Obligatoryjne doskonalenie zawodowe biegłych rewidentów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 15 grudnia 2017 r.
w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów

Na podstawie art. 10 ust. 10 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. poz. 1089) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
formy i sposób odbywania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
2)
rodzaje dokumentów potwierdzających odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego i zakres oświadczenia o odbyciu samokształcenia zawodowego;
3)
sposób udokumentowania i tryb rozpatrywania wniosku o odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, o którym mowa w art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, zwanej dalej "ustawą";
4)
sposób oceny przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów spełniania kryteriów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy;
5)
tryb dokonywania wpisu do wykazu jednostek uprawnionych;
6)
rodzaje dokumentów składanych wraz z wnioskiem o wpis do wykazu jednostek uprawnionych;
7)
szczegółowy zakres i tryb przekazywania Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów przez jednostki uprawnione informacji dotyczących prowadzonego przez nie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
§  2. 
1. 
Obligatoryjne doskonalenie zawodowe biegły rewident odbywa przez uczestnictwo w szkoleniach, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, przeprowadzanych przez Polską Izbę Biegłych Rewidentów lub jednostkę uprawnioną w zakresie, o którym mowa w art. 10 ust. 11 pkt 1 ustawy, w formie stacjonarnej lub w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (e-learning).
2. 
Liczebność grupy biorącej udział w szkoleniu przeprowadzanym w formie stacjonarnej jest dostosowana do tematu oraz formy szkolenia z uwzględnieniem konieczności zapewnienia efektywności tego szkolenia.
§  3. 
Samokształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 9 ust. 3 ustawy, biegły rewident odbywa przez:
1)
uczestnictwo w konferencjach lub
2)
pracę dydaktyczną, naukowo-dydaktyczną lub naukową, lub
3)
uczestnictwo w studiach wyższych, studiach trzeciego stopnia, studiach podyplomowych, lub
4)
uczestnictwo w szkoleniach przeprowadzanych w formie stacjonarnej lub w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (e-learning), lub
5)
uczestnictwo w kursach kształcenia teoretycznego i praktycznego, lub
6)
udział w opracowywaniu projektów aktów prawnych, lub
7)
napisanie wydanych lub przyjętych do druku publikacji w formie książki, rozdziału w książce, artykułu w czasopiśmie fachowym, lub
8)
udział w opracowaniu lub opracowanie wydanego programu multimedialnego, lub
9)
prowadzenie kursów, wykładów, wygłaszanie referatów na konferencjach lub szkoleniach, lub
10)
udział w pracach organów stanowiących standardy, komitetów, komisji lub grup roboczych powoływanych przez te podmioty lub przez organizacje zawodowe, lub
11)
opracowanie recenzji materiałów merytorycznych przygotowywanych do publikacji w formie książki, rozdziału w książce, artykułu w czasopiśmie fachowym oraz materiałów szkoleniowych, lub
12)
zdanie egzaminu zawodowego, lub
13)
korzystanie z usług profesjonalnego doradztwa świadczonych w formie zajęć z trenerem osobistym, lub
14)
świadczenie usług profesjonalnego doradztwa w formie zajęć jako trener osobisty.
§  4. 
Dokumentami potwierdzającymi odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w formach, o których mowa w § 2, są zaświadczenia lub certyfikaty, które zawierają:
1)
imię i nazwisko oraz numer wpisu do rejestru biegłego rewidenta;
2)
formę obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
3)
zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
4)
termin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
5)
liczbę godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
6)
wskazanie nazwy jednostki uprawnionej lub Polskiej Izby Biegłych Rewidentów przeprowadzających obligatoryjne doskonalenie zawodowe;
7)
imię i nazwisko oraz podpis osoby reprezentującej jednostkę uprawnioną lub Polską Izbę Biegłych Rewidentów przeprowadzające obligatoryjne doskonalenie zawodowe.
§  5. 
Oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 4 ustawy, zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz numer wpisu do rejestru biegłego rewidenta;
2)
sposób odbywania samokształcenia zawodowego;
3)
termin samokształcenia zawodowego;
4)
liczbę godzin samokształcenia zawodowego;
5)
zakres tematyczny samokształcenia zawodowego związany z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta;
6)
uzasadnienie wskazujące, w jaki sposób samokształcenie zawodowe pozwoliło na podniesienie poziomu i aktualizację wiedzy lub umiejętności związanych z wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta.
§  6. 
1. 
W przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 7 ustawy, biegły rewident ubiegający się o wyrażenie zgody na odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym, składa do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wniosek zawierający imię, nazwisko, numer wpisu do rejestru wraz z uzasadnieniem odbycia obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w terminie późniejszym oraz przedkłada do wglądu kopie dokumentów potwierdzających, że wystąpienie choroby, wypadku losowego lub innej ważnej przyczyny uniemożliwiło mu odbycie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w wymaganym terminie.
2. 
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów rozpatruje wniosek, o którym mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania i niezwłocznie zawiadamia biegłego rewidenta o podjętym rozstrzygnięciu.
