Interpol-Polska. Umowa dotycząca przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej. Lyon.2019.04.09.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej - Interpol dotycząca przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej,
podpisana w Lyonie dnia 9 kwietnia 2019 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

Dnia 9 kwietnia 2019 r. w Lyonie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Międzynarodową Organizacją Policji Kryminalnej - Interpol dotycząca przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, w następującym brzmieniu:

UMOWA

MIĘDZY

RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

A

MIĘDZYNARODOWĄ ORGANIZACJĄ POLICJI KRYMINALNEJ-INTERPOL

DOTYCZĄCA

PRZYWILEJÓW I IMMUNITETÓW

PODCZAS

47. EUROPEJSKIEJ KONFERENCJI REGIONALNEJ

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej (zwany dalej "Rządem Państwa Gospodarza") i

Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej - Interpol (zwana dalej "Interpolem" lub "Organizacją"),

w oczekiwaniu na 47. Europejską Konferencję Regionalną, która odbędzie się w Rzeczypospolitej Polskiej (zwanej dalej "Państwem Gospodarzem"), w Katowicach w dniach 29 - 31 maja 2019 roku,

zważywszy, że Interpol jest międzynarodową organizacją regulowaną przepisami międzynarodowego prawa publicznego, której celem, na mocy jej Statutu, jest zapewnianie promowania możliwie jak najszerzej zakrojonej wzajemnej pomocy pomiędzy wszystkimi organami policji kryminalnej w granicach przepisów prawa istniejącego w poszczególnych krajach i w duchu Powszechnej deklaracji praw człowieka, a także utworzenie i rozwój wszelkich instytucji, które mogą skutecznie przyczynić się do zapobiegania i eliminowania przestępstw w rozumieniu prawa powszechnego,

zważywszy, że na mocy artykułu 3 Statutu Interpolu, ściśle zabronione jest podejmowanie przez Organizację jakichkolwiek interwencji lub działań o charakterze politycznym, wojskowym, religijnym lub rasowym,

zważywszy, że na mocy artykułu 31 Statutu Interpolu, Organizacja potrzebuje nieustannej i czynnej współpracy jej członków, którzy powinni dołożyć wszelkich leżących w ich mocy starań w zgodzie z prawem ich krajów na rzecz starannego uczestnictwa w działaniach Organizacji,

zważywszy również, że na mocy artykułu 30 Statutu Interpolu wszyscy członkowie Organizacji dołożą swoich najlepszych starań, aby pomóc Sekretarzowi Generalnemu i personelowi w pełnieniu ich funkcji, żywiąc przekonanie, że dla powodzenia międzynarodowej współpracy policyjnej niezbędne są solidne gwarancje,

zważywszy, że na mocy międzynarodowych przepisów celnych zapewnia się gwarancje na rzecz organizacji międzynarodowych regulowanych przepisami międzynarodowego prawa publicznego,

zważywszy, że na terytorium każdego z jej państw członkowskich Organizacja musi korzystać z gwarancji, jakie są wymagane do przeprowadzenia swoich misji na rzecz wszystkich tych krajów,

zważywszy również, że przedstawiciele państw członkowskich i personelu Sekretariatu Generalnego Organizacji muszą korzystać z przywilejów i immunitetów jakie są wymagane do wypełniania ich funkcji w imieniu Organizacji w sposób w pełni niezawisły,

żywiąc przekonanie, że przyznanie tych przywilejów i immunitetów przyczyni się do wzmocnienia i rozwoju międzynarodowej współpracy policyjnej,

mając na uwadze artykuł 5 ustęp 1 Regulaminu Konferencji Regionalnych przewidujący, że konferencje regionalne i zebrania wszelkich organów pomocniczych podlegają, mutatis mutandis tym samym zasadom, co sesje plenarne Zgromadzenia Ogólnego,

mając na uwadze artykuł 17 Regulaminu Zgromadzenia Ogólnego dotyczący "Obowiązków nałożonych na państwa będące gospodarzami sesji Zgromadzenia Ogólnego",

mając ponadto na uwadze artykuł 4 ustęp 5 Regulaminu dotyczącego organizacji sesji Zgromadzenia Ogólnego, przewidujący, że Państwo Gospodarz uzupełnia i sporządza prawnie wiążącą umowę dotyczącą przywilejów i immunitetów, uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Przedmiot Umowy

