Warunki, jakie muszą spełniać prowadzone przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu lub zorganizowana platforma obrotu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 12 kwietnia 2019 r.
w sprawie warunków, jakie muszą spełniać prowadzone przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu lub zorganizowana platforma obrotu 2

Na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu (ASO) lub zorganizowana platforma obrotu (OTF) posiadają zatwierdzony przez firmę inwestycyjną regulamin określający w szczególności:
1)
rodzaj instrumentów finansowych, które mogą być przedmiotem obrotu;
2)
kryteria i warunki wprowadzania instrumentów finansowych do obrotu;
3)
zakres i sposób udostępniania informacji dotyczących instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu;
4)
tryb i warunki zawierania transakcji;
5)
porządek obrotu instrumentami finansowymi;
6)
sposób i tryb rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu i rozliczania transakcji;
7)
tryb i warunki notowania, zawieszania i zaprzestania notowania instrumentów finansowych;
8)
dni otwarcia i godziny obrotu;
9)
sposób ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowanych instrumentów finansowych;
10)
sposób klasyfikowania instrumentów finansowych, jeżeli taka klasyfikacja ma miejsce;
11)
tryb i warunki upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz zawieranych transakcji;
12)
wysokość opłat za korzystanie z systemów informatycznych oraz urządzeń technicznych firmy inwestycyjnej zapewniających dostęp do prowadzonego przez nią ASO albo OTF;
13)
wysokość opłat transakcyjnych oraz sposób ich naliczania;
14)
opis systemu gwarantującego rozliczanie i rozrachunek transakcji zawieranych w ASO albo na OTF;
15)
obowiązki informacyjne w zakresie dotyczącym emitentów, których instrumenty finansowe są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone, z zastrzeżeniem ust. 5 zdanie drugie;
16)
wskazanie miejsca i sposobu udostępniania informacji dotyczących emitentów instrumentów finansowych, które są przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do ASO albo na OTF lub zostały do tego obrotu wprowadzone;
17)
kryteria przyznawania statusu członka, uczestnika lub klienta OTF, w przypadku regulaminu OTF;
18)
sposób postępowania w przypadku naruszenia przez członka lub uczestnika ASO, a w przypadku OTF także klienta, obowiązków określonych w regulaminie;
19)
sposób postępowania w przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych określonych w regulaminie;
20)
środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 596/2014".
2. 
W przypadku gdy w ramach OTF przewiduje się możliwość obrotu produktami energetycznymi będącymi przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, postanowienia regulaminu, o którym mowa w ust. 1, odnoszą się również do takich produktów, a także określają środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz. Urz. UE L 326 z 08.12.2011, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem 1227/2011".
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny umożliwiać inwestorom ocenę sytuacji finansowej, majątkowej i gospodarczej emitenta lub wystawcy instrumentu finansowego, jak również praw i obowiązków oraz ryzyka związanego z nabywaniem tych instrumentów finansowych. Zakres i rodzaj informacji powinien uwzględniać charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu w ASO lub na OTF.
4. 
Od wymogu dostarczenia informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, można odstąpić, jeżeli zostały podane do publicznej wiadomości w sposób określony w odrębnych przepisach informacje spełniające warunki określone w ust. 3.
5. 
Zakres i rodzaj obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 15, powinien uwzględniać charakter inwestorów oraz rodzaj instrumentów finansowych. Obowiązki te nie mogą dotyczyć emitenta papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym, którego papiery wartościowe zostały wprowadzone do obrotu w ASO lub na OTF bez jego zgody.
§  2. 
Prowadzony przez firmę inwestycyjną ASO może przyznać status członka lub uczestnika ASO:
1)
firmie inwestycyjnej;
2)
zagranicznej firmie inwestycyjnej nieprowadzącej działalności maklerskiej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
instytucji kredytowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2187, 2243 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 326 i 730);
4)
bankowi krajowemu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe;
5)
podmiotowi, który:
a)
posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie oraz daje rękojmię prawidłowego i bezpiecznego uczestnictwa w obrocie,
b)
wykazuje się niezbędnym poziomem możliwości transakcyjnych i kompetencji,
c)
dysponuje odpowiednimi rozwiązaniami organizacyjnymi, o ile takie rozwiązania są niezbędne dla uczestnictwa w danym ASO,
d)
posiada zasoby finansowe niezbędne dla danego typu uczestnictwa w obrocie oraz spełnia rozwiązania finansowe wymagane przez firmę inwestycyjną organizującą ASO w celu zagwarantowania prawidłowego rozrachunku transakcji zawieranych w tym ASO.
