Tryb i sposób realizacji zadań przez inspektora ochrony danych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 2019 r.
w sprawie trybu i sposobu realizacji zadań przez inspektora ochrony danych

Na podstawie art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa tryb i sposób realizacji przez inspektora ochrony danych zadań, o których mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadania, o których mowa w art. 47 ust. 1 ustawy, w sposób uwzględniający specyfikę przetwarzania danych przez właściwy organ, ryzyka związane z przetwarzaniem danych oraz w sposób umożliwiający wykazanie prowadzonych przez niego działań oraz ich zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych.
§  3. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez:
1)
zapoznawanie, ustnie lub pisemnie, w postaci papierowej, elektronicznej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2019 r. poz. 123 i 730), administratora oraz osób zajmujących się przetwarzaniem danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów określających obowiązki spoczywające na tych osobach w związku z przetwarzaniem przez nie danych osobowych;
2)
doradzanie, na piśmie lub w formie ustnej, administratorowi i osobom zajmującym się przetwarzaniem danych osobowych w zakresie prawidłowego sposobu wypełniania obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych.
§  4. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadania, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez:
1)
informowanie osób, które uczestniczą w operacjach przetwarzania danych osobowych, o zmianach przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz wytycznych i zaleceniach Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zwanego dalej "Prezesem Urzędu";
2)
przygotowywanie, w porozumieniu z administratorem, dla osób, które uczestniczą w operacjach przetwarzania danych osobowych:
a)
cyklicznych lub organizowanych w zależności od bieżących potrzeb instruktaży i kursów, w tym z wykorzystaniem technologii informatycznych, które składają się z zajęć teoretycznych i praktycznych,
b)
samokształcenia kierowanego, w tym z wykorzystaniem technologii informatycznych lub w celu realizacji samokształcenia online, przy jednoczesnym zapewnieniu konsultacji oraz udostępnieniu materiałów

- umożliwiających uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie przetwarzania danych osobowych oraz obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych.