W celu umożliwienia Interpolowi realizacji misji określonych w jego Statucie, a w szczególności ułatwienia międzynarodowej współpracy policyjnej i funkcjonowania organów wymienionych w artykule 5 tego Statutu, przyznaje się Interpolowi immunitety i przywileje określone w niniejszej Umowie na terytorium Państwa Gospodarza na czas wymagany do organizacji, przeprowadzenia oraz ukończenia 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej, która odbędzie się w Katowicach, w Polsce w dniach 29 - 31 maja 2019 roku. Przyjmuje się jednak, że - bez uszczerbku dla jakichkolwiek przywilejów i immunitetów, które mogą nadal mieć zastosowanie przez czas nieokreślony po zakończeniu 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej na mocy postanowień niniejszej Umowy - immunitety i przywileje określone w niniejszej Umowie będą nadal stosowane przez okres do sześćdziesięciu (60) dni po ostatnim dniu Konferencji.

Artykuł  2

Wjazd na terytorium Państwa Gospodarza

1. 
Właściwe organy rządowe Państwa Gospodarza umożliwią wjazd i opuszczenie swojego terytorium na czas trwania 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej:
a)
przedstawicielom państw członkowskich uczestniczących w 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej i ich delegacjom;
b)
członkom Komitetu Wykonawczego Interpolu i ich delegacjom;
c)
członkom personelu Sekretariatu Generalnego Interpolu;
d)
członkom Komisji Kontroli Akt Interpolu i osobom wykonującym obowiązki służbowe w jej imieniu;
e)
tłumaczom i protokolantom zatrudnionym przez Sekretariat Generalny Interpolu;
f)
Doradcom Organizacji;
g)
obserwatorom i ekspertom;
h)
członkom rodzin i członkom personelu towarzyszącym wyżej wymienionym osobom; i
i)
w porozumieniu z Rządem Państwa Gospodarza - innym osobom, które zaproszono do udziału w 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej.
2. 
Osoby uczestniczące w 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej będą ubiegać się o wizę, jeśli to konieczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami, bez uszczerbku dla postanowień ustępu 1. Wnioski wizowe będą rozpatrywane bez zbędnej zwłoki i bezpłatnie.
Artykuł  3

Przywileje i immunitety Organizacji

1. 
Z okazji 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej właściwe władze rządowe w Państwie Gospodarza przyznają Interpolowi te same przywileje i immunitety, jakie zwyczajowo są przyznawane organizacjom międzynarodowym.
2. 
Interpol korzysta z immunitetu jurysdykcyjnego i egzekucyjnego w sprawach cywilnych, administracyjnych i karnych.
3. 
Decyzją Sekretarza Generalnego i na uzasadniony wniosek właściwych organów w Państwie Gospodarza, Organizacja może zrzec się swojego immunitetu jurysdykcyjnego, przy czym zrzeczenie się powinno być zawsze wyraźne.
4. 
W ramach oficjalnych działań bezpośrednio związanych z odbywającą się na terytorium Państwa Gospodarza 47. Europejską Konferencją Regionalną, dochody Interpolu, w tym również członków personelu Sekretariatu Generalnego Interpolu, są wyłączone z opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Artykuł  4

Nietykalność archiwów i korespondencji Organizacji

1. 
Wszelkie dokumenty należące do Interpolu lub znajdujące się w jego posiadaniu w dowolnej formie i, między innymi, jego archiwa i konta, są nietykalne niezależnie od ich lokalizacji.
2. 
Nietykalność urzędowej korespondencji Interpolu musi zostać zagwarantowana. Jej oficjalna komunikacja nie może podlegać cenzurze i może korzystać z kodów.
Artykuł  5

Waluty obce

Interpol może, nie podlegając żadnej kontroli finansowej, przepisom czy moratoriom:

a)
otrzymywać i posiadać fundusze i walutę obcą wszelkiego rodzaju oraz obsługiwać konta we wszelkich walutach na terytorium Państwa Gospodarza;
b)
swobodnie dokonywać przelewów funduszy i waluty obcej na terytorium Państwa Gospodarza, oraz ze swojej Siedziby lub jednego z Biur Subregionalnych do Państwa Gospodarza i vice versa.
Artykuł  6

Zwolnienie z należności celnych i podatkowych

Materiały administracyjne, techniczne i naukowe dostarczone przez Interpol na 47. Europejską Konferencję Regionalną, jak również publikacje Interpolu i inne oficjalne dokumenty wymagane do jego prac oraz zwyczajowe upominki wręczane lub otrzymywane przez Sekretarza Generalnego i urzędników Organizacji w trakcie 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej są zwolnione z opłaty należności celnych przywozowych i podatków. Interpol zobowiązuje się do ponownego wywozu wszelkich takich materiałów i publikacji i upominków, które nie zostały wykorzystane lub rozpowszechnione, po zakończeniu 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej.

