Szczegółowe warunki, formy i tryb wspierania przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży, realizowanych w 2018 r. w ramach programu wieloletniego "Niepodległa".

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 maja 2018 r.
w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu wspierania przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży, realizowanych w 2018 r. w ramach programu wieloletniego "Niepodległa"

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198, 2203 i 2361) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i formę finansowego wspierania ze środków budżetu państwa organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły dla dzieci i młodzieży: szkoły podstawowe, dotychczasowe gimnazja, szkoły ponadpodstawowe, szkoły ponadgimnazjalne, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, liceum ogólnokształcącego i dotychczasowego gimnazjum oraz młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii i specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, zwane dalej "szkołami", w realizacji w 2018 r. przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży w ramach Priorytetu 1, Schematu 1B, Projektu 1B.2 programu wieloletniego "Niepodległa", ustanowionego uchwałą nr 81/2017 Rady Ministrów z dnia 24 maja 2017 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Niepodległa" na lata 2017-2021;
2)
zakres informacji, jakie zawierają wniosek szkoły i wniosek organu prowadzącego o udzielenie wsparcia finansowego;
3)
sposób i tryb oceny i wyboru wniosków, o których mowa w pkt 2, do udzielenia wsparcia finansowego;
4)
sposób rozliczenia środków budżetu państwa otrzymanych w ramach wsparcia finansowego;
5)
sposób monitorowania i oceny realizacji zadania, na które udzielono wsparcia finansowego.
§  2. 
1. 
Wsparcie finansowe ze środków budżetu państwa jest udzielane na realizację zadania obejmującego przygotowanie i przeprowadzenie działań związanych z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w danej szkole w formie:
1)
wystawy pamiątek związanych z odzyskaniem i budową przez Polskę niepodległości przygotowanej przez uczniów oraz
2)
wycieczki związanej tematycznie z wydarzeniami historycznymi, postaciami oraz polskimi osiągnięciami z okresu II Rzeczypospolitej.
2. 
Realizacja zadania, o którym mowa w ust. 1, może obejmować dodatkowo inne działania związane z obchodami setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, w szczególności koncerty, inscenizacje, rekonstrukcje historyczne, spotkania ze świadkami historii, gry terenowe, wieczornice lub imprezy sportowe.
3. 
Działania, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być realizowane w terminie do dnia 30 listopada 2018 r.
§  3. 
1. 
Wsparcia finansowego ze środków budżetu państwa udziela się w formie dotacji organom prowadzącym szkoły:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
osobom prawnym innym niż jednostki samorządu terytorialnego;
3)
osobom fizycznym.
2. 
Wsparcia finansowego udziela się pod warunkiem zapewnienia przez organ prowadzący szkołę finansowego wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kosztów realizacji zadania, o którym mowa w § 2.
3. 
Wysokość wsparcia finansowego dla organu prowadzącego wynosi od 3000 zł do 50 000 zł.
4. 
Wysokość wsparcia finansowego dla szkoły wynosi od 3000 zł do 10 000 zł.
§  4. 
1. 
Dyrektor szkoły z własnej inicjatywy po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego albo z inicjatywy rady pedagogicznej, rady rodziców lub samorządu uczniowskiego występuje do organu prowadzącego szkołę, w terminie do dnia 11 czerwca 2018 r., z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadania, o którym mowa w § 2, w danej szkole.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej szkoły;
2)
opis grup odbiorców zadania;
3)
zakładane cele realizacji zadania;
4)
sposób, formy i miejsce realizacji zadania;
5)
opis i harmonogram realizacji poszczególnych działań objętych zadaniem;
6)
zakładane rezultaty realizacji zadania;
7)
informację o doświadczeniu i osiągnięciach szkoły w zakresie edukacji historycznej, patriotycznej lub obywatelskiej;
8)
informację o zakresie współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym dotyczącej realizacji zadania;
9)
kosztorys z kalkulacją przewidywanych kosztów realizacji zadania;
10)
wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na realizację zadania, zgodnie z § 3 ust. 4;
11)
podpis dyrektora szkoły lub innej osoby upoważnionej do reprezentowania szkoły.
§  5. 
1. 
Organ prowadzący szkołę weryfikuje wnioski szkół pod względem zgodności działań z zakresem zadania, o którym mowa w § 2, oraz kompletności i prawidłowości danych zawartych w tych wnioskach, a następnie rekomenduje je do udzielenia wsparcia finansowego, biorąc pod uwagę maksymalną kwotę wsparcia finansowego dla organu prowadzącego, o której mowa w § 3 ust. 3.
2. 
Rekomendacji nie podlegają wnioski szkół zawierające działania niezgodne z zakresem zadania, o którym mowa w § 2, niezawierające danych, o których mowa w § 4 ust. 2, lub złożone po terminie, o którym mowa w § 4 ust. 1.
3. 
Organ prowadzący szkołę, na podstawie rekomendowanych wniosków szkół, przygotowuje jeden wniosek o udzielenie wsparcia finansowego na realizację zadania, o którym mowa w § 2, w tych szkołach i składa go do wojewody właściwego ze względu na siedzibę organu prowadzącego w terminie do dnia 25 czerwca 2018 r.
