Dofinansowanie zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacja nadzoru w tym zakresie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 3 sierpnia 2012 r.
w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacji nadzoru w tym zakresie

Na podstawie art. 22c pkt 1 lit. a oraz pkt 2-5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637 oraz z 2019 r. poz. 235 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb oraz kryteria rozdziału środków budżetowych na udzielenie pomocy finansowej na dofinansowanie zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacji nadzoru w tym zakresie, o którym mowa w art. 22b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "pomocą";
2)
dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1;
3)
terminy składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1;
4)
wzór wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w pkt 1;
5)
szczegółowe warunki i tryb przekazywania i rozliczania dofinansowania, o którym mowa w pkt 1.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
3)
środkach trwałych - rozumie się przez to środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351);
4)
roku podatkowym - rozumie się przez to rok podatkowy, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900).
§  3. 
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia stanowi pomoc de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1).
§  4. 
1. 
Prezes Urzędu udziela pomocy, jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc:
1)
złoży wniosek o dofinansowanie na zakup środków trwałych, stanowiących sprzęt i urządzenia związane z bezpieczeństwem w lotnictwie, zwany dalej "wnioskiem", sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia, wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w § 6 ust. 2, w terminie, o którym mowa w § 8;
2)
nie ma zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, 303 i 730);
3)
spełnia kryteria, o których mowa w § 12 ust. 1;
4)
nie otrzymał pomocy publicznej na zakup objęty wnioskiem z innych źródeł;
5)
w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych nie otrzymał pomocy de minimis, której wartość brutto, łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekraczałaby równowartość 200 000 euro, ustaloną na podstawie średniego kursu NBP z dnia udzielenia pomocy;
6)
nie jest obciążony obowiązkiem zwrotu pomocy wynikającym z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem lub z rynkiem wewnętrznym;
7)
(uchylony).
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może zostać złożony również w postaci dokumentu elektronicznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), opatrzonego podpisem zaufanym lub przy pomocy profilu zaufanego.
§  5. 
1. 
Kosztami kwalifikującymi się do objęcia pomocą są koszty nabycia środków trwałych stanowiących sprzęt lub urządzenia, o których mowa w art. 22b ustawy, w roku, w którym udzielono pomocy, od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.
2. 
Poniesione koszty należy udokumentować poświadczonymi za zgodność z oryginałem kopiami faktur lub rachunków oraz dokumentów potwierdzających dokonanie płatności, zwanymi dalej "dowodem zapłaty". Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
3. 
W uzasadnionych przypadkach Prezes Urzędu może zażądać od podmiotu, któremu udzielono dotacji, okazania oryginałów dokumentów, o których mowa w ust. 2. Okazanie następuje w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z czynności tych sporządza się protokół.
§  6. 
1. 
We wniosku należy wskazać planowany zakup przez szczegółowe oznaczenie sprzętu lub urządzenia.
2. 
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
1)
kopię odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, wydanego nie wcześniej niż na 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, a w przypadku gdy aktualne dane nie zostały ujawnione w rejestrze - poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dokumentu określającego formę prawną podmiotu ubiegającego się o pomoc oraz sposób jego reprezentacji, w szczególności kopię umowy spółki lub innego przewidzianego przepisami dokumentu dotyczącego ustanowienia, działalności i organizacji podmiotu ubiegającego się o pomoc;
2)
oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo w przypadku nieotrzymania pomocy de minimis - oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362 oraz z 2019 r. poz. 730);
3)
formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543);
4)
zatwierdzone sprawozdania finansowe za okres 2 ostatnich lat obrotowych, a w przypadku podmiotów prowadzących działalność przez okres krótszy niż 2 lata przed złożeniem wniosku - za okres 1 roku obrotowego, sporządzane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości bez uwzględnienia ewentualnych przychodów z otrzymanej pomocy de minimis objętej wnioskiem albo poświadczone za zgodność z oryginałem kopie tych sprawozdań.
§  7. 
1. 
Wysokość udzielonej pomocy nie może przekroczyć 50% łącznej wartości planowanych kosztów zakupu sprzętu lub urządzenia, o których mowa w § 5 ust. 1, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
2. 
W kosztach, o których mowa w ust. 1, nie uwzględnia się podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu.
§  8. 
Termin złożenia wniosku upływa z dniem 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
§  9. 
1. 
Wnioski są rozpatrywane przez Prezesa Urzędu w terminie do dnia 15 marca roku kalendarzowego, w którym zostały złożone, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W przypadku gdy ustawa budżetowa na rok, w którym wnioski zostały złożone, nie wejdzie w życie do dnia 1 lutego, Prezes Urzędu rozpatruje wnioski w terminie sześciu tygodni od dnia wejścia w życie ustawy budżetowej.