Artykuł  7

Przywileje i immunitety uczestników

Państwo Gospodarz podejmie wszelkie stosowne środki dla zagwarantowania wszystkim uczestnikom wymienionym w artykule 2 litery a) do d), f) i g), jak również towarzyszącym im członkom rodzin poniższych przywilejów i immunitetów na terytorium Państwa Gospodarza podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej i podczas podróży z i do lokalizacji, w której odbywa się Konferencja Regionalna:

a)
immunitet chroniący przed aresztowaniem, zatrzymaniem i konfiskatą bagażu osobistego;
b)
immunitet jurysdykcyjny, nawet po Konferencji Regionalnej, w przypadku czynności wykonywanych w ramach pełnienia ich funkcji;
c)
nietykalność wszelkich urzędowych akt i dokumentów.
Artykuł  8

Przywileje dyplomatyczne

Oprócz przywilejów i immunitetów przyznanych na mocy artykułu 7, Sekretarz Generalny, członkowie Komitetu Wykonawczego i towarzyszący im członkowie rodzin otrzymują przywileje, immunitety i ułatwienia, jakie na mocy przepisów prawa międzynarodowego są przyznawane przedstawicielom dyplomatycznym.

Artykuł  9

Korzystanie z immunitetów

Przywileje i immunitety przewidziane w artykułach 7 i 8 zostają przyznane osobom zainteresowanym nie dla ich osobistej korzyści, ale w interesie sprawnego funkcjonowania instytucji, jaką jest Interpol. Przyjmuje się, że przywileje i immunitety przewidziane w artykułach 7 i 8 niniejszej Umowy przyznaje się osobom zainteresowanym na czas trwania 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej oraz podróży z miejsca i do miejsca, w którym odbywa się Konferencja Regionalna, bez uszczerbku dla jakichkolwiek przywilejów i immunitetów, które mogą nadal mieć zastosowanie po zakończeniu 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej na mocy postanowień tych artykułów. Interpol może i powinien zrzec się tych immunitetów, ilekroć utrudniają one bieg postępowania sądowego i ilekroć immunitetu można się zrzec bez uszczerbku dla interesów Organizacji.

Artykuł  10

Odpowiedzialność

1. 
Państwo Gospodarz podejmie wszelkie stosowne środki dla zapewnienia ochrony ubezpieczeniowej z tytułu wszelkich szkód spowodowanych na osobach wskazanych w artykule 2, a także wszelkich szkód spowodowanych przez uczestników nieumyślnie w odniesieniu do lokali lub pojazdów w czasie i miejscu trwania Konferencji Regionalnej.
2. 
Państwo Gospodarz pokrywa zobowiązania Organizacji, jej personelu i delegatów wskazanych w artykule 2 z powodu takich działań, skarg i roszczeń, zwalniając ją z wszelkiej odpowiedzialności z tego tytułu.
Artykuł  11

Rozstrzyganie sporów

Wszelkie spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy są rozstrzygane w drodze negocjacji pomiędzy Stronami Umowy.

Artykuł  12

Wejście w życie

1. 
Niniejsza Umowa wejdzie w życie pierwszego dnia po dniu otrzymania przez Interpol, drogą dyplomatyczną, pisemnego powiadomienia od Państwa Gospodarza potwierdzającego zakończenie wewnętrznych procedur wymaganych do wejścia w życie niniejszej Umowy. Interpol niezwłocznie poinformuje Państwo Gospodarza drogą dyplomatyczną o otrzymaniu wspomnianego wyżej pisemnego powiadomienia.
2. 
Niniejsza Umowa jest tymczasowo stosowana od daty złożenia na Umowie ostatniego podpisu przez Strony Umowy do czasu jej wejścia w życie.
3. 
Niniejsza Umowa pozostaje w mocy przez czas trwania Konferencji i przez taki okres po niej, jaki jest konieczny dla wszystkich spraw wynikających z przyjętych w niej postanowień.
W świetle powyższego niżej podpisani, należycie umocowani w tym zakresie, zawierają niniejszą Umowę.

Sporządzono w Lyonie dnia 09.04.2019 w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty są jednakowo autentyczne.

Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,

- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,

- będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 27 maja 2019 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1165

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Interpol-Polska. Umowa dotycząca przywilejów i immunitetów podczas 47. Europejskiej Konferencji Regionalnej. Lyon.2019.04.09.
Data aktu: 09/04/2019
Data ogłoszenia: 25/06/2019
Data wejścia w życie: 28/05/2019