Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 27 czerwca 2002 r.
w sprawie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej

Na podstawie art. 9c ust. 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2365, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wydawania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych;
2)
sposób posługiwania się tymi dokumentami;
3)
sposób ich przechowywania.
2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
dokumenty - dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych;
2)
funkcjonariusz - funkcjonariusza Straży Granicznej;
3)
komórka wydająca dokumenty - jednostkę organizacyjną Straży Granicznej lub komórkę organizacyjną Komendy Głównej Straży Granicznej, wyznaczoną przez Komendanta Głównego Straży Granicznej do wydawania dokumentów;
4)
użytkownik - funkcjonariusza uprawnionego do posłużenia się dokumentem.
§  2. 
Funkcjonariuszowi, w celu zapewnienia ochrony form i metod realizacji zadań, informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących funkcjonariusza, wydawane są dokumenty, w szczególności stwierdzające tożsamość osoby, rejestrację pojazdu oraz nabycie nieruchomości.
§  3. 
1. 
Dokumenty wydaje Komendant Główny Straży Granicznej.
2. 
Komendant Główny Straży Granicznej może upoważnić swojego zastępcę do wydawania dokumentów w jego imieniu.
§  4. 
Wniosek o wydanie dokumentów, w formie pisemnej, składają za pośrednictwem kierownika komórki wydającej dokumenty:
1)
Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej,
2)
kierownicy komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej,
3)
komendanci oddziałów Straży Granicznej,
4)
komendanci ośrodków Straży Granicznej

- zwani dalej "wnioskodawcami".