§  10. 
1. 
Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w § 8, pozostawia się bez rozpoznania.
2. 
W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych określonych w rozporządzeniu, Prezes Urzędu wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od daty wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
3. 
Wniosek oceniany jest na podstawie kryteriów, o których mowa w § 12.
4. 
Po rozpatrzeniu wniosków Prezes Urzędu niezwłocznie ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego listę podmiotów, którym została przyznana pomoc, wraz z wykazem zakupów objętych pomocą i ogólną kwotę pomocy.
§  11. 
1. 
Podmiot może otrzymać pomoc na podstawie rozporządzenia, jeżeli zostaną spełnione kryteria odnoszące się do:
1)
kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w § 5 ust. 1;
2)
spełnienia kryteriów, o których mowa w § 4;
3)
zobowiązania, że dokonany zakup wykorzystywany będzie wyłącznie na potrzeby działalności lotniczej, w tym ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620 i 1669 oraz z 2019 r. poz. 730);
4)
zapewnienia trwałości eksploatacji sprzętu i urządzeń.
2. 
Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, uznaje się za spełniony w przypadku, gdy sprzęt lub urządzenie, będące przedmiotem pomocy, będą użytkowane przez okres co najmniej 3 lat od dnia jego otrzymania.
3. 
Wymiana sprzętu lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny staną się przestarzałe lub ulegną zużyciu w wyniku normalnego zużycia eksploatacyjnego w okresie, o którym mowa w ust. 2, nie będą uznane za niespełnienie warunku trwałości, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, jeżeli beneficjent pomocy udokumentuje, że takie powody wymiany faktycznie zaistniały.
§  12. 
1. 
Prezes Urzędu przy rozpatrywaniu wniosków i podejmowaniu decyzji o przyznaniu pomocy bierze pod uwagę zwiększenie bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym oraz poprawę ruchu lotniczego, polegające na:
1)
zapewnieniu usunięcia w całości zagrożenia bezpieczeństwa istniejącego w działalności podmiotu;
2)
dostosowaniu podmiotu do standardów bezpieczeństwa wynikających z wymogów zawartych w krajowych oraz międzynarodowych przepisach z zakresu lotnictwa cywilnego;
3)
zwiększeniu bezpieczeństwa lotów przez wyposażenie załóg statków powietrznych w środki bezpieczeństwa;
4)
dostosowaniu sprzętu lotniczego w środki zwiększające poziom bezpieczeństwa przy wykonywaniu lotów w zmiennych warunkach atmosferycznych;
5)
wyposażeniu we wzrokowe pomoce nawigacyjne;
6)
zapewnieniu bezpieczeństwa utrzymania pola naziemnego ruchu lotniczego;
7)
zapewnieniu zasilania stanowisk kierowania ruchem lotniczym;
8)
przyczynieniu się do realizacji zaleceń pokontrolnych z zakresu lotnictwa cywilnego.
2. 
W przypadku złożenia wniosków na łączną sumę wyższą niż uwzględniona na ten cel w budżecie państwa na dany rok, ze środków finansowych ujętych w części, dziale i rozdziale klasyfikacji budżetowej, których dysponentem jest Prezes Urzędu, Prezes Urzędu przy rozpatrywaniu wniosków i podejmowaniu decyzji o przyznaniu pomocy, oprócz kryteriów, o których mowa w ust. 1, bierze pod uwagę:
1)
ilość i wysokość dofinansowania przyznanego podmiotowi na zakup sprzętu i urządzeń, o których mowa w art. 22b ustawy, w latach poprzednich;
2)
poprawność wypełniania obowiązków wynikających z przyznanego w latach poprzednich przez Prezesa Urzędu dofinansowania na zakup sprzętu i urządzeń, o których mowa w art. 22b ustawy, w tym realizacji postanowień umów o dofinansowanie.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Prezes Urzędu bierze pod uwagę potrzeby podmiotów, których celem statutowym jest prowadzenie działalności lotniczej lub realizacja nadzoru w tym zakresie, a których dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków, wspólników albo akcjonariuszy.
§  13. 
1. 
O odmowie udzielenia pomocy Prezes Urzędu zawiadamia pisemnie podmiot wnioskujący w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w § 10 ust. 4. Zawiadomienie o odmowie udzielenia pomocy powinno zawierać uzasadnienie.
2. 
W przypadku, o którym mowa w § 12 ust. 2, lub jeżeli tylko część sprzętów lub urządzeń, wskazanych we wniosku, stanowi sprzęty lub urządzenia, o których mowa w art. 22b ustawy, pomoc może zostać udzielona w kwocie odpowiednio niższej od wnioskowanej.
§  14. 
1. 
Podstawą przyznania pomocy jest umowa o dofinansowanie zawarta między Prezesem Urzędu a właściwym podmiotem ubiegającym się o pomoc.
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
opis planowanego przedmiotu zakupu, w tym cel, na jaki przyznano środki, i termin jego realizacji;
2)
harmonogram dokonywania wydatków;
3)
wysokość przyznanych środków;
4)
termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;
5)
zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji zakupu przez właściwe jednostki kontrolujące lub Prezesa Urzędu;
6)
termin i sposób rozliczenia zakupu, z uwzględnieniem rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579);
7)
formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie;
8)
warunki rozwiązania umowy o dofinansowanie ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji zakupu;
9)
warunki i terminy zwrotu środków nieprawidłowo wykorzystanych lub pobranych w nadmiernej wysokości lub w sposób nienależny.
3. 
Podmiot, któremu udzielono pomocy, jest obowiązany do przedstawienia sprawozdania z jego wykorzystania, na zasadach i w terminach określonych w umowie o dofinansowanie.
§  15. 
1. 
W przypadku gdy pomoc jest:
1)
wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,
2)
wykorzystana z naruszeniem umowy, o której mowa w § 14 ust. 1,
3)
pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości

- podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania pomocy.

2. 
W sytuacji wystąpienia okoliczności wskazanych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy art. 169 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869).
§  16. 
1. 
Termin, o którym mowa w § 8, dla wniosków składanych w 2012 r. upływa z dniem 20 sierpnia 2012 r.
2. 
Termin, o którym mowa w § 9 ust. 1, dla wniosków składanych w 2012 r. upływa z dniem 8 października 2012 r.
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

WNIOSEK O DOFINANSOWANIE

WNIOSEK O DOFINANSOWANIE

1. Firma podmiotu wnioskującego:
2. Pełny adres siedziby lub miejsca zamieszkania, zgodnie z dokumentami rejestrowymi:
3. Województwo:
4. Adres do korespondencji:
5. NIP: 6. Nr KRS:
7. Nr konta bankowego:
8. Sposób reprezentacji podmiotu:
9. Osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu:
10. Nr telefonu:
11. Nr faksu:
12. Adres e-mail:
13. Łączna wartość pomocy de minimis uzyskanej przez podmiot w bieżącym roku podatkowym oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych:
............................................................................
(słownie: ............................................................................................................................... złotych),
to jest
.............................................................. EUR1)
(słownie: .......................................................................................................................................... euro)
14. Wyszczególnienie planowanych zakupów:
15. Efekty realizacji projektu:
16. Wnioskowana kwota dofinansowania (wartość netto):
.................................................................................
(słownie:................................................................................................................................. złotych)
17. Czy podmiot otrzymywał już dofinansowanie, o którym mowa w art. 22b ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, z późn. zm.) - jeśli tak, wskazać rok i wartość dofinansowania (w zł):

____________________________________________

1) Przeliczenie zgodnie ze średnim kursem NBP z dnia udzielenia pomocy.

18. Uzasadnienie udzielenia dofinansowania, w szczególności spełnienia warunków określonych w § 12 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 sierpnia 2012 r. w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacji nadzoru w tym zakresie (Dz. U. z 2019 r. poz. 905):
19. Zakupy
lp. rodzaj zakupów, na które ma zostać przyznane dofinansowanie koszt

jednostkowy

w zł netto

liczba sztuk

planowanych do

zakupu

planowany łączny

koszt zakupu

w zł netto

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
20. Łączna wartość netto (w zł)
21. Podatek VAT
22. Łączna wartość brutto (w zł)
23. Oczekiwana wysokość dofinansowania(nie więcej niż 50% łącznej wartości nettoplanowanych kosztów zakupu) ...................................................... zł
(słownie: .................................................................................
................................................................................... złotych)
24. Wkład własny wnioskodawcy .....................................................
(słownie: .................................................................................
................................................................................... złotych)

.................................................................................... ..................................................................

(miejscowość, data) (podpis osoby uprawnionej do złożenia wniosku)

Oświadczenie:

W imieniu podmiotu, który reprezentuję, oświadczam, że podmiot wnioskujący o dofinansowanie nie ma zaległości podatkowych oraz zaległości z tytułu składek, o których mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, z późn. zm.).

.................................................................................... .....................................................................

(miejscowość, data) (podpis osoby uprawnionej do złożenia wniosku)

1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024