Przyznawanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 29 stycznia 2015 r.
w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej "Funduszem", o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, zwanej dalej "ustawą";
2)
wzór umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy;
3)
wzór wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, o którym mowa w art. 11 ustawy;
4)
wzór zapotrzebowania na środki Funduszu na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środki Funduszu, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, składanego przez marszałka województwa dysponentowi Funduszu, o którym mowa w art. 9 ust. 4 ustawy;
5)
wzór zapotrzebowania na środki Funduszu przeznaczone na finansowanie kosztów obsługi zadań wynikających z ustawy, o którym mowa w art. 30b ustawy, oraz termin jego przekazania dysponentowi Funduszu;
6)
termin i sposób rozliczenia się przedsiębiorcy z otrzymanych środków Funduszu na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy;
7)
termin i sposób przekazywania ministrowi właściwemu do spraw pracy przez marszałka województwa informacji o wykorzystaniu środków na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, a także wzór tej informacji.
§  2. 
Wzór wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
Wzór umowy o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4. 
Wzór wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu, o którym mowa w art. 11 ustawy, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§  5. 
Wzór zapotrzebowania na środki Funduszu na wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o którym mowa w art. 9 ust. 4 ustawy, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy, w terminie do 10. dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków na opłacenie składek, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, zapotrzebowanie na środki Funduszu przeznaczone na finansowanie kosztów obsługi zadań wynikających z ustawy, o którym mowa w art. 30b ustawy.
2. 
Wzór zapotrzebowania na środki Funduszu przeznaczone na finansowanie kosztów obsługi zadań wynikających z ustawy, o którym mowa w art. 30b ustawy, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  7. 
Przedsiębiorca, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków Funduszu na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków na opłacenie składek, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy:
1)
zwraca na rachunek Funduszu, z którego otrzymał środki, różnicę między kwotą środków otrzymanych na wypłatę świadczeń i na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne a kwotą środków wydatkowanych na te cele;
2)
przekazuje marszałkowi województwa wykaz, o którym mowa w art. 11 ustawy, zawierający potwierdzenia, własnoręcznym podpisem, otrzymania świadczeń przez uprawnionych pracowników lub przekazuje poświadczone kopie potwierdzeń wypłaty świadczeń przekazem pocztowym lub przelewem.
§  8. 
1. 
Marszałek województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy, w terminie do 10. dnia roboczego każdego miesiąca, miesięczną informację o wykorzystaniu środków Funduszu na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy.
2. 
Informację sporządza się w postaci papierowej oraz elektronicznej albo wyłącznie w postaci elektronicznej.
3. 
Informacja w postaci elektronicznej jest przekazywana za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
4. 
Informacja może być sporządzona i przekazana wyłącznie w postaci elektronicznej tylko wtedy, gdy integralność jej treści jest zagwarantowana bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu 2  w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262, z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1893) 3  albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570).
5. 
Wzór informacji jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2015 r. 4

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

.........................................

................................................................................................................ (miejscowość i data)

................................................................................................................

(nazwa przedsiębiorcy, adres siedziby oraz oznaczenie miejsca wykonywania

działalności gospodarczej)

Numer identyfikacji podatkowej (NIP) .................................................

Numer identyfikacyjny REGON ...........................................................

Kod i nazwa przeważającego rodzaju działalności gospodarczej .........................................................

W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną: dowód osobisty numer …………..….. ,

numer PESEL .......................

Wniosek

o przyznanie świadczeń

...........................................

(nazwa marszałka województwa,

do którego skierowany jest wniosek)

I. Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach

związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842) zwanej dalej "ustawą", wnoszę

o przyznanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych środków na wypłatę

świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środków na opłacenie

składek, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, z tytułu:

1) przestoju ekonomicznego, w kwocie ........................... zł

(słownie: .........................................................................) dla ....................... (podać liczbę)

pracowników, przysługujących za ....... (podać liczbę) miesięcy, w okresie od .....................

do .........................;

2) obniżenia wymiaru czasu pracy, w kwocie ................. zł

(słownie: .........................................................................) dla ....................... (podać liczbę)

pracowników, przysługujących za ....... (podać liczbę) miesięcy, w okresie od ....................

do ....................;

3) składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych

świadczeń, w kwocie ............................... zł (słownie: .........................................)

dla ........................... (podać liczbę) pracowników przez okres ..................... (podać liczbę)

miesięcy.