§  5. 
Wniosek o wydanie dokumentu zawiera:
1)
nazwę jednostki organizacyjnej Straży Granicznej lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Straży Granicznej, przez którą dokument będzie wykorzystywany;
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz wskazanie okoliczności, w których dokument będzie wykorzystywany;
3)
rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe użytkownika, w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania lub zameldowania;
4)
potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji w przypadku wystąpienia o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 7 ust. 1, lub informację o braku uprawnień i kwalifikacji w przypadku, o którym mowa w § 7 ust. 2;
5)
potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu w przypadku wystąpienia o wydanie dokumentu rejestracyjnego;
6)
aktualny wzór dokumentu, jeżeli nie został określony w odrębnych przepisach;
7)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki funkcjonariusza lub środka wykorzystywanego przy wykonywaniu zadań, dla którego wydaje się dokument;
8)
inne informacje konieczne do opracowania dokumentu.
§  5a. 
1. 
W przypadku potrzeby uzyskania dokumentu od organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego lub innych podmiotów, z wnioskiem o wydanie dokumentu występuje Komendant Główny Straży Granicznej.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera fikcyjne dane osobowe użytkownika, w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, a także może zawierać informacje, o których mowa w § 5 pkt 4, 5 i 8.
§  6. 
1. 
Komendant Główny Straży Granicznej, na uzasadniony wniosek wnioskodawcy złożony w formie pisemnej za pośrednictwem komórki wydającej dokumenty, może upoważnić funkcjonariusza do podjęcia czynności mających na celu uzyskanie, na podstawie posiadanego dokumentu, kolejnego dokumentu wydawanego przez organy administracji rządowej, samorządu terytorialnego lub inne podmioty, w sposób określony w odrębnych przepisach dotyczących wydawania dokumentów. Uzasadnienie wniosku zawiera w szczególności określenie potrzeby posiadania dokumentu oraz wskazanie okoliczności, w których dokument będzie wykorzystywany.
2. 
O wydaniu funkcjonariuszowi dokumentu, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca zawiadamia w formie pisemnej komórkę wydającą dokumenty.
§  7. 
1. 
Dokument potwierdzający określone uprawnienia lub kwalifikacje można wydać tylko funkcjonariuszowi uprawnionemu do uzyskania takiego dokumentu na podstawie odrębnych przepisów.
2. 
W szczególnym przypadku, uzasadnionym wagą sprawy, dokument, o którym mowa w ust. 1, można wydać funkcjonariuszowi nieposiadającemu uprawnień wymaganych przez odrębne przepisy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, funkcjonariusz nie może wykonywać czynności, do których upoważnia dokument.
§  8. 
Funkcjonariusze mogą posługiwać się dokumentami, zgodnie z ich przeznaczeniem, przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych.
§  9. 
1. 
Dokumenty wydaje się na okres niezbędny do wykonania zadania służbowego, które wymaga posłużenia się takimi dokumentami.
2. 
Dokumenty, które utraciły ważność lub są nieprzydatne, podlegają niezwłocznemu zwrotowi do komórki wydającej dokumenty, nie później jednak niż po upływie 30 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających zwrot dokumentów.
3. 
Komórka wydająca dokumenty:
1)
dokonuje aktualizacji i zwrotu dokumentów wnioskodawcy - jeżeli dokumenty utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania;
2)
przechowuje dokumenty i dokonuje ich okresowej weryfikacji pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - jeżeli dokumenty są nieprzydatne w danej sprawie;
3)
dokonuje komisyjnego, protokolarnego zniszczenia dokumentów - jeżeli dokumenty trwale utraciły swoją przydatność.
4. 
W przypadku dokumentów uzyskanych na podstawie upoważnienia, o którym mowa w § 6 ust. 1, czynności, wymienione w ust. 3, wykonuje jednostka organizacyjna Straży Granicznej lub komórka organizacyjna Komendy Głównej Straży Granicznej, przez którą dokument był wykorzystywany, powiadamiając komórkę wydającą dokumenty o wykonaniu tych czynności.
5. 
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do dokumentów wydanych bez obowiązku ich zwrotu, w szczególności uzyskanych w celu przedłożenia innym organom.
§  10. 
1. 
Użytkowane dokumenty przechowują funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawcę.
2. 
Funkcjonariusze, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywanych dokumentów, obejmującą w szczególności:
1)
rodzaj i numer dokumentu;
2)
dane osobowe użytkownika pobierającego dokument;
3)
datę i godzinę pobrania oraz zwrotu dokumentu;
4)
oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument;
5)
pokwitowanie pobrania oraz zwrotu dokumentu;
6)
fakt posłużenia się dokumentem.
3. 
Wydanie użytkownikowi dokumentu i jego zwrot odbywa się za pokwitowaniem w ewidencji wykorzystywanych dokumentów.
§  11. 
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza czynności wyjaśniające w celu określenia przyczyn i skutków utraty lub zniszczenia dokumentu oraz występuje do Komendanta Głównego Straży Granicznej, za pośrednictwem komórki wydającej dokumenty, z wnioskiem o skreślenie tego dokumentu z ewidencji wydanych dokumentów. We wniosku umieszcza się informację o wynikach czynności wyjaśniających.
§  12. 
Ewidencję wydanych dokumentów prowadzi komórka wydająca dokumenty. Ewidencję posiadanych dokumentów prowadzi wnioskodawca.
§  13. 
Ewidencje, o których mowa w § 12, prowadzi się w postaci kartoteki albo w systemie elektronicznym. Ewidencje te obejmują:
1)
nazwę i cechy identyfikacyjne dokumentu;
2)
imię i nazwisko użytkownika;
3)
fikcyjne dane osobowe użytkownika, w szczególności:
a)
imię i nazwisko,
b)
datę i miejsce urodzenia,
c)
miejsce zamieszkania lub zameldowania;
4)
dane identyfikujące środek transportu;
5)
nazwę jednostki lub komórki, przez którą dokument jest wykorzystywany;
6)
datę i numer rejestracyjny wniosku o wydanie dokumentu oraz informacje o korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużaniem oraz ze zwrotem dokumentu;
7)
informację o skreśleniu dokumentu z ewidencji w przypadku jego utraty lub zniszczenia.
§  14. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia 16 czerwca 2002 r.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz.U.2018.97).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1500 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej.
Data aktu: 27/06/2002
Data ogłoszenia: 07/08/2018
Data wejścia w życie: 13/07/2002, 16/06/2002