Badanie jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 10 czerwca 2019 r.
w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb i formy badania jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
2)
skład komisji przeprowadzających poszczególne formy badania jakości kształcenia artystycznego.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
szkole artystycznej - rozumie się przez to publiczną szkołę artystyczną i niepubliczną szkołę artystyczną o uprawnieniach publicznej szkoły artystycznej;
2)
przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:
a)
ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, audycje muzyczne, literaturę muzyczną i zasady muzyki z elementami edycji nut,
b)
szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i audycje muzyczne,
c)
ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia - kształcenie słuchu, zasady muzyki z elementami edycji nut, harmonię, harmonię jazzową z podstawami improwizacji, literaturę muzyczną, historię muzyki, historię jazzu z literaturą i formy muzyczne,
d)
liceum sztuk plastycznych - historię sztuki,
e)
ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - audycje muzyczne i historię tańca,
f)
szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku;
3)
przedmiocie głównym - rozumie się przez to przedmiot główny określony w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 761), zwanej dalej "ustawą o systemie oświaty".
§  3. 
1. 
Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwana dalej "Centrum", przeprowadza badanie jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:
1)
przesłuchania muzycznego - dla uczniów:
a)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej I stopnia oraz
b)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia, z wyjątkiem uczniów specjalności lutnictwo;
2)
przeglądu plastycznego - dla uczniów liceum sztuk plastycznych, z wyjątkiem uczniów specjalizacji lutnictwo artystyczne;
3)
przeglądu baletowego - dla uczniów ogólnokształcącej szkoły baletowej i szkoły sztuki tańca;
4)
przeglądu odpowiednio prac dyplomowych, recitali dyplomowych lub pokazów dyplomowych, zwanego dalej "przeglądem prac dyplomowych" - dla uczniów:
a)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia, kształcących się w specjalności lutnictwo,
b)
liceum sztuk plastycznych, kształcących się w specjalizacji lutnictwo artystyczne,
c)
szkoły sztuki cyrkowej,
d)
szkoły policealnej muzycznej i szkoły policealnej plastycznej, zwanych dalej "szkołą policealną";
5)
testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej "testem", dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, szkoły muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia.
2. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu Centrum może przeprowadzić także w szkole artystycznej innego typu niż wymienione w ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem szkoły policealnej.
§  4. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego jest przeprowadzane w danej formie jednoetapowo na obszarze całego kraju w danym roku szkolnym.
§  5. 
1. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, jest przeprowadzane w szkole artystycznej wyznaczonej przez dyrektora Centrum realizującej zajęcia edukacyjne artystyczne w zakresie objętym danym badaniem. Badaniem są objęci uczniowie wszystkich szkół artystycznych danego typu.
2. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu jest przeprowadzane we wszystkich wskazanych przez dyrektora Centrum typach szkół artystycznych realizujących zajęcia edukacyjne artystyczne w zakresie objętym badaniem.
§  6. 
1. 
Dyrektor Centrum może, z przyczyn organizacyjnych, powołać dla form, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, więcej niż jedną komisję przeprowadzającą w danym roku szkolnym badanie jakości kształcenia artystycznego oraz określić zasięg terytorialny tych komisji.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, badaniem są objęci uczniowie wszystkich szkół artystycznych danego typu, których siedziby znajdują się w określonym przez dyrektora Centrum zasięgu terytorialnym danej komisji.
§  7. 
1. 
Przesłuchanie muzyczne dla uczniów:
1)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej I stopnia oraz
2)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia, kształcących się w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka i wokalistyka jazzowa

- odbywa się każdego roku w zakresie przedmiotu głównego.

2. 
Przesłuchanie muzyczne dla uczniów ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia i szkoły muzycznej II stopnia, kształcących się w specjalności rytmika, odbywa się:
1)
w latach parzystych - w zakresie przedmiotu głównego;
2)
w latach nieparzystych - w zakresie improwizacji fortepianowej.
§  8. 
Przegląd plastyczny odbywa się każdego roku w zakresie rysunku, malarstwa i rzeźby.