II. Oświadczam, że:

1) jestem przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie

działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.):1)

a) o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych,

rozumianych jako sprzedaż towarów lub usług, liczony w ujęciu

ilościowym/wartościowym2) obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 6 kolejnych

miesięcy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie

świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (od ............ do ............)3), do łącznych obrotów

z analogicznych 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy przed okresem 12 miesięcy

poprzedzających dzień złożenia wniosku, łącznie o ..............%;

b) o którym mowa w art. 3 ust. 1a ustawy, u którego przeważający rodzaj wykonywanej

działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności, wynikający z wpisu do

krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, określony na podstawie

przepisów wydanych na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.

o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068, z późn. zm.), wskazuje na jej udział

w handlu, przetwórstwie, transporcie, uprawach rolnych lub chowie i hodowli zwierząt,

a także w wynikających z nich usługach, na krajowych lub zagranicznych rynkach

towarowych, a produkt tej działalności doznał ograniczeń ilościowych lub wartościowych

w obrocie handlowym na krajowych lub zagranicznych rynkach towarowych, w następstwie

wystąpienia czasowych ograniczeń, z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy, wwozu

towarów na terytoria innych krajów

oraz u którego ograniczenia te spowodowały spadek obrotów gospodarczych, rozumianych

jako sprzedaż towarów lub usług, liczony w ujęciu ilościowym/wartościowym2), obliczony

jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 3 kolejnych miesięcy

kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 6 sierpnia 2014 r. do dnia

poprzedzającego dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń (od ............ do ............)4),

do łącznych obrotów z tych samych 3 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, łącznie

o ..............%;

2) nie zachodzą wobec mnie przesłanki do ogłoszenia upadłości, o których mowa w art. 11 lub

art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2016 r.

poz. 2171, z późn. zm.);

3) zalegam/nie zalegam2) w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia

społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

lub Fundusz Pracy;

4) wnioskowana pomoc w formie świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1

ustawy, oraz środków o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, nie zostanie przeznaczona dla

zatrudnionych na podstawie umów pracowników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy;

5) wartość obowiązującej stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi

...%;

6) pracownicy objęci wykazem pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych

z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych:1)

a) nie osiągnęli w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń, kwoty ograniczenia

rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowiącej

30-krotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce

narodowej na dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 13 października

1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778),

b) osiągnęli w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń, kwotę ograniczenia

rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowiącą

30-krotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce

narodowej na dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 13 października

1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, a naliczone składki na ubezpieczenia

emerytalne i rentowe wykazane w wykazie pracowników uprawnionych do świadczeń

wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych obliczone zostały

tylko od tej części podstawy wymiaru składek, która nie spowodowała przekroczenia kwoty

ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek;

7) w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej posługuję się rachunkiem

bankowym/rachunkiem prowadzonym w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej2)

nr ...........................................................................................................................................;

8) w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych otrzymałem pomoc de minimis (wymienić

każdy rodzaj oraz wysokość pomocy de minimis)5):

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.............................................................................................................................................;

9) na dzień wystąpienia o pomoc zatrudniam ........................ pracowników.

Równocześnie oświadczam, że jestem świadomy (świadoma) odpowiedzialności karnej

wynikającej z art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2016 r.

poz. 1137, z późn. zm.) za złożenie fałszywego oświadczenia.

III. Do wniosku dołączam:

1) kopię umowy zawartej z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub kopię decyzji urzędu

skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia, w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2

lit. a albo ust. 1a pkt 3 lit. a ustawy2);

2) plan spłaty zadłużenia z tytułu składek, zgodny ze złożonym do Zakładu Ubezpieczeń

Społecznych wnioskiem o rozłożenie na raty należności z tytułu składek lub o odroczenie

terminu płatności składek, oraz kopię tego wniosku, w przypadku, o którym mowa w art. 3

ust. 1 pkt 2 lit. b albo ust. 1a pkt 3 lit. b ustawy2);

3) kopię układu zbiorowego pracy lub porozumienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy,

na podstawie którego ustalono warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju

ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy.

