Zasady ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019-2024.

USTAWA
z dnia 4 kwietnia 2019 r.
o zasadach ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019- 2024

Art.  1. 

Ustawa określa zasady ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019 - 2024, w celu wskazania posła do Parlamentu Europejskiego, który nie obejmie mandatu na początku kadencji, w przypadku gdyby w związku z przepisami prawa Unii Europejskiej określającymi liczbę mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego w tej kadencji liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujących swoje funkcje na początku kadencji wynosiła 51.

Art.  2. 
1. 
Państwowa Komisja Wyborcza po ustaleniu wyników wyborów do Parlamentu Europejskiego w sposób określony w art. 354-359 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r. poz. 684), zwanej dalej "Kodeksem wyborczym", ustala, któremu komitetowi wyborczemu, spośród komitetów wyborczych, które uzyskały mandaty, przypada 52. iloraz, o którym mowa w art. 356 § 1 Kodeksu wyborczego. Przepis art. 356 § 2 Kodeksu wyborczego stosuje się odpowiednio.
2. 
Po ustaleniu, któremu komitetowi wyborczemu przypada 52. iloraz, Państwowa Komisja Wyborcza ustala, który spośród posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych z list tego komitetu wyborczego uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Przepisy art. 233 § 2 i 3 Kodeksu wyborczego stosuje się odpowiednio. Poseł ten jest posłem do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1.
Art.  3. 

Państwowa Komisja Wyborcza ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, w formie obwieszczenia, oraz podaje do publicznej wiadomości informację, który spośród posłów do Parlamentu Europejskiego nie obejmie mandatu na początku kadencji w przypadku, o którym mowa w art. 1. W obwieszczeniu zamieszcza się informacje, o których mowa w art. 2.

Art.  4. 

Marszałek Sejmu w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 362 § 2 Kodeksu wyborczego, podaje informację, który poseł do Parlamentu Europejskiego nie obejmie mandatu na początku kadencji w przypadku, o którym mowa w art. 1.

Art.  5. 

Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, najpóźniej w dniu wyborów do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej, przekaże Państwowej Komisji Wyborczej i Marszałkowi Sejmu informację, jaka liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych w Rzeczypospolitej Polskiej, według stanu na ten dzień, ma objąć swoje funkcje na początku kadencji. Informację tę minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej poda również do wiadomości publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej.

Art.  6. 
1. 
Do czasu objęcia przez posła do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, nie mają do niego zastosowania przepisy o zakazie łączenia z funkcją posła do Parlamentu Europejskiego stanowisk i funkcji ustalonych zgodnie z art. 7 ust. 3 Aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich, załączonego do decyzji Rady 76/787/EWWiS, EWG, Euratom z dnia 20 września 1976 r.
2. 
Do posła do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, do czasu objęcia przez niego mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, nie stosuje się:
1)
art. 247 § 1 pkt 7 i art. 279 § 1 pkt 7 Kodeksu wyborczego;
2)
art. 383 § 1 pkt 6 i art. 492 § 1 pkt 5a Kodeksu wyborczego w zakresie wyboru na posła do Parlamentu Europejskiego.
Art.  7. 

Do czasu objęcia przez posła do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, nie wykonuje on praw i obowiązków wynikających ze sprawowania tego mandatu.

Art.  8. 
1. 
W przypadku wygaśnięcia lub utraty mandatu:
1)
posła do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1 - poseł do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie art. 368 Kodeksu wyborczego, nie obejmuje mandatu do czasu objęcia 52 mandatów przez posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
posła do Parlamentu Europejskiego z tej samej listy kandydatów, z której kandydował poseł do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1, lub z innej listy kandydatów tego samego komitetu wyborczego, z której kandydował poseł do Parlamentu Europejskiego, o którym mowa w art. 1 - mandat posła do Parlamentu Europejskiego obejmuje ten poseł do Parlamentu Europejskiego, a poseł do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie art. 368 Kodeksu wyborczego, nie obejmuje mandatu do czasu objęcia 52 mandatów przez posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku wygaśnięcia lub utraty mandatu posła do Parlamentu Europejskiego, który uzyskał mandat w trybie określonym w tych przepisach.
3. 
Do posłów do Parlamentu Europejskiego, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy art. 6 i art. 7 stosuje się odpowiednio.
4. 
Przepis art. 4 stosuje się odpowiednio.
Art.  9. 

Przepisów art. 1 - 4 i art. 6-8 nie stosuje się, jeżeli według stanu na dzień wyborów do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej, obejmujących swoje funkcje na początku kadencji będzie wynosić 52.

Art.  10. 

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.708

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Zasady ustalenia kolejności obsadzania mandatów posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Rzeczypospolitej Polskiej na kadencję 2019-2024.
Data aktu: 04/04/2019
Data ogłoszenia: 16/04/2019
Data wejścia w życie: 01/05/2019