Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 31 lipca 2019 r.
w sprawie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, sumy gwarancji bankowej, sumy gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych

Na podstawie art. 61b ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
§  2. 
Minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia, sumę gwarancji bankowej, sumę gwarancji ubezpieczeniowej lub wartość innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy, zwaną dalej "minimalną sumą", oblicza się w skali roku jako sumę następujących wskaźników:
1)
wartości wniosków o zwrot dotyczących roszczeń, o których mowa w art. 46 ust. 1b i 1c oraz art. 144 ust. 2c ustawy, zwanych dalej "wnioskami o zwrot";
2)
liczby inicjowanych transakcji płatniczych;
3)
rodzaju prowadzonej działalności;
4)
wartości inicjowanych transakcji płatniczych.
§  3. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 1, oblicza się jako:
1)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą ze wszystkich wniosków o zwrot złożonych dostawcy świadczącemu usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanemu dalej "dostawcą", przez użytkowników lub dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek płatniczy dla płatnika, w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku gdy w tym okresie nie został złożony dostawcy żaden wniosek o zwrot, wskaźnika wartości wniosków o zwrot nie uwzględnia się przy obliczaniu minimalnej sumy;
2)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą z wniosków o zwrot przewidywanych przez wnioskodawcę zamierzającego świadczyć usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanego dalej "wnioskodawcą", lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy - w przypadku gdy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości roszczeń wynikającej z wniosków o zwrot lub jeżeli przewidywana ich wartość jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości wniosków o zwrot wynosi 50 000 euro.
§  4. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 2, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części L do 10 000 transakcji włącznie,
2)
25% części L powyżej 10 000 do 100 000 transakcji włącznie,
3)
10% części L powyżej 100 000 do 1 000 000 transakcji włącznie,
4)
5% części L powyżej 1 000 000 do 10 000 000 transakcji włącznie,
5)
0,025% części L powyżej 10 000 000 transakcji

- gdzie "L" oznacza liczbę transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o liczbę inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej liczby inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną liczbę inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  5. 
Wskaźnik, o którym mowa w § 2 pkt 3:
1)
przyjmuje wartość 50 000 euro, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze i nie zachodzą okoliczności wskazane w pkt 2;
2)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie, gwarancję bankową, gwarancję ubezpieczeniową lub inny rodzaj zabezpieczenia odpowiadający zobowiązaniom wynikającym z prowadzenia takiej działalności lub działalność w zakresie usług płatniczych została wyodrębniona zgodnie z art. 68 ustawy;
3)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność wyłącznie w zakresie świadczenia usług płatniczych.
§  6. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 4, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części W do 500 000 euro włącznie,
2)
25% części W powyżej 500 000 euro do 1 000 000 euro włącznie,
3)
10% części W powyżej 1 000 000 euro do 5 000 000 euro włącznie,
4)
5% części W powyżej 5 000 000 euro do 10 000 000 euro włącznie,
5)
0,025% części W powyżej 10 000 000 euro

- gdzie "W" oznacza całkowitą wartość wszystkich transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o wartość inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną wartość inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  7. 
1. 
Na potrzeby obliczenia wartości wskaźników, o których mowa w § 2 pkt 1 i 4, wartość inicjowanych transakcji płatniczych w walucie innej niż euro oraz wartość dotyczących ich wniosków o zwrot oblicza się z zastosowaniem średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
2. 
Minimalną sumę przelicza się na złote z zastosowaniem średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1459

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.
Data aktu: 31/07/2019
Data ogłoszenia: 05/08/2019
Data wejścia w życie: 06/08/2019