..............................................................................

(czytelny podpis, z podaniem imienia i nazwiska przedsiębiorcy

lub osoby (osób) uprawnionej (uprawnionych) do składania

oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy)

1) Wskazać właściwe oświadczenie przez zakreślenie litery a albo b.

2) Niepotrzebne skreślić.

3) Podać okres obejmujący 6 kolejnych miesięcy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień wystąpienia o pomoc.

4) Podać okres obejmujący 3 kolejne miesiące po dniu 6 sierpnia 2014 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku

o przyznanie świadczeń, przy czym za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych,

w przypadku jeżeli trzymiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu

innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.

5) Podać wartość pomocy w euro obliczoną zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu

w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1808, z późn. zm.), przepisami wydanym na podstawie

art. 11 ust. 2 tej ustawy oraz przepisami prawa Unii Europejskiej dotyczącymi udzielania pomocy de minimis.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

UMOWA NR .........

O WYPŁATĘ ŚWIADCZEŃ

zawarta w dniu ............................. r. w ..................................., między:

Panem/Panią ................................................................................,

Marszałkiem Województwa ........................................................

(nazwa województwa)

reprezentowanym przez ..............................................................................................................,

działającego na podstawie upoważnienia z dnia .....................................*,

a

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa przedsiębiorcy, adres siedziby oraz oznaczenie miejsca wykonywania działalności gospodarczej)

wpisanym przez Sąd Rejonowy dla/w ................................. do rejestru przedsiębiorców

w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem ........... /legitymującym się dowodem

osobistym numer ..................., numer PESEL .................., wpisanym do Centralnej

Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej**,

numer identyfikacji podatkowej (NIP) ................................................, numer identyfikacyjny

REGON ....................................,

reprezentowanym przez ..............................................................................................................,

zwanym dalej "Przedsiębiorcą",

o którym mowa w art. 3 ust. 1 / art. 3 ust. 1a** ustawy z dnia 11 października 2013 r.

o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842),

zwanej dalej "ustawą",

łącznie zwanymi dalej "Stronami", o następującej treści:

§ 1.

1. Marszałek województwa zobowiązuje się przekazać na rachunek bankowy

Przedsiębiorcy/rachunek Przedsiębiorcy prowadzony w spółdzielczej kasie

oszczędnościowo-kredytowej** środki na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5

ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy,

w łącznej wysokości do ...................................................................................................... zł

(słownie: ..........................................................................................), określonej we

wniosku Przedsiębiorcy, które obejmują:

1) środki w wysokości do .......... zł

(słownie: .......................................................................................) na częściowe

zaspokojenie wynagrodzeń ....... (podać liczbę) pracowników za czas przestoju

ekonomicznego;

2) środki w wysokości do .......... zł

(słownie: ....................................................................................................) na częściowe

zrekompensowanie wynagrodzenia z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy .................

(podać liczbę) pracownikom;

3) środki w wysokości do ......... zł

(słownie: ..........................................................................................) na opłacenie składek

na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy na podstawie

przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych od przyznanych świadczeń,

zwane dalej "środkami".

2. Środki przysługują za ...... (podać liczbę) miesięcy, w okresie od ............................. do

........................

3. Przedsiębiorca zobowiązuje się do złożenia marszałkowi województwa:

1) harmonogramu miesięcznych wypłat świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy oraz

środków na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od

pracodawcy niezwłocznie po zawarciu niniejszej umowy;

2) wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu

Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej "Funduszem",

sporządzanego według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia

Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie

przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1854),

zwanego dalej "wykazem", za okres od pierwszego dnia, za który świadczenie jest

należne, do ostatniego dnia miesiąca oraz co miesiąc do końca każdego miesiąca, za

który świadczenie jest należne.

4. Środki są przekazywane przez marszałka województwa na rachunek Przedsiębiorcy

nr ........................................................., w kwocie wynikającej z każdorazowo

zatwierdzanego miesięcznego wykazu.

§ 2.