§  9. 
Przegląd baletowy odbywa się każdego roku w zakresie przedmiotu głównego.
§  10. 
Przegląd prac dyplomowych odbywa się każdego roku w zakresie przewidzianym dla części praktycznej egzaminu dyplomowego w szkole artystycznej danego typu określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty.
§  11. 
1. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu zawiera zestawy zadań obejmujące:
1)
arkusz z zadaniami, przeznaczony do wypełnienia przez ucznia, w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów biorących udział w teście;
2)
rejestrację audio w postaci pojedynczego pliku dźwiękowego utrwalonego w sposób ciągły na informatycznym nośniku danych lub na nośniku elektromagnetycznym, zwaną dalej "nagraniem", prezentowaną uczniom podczas trwania testu; nagranie zawiera polecenia tekstowe do wykonania poszczególnych zadań oraz odcinki ciszy o rozmiarze czasowym umożliwiającym uczniowi rozwiązanie danego zadania; nagranie może zawierać przykłady dźwiękowe w rodzaju i liczbie niezbędnej do rozwiązania danego zadania.
2. 
Zestawy zadań przygotowuje Centrum.
3. 
W danym roku szkolnym wszyscy uczniowie objęci badaniem jakości kształcenia w formie testu otrzymują ten sam zestaw zadań.
4. 
Dyrektor Centrum przekazuje zestawy zadań komisji, o której mowa w § 13 ust. 1, w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z treścią zadań przed rozpoczęciem przeprowadzania badania jakości kształcenia w formie testu.
5. 
Arkusz z zadaniami przygotowuje się w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia oraz szkoły artystycznej, w której przeprowadzone było badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu.
6. 
Podczas trwania badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu są niedozwolone: zatrzymywanie nagrania, przewijanie nagrania, powtórne odtwarzanie całości lub dowolnej części nagrania lub inne działania ingerujące w integralność nagrania.
§  12. 
1. 
W skład komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 7-10, nie może być powołany nauczyciel szkoły artystycznej, którego uczeń bierze udział w badaniu w danej szkole artystycznej.
2. 
Do komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego w danym zasięgu terytorialnym, o którym mowa w § 6 ust. 1, oprócz nauczyciela, o którym mowa w ust. 1, nie może być również powołany nauczyciel szkoły artystycznej lub nauczyciel akademicki uczelni artystycznej, której siedziba znajduje się w zasięgu terytorialnym, określonym dla tego badania.
3. 
W skład komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego wchodzi 5 członków, w tym przewodniczący komisji.
§  13. 
1. 
Do komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu są powoływani nauczyciele szkół artystycznych z wyłączeniem nauczycieli szkoły artystycznej, w której jest przeprowadzane badanie.
2. 
W skład komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu wchodzi 2 członków, w tym przewodniczący komisji.
§  14. 
Komisja przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego:
1)
o którym mowa w § 7 i § 9, ocenia program artystyczny zaprezentowany przez ucznia;
2)
o którym mowa w § 8, ocenia prace przygotowane przez ucznia;
3)
o którym mowa w § 10, ocenia odpowiednio program artystyczny zaprezentowany przez ucznia lub prace przygotowane przez ucznia, w zależności od typu szkoły artystycznej, do której uczeń uczęszcza.
§  15. 
1. 
Ogólnopolska komisja jest powoływana spośród nauczycieli szkół artystycznych lub nauczycieli akademickich uczelni artystycznych.
2. 
Ogólnopolska komisja ocenia wykonane przez uczniów zadania w ramach przeprowadzonego badania jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 11.
3. 
Ogólnopolska komisja ocenia zadania rozwiązane przez ucznia na arkuszu, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 1.
4. 
W skład ogólnopolskiej komisji wchodzi 5 członków, w tym przewodniczący tej komisji.
5. 
Ogólnopolska komisja działa w siedzibie Centrum.
§  16. 
1. 