§  7. 
1. 
Jednostka ubiegająca się o wpis do wykazu jednostek uprawnionych, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy, przesyła do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wniosek zawierający nazwę jednostki, adres siedziby, rodzaj deklarowanej formy i sposobu kształcenia oraz zakres tematyczny obligatoryjnego doskonalenia zawodowego wraz z dokumentami, o których mowa w art. 10 ust. 5 zdanie drugie ustawy.
2. 
Dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, załączanymi do wniosku, o którym mowa w ust. 1, są również:
1)
szczegółowe założenia programowe i organizacyjno-techniczne obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
2)
wykaz dostępnych publikacji, które jednostka zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
3)
opis opracowań własnych, które jednostka zamierza wykorzystać na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
4)
informacje o możliwościach organizacyjno-technicznych jednostki, w szczególności o warunkach lokalowych, wyposażeniu w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt, w zakresie przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w deklarowanych formach kształcenia, o których mowa w § 2.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, jednostka przesyła do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów w terminie do końca trzeciego kwartału roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza rozpocząć przeprowadzanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego.
§  8. 
1. 
Krajowa Rada Biegłych Rewidentów dokonuje oceny spełniania kryteriów, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy, polegającej na sprawdzeniu, czy:
1)
szczegółowe założenia programowe i organizacyjno-techniczne obligatoryjnego doskonalenia zawodowego są zgodne z zakresem tematycznym obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, okresem rozliczeniowym i minimalną liczbą godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego oraz wytycznymi organizacyjno-metodycznymi określonymi przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów;
2)
kwalifikacje oraz okres i zakres doświadczenia zawodowego osób proponowanych do przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego z danego zakresu tematycznego zapewniają należytą realizację programu szkolenia;
3)
poziom merytoryczny materiałów z zakresu, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy, opracowanych na potrzeby przeprowadzania obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, zapewnia należytą realizację programu szkolenia;
4)
możliwości organizacyjno-techniczne jednostki, w szczególności warunki lokalowe oraz wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt, zapewniają prawidłowe przeprowadzanie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego, z uwzględnieniem zadeklarowanych form kształcenia, o których mowa w § 2.
2. 
W terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku Krajowa Rada Biegłych Rewidentów zawiadamia jednostkę o podjętym rozstrzygnięciu. W przypadku negatywnego rozstrzygnięcia wniosku informacja zawiera uzasadnienie.
3. 
W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia wniosku Krajowa Rada Biegłych Rewidentów dokonuje niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni, wpisu jednostki do wykazu, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy.
§  9. 
1. 
Jednostki uprawnione przekazują Krajowej Radzie Biegłych Rewidentów:
1)
informacje o terminie, miejscu i zakresie tematycznym obligatoryjnego doskonalenia zawodowego oraz opracowania własne, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 3, a w przypadku kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (e-learning) również adres strony internetowej jednostki uprawnionej, na której znajdują się materiały szkoleniowe - nie później niż w terminie 30 dni przed rozpoczęciem obligatoryjnego doskonalenia zawodowego;
2)
listę biegłych rewidentów uczestniczących w obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym przeprowadzonym w formie stacjonarnej - nie później niż w terminie 10 dni po jego zakończeniu;
3)
listę biegłych rewidentów uczestniczących w obligatoryjnym doskonaleniu zawodowym przeprowadzonym w danym miesiącu w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet (e-learning) - nie później niż w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca, w którym przeprowadzono obligatoryjne doskonalenie zawodowe.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do Krajowej Rady Biegłych Rewidentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej z uwzględnieniem odpowiednich formularzy zamieszczonych na stronie internetowej Polskiej Izby Biegłych Rewidentów.
§  10. 
W przypadku zmiany zakresu tematycznego, okresu rozliczeniowego, minimalnej liczby godzin obligatoryjnego doskonalenia zawodowego lub wytycznych organizacyjno-metodycznych, określonych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, jednostka uprawniona aktualizuje dokumenty, o których mowa w § 7 ust. 1, w zakresie objętym zmianami w terminie do końca trzeciego kwartału roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym jednostka zamierza przeprowadzić obligatoryjne doskonalenie zawodowe.
§  11. 
W przypadku zmiany powstałej po stronie jednostki uprawnionej, w wyniku której informacje podane w dokumentach, o których mowa w § 7 ust. 1, przestały być aktualne, jednostka uprawniona niezwłocznie aktualizuje dokumenty w zakresie objętym zmianami.
§  12. 
Do oświadczeń o samokształceniu zawodowym składanych za okres rozliczeniowy kończący się w 2017 roku stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 grudnia 2017 r. 2
1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 2331).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 listopada 2014 r. w sprawie obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów (Dz. U. poz. 1730), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 295 pkt 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. poz. 1089).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.2391

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obligatoryjne doskonalenie zawodowe biegłych rewidentów.
Data aktu: 15/12/2017
Data ogłoszenia: 21/12/2017
Data wejścia w życie: 22/12/2017