1. Przedsiębiorca, niezwłocznie po otrzymaniu środków Funduszu, zobowiązuje się wypłacić

świadczenia uprawnionym pracownikom po dokonaniu potrąceń zgodnie z art. 12 ust. 1

ustawy.

2. Przedsiębiorca po dokonaniu potrąceń zobowiązuje się do odprowadzania należnych

składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz i Fundusz Pracy

oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z obowiązującymi

przepisami.

3. Przedsiębiorca, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków Funduszu,

zobowiązuje się:

1) zwrócić na rachunek Funduszu, z którego otrzymał środki, różnicę między kwotą

środków otrzymanych na wypłatę świadczeń i na opłacenie składek na ubezpieczenia

społeczne a kwotą środków wydatkowanych na te cele;

2) przekazać marszałkowi województwa wykaz zawierający potwierdzenia,

własnoręcznym podpisem, otrzymania świadczeń przez uprawnionych pracowników

lub przekazać poświadczone kopie potwierdzeń wypłaty świadczeń przekazem

pocztowym lub przelewem.

§ 3.

1. Przedsiębiorca zobowiązuje się, że nie wypowie umowy o pracę z przyczyn

niedotyczących pracownika w okresie lub w okresach pobierania przez pracownika

świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz w okresie lub

w okresach przypadających bezpośrednio po okresie lub okresach pobierania tych

świadczeń, nie dłużej jednak niż przez łączny okres 3 miesięcy.

2. Przedsiębiorca jest zobowiązany do:

1) składania co miesiąc do marszałka województwa, w terminie do dnia ........ każdego

miesiąca, oświadczenia o niedokonaniu wypowiedzenia pracownikom umów o pracę

z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie pobierania przez nich świadczeń,

o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz w okresie lub w okresach

przypadających bezpośrednio po okresie lub okresach pobierania tych świadczeń, nie

dłużej jednak niż przez łączny okres 3 miesięcy;

2) niezwłocznego przedstawienia, na wezwanie marszałka województwa, dokumentów

potwierdzających pozostawanie w stosunku pracy pracowników umieszczonych w wykazie,

w przypadku powzięcia wiadomości o naruszeniu warunków umowy;

3) powiadamiania marszałka województwa na piśmie o każdej zmianie okoliczności

mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1

i ust. 2 pkt 1 ustawy, w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej

wystąpieniu.

§ 4.

Marszałek województwa ma prawo przeprowadzić kontrolę u Przedsiębiorcy na zasadach

określonych w art. 14 ust. 3 ustawy.

§ 5.

W przypadku niewywiązania się z postanowień zawartych w umowie albo odmowy poddania

się kontroli określonej w art. 14 ust. 3 ustawy, Przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu na

rachunek bankowy marszałka województwa, z którego otrzymał środki, całości otrzymanej

pomocy wraz z odsetkami równymi stopie referencyjnej obliczanej zgodnie z metodologią

określoną w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych

i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6), naliczonymi od dnia następującego

po dniu przekazania przez marszałka województwa środków na wypłatę świadczeń na

rachunek Przedsiębiorcy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do zwrotu środków

wypłaconych przez marszałka województwa.

§ 6.

Przedsiębiorca zobowiązuje się do natychmiastowego zwrotu na rachunek bankowy

marszałka województwa, z którego otrzymał środki, kwoty pomocy wykorzystanej

niezgodnie z przeznaczeniem określonym w § 1, wraz z odsetkami równymi stopie

referencyjnej obliczanej zgodnie z metodologią określoną w komunikacie Komisji w sprawie

zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych, naliczonymi od dnia

następującego po dniu przekazania przez marszałka województwa środków na wypłatę

świadczeń na rachunek Przedsiębiorcy.

§ 7.

Wszelkie zmiany i uzupełnienia umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności

w drodze aneksu do umowy, podpisanego przez Strony.

§ 8.

W sprawach, których nie reguluje umowa, mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia

23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.) oraz ustawy.

§ 9.

Wszelkie spory powstałe w wyniku realizacji umowy Strony zobowiązują się rozwiązywać

polubownie, a w sytuacji gdy nie będzie to możliwe, Strony poddadzą spór rozpoznaniu

przez sąd właściwy miejscowo dla siedziby marszałka województwa.