4. 
Wniosek organu prowadzącego zawiera:
1)
nazwę, adres siedziby, a w przypadku osoby fizycznej - adres miejsca zamieszkania, oraz numer telefonu i adres poczty elektronicznej organu prowadzącego;
2)
numery REGON i NIP organu prowadzącego;
3)
wykaz szkół, których wnioski zostały rekomendowane do udzielenia wsparcia finansowego na realizację zadania, o którym mowa w § 2, wraz z kwotą finansowego wkładu własnego organu prowadzącego w odniesieniu do każdej z tych szkół;
4)
łączną wnioskowaną kwotę wsparcia finansowego na realizację zadania, o którym mowa w § 2, w szkołach, o których mowa w pkt 3, zgodnie z § 3 ust. 3;
5)
zobowiązanie organu prowadzącego do promocji zadania, o którym mowa w § 2 - w przypadku uzyskania wsparcia finansowego przez szkołę lub szkoły, o których mowa w pkt 3;
6)
imię i nazwisko, funkcję oraz podpis osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
7)
oryginały albo kopie wniosków szkół, o których mowa w pkt 3;
8)
dokumenty potwierdzające upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego.
§  6. 
1. 
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków organów prowadzących.
2. 
Zespół składa się z co najmniej pięciu osób, w tym co najmniej trzech przedstawicieli kuratora oświaty.
3. 
Wojewoda zapewnia warunki pracy zespołu.
§  7. 
1. 
Zespół, o którym mowa w § 6 ust. 1, dokonuje oceny wniosków organów prowadzących pod względem formalnym i wniosków szkół, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 3, pod względem merytorycznym.
2. 
Ocenie pod względem formalnym podlegają:
1)
złożenie wniosku przez uprawniony organ prowadzący, o którym mowa w § 3 ust. 1;
2)
złożenie wniosku w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 3;
3)
złożenie przez organ prowadzący nie więcej niż jednego wniosku;
4)
zgodność wnioskowanych kwot wsparcia finansowego zawartych we wnioskach szkół, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 3, z kwotą, o której mowa w § 3 ust. 4;
5)
zgodność łącznej wnioskowanej przez organ prowadzący kwoty wsparcia finansowego z kwotą, o której mowa w § 3 ust. 3;
6)
zapewnienie przez organ prowadzący co najmniej 20% finansowego wkładu własnego;
7)
zgodność terminu realizacji zadania z terminem, o którym mowa w § 2 ust. 3;
8)
zapewnienie promocji zadania przez organ prowadzący;
9)
podpisanie wniosku organu prowadzącego i wniosków szkół, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 3, przez osoby upoważnione odpowiednio do reprezentowania organu prowadzącego lub szkoły;
10)
dołączenie dokumentów potwierdzających upoważnienie do składania oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego.
3. 
Jeżeli wniosek organu prowadzącego nie spełnia wymagań formalnych określonych w ust. 2, dołączone do niego wnioski szkół, o których mowa w § 5 ust. 4 pkt 3, nie podlegają ocenie merytorycznej.
4. 
Ocenie pod względem merytorycznym podlega:
1)
zgodność działań z zakresem zadania, o którym mowa w § 2 - maksymalnie 5 punktów;
2)
rzeczowość i spójność działań - maksymalnie 5 punktów;
3)
dobór sposobu i form realizacji zadania, o którym mowa w § 2, do potrzeb odbiorców - maksymalnie 10 punktów;
4)
stopień upowszechnienia działań wśród odbiorców - maksymalnie 5 punktów.
5. 
Wnioski szkół, które w wyniku oceny merytorycznej otrzymały co najmniej 20 punktów, są rekomendowane przez zespół do udzielenia wsparcia finansowego.
6. 
Zespół sporządza protokół, który zawiera:
1)
wykaz szkół, których wnioski zostały rekomendowane do udzielenia wsparcia finansowego, wraz z wnioskowanymi kwotami wsparcia finansowego, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 10, oraz liczbą otrzymanych punktów;
2)
wykaz szkół, których wnioski nie zostały rekomendowane do udzielenia wsparcia finansowego, wraz z liczbą otrzymanych punktów;
3)
wykaz szkół, których wnioski nie podlegały ocenie merytorycznej z powodu, o którym mowa w ust. 3;
4)
datę sporządzenia protokołu;
5)
podpisy członków zespołu.
7. 
Wojewoda zatwierdza protokół oraz przekazuje go, wraz z wnioskami organów prowadzących zawierającymi wnioski szkół, o których mowa w ust. 6 pkt 1, ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w terminie do dnia 23 lipca 2018 r.
§  8. 
1. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powołuje zespół do oceny wniosków szkół, o których mowa w § 7 ust. 6 pkt 1.
2. 
