Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 14 listopada 2017 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Krajowemu Zasobowi Nieruchomości nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT KRAJOWEGO ZASOBU NIERUCHOMOSCI

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
1. 
Krajowy Zasób Nieruchomości, zwany dalej "KZN", będący państwową osobą prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
2. 
(uchylony).

Rozdział  2

Rada Nadzorcza KZN

§  2. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej KZN, zwanej dalej "Radą Nadzorczą", odbywają się stosownie do potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
2. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący Rady Nadzorczej, zwany dalej "Przewodniczącym", z własnej inicjatywy albo na pisemny wniosek:
1)
ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa;
2)
członka Rady Nadzorczej;
3)
Prezesa KZN.
3. 
Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje funkcje osobiście.
4. 
Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołane na pisemny wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinno odbyć się najpóźniej w terminie dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku do Przewodniczącego.
5. 
Posiedzeniem Rady Nadzorczej kieruje Przewodniczący.
6. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub czasowej niemożności sprawowania przez niego funkcji jego kompetencje wykonuje wskazany przez niego członek Rady Nadzorczej.
§  3. 
1. 
Członkowie Rady Nadzorczej, Prezes KZN i zaproszone przez Przewodniczącego osoby powinni być powiadomieni o terminie posiedzenia z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni. Powiadomienie powinno określać termin i miejsce posiedzenia oraz zawierać projekt porządku obrad wraz z projektami uchwał i dokumentami stanowiącymi podstawę do ich podjęcia.
2. 
Powiadomienie o posiedzeniu Rady Nadzorczej przesyła się listem poleconym, pocztą elektroniczną, za pomocą faksu lub dostarcza osobiście.
3. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada Nadzorcza może odbyć posiedzenie bez zachowania terminu, o którym mowa w ust. 1.
§  4. 
1. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się zgodnie z porządkiem obrad.
2. 
Rozpatrzenie na posiedzeniu sprawy nieobjętej porządkiem obrad może nastąpić za zgodą co najmniej trzech członków Rady Nadzorczej biorących udział w posiedzeniu.
3. 
W posiedzeniach Rady Nadzorczej mogą uczestniczyć na zaproszenie lub za zgodą Przewodniczącego: Prezes KZN, zastępcy Prezesa KZN, pracownicy Biura KZN, a także inne osoby, w szczególności eksperci, jeżeli ich udział może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy i jest uzasadniony potrzebami Rady Nadzorczej.
4. 
Jeżeli członek Rady Nadzorczej nie może wziąć udziału w posiedzeniu, jest obowiązany usprawiedliwić swoją nieobecność.
5. 
W sprawach wymagających niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą, Przewodniczący może zdecydować o podjęciu uchwały w drodze uzgodnienia stanowisk z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (tryb obiegowy). Z podjęcia uchwały w trybie obiegowym sporządza się protokół zawierający stanowisko poszczególnych członków Rady Nadzorczej.
6. 
Przepisu ust. 5 nie stosuje się do podejmowania uchwał w głosowaniu tajnym.
§  5. 
1. 
Uchwały Rady Nadzorczej są podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Zwykła większość głosów oznacza oddanie większej liczby głosów za niż przeciwko uchwale.
2. 
Za oddany w głosowaniu uznaje się głos "za", "przeciw" albo "wstrzymujący się".
3. 
(uchylony).
4. 
(uchylony).
5. 
Uchwały w sprawach personalnych podejmowane są w głosowaniu tajnym.
6. 
Na wniosek przynajmniej dwóch członków Rady Nadzorczej Przewodniczący może zarządzić głosowanie tajne w sprawach innych niż określone w ust. 5.
7. 
Członek Rady Nadzorczej głosujący na posiedzeniu przeciw podjęciu uchwały może zgłosić do protokołu zdanie odrębne. Zdanie odrębne wymaga pisemnego uzasadnienia, które składa się Przewodniczącemu, nie później niż w terminie trzech dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą.
8. 
Członek Rady Nadzorczej zgłasza do protokołu i informuje na posiedzeniu pozostałych członków Rady Nadzorczej o dotyczącym go konflikcie interesów i nie bierze udziału w głosowaniu nad podjęciem uchwały w sprawie, w której zaistniał konflikt interesów.
9. 
Konflikt interesów zachodzi w sytuacji, w której skutki podejmowanej uchwały dotyczą pośrednio lub bezpośrednio interesu majątkowego lub osobistego członka Rady Nadzorczej, jego małżonka, wstępnych, zstępnych i rodzeństwa oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osób pozostających z członkiem Rady Nadzorczej albo jego małżonkiem w stosunku przysposobienia.
10. 
Uchwałę Rady Nadzorczej podpisuje Przewodniczący albo członek Rady, który przewodniczył obradom.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady Nadzorczej sporządza się protokół.
2. 
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
datę i miejsce odbycia posiedzenia;
2)
listę obecnych członków Rady Nadzorczej;
3)
listę innych osób uczestniczących w posiedzeniu;
4)
przyjęty porządek obrad;
5)
przebieg obrad, wraz z treścią uchwał i liczbą oddanych głosów;
6)
podpis osoby przewodniczącej posiedzeniu Rady Nadzorczej.
3. 
Protokół powinien odzwierciedlać przebieg czynności podejmowanych w trakcie posiedzenia lub głosowania. Jeżeli czynności protokołowane utrwala się za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, protokół można ograniczyć do zapisu istotnych wypowiedzi osób biorących w nich udział. Elektroniczny nośnik zapisu obrazu lub dźwięku, a także pisemny zapis dźwięku stają się załącznikami do protokołu. Do protokołu dołącza się dokumenty stanowiące podstawę podjętych uchwał. Protokoły, wraz z załącznikami, przechowuje się w Biurze KZN.

Rozdział  3

Prezes KZN i organizacja Biura KZN

§  7. 
1. 
W przypadku powołania dwóch zastępców Prezesa KZN, Prezes KZN wyznacza spośród nich pierwszego zastępcę.
2. 
Prezes KZN określa zakres zadań zastępców Prezesa KZN.
3. 
(uchylony).
§  8. 
1. 
(uchylony).
2. 
W skład Biura KZN wchodzą:
1)
Departament Organizacyjny;
2)
Departament Techniczny;
3)
Departament Transakcyjny.
3. 
W skład departamentu mogą wchodzić wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.
4. 
Wydział może się składać z zespołów lub samodzielnych stanowisk pracy.
§  9. 
Prezes KZN niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, a także Radę Nadzorczą o udzielonych dyrektorowi Biura KZN oraz dyrektorom departamentów pełnomocnictwach ze wskazaniem, czy pełnomocnictwo zostało udzielone do dokonywania wszystkich czynności prawnych, czy do dokonywania czynności prawnych, o których mowa w art. 35 ustawy.
1 Obecnie działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo kieruje Minister Rozwoju, Pracy i Technologii, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. wsprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz.U.2020.1718).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1977 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Krajowemu Zasobowi Nieruchomości.
Data aktu: 14/11/2017
Data ogłoszenia: 09/11/2020
Data wejścia w życie: 21/11/2017