Zmiana rozporządzenia w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 15 lutego 2017 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych

Na podstawie art. 20i ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 i 60) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych (Dz. U. poz. 2349) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1 uchyla się pkt 2,
b)
w ust. 2 uchyla się pkt 2;
2)
użyte w § 3 w pkt 2 w lit. a oraz w § 7, w różnym przypadku, wyrazy "naczelnik urzędu celnego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "naczelnik urzędu skarbowego";
3)
w § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 3 oraz ust. 2 pkt 1 i 3, dołącza się w oryginale lub uwierzytelnionej kopii.";

4)
załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2017 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Naczelnik Urzędu Skarbowego
w .........................................
WNIOSEK
o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych
UWAGA: wniosek składa się z 3 części – w zależności od podmiotu należy wypełnić tylko jedną z nich
CZĘŚĆ I
Dotyczy podmiotu krajowego
1. Imię i nazwisko lub nazwa .......................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

2. Adres zamieszkania lub adres siedziby
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* ......................................................................................
3. Adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w pkt 2
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
4. Informacja o wpisie do rejestru, w którym zarejestrowany jest podmiot**
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS)
Numer wpisu: ......................................................................................................................................
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
5. Formy identyfikacji podmiotu***
numer identyfikacji podatkowej NIP ..................................................................................................
numer identyfikacyjny REGON .........................................................................................................
6. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
7. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
8. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

podmiot**

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie..........................................

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

9. Proponowane zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 i 60)

a) rodzaj zabezpieczenia akcyzowego**
generalne1)
ryczałtowe**
zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym2)

zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym3)

b) forma zabezpieczenia akcyzowego zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

o podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1988,

z późn. zm.)

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą .......................................................................................

................................................................................................................................................................

c) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych)...............................................................................

................................................................................................................................................................

.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
CZĘŚĆ II
Dotyczy przedsiębiorcy zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju

utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r.

o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.)

1. Dane dotyczące przedsiębiorcy zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa ..................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania lub adres siedziby

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

d) numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby ............................................
e) rodzaj prowadzonej działalności ..........................................................................................................

............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące oddziału/oddziałów***** z siedzibą na terytorium kraju
a) nazwa ..................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

b) adres siedziby
Kraj .................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................ Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta ................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* ......................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj .................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................ Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta ................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* ......................................................................................
d) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)

...............................................................................................................................................................

e) formy identyfikacji***
numer identyfikacji podatkowej NIP .............................................................................................
numer identyfikacyjny REGON .....................................................................................................
3. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ...................................... Województwo .................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ...................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ............................................ Kod pocztowy ...........................
Poczta ..................................
4. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ...................................... Województwo .................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ...................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ............................................ Kod pocztowy ...........................
Poczta ..................................
5. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

podmiot**

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie ..........................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

6. Proponowane zabezpieczenie generalne, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym

a) forma zabezpieczenia akcyzowego zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

o podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą .............................................................
............................................................................................................................................................
b) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych) ..........................................................................
............................................................................................................................................................
7. Dane osoby/osób****** upoważnionej do reprezentowania oddziału przedsiębiorcy zagranicznego
a) imię i nazwisko ..................................................................................................................................

............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania
Kraj ...................................... Województwo .................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ...................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................... Nr lokalu ............................................ Kod pocztowy ...........................
Poczta ................................... Telefon* ............................................. Faks* .........................................
Adres e-mail* ........................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj ...................................... Województwo .................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ...................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................... Nr lokalu ............................................ Kod pocztowy ...........................
Poczta ................................... Telefon* ............................................. Faks* .........................................
Adres e-mail* ........................................................................................
.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
CZĘŚĆ III
Dotyczy przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego oddziału z siedzibą na terytorium

kraju utworzonego na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r.

o swobodzie działalności gospodarczej4)

1. Dane dotyczące przedsiębiorcy zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa ..................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania lub adres siedziby

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

d) numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby ............................................

.............................................................................................................................................................

e) rodzaj prowadzonej działalności ..........................................................................................................

.............................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa .................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania lub adres siedziby
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
d) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)

................................................................................................................................................................

e) formy identyfikacji***
numer identyfikacji podatkowej NIP ..............................................................................................
numer identyfikacji REGON ..........................................................................................................
3. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
4. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
5. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

przedsiębiorca zagraniczny **

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie ...........................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

6. Proponowane zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym

a) rodzaj zabezpieczenia akcyzowego**
generalne1)
ryczałtowe**
zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym2)

zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym3)

b) forma zabezpieczenia akcyzowego zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

o podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą ....................................................................................

