zmieniony lub uzupełniony w wyniku czynności, o których mowa w ust. 3, protokół kontroli bądź protokół kontroli wraz ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 5, przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub osobie pełniącej jego obowiązki w celu jego podpisania i zwrotu kontrolującym podpisanego protokołu.
7. 
Kierownik kontrolowanego podmiotu lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając ministrowi pisemne wyjaśnienie tej odmowy w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania protokołu kontroli. O odmowie podpisania protokołu kontroli kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
8. 
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub osobę pełniącą jego obowiązki nie stanowi przeszkody do wystąpienia do ministra z wnioskiem, o którym mowa w § 9.
9. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej protokół kontroli podpisuje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym.
10. 
W przypadku prowadzenia akt kontroli w formie elektronicznej czynność dokonana w formie elektronicznej jest równoważna czynności dokonanej w formie pisemnej.
§  9. 
W przypadku stwierdzenia niespełnienia warunków, o których mowa w art. 68 ust. 3 lub ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, kierownik zespołu kontrolnego występuje do ministra z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 71 tej ustawy.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 16 listopada 2020 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI

...................................., dnia .......................

..................................................................................

(nazwa i adres organu zarządzającego kontrolę)

Upoważnienie nr ...

Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz w związku z § 5 ust. 3

rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych

z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych

upoważniam

Pana/Panią ..................................................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i stanowisko służbowe lub funkcja)

legitymującego(-cą) się legitymacją służbową/dowodem osobistym

.....................................................................................................................................................................................................

do przeprowadzenia kontroli ......................................................................................................................................................

(oznaczenie kontroli – wskazanie daty wszczęcia i daty przewidywanego zakończenia kontroli)

w .................................................................................................................................................................................................

(nazwa i adres kontrolowanego podmiotu)

.....................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................

(zakres przedmiotowy i okres objęty kontrolą)

Pouczenie

Prawa i obowiązki podmiotu kontrolowanego:

– ustalenie z organem kontroli innego terminu kontroli, jeżeli działalność jest objęta kontrolą innego organu –

zgodnie z art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– łączny czas trwania wszystkich kontroli podmiotu kontrolowanego w jednym roku kalendarzowym, stosownie do art. 55

ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, nie może przekraczać 12 albo 18, albo 24, albo 48 dni

roboczych, w zależności od kategorii przedsiębiorcy,

– uczestniczenie przedsiębiorcy w czynnościach kontrolnych lub pisemne wskazanie przez niego osoby upoważnionej,

w szczególności w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy, stosownie do art. 50 ust. 1 i 3 ustawy z dnia

6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– prowadzenie książki kontroli i udostępnianie jej kontrolującemu oraz przechowywanie upoważnień i protokołów kontroli

na zasadach określonych w art. 57 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców

– dokonywanie wpisu do książki kontroli informacji o wydaniu decyzji, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 6 sierpnia

2010 r. o dowodach osobistych,

– udzielanie na żądanie kontrolujących pisemnych wyjaśnień,

– umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w czasie kontroli dokonywanej przez inny organ, jeżeli zachodzą

przesłanki określone w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– umożliwienie przeprowadzenia kontroli przedsiębiorcy w przypadkach, o których mowa w art. 55 ust. 2 i art. 61 pkt 1

ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców,

– okazywanie dokumentów i urządzeń, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r.

o dowodach osobistych,

– zapewnienie warunków i środków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym swobodny dostęp do pomieszczeń.

Niniejsze upoważnienie jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dowodu osobistego kontrolującego.

Ważność upoważnienia upływa z dniem .......................................

................................................................... ........................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)2) (pieczątka imienna i podpis osoby

wydającej upoważnienie)1)

Ważność upoważnienia przedłuża się do dnia ..................................

................................................................... ........................................................

(okrągła pieczęć organu zarządzającego kontrolę)2) (pieczątka imienna i podpis osoby

przedłużającej upoważnienie)1)

1) W przypadku sporządzenia upoważnienia w formie elektronicznej kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty.

2) Nie dotyczy upoważnienia sporządzonego w formie elektronicznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

..................................................................................

(nazwa i adres komórki zarządzającej kontrolę)

Nr akt kontroli ......................................... ...................................., dnia .......................

Protokół kontroli

Nazwa i adres podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Osoby przeprowadzające kontrolę (imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja, nr upoważnienia do przeprowadzenia kontroli):

1. ...............................................................................................................................................................................................

2. ...............................................................................................................................................................................................

3. ...............................................................................................................................................................................................

Kierownik podmiotu kontrolowanego oraz inne osoby uczestniczące w czynnościach kontrolnych ze strony tego podmiotu

(imię i nazwisko, stanowisko lub funkcja):

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Przedmiot kontroli i okres objęty kontrolą:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Opis stanu faktycznego ustalonego w wyniku kontroli, w tym ujawnionych nieprawidłowości, przyczyn ich powstania,

zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy

podpisania protokołu:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

Wzmianka o doręczeniu egzemplarza protokołu kierownikowi podmiotu kontrolowanego:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...............................................................................

(pieczątki imienne i podpisy kontrolujących)1)

..............................................................................................

(pieczątka imienna i podpis kierownika podmiotu kontrolowanego

lub osoby pełniącej jego obowiązki)1)

W przypadku odmowy podpisania protokołu – wzmianka o tym fakcie:

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................

1) W przypadku sporządzenia protokołu w formie elektronicznej kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty.

1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1004), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 75 ustawy

z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz. U. poz. 875 i 1086).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.2012

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola korzystania z dostępu do danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie ograniczonej teletransmisji danych.
Data aktu: 03/11/2020
Data ogłoszenia: 13/11/2020
Data wejścia w życie: 16/11/2020