§  5. 
1. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy, przez gromadzenie informacji uzyskanych od administratora lub osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych na temat procesów przetwarzania danych osobowych w celu ich identyfikacji, analizę tych informacji oraz ich ocenę pod kątem zgodności przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz osoby zajmujące się przetwarzaniem danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych, a także z zaleceniami w zakresie oceny skutków dla ochrony danych osobowych, w tym wydanymi przez Prezesa Urzędu w ramach uprzednich konsultacji. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w tym zakresie inspektor ochrony danych przekazuje administratorowi pisemne rekomendacje dotyczące podjęcia określonych działań.
2. 
Realizacja zadania określonego w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy może nastąpić także w ramach prowadzonych sprawdzeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy.
§  6. 
1. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy, przez gromadzenie informacji uzyskanych od administratora lub osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych na temat:
1)
procesów przetwarzania danych osobowych w celu ich identyfikacji, analizę tych informacji oraz ich ocenę pod kątem zgodności przetwarzania danych osobowych przez administratora oraz osoby zajmujące się przetwarzaniem danych osobowych z politykami administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym przydzielonymi na ich podstawie obowiązkami dla osób zajmujących się przetwarzaniem danych osobowych;
2)
stosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo ochrony danych osobowych.
2. 
Realizacja zadania określonego w art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy może nastąpić także w ramach prowadzonych sprawdzeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy.
§  7. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez prowadzenie bezpośrednich konsultacji, wymianę korespondencji w postaci papierowej lub elektronicznej, w zależności od bieżących potrzeb, lub przez ułatwienie Prezesowi Urzędu dostępu do informacji i dokumentów związanych z przetwarzaniem danych osobowych.
§  8. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy, przez:
1)
gromadzenie informacji uzyskanych od administratora lub osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo przetwarzanych danych osobowych w zakresie objętym zaleceniem, o którym mowa w art. 38 ust. 4 ustawy, przez analizę tych informacji oraz ustalanie stanu realizacji tego zalecenia;
2)
pisemne dokumentowanie czynności, o których mowa w pkt 1, i zamieszczanie w sporządzonej dokumentacji w szczególności wniosków wynikających z tych czynności;
3)
przekazanie Prezesowi Urzędu pisemnej informacji o stanie realizacji zalecenia, o którym mowa w art. 38 ust. 4 ustawy, wraz z wnioskami określonymi w pkt 2, i informowanie o tym jednocześnie administratora.
§  9. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 7 ustawy, przez wymianę z Prezesem Urzędu korespondencji, w tym przekazywanie pisemnych opinii, w postaci papierowej, elektronicznej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w sprawach dotyczących danych osobowych i przeprowadzanie z Prezesem Urzędu, w miarę potrzeby, pisemnych lub ustnych konsultacji w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych.
§  10. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 8 ustawy, przez udzielanie osobom, których dane dotyczą, ustnych lub pisemnych, w postaci papierowej, elektronicznej lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną informacji na temat ich praw określonych w rozdziale 4 ustawy oraz sposobu ich realizacji.
§  11. 
1. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 9 ustawy, przez dokonanie analizy planowanego charakteru, zakresu, kontekstu i celów przetwarzania danych osobowych, technologii przewidzianych do użycia w ramach tego przetwarzania oraz szacowania ryzyka naruszenia praw i wolności osób fizycznych i przygotowanie pisemnego stanowiska, które zawiera wyniki tej analizy i szacowania ryzyka, w zakresie odnoszącym się do skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych, o której mowa w art. 37 ustawy.
2. 
Inspektor ochrony danych przygotowuje zalecenia co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych w terminie wskazanym przez administratora.
3. 
Inspektor ochrony danych monitoruje wykonanie zaleceń, o których mowa w ust. 2, przez ustalenie, czy dokonana przez administratora ocena skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych uwzględnia przygotowane przez inspektora ochrony danych zalecenia.
§  12. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadanie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 10 ustawy, przez:
1)
sporządzenie dla administratora pisemnego sprawozdania z wykonania zadań z zakresu ochrony i sposobu przetwarzania danych osobowych po uprzedniej analizie stanu faktycznego przetwarzania danych osobowych;
2)
przekazanie administratorowi sprawozdania, o którym mowa w pkt 1, w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z jego treścią innym osobom.
§  13. 
Inspektor ochrony danych realizuje zadania określone w art. 47 ust. 1:
1)
pkt 1 i 2 ustawy - z własnej inicjatywy albo na wniosek administratora, Prezesa Urzędu lub osób zajmujących się przetwarzaniem;
2)
pkt 3 ustawy - z własnej inicjatywy albo na wniosek administratora, Prezesa Urzędu, osób zajmujących się przetwarzaniem lub osób, których dane dotyczą;
3)
pkt 4 ustawy - z własnej inicjatywy albo na wniosek Prezesa Urzędu;
4)
pkt 5, 8 i 10 ustawy - z własnej inicjatywy;
5)
pkt 6 ustawy - z własnej inicjatywy albo na wniosek administratora lub Prezesa Urzędu;
6)
pkt 7 ustawy - w zakresie pełnienia funkcji punktu kontaktowego wobec Prezesa Urzędu w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 38 ustawy - z własnej inicjatywy, a w zakresie prowadzenia z Prezesem Urzędu konsultacji we wszelkich innych sprawach - z własnej inicjatywy albo na wniosek administratora, Prezesa Urzędu, osób zajmujących się przetwarzaniem lub osób, których dane dotyczą;
7)
pkt 9 ustawy - w zakresie przygotowywania zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych osobowych, w przypadku, o którym mowa w art. 37 ustawy - z własnej inicjatywy, a w zakresie monitorowania wykonania tych zaleceń - z własnej inicjatywy albo na wniosek administratora lub Prezesa Urzędu.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024