§ 10.

Wszelką korespondencję związaną z realizacją umowy Przedsiębiorca kieruje na adres:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

§ 11.

Umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla

marszałka województwa i Przedsiębiorcy.

........................................................................... ....................................................................

(czytelny podpis, z podaniem imienia i nazwiska (podpis i pieczęć marszałka województwa lub osoby

Przedsiębiorcy lub osoby (osób) uprawnionej (uprawnionych) upoważnionej przez marszałka województwa)

do składania oświadczeń woli w imieniu Przedsiębiorcy)

* Jako stronę umowy należy wpisać właściwego marszałka województwa, a jako podmiot reprezentujący marszałka województwa –

dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy lub zastępcę dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, jeżeli został upoważniony na

podstawie art. 25 ust. 2 ustawy do wykonywania czynności, o której mowa w art. 9 ustawy.

** Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR
..........................................

(miejscowość i data)

...........................................................................................................................
(nazwa przedsiębiorcy, adres siedziby oraz oznaczenie miejsca wykonywania
działalności gospodarczej)
Numer identyfikacji podatkowej (NIP) ...................................................................................................
Numer identyfikacyjny REGON .............................................................................................................
Nazwa banku albo spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej i numer rachunku przedsiębiorcy
..................................................................................................................................................................
Wykaz

pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Funduszu)

za miesiąc ..................... rok .........................

Lp. Imię

i nazwisko pracownika

Nr PESEL Wymiar czasu pracy Kwota do wypłaty za czas przestoju ekonomicznego Kwota do wypłaty

z tytułu obniżenia

wymiaru czasu pracy

Kwota ze środków Funduszu na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy Kwota odprowadza- nych składek na Fundusz

i Fundusz Pracy

Łączna kwota przyznanych środków

z Funduszu

(suma kolumn

6+9 albo 8+9)

Potrącenia Kwota netto do wypłaty Podpis pracownika Uwagi
kwota składek na ubezpieczenia społeczne potrącana ze środków pracownika kwota zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od zatwierdzonych do wypłaty świadczeń, z tego kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne pobierana z dochodu ubezpieczonego kwota z tytułu alimentów
ze środków

przed-

siębiorcy

ze środków

Funduszu

ze środków przed-

siębiorcy

ze środków Funduszu kwota zaliczki odprowadzana do

urzędu skarbowego

kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
Suma
.........................................................................
Zatwierdzono do wypłaty z Funduszu
(czytelny podpis, z podaniem imienia i nazwiska przedsiębiorcy

lub osoby (osób) uprawnionej

(uprawnionych) do składania

oświadczeń woli w imieniu przedsiębiorcy)

Na łączną kwotę ...................................
Słownie: ......................................
...........................................................................
(pieczęć, data i podpis głównego księgowego)
.......................................
(podpis i pieczęć marszałka

województwa lub osoby upoważnionej

przez marszałka województwa)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

........................................ .............................

(nazwa województwa) (miejscowość i data)

Zapotrzebowanie na środki Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na wypłatę świadczeń

na rzecz ochrony miejsc pracy

Lp. Nazwa przedsiębiorcy Nr decyzji

o przyznaniu limitu wydatków

Liczba pracowników objętych wypłatą świadczeń Nr kolejnej transzy Kwota transzy

(w zł)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Razem

Sporządził: Zatwierdził:

................................................... ................................................................................

(podpis i imienna pieczęć) (podpis i imienna pieczęć marszałka województwa lub osoby

upoważnionej przez marszałka województwa*)

* Jako podmiot składający zapotrzebowanie należy wpisać dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy albo zastępcę dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, jeżeli

został upoważniony przez marszałka województwa na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach

związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842) do wykonywania czynności, o której mowa w art. 9 ust. 4 tej ustawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

(nazwa województwa) (miejscowość i data)

Zapotrzebowanie na środki Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na finansowanie kosztów

obsługi zadań wynikających z ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach

związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842)

Lp. Wyszczególnienie Kwoty (w zł)
1 Wynagrodzenia
2 Pochodne od wynagrodzeń
3 Koszty rzeczowe
Razem