............................................................................................................................................................

c) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych) ..........................................................................

............................................................................................................................................................

.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
* Podanie informacji jest dobrowolne.
** Zaznaczyć właściwe.
*** Jeśli podmiotowi nadano zarówno numer identyfikacji podatkowej NIP jak i numer identyfikacyjny REGON należy podać oba numery.
**** Jeśli podmiot posiada więcej niż jedno miejsce wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego

lub miejsce magazynowania suszu tytoniowego, do wniosku należy dołączyć tabelaryczne zestawienie

odpowiednio miejsc wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego lub miejsc

magazynowania suszu tytoniowego wraz z ich danymi adresowymi.

***** Jeśli podmiot posiada więcej niż jeden oddział, do wniosku należy dołączyć tabelaryczne zestawienie

oddziałów.

****** Jeśli podmiot posiada więcej niż jedną osobę upoważnioną do reprezentowania oddziału, do wniosku

należy dołączyć tabelaryczne zestawienie osób.

_____________________________

1) Zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:

1) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa

w art. 20d pkt 1 lit. c tej ustawy,

2) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c tej ustawy

– składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu

zobowiązań podatkowych.

2) Zgodnie z art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym pośredniczący podmiot

tytoniowy albo podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

tej ustawy, który spełnia odpowiednio warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 tej ustawy, może

wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o ustalenie wysokości zabezpieczenia

ryczałtowego, z zastrzeżeniem art. 65 ust. 9b tej ustawy, na poziomie 30% wysokości zabezpieczenia

generalnego, do którego złożenia są obowiązane te podmioty, jednak nie większym niż 30 mln zł.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym występujący

z wnioskiem powinien spełniać następujące warunki:

– mieć swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,

– stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku,

– mieć sytuację finansową i posiadać majątek, które zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań

podatkowych,

– nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej,

składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie może być wobec niego prowadzone

postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.

3) Zgodnie z art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym pośredniczący podmiot

tytoniowy, który posiada odpowiednią infrastrukturę do przechowywania suszu tytoniowego, zawarł umowy

z producentami suszu tytoniowego na dostarczenie co najmniej 100 ton suszu tytoniowego w ciągu roku,

spełnia odpowiednio warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 tej ustawy, oraz nie naruszył

przepisów prawa podatkowego w ciągu roku przed dniem złożenia wniosku, może wystąpić do właściwego

naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o ustalenie wysokości zabezpieczenia ryczałtowego

z uwzględnieniem ilości suszu tytoniowego nabytego na terytorium kraju, nabytego wewnątrzwspólnotowo

lub importowanego przez ten podmiot w ciągu roku przed dniem ustalenia tej wysokości, na poziomie

1 mln zł od każdego pełnego tysiąca ton suszu tytoniowego, jednak nie mniej niż 1 mln zł.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym występujący

z wnioskiem powinien:

– mieć swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,

– stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku,

– mieć sytuację finansową i posiadać majątek, które zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań

podatkowych,

– nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej,

składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie może być wobec niego prowadzone

postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.

4) Właściwość naczelnika urzędu skarbowego, do którego przedsiębiorca zagraniczny nieposiadający oddziału

z siedzibą na terytorium kraju składa wniosek o wpis do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych,

jest ustalana na podstawie art. 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Naczelnik Urzędu Skarbowego
w ..........................................
WNIOSEK
o zmianę wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych
UWAGA:
1) wniosek składa się z 3 części – w zależności od podmiotu należy wypełnić tylko jedną z nich
2) we wniosku należy wpisać tylko te dane, które uległy zmianie, z wyjątkiem pkt 1 i pkt 2 lit. a, które w każdej

z części są obligatoryjne

CZĘŚĆ I
Dotyczy podmiotu krajowego
1. Oznaczenie decyzji o wpisie do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych (numer, data,

organ wydający) .......................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

2. Imię i nazwisko lub nazwa
a) dane aktualnie wskazane w rejestrze .................................................................................................

...................................................................................................................................................................

b) dane nowe (należy wypełnić tylko w sytuacji gdy dane uległy zmianie) ..........................................

................................................................................................................................................................

