Zmiana rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 5 kwietnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach

Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części I "Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego" w tabeli zatytułowanej "Wykaz kwalifikacji oraz ich powiązania z zawodami i efektami kształcenia uporządkowane narastająco według oznaczeń kwalifikacji w ramach danego obszaru kształcenia" po pozycji dotyczącej kwalifikacji BD.32. dodaje się pozycję dotyczącą kwalifikacji BD.33. w brzmieniu:
BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej 712906 Monter stolarki budowlanej PKZ(BD.c)
2)
w części II "Efekty kształcenia":
a)
w ust. 2 "Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów":
w obszarze budowlanym (BD) wprowadzenie do "PKZ(BD.c)" otrzymuje brzmienie:

"Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: kominiarz, monter stolarki budowlanej, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, monter izolacji budowlanych, dekarz, cieśla, betoniarz-zbrojarz, kamieniarz, zdun, murarz-tynkarz, monter konstrukcji budowlanych, technik renowacji elementów architektury, technik budownictwa, technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych, monter systemów rurociągowych, monter nawierzchni kolejowej, technik budowy dróg, technik robót wykończeniowych w budownictwie",

b)
w ust. 3 "Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach":
w obszarze budowlanym (BD) po pozycji dotyczącej kwalifikacji BD.32. dodaje się pozycję dotyczącą kwalifikacji BD.33. w brzmieniu:

"BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej

1. Montaż okien i drzwi balkonowych

Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje stolarki budowlanej;

2) rozróżnia rodzaje okien i drzwi balkonowych;

3) rozpoznaje podstawowe parametry oraz wymagania stawiane oknom i drzwiom balkonowym;

4) rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami okien i drzwi balkonowych;

5) rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu okien i drzwi balkonowych oraz sposób ich montażu;

6) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu okien i drzwi balkonowych;

7) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu okien i drzwi balkonowych;

8) dobiera metody montażu okien i drzwi balkonowych;

9) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem okien i drzwi balkonowych;

10) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem okien i drzwi balkonowych;

11) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem okien i drzwi balkonowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

2. Montaż okien dachowych

Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje okien dachowych;

2) rozpoznaje podstawowe parametry oraz wymagania stawiane oknom dachowym;

3) rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami okien dachowych;

4) rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu okien dachowych oraz sposób ich montażu;

5) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu okien dachowych;

6) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu okien dachowych;

7) dobiera metody montażu okien dachowych;

8) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem okien dachowych;

9) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem okien dachowych;

10) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem okien dachowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

3. Montaż drzwi zewnętrznych i wewnętrznych

Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

2) rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane typowym i energooszczędnym drzwiom zewnętrznym oraz wewnętrznym;

3) rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

4) rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych oraz sposób ich montażu;

5) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

6) dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

7) dobiera metody montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

8) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

9) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

10) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem drzwi zewnętrznych i wewnętrznych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

4. Montaż bram

Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje bram;

2) rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane bramom;

3) rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami bram;

4) rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu bram oraz sposób ich montażu;

5) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu bram;

6) dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu bram;

7) dobiera metody montażu bram;

8) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów i mechanizmów bram;

9) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem bram;

10) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem bram oraz sporządza rozliczenie tych robót.

5. Montaż osłon okiennych i drzwiowych Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje osłon okiennych i drzwiowych stosowanych w budownictwie;

2) rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane rodzajom osłon okiennych i drzwiowych;

3) rozróżnia rodzaje systemów elektronicznego sterowania funkcjami osłon okiennych i drzwiowych;

4) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu osłon okiennych i drzwiowych oraz montażu osłon do okien dachowych;

5) dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu osłon okiennych i drzwiowych;

6) dobiera metody montażu osłon okiennych i drzwiowych;

7) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów oraz mechanizmów osłon okiennych i drzwiowych;

8) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem zespołów, układów i mechanizmów osłon okiennych i drzwiowych;

9) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem osłon okiennych i drzwiowych oraz sporządza rozliczenie tych robót.