Nauczyciele szkół artystycznych oraz nauczyciele akademiccy uczelni artystycznych wchodzący w skład komisji, o których mowa w § 12 i § 15, są obowiązani posiadać kwalifikacje niezbędne do prowadzenia odpowiednio zajęć edukacyjnych artystycznych w szkole artystycznej lub zajęć dydaktycznych w wyższej uczelni artystycznej, w zakresie zgodnym z zakresem objętym danym badaniem jakości kształcenia artystycznego, określone w odrębnych przepisach.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do nauczycieli, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  17. 
1. 
Komisja przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:
1)
określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;
2)
określenie zajęć edukacyjnych, w zakresie których przeprowadzono badanie jakości kształcenia artystycznego;
3)
zakres terytorialny;
4)
listę szkół, których uczniowie wzięli udział w badaniu jakości kształcenia artystycznego;
5)
łączną liczbę uczniów objętych badaniem jakości kształcenia artystycznego w danej szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danej formie badania jakości kształcenia artystycznego w tej szkole;
6)
wykaz uczniów objętych badaniem jakości kształcenia artystycznego wraz z uzyskanymi przez tych uczniów ocenami, z uwzględnieniem skali ocen określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 44zq ustawy o systemie oświaty;
7)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego.
2. 
Do protokołu komisja przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego może dołączyć prace uczniów objętych badaniem jakości kształcenia artystycznego oraz inną dokumentację związaną z zakresem objętym danym badaniem.
3. 
Protokół podpisują członkowie komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego. Przewodniczący tej komisji przekazuje protokół dyrektorowi Centrum.
§  18. 
1. 
Komisja przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu sporządza protokół zawierający:
1)
określenie zajęć edukacyjnych, w zakresie których przeprowadzono badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
łączną liczbę uczniów objętych badaniem jakości kształcenia artystycznego w danej szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w badaniu jakości kształcenia artystycznego w tej szkole.
2. 
Protokół podpisują członkowie komisji przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu. Przewodniczący tej komisji przekazuje protokół dyrektorowi Centrum.
§  19. 
1. 
Ogólnopolska komisja sporządza protokół zawierający:
1)
określenie zajęć edukacyjnych, w zakresie których przeprowadzono badanie jakości kształcenia artystycznego;
2)
listę szkół, których uczniowie wzięli udział w badaniu jakości kształcenia artystycznego;
3)
łączną liczbę uczniów objętych badaniem jakości kształcenia artystycznego w danej szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danej formie badania jakości kształcenia artystycznego w tej szkole;
4)
opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego.
2. 
Do protokołu ogólnopolska komisja dołącza wypełnione przez uczniów arkusze, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1.
3. 
Protokół podpisują członkowie ogólnopolskiej komisji. Przewodniczący tej komisji przekazuje protokół dyrektorowi Centrum.
§  20. 
1. 
W latach szkolnych 2019/2020-2021/2022 badanie jakości kształcenia artystycznego jest przeprowadzane przez Centrum dla uczniów:
1)
dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych;
2)
klas dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
2. 
Wiatach szkolnych 2019/2020-2022/2023 badanie jakości kształcenia artystycznego jest przeprowadzane przez Centrum dla uczniów klas dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
3. 
Badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest przeprowadzane w formie:
1)
przeglądu plastycznego - dla uczniów wszystkich specjalizacji, z wyjątkiem specjalizacji lutnictwo artystyczne;
2)
przeglądu prac dyplomowych - dla uczniów specjalizacji lutnictwo artystyczne.
4. 
Centrum może dla uczniów wymienionych w ust. 1 i 2 przeprowadzić badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych "historia sztuki".
5. 
W zakresie badania jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w ust. 3 lub 4, przepisy § 4-6, § 8 i § 10-13, § 14 pkt 2 i 3 oraz § 15-19 stosuje się odpowiednio.
§  21. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2321).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1087

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badanie jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych.
Data aktu: 10/06/2019
Data ogłoszenia: 12/06/2019
Data wejścia w życie: 13/06/2019