3. Adres zamieszkania lub adres siedziby
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
4. Adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w pkt 3
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
5. Informacja o wpisie do rejestru, w którym zarejestrowany jest podmiot**
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS)
Numer wpisu: ..........................................................................................................................................
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
6. Formy identyfikacji podmiotu***
numer identyfikacji podatkowej NIP .................................................................................................
numer identyfikacyjny REGON ........................................................................................................
7. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat ......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica .........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
8. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
9. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

podmiot**

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie .........................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

10. Proponowane zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 i 60)

a) rodzaj zabezpieczenia akcyzowego**
generalne1)
ryczałtowe**
zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym2)

zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym3)

b) forma zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

o podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe ((Dz. U. z 2016 r. poz. 1988,

z późn. zm.)

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą ......................................................................................

..............................................................................................................................................................

c) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych) ............................................................................

..............................................................................................................................................................

.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
CZĘŚĆ II
Dotyczy przedsiębiorcy zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju,

utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z 2 lipca 2004 r.

o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.)

1. Oznaczenie decyzji o wpisie do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych (numer, data,

organ wydający) .........................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące przedsiębiorcy zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa – dane aktualnie wskazane w rejestrze .....................................................

...............................................................................................................................................................

b) imię i nazwisko lub nazwa – dane nowe (należy wypełnić tylko w sytuacji gdy dane uległy

zmianie) .................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

c) adres zamieszkania lub adres siedziby

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

d) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. c

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

e) numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby ..........................................

...............................................................................................................................................................

f) rodzaj prowadzonej działalności ...........................................................................................................

...............................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące oddziału/oddziałów***** z siedzibą na terytorium kraju
a) nazwa ....................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

b) adres siedziby
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
d) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)

..............................................................................................................................................................

e) formy identyfikacji***
numer identyfikacji podatkowej NIP .............................................................................................
numer identyfikacyjny REGON ....................................................................................................
4. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium

kraju****

Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
5. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
6. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

podmiot**

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie ..........................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

7. Proponowane zabezpieczenie generalne, o którym mowa w art. 65 ustawy z dnia

6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

a) forma zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o

podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą .....................................................................................

..............................................................................................................................................................

b) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych) ...........................................................................

...................................................................................................................................................................

8. Dane osoby/osób***** upoważnionych do reprezentowania oddziału przedsiębiorcy

zagranicznego

a) imię i nazwisko ....................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania
Kraj ...................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................... Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj ...................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
CZĘŚĆ III
Dotyczy przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego oddziału z siedzibą na terytorium

kraju utworzonego na warunkach i zasadach określonych w ustawie z 2 lipca 2004 r.

o swobodzie działalności gospodarczej4)

1. Oznaczenie decyzji o wpisie do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych (numer, data,

organ wydający) .........................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

2. Dane dotyczące przedsiębiorcy zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa podmiotu – dane aktualnie wskazane w rejestrze .....................................

...............................................................................................................................................................

b) imię i nazwisko lub nazwa podmiotu – dane nowe (należy wypełnić tylko w sytuacji gdy dane

uległy zmianie) .....................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

c) adres zamieszkania lub adres siedziby

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

d) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. c

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

e) numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby ............................................

...............................................................................................................................................................

f) rodzaj prowadzonej działalności ..........................................................................................................

...............................................................................................................................................................

3. Dane dotyczące podmiotu reprezentującego przedsiębiorcę zagranicznego
a) imię i nazwisko lub nazwa ...................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................

b) adres zamieszkania lub adres siedziby
Kraj ...................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
c) adres do korespondencji, o ile jest inny niż wskazany w lit. b
Kraj ...................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina .................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu .............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................. Telefon* ............................................ Faks* .........................................
Adres e-mail* .......................................................................................
d) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS)

...............................................................................................................................................................

e) formy identyfikacji***
numer identyfikacji podatkowej NIP ..............................................................................................
numer identyfikacyjny REGON ......................................................................................................
4. Miejsce i adres wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego na terytorium

kraju****

Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
5. Miejsce i adres magazynowania suszu tytoniowego na terytorium kraju****
Kraj ..................................... Województwo ................................... Powiat .......................................
Gmina ................................. Miejscowość ..................................... Ulica ..........................................
Nr domu ............................. Nr lokalu ........................................... Kod pocztowy ...........................
Poczta .................................
6. Rodzaj działalności gospodarczej w zakresie suszu tytoniowego, którą zamierza prowadzić

podmiot**

sprzedaż na terytorium kraju
eksport
dostawa wewnątrzwspólnotowa
nabycie wewnątrzwspólnotowe
import
zużycie
przetwarzanie wraz z informacją na czym będzie polegało przetwarzanie ..........................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