6. Montaż schodów modułowych

Uczeń:

1) rozróżnia rodzaje schodów;

2) rozpoznaje podstawowe parametry i wymagania stawiane poszczególnym rodzajom schodów w budynkach w zależności od ich przeznaczenia;

3) rozróżnia rodzaje izolacji stosowanych w montażu schodów modułowych oraz sposób ich montażu;

4) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu schodów modułowych;

5) dobiera materiały, narzędzia oraz sprzęt do montażu schodów modułowych;

6) dobiera metody montażu schodów modułowych;

7) wykonuje roboty związane z montażem, naprawą i demontażem schodów modułowych;

8) kontroluje jakość wykonywania robót związanych z montażem, naprawą i demontażem schodów modułowych;

9) wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem schodów modułowych oraz sporządza rozliczenia tych robót.";

3)
w części III "Opis kształcenia w poszczególnych zawodach":
a)
w obszarze budowlanym (BD) dla branżowej szkoły I stopnia po opisie kształcenia w zawodzie "Kominiarz 713303" dodaje się opis kształcenia w zawodzie "Monter stolarki budowlanej 712906" w brzmieniu:

"MONTER STOLARKI BUDOWLANEJ 712906

1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie monter stolarki budowlanej powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

1) montowania, demontowania i naprawy okien zewnętrznych i drzwi balkonowych;

2) montowania, demontowania i naprawy okien dachowych;

3) montowania, demontowania i naprawy drzwi zewnętrznych i wewnętrznych;

4) montowania, demontowania i naprawy bram;

5) montowania, demontowania i naprawy systemów osłon okiennych i drzwiowych;

6) montowania, demontowania i naprawy schodów modułowych.

2. EFEKTY KSZTAŁCENIA

Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych jest niezbędne osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się:

1) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów;

2) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ(BD.c);

3) efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie monter stolarki budowlanej: BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej.

3. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie monter stolarki budowlanej powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:

1) pracownię rysunku technicznego wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z urządzeniem wielofunkcyjnym, z ploterem oraz z projektorem multimedialnym; stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu, program do wykonywania rysunków technicznych, pakiet programów biurowych; stanowiska rysunkowe (jedno stanowisko dla jednego ucznia) umożliwiające wykonywanie rysunków, szkiców odręcznych, pomoce dydaktyczne do kształtowania wyobraźni przestrzennej, normy dotyczące zasad wykonywania rysunków, wzory pisma znormalizowanego, modele brył i figur geometrycznych, rysunki elementów budowlanych, przykładowe dokumentacje projektowe;

2) pracownię budowlaną wyposażoną w: stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, z drukarką, z ploterem, ze skanerem lub z urządzeniem wielofunkcyjnym oraz z projektorem multimedialnym, pakietem programów biurowych, programem do tworzenia prezentacji i grafiki; filmy instruktażowe dotyczące montażu okien, drzwi balkonowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, bram, osłon okiennych i drzwiowych, schodów modułowych; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien, drzwi balkonowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych, bram, osłon okiennych i drzwiowych, schodów modułowych;

3) warsztaty szkolne, w których powinny być zorganizowane następujące stanowiska:

a) stanowiska do montażu i demontażu okien, drzwi balkonowych, osłon okiennych i drzwiowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem okiennym i drzwiowym, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; okna i drzwi balkonowe, osłony okienne i drzwiowe z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien i drzwi balkonowych oraz osłon okiennych i drzwiowych,

b) stanowiska do montażu i demontażu okien dachowych, osłon do okien dachowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment więźby dachowej z otworem okiennym; okna dachowe z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia, osłony do okien dachowych; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu okien dachowych, osłon do okien dachowych,

c) stanowiska do montażu i demontażu drzwi oraz osłon drzwiowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem na drzwi zewnętrzne i wewnętrzne, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; drzwi zewnętrzne i wewnętrzne z wyposażeniem, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia, osłony drzwiowe; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych, osłon drzwiowych,