Zespół składa się z co najmniej pięciu pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może zaprosić do udziału w pracach zespołu z głosem doradczym osoby, które:
1)
posiadają szczególną wiedzę i doświadczenie w zakresie edukacji historycznej, patriotycznej lub obywatelskiej lub
2)
reprezentują organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723) oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tej ustawy, których działalność statutowa dotyczy edukacji historycznej, patriotycznej lub obywatelskiej, lub
3)
są przedstawicielami Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej.
4. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania zapewnia warunki pracy zespołu.
§  9. 
1. 
Zespół, o którym mowa w § 8 ust. 1, dokonuje oceny wniosków, o których mowa w § 7 ust. 6 pkt 1, w terminie do dnia 13 sierpnia 2018 r.
2. 
Ocenie podlega:
1)
jakość koncepcji działań objętych zadaniem, o którym mowa w § 2 - maksymalnie 10 punktów;
2)
doświadczenie i osiągnięcia szkoły w zakresie edukacji historycznej, patriotycznej lub obywatelskiej - maksymalnie 10 punktów;
3)
zaangażowanie i szeroki udział środowiska szkolnego i lokalnego - maksymalnie 10 punktów;
4)
celowość i efektywność wydatków przewidzianych w kosztorysie, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 9, przeznaczonych na realizację zadania, o którym mowa w § 2 - maksymalnie 10 punktów.
3. 
Wnioski szkół, które w wyniku oceny otrzymały co najmniej 35 punktów, zespół rekomenduje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania do udzielenia wsparcia finansowego na realizację zadania, o którym mowa w § 2.
4. 
W przypadku gdy wniosek szkoły obejmuje wydatki, które nie są niezbędne do realizacji zadania, o którym mowa w § 2, lub nie są bezpośrednio związane z jego realizacją, zespół może rekomendować ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania udzielenie wsparcia finansowego w wysokości odpowiadającej części wnioskowanej przez szkołę kwoty, jednak nie mniejszej niż 3000 zł.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, zespół wskazuje, wraz z uzasadnieniem, pozycje kosztorysu, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 9, które nie mogą być sfinansowane w ramach wsparcia finansowego.
§  10. 
1. 
Zespół, o którym mowa w § 8 ust. 1, sporządza i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania protokół, który zawiera:
1)
wykaz szkół, których wnioski zostały rekomendowane do udzielenia wsparcia finansowego, wraz z wnioskowanymi kwotami wsparcia finansowego, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 10, oraz liczbą otrzymanych punktów, a w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 4 - również informacją, o której mowa w § 9 ust. 5;
2)
wykaz szkół, których wnioski nie zostały rekomendowane do udzielenia wsparcia finansowego, wraz z liczbą otrzymanych punktów;
3)
datę sporządzenia protokołu;
4)
podpisy członków zespołu.
2. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 17 sierpnia 2018 r., na podstawie protokołu, o którym mowa w ust. 1, podejmuje decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego, wskazując szkoły, którym zostanie udzielone wsparcie finansowe na realizację zadania, o którym mowa w § 2, wraz z kwotą tego wsparcia.
3. 
Wykaz szkół, o których mowa w ust. 2, wraz z wysokością udzielonego wsparcia finansowego oraz nazwą organu prowadzącego, jest ogłaszany niezwłocznie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  11. 
1. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje organom prowadzącym szkoły środki budżetu państwa w ramach wsparcia finansowego na podstawie umowy zawartej między tym ministrem a organem prowadzącym szkołę, zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62).
2. 
Zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, następuje w terminie do dnia 14 września 2018 r.
3. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje organom prowadzącym szkoły środki budżetu państwa w ramach wsparcia finansowego w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, o której mowa w ust. 1.
4. 
Rozliczenie środków budżetu państwa otrzymanych w ramach wsparcia finansowego przez organy prowadzące szkoły następuje w terminie i w sposób określony w umowie, o której mowa w ust. 1, na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 5.
5. 
Organy prowadzące szkoły, w terminie do dnia 20 grudnia 2018 r., przekazują ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania sprawozdanie z realizacji zadania, o którym mowa w § 2, zawierające:
1)
zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach zadania;
2)
informację o działaniach zrealizowanych w ramach zadania oraz o sposobie jego promocji;
3)
wnioski z realizacji zadania.
§  12. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 1 lutego 2019 r., na podstawie sprawozdań, o których mowa w § 11 ust. 5, dokonuje zbiorczej analizy i oceny realizacji zadania, o którym mowa w § 2, i przedkłada ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego sprawozdanie w tej sprawie.
§  13. 
1. 
Dla celów bieżącego monitorowania realizacji zadania, o którym mowa w § 2, szkoły i organy prowadzące szkoły, na żądanie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, są obowiązane do udzielania informacji na temat bieżącego stanu realizacji zadania.
2. 
Szkoły, organy prowadzące szkoły i wojewodowie są obowiązani do udziału w badaniach na potrzeby ewaluacji realizacji zadania, o którym mowa w § 2.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.910

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki, formy i tryb wspierania przedsięwzięć w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej dzieci i młodzieży, realizowanych w 2018 r. w ramach programu wieloletniego "Niepodległa".
Data aktu: 07/05/2018
Data ogłoszenia: 15/05/2018
Data wejścia w życie: 16/05/2018