§  3. 
1. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF posiadają ustalone i wdrożone przez firmę inwestycyjną skuteczne mechanizmy i procedury dotyczące regularnego monitorowania przestrzegania przez członków, uczestników, a w przypadku OTF także klientów, tych systemów regulacji dotyczących obrotu dokonywanego w tym ASO lub na tym OTF.
2. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF posiadają rozwiązania zapewniające monitorowanie przez firmę inwestycyjną prowadzącą dany system obrotu składanych zleceń, w tym zleceń anulowanych, oraz transakcji zawieranych w tych systemach przez ich członków, uczestników, a w przypadku OTF także klientów, w celu identyfikacji wszelkich przypadków naruszeń regulacji, o których mowa w ust. 1, zasad uczciwego obrotu, przypadków uzasadniających podejrzenie usiłowania dokonania lub wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 12 rozporządzenia 596/2014, oraz usiłowania wykorzystania, wykorzystania lub ujawniania informacji poufnej, o której mowa w art. 7 tego rozporządzenia, a także zakłóceń funkcjonowania systemu obrotu instrumentami finansowymi.
3. 
W przypadku gdy w ramach OTF przewiduje się możliwość obrotu produktami energetycznymi będącymi przedmiotem obrotu hurtowego, które muszą być wykonywane przez dostawę, prowadzona przez firmę inwestycyjną OTF posiada rozwiązania zapewniające monitorowanie przez firmę inwestycyjną prowadzącą ten system obrotu składanych zleceń, w tym zleceń anulowanych, oraz transakcji zawieranych w tym systemie przez jej członków, uczestników lub klientów w celu identyfikowania wszelkich przypadków uzasadniających podejrzenie wystąpienia manipulacji na rynku lub próby manipulacji na rynku, o których mowa w art. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia 1227/2011, lub wykorzystania informacji wewnętrznej, o której mowa w art. 2 pkt 1 tego rozporządzenia.
4. 
Rozwiązania, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględniają odpowiednie zasoby kadrowe, technologiczne i finansowe niezbędne do skutecznego monitorowania zleceń i transakcji, o których mowa w ust. 2 i 3.
§  4. 
1. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF podlegają zarządzaniu ryzykiem, na które są narażone, które obejmuje w szczególności:
1)
opracowanie zasad identyfikacji rodzajów istotnego ryzyka i szacowania jego poziomu;
2)
stosowanie środków ograniczających to ryzyko.
2. 
W celu właściwego zarządzania ryzykiem, o którym mowa w ust. 1, prowadzony przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF posiada ustalone i wdrożone pisemne procedury dotyczące w szczególności:
1)
zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych oraz urządzeń technicznych w tym ASO lub na tym OTF;
2)
bezpieczeństwa dostępu do systemów informatycznych i urządzeń technicznych ASO lub OTF przez członków, uczestników, a w przypadku OTF także klientów, oraz zasad nadzoru sprawowanego przez firmę inwestycyjną prowadzącą ASO lub OTF nad ich przestrzeganiem;
3)
systemów zarządzania ciągłością działania w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.
3. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF posiada rozwiązania zapewniające utrzymywanie przez firmę inwestycyjną kapitałów na poziomie umożliwiającym zapewnienie prawidłowego funkcjonowania prowadzonego ASO lub OTF oraz uwzględniającym charakter i zakres transakcji zawieranych w tym ASO lub na tym OTF oraz zakres i poziom ryzyka, na które jest ono narażone.
§  5. 
Prowadzone przez firmę inwestycyjną ASO lub OTF synchronizują zegary, których używają do rejestrowania daty i godziny wszystkich zdarzeń podlegających sprawozdawczości, oraz zapewniają, aby synchronizację taką przeprowadzali członkowie, uczestnicy, a w przypadku OTF także klienci, tych systemów obrotu.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 kwietnia 2019 r. 3
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 349, Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 175 z 30.06.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 188 z 13.07.2016, str. 28, Dz. Urz. UE L 273 z 08.10.2016, str. 35, Dz. Urz. UE L 64 z 10.03.2017, str. 116 oraz Dz. Urz. UE L 231 z 14.09.2018, str. 39).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 października 2009 r. w sprawie warunków, jakie musi spełniać organizowany przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu (Dz. U. poz. 1448), które traci moc z dniem wejścia wżycie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 34 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 685).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.734

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki, jakie muszą spełniać prowadzone przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu lub zorganizowana platforma obrotu.
Data aktu: 12/04/2019
Data ogłoszenia: 19/04/2019
Data wejścia w życie: 22/04/2019