d) stanowiska do montażu i demontażu bram (jedno stanowisko dla czterech uczniów), wyposażone w: fragment konstrukcji ścian z otworem na bramę, wykonany w technologii ściany murowanej oraz szkieletowej; bramy, materiały izolacyjne, materiały do łączenia i uszczelnienia; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu bram,

e) stanowiska do montażu schodów modułowych (jedno stanowisko dla czterech uczniów), w których znajduje się fragment stropu z otworami na różne rodzaje schodów modułowych, wyposażone w: schody modułowe, materiały izolacyjne, materiały do łączenia schodów modułowych; przyrządy kontrolno-pomiarowe i narzędzia niezbędne do wykonania robót, instrukcje obsługi maszyn i elektronarzędzi; przykładowe dokumentacje projektowe, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, normy, katalogi oraz instrukcje montażu schodów modułowych.

Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych, placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, przedsiębiorstwach zajmujących się montażem stolarki budowlanej oraz w innych podmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w zawodzie.

4. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO1)

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru budowlanego stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów 270 godz.
BD.33. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej 1020 godz.

1) W szkole liczbę godzin kształcenia zawodowego należy dostosować do wymiaru godzin określonego w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, przewidzianego dla kształcenia zawodowego w danym typie szkoły, zachowując minimalną liczbę godzin wskazanych w tabeli odpowiednio dla efektów kształcenia: wspólnych dla wszystkich zawodów i wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz właściwych dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.",

b)
w obszarze elektryczno-elektronicznym (EE) dla technikum w opisie kształcenia w zawodzie "Technik teleinformatyk 351103" w ust. 3 "Warunki realizacji kształcenia w zawodzie" pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) pracownię urządzeń i sieci teleinformatycznych, wyposażoną w: sieć strukturalną, stanowiska komputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia), połączone w niezależną sieć lokalną wraz z serwerem, oprogramowanie systemowe i sieciowe, punkty dostępu do sieci bezprzewodowej, sieć światłowodową; urządzenia zasilające i zabezpieczające urządzenia teletransmisyjne, oprogramowanie narzędziowe, diagnostyczne i zabezpieczające; drukarkę laserową lub kserokopiarkę z możliwością pracy jako serwer wydruku; stanowisko telefonii komputerowej, wyposażone w centralę telefoniczną umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych (VoIP) oraz telefony, bramkę umożliwiającą przesyłanie dźwięków mowy kodowanych z analogowego aparatu telefonicznego do transmisji przez łącza komputerowe (VoIP), przełącznik zarządzany z obsługą lokalnych sieci wirtualnych i portami zasilania przez Ethernet; koncentrator wszystkich technologii cyfrowych linii abonenckich - sieci komputerowych łączących komputery (xDSL - DSLAM) z funkcją serwera obsługującego protokół PPP (Point-to-Point Protocol); router z modemem, z portem Ethernet i obsługą protokołu PPP (Point-to-Point Protocol), koncentrator pasywnej sieci optycznej min. 2,5 Gb/s (OLT xPON), terminale pasywnej sieci optycznej min. 1,25 Gb/s (ONU xPON), splitery optyczne do rozdzielania sygnału optycznego o różnym stopniu podziału, np.: 1x2, 1x4, 1x8, oprzyrządowanie do badania transmisji, stół monterski z matą i opaską antystatyczną; zestaw narzędzi monterskich; zestaw do montażu złączy światłowodowych, spawarkę światłowodową; reflektometr w dziedzinie czasu do pomiarów włókien światłowodowych (OTDR) z funkcją pomiaru pasywnej sieci optycznej (PON), referencyjne źródło światła oraz miernik mocy optycznej, latarkę inspekcyjną do badania uszkodzeń torów światłowodowych, podłączenie do sieci lokalnej z dostępem do Internetu.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2018 r.
1 Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 2315).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.744

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Data aktu: 05/04/2018
Data ogłoszenia: 17/04/2018
Data wejścia w życie: 01/09/2018