Sporządził: Zatwierdził:

(podpis i imienna pieczęć) (podpis i imienna pieczęć marszałka województwa)

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR
............................................................. .....................................................
(nazwa województwa) (miejscowość i data)
Informacja dla ministra właściwego do spraw pracy

dotycząca wykorzystania środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Funduszu) na wypłaty świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy

za miesiąc ............................. roku

Lp. Podstawa prawna

otrzymania

świadczeń przez

przedsiębiorcę

(art. 3 ust. 1 albo

ust. 1a ustawy z dnia

11 października 2013 r.

o szczególnych

rozwiązaniach

związanych z

ochroną miejsc

pracy (Dz. U.

z 2017 r. poz. 842))

Nazwa

przedsiębiorcy

Kod1) i nazwa

przeważającego

rodzaju

działalności

gospodarczej

Liczba

pracowników

zatrudnionych

ogółem u

przedsiębiorcy

na dzień

złożenia

wniosku o

przyznanie

świadczeń

Liczba pracowników, objętych wypłatą świadczeń na częściowe zaspokojenie wynagrodzenia za czas przestoju ekonomicznego2) Kwota środków wydatkowanych przez przedsiębiorcę z Funduszu na częściowe zaspokojenie wynagrodzenia pracowników za czas przestoju ekonomicznego

(w zł)

Liczba

pracowników,

objętych wypłatą

świadczeń na

częściowe

zrekompensowanie wynagrodzenia z

tytułu obniżenia

wymiaru czasu

pracy2)

Kwota środków

wydatkowanych przez

przedsiębiorcę z

Funduszu na częściowe

zaspokojenie

wynagrodzenia

pracowników z tytułu

obniżenia wymiaru czasu

pracy

(w zł)

Kwota środków wydatkowanych z

Funduszu na opłacenie składek należnych od pracodawcy na ubezpieczenia społeczne

od wypłaconych świadczeń (w zł)

Kwota zwróconych przez pracodawcę środków niewykorzystanych na wypłaty świadczeń

(w zł)

Łączna kwota

środków

wydatkowanych z

Funduszu przez przedsiębiorcę

(w zł)

w m-cu narastająco w m-cu narastająco w m-cu narastająco w m-cu narastająco w m-cu narastająco za czas

przestoju

ekonomicznego

z tytułu

obniżenia

wymiaru

czasu pracy

składek

należnych od

pracodawcy na ubezpieczenia

społeczne od

wypłaconych

świadczeń

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
1
2
3
4
5
Sporządził: Zatwierdził:
....................................................

(podpis i imienna pieczęć)

.................................................................................................................................................................................................................................................

(podpis i imienna pieczęć lub podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu

marszałka województwa lub osoby upoważnionej przez marszałka województwa3))

1) Wskazać właściwą sekcję według Polskiej Klasyfikacji Działalności (właściwy symbol jednoliterowy).

2) Pracownik powtarzający się w kolejnych składanych przez pracodawcę wykazach pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu powinien być wykazany w informacji jako jedna osoba w celu uniknięcia dublowania świadczeniobiorców (oznacza to, że

liczba świadczeniobiorców nie jest wielokrotnością liczby świadczeniobiorców wykazywanych w kolejnych miesiącach).

3) Jako podmiot przekazujący informację należy wpisać dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy lub zastępcę dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, jeżeli został upoważniony przez marszałka województwa na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r.

o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 842) do wykonania czynności, o której mowa w art. 16 tej ustawy.

1 Obecnie działem administracji rządowej - praca kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.2015.1905).
2 Obecnie: kwalifikowanym podpisem elektronicznym na podstawie art. 131 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579), która weszła w życie z dniem 7 października 2016 r.
3 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 141 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U.2016.1579), która weszła w życie z dniem 7 października 2016 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2013 r. w sprawie przyznawania świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy (Dz.U.2013.1349), które traci moc z dniem 1 lutego 2015 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz.U.2015.150).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.1854 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przyznawanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.
Data aktu: 29/01/2015
Data ogłoszenia: 06/10/2017
Data wejścia w życie: 01/02/2015