7. Proponowane zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym

a) rodzaj zabezpieczenia akcyzowego**
generalne1)
ryczałtowe**
zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym2)

zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia

2008 r. o podatku akcyzowym3)

b) forma zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.

o podatku akcyzowym**

depozyt w gotówce
gwarancja bankowa lub ubezpieczeniowa
czek potwierdzony przez osobę prawną mającą siedzibę na terytorium Unii Europejskiej

lub terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu

(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub przez oddział banku

zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w rozumieniu

przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe

weksel własny
inny dokument mający wartość płatniczą .......................................................................................

................................................................................................................................................................

c) wysokość zabezpieczenia akcyzowego (w złotych) ..............................................................................

................................................................................................................................................................

.................................................................... ....................................................................
miejscowość i data podpis wnioskodawcy
* Podanie informacji jest dobrowolne.
** Zaznaczyć właściwe.
*** Jeśli podmiotowi nadano zarówno numer identyfikacji podatkowej NIP jak i numer identyfikacyjny

REGON należy podać oba numery.

**** Jeśli podmiot posiada więcej niż jedno miejsce wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego

lub miejsce magazynowania suszu tytoniowego, do wniosku należy dołączyć tabelaryczne zestawienie

odpowiednio miejsc wykonywania działalności w zakresie suszu tytoniowego lub miejsc

magazynowania suszu tytoniowego wraz z ich danymi adresowymi.

***** Jeśli podmiot posiada więcej niż jeden oddział, do wniosku należy dołączyć tabelaryczne zestawienie

oddziałów.

****** Jeśli podmiot posiada więcej niż jedną osobę upoważnioną do reprezentowania oddziału, do wniosku

należy dołączyć tabelaryczne zestawienie osób.

__________________________
1) Zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym:

1) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d

pkt 1 lit. c tej ustawy,

2) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c tej ustawy

– składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu

zobowiązań podatkowych.

2) Zgodnie z art. 65 ust. 9a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym pośredniczący podmiot

tytoniowy albo podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

tej ustawy, który spełnia odpowiednio warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 tej ustawy, może

wystąpić do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o ustalenie wysokości zabezpieczenia

ryczałtowego, z zastrzeżeniem art. 65 ust. 9b tej ustawy, na poziomie 30% wysokości zabezpieczenia

generalnego, do którego złożenia są obowiązane te podmioty, jednak nie większym niż 30 mln zł.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym występujący

z wnioskiem powinien spełniać następujące warunki:

– mieć swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,

– mieć sytuację finansową i posiadać majątek, które zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań

podatkowych,

– nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej,

składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie może być wobec niego prowadzone

postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.

3) Zgodnie z art. 65 ust. 9b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym pośredniczący podmiot

tytoniowy, który posiada odpowiednią infrastrukturę do przechowywania suszu tytoniowego, zawarł umowy

z producentami suszu tytoniowego na dostarczenie co najmniej 100 ton suszu tytoniowego w ciągu roku,

spełnia odpowiednio warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 tej ustawy, oraz nie naruszył

przepisów prawa podatkowego w ciągu roku przed dniem złożenia wniosku, może wystąpić do właściwego

naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o ustalenie wysokości zabezpieczenia ryczałtowego

z uwzględnieniem ilości suszu tytoniowego nabytego na terytorium kraju, nabytego wewnątrzwspólnotowo

lub importowanego przez ten podmiot w ciągu roku przed dniem ustalenia tej wysokości, na poziomie 1 mln zł

od każdego pełnego tysiąca ton suszu tytoniowego, jednak nie mniej niż 1 mln zł.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym występujący z

wnioskiem powinien:

– mieć swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,

– mieć sytuację finansową i posiadać majątek, które zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych,

– nie posiadać zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, opłaty paliwowej,

składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie może być wobec niego prowadzone

postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe.

4) Właściwość naczelnika urzędu skarbowego, do którego przedsiębiorca zagraniczny nieposiadający oddziału

z siedzibą na terytorium kraju składa wniosek o zmianę wpisu do rejestru pośredniczących podmiotów

tytoniowych, jest ustalana na podstawie art. 14 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.322

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie wniosków dotyczących rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Data aktu: 15/02/2017
Data ogłoszenia: 22/02/2017
Data wejścia w życie: 01/03/2017