Statut Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 12 września 2017 r.
w sprawie statutu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1582) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT NARODOWEJ AGENCJI WYMIANY AKADEMICKIEJ

§  1. 
1. 
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1582), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.
2. 
W stosunkach z zagranicą Agencja posługuje się nazwą w brzmieniu "Polish National Agency for Academic Exchange".
§  2. 
Do zadań Dyrektora Agencji, zwanego dalej "Dyrektorem", należy realizowanie zadań określonych w ustawie oraz:
1)
opracowywanie założeń programów służących realizacji zadań Agencji, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "programami", ustanawianie programów oraz ogłaszanie naborów wniosków o udział w programie;
2)
opracowywanie systemu oceny wniosków o udział w programie;
3)
opracowywanie założeń konkursów, ogłaszanie konkursów oraz przyznawanie nagród za działalność i osiągnięcia o istotnym znaczeniu w obszarze umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
4)
podejmowanie współpracy z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz z innymi podmiotami w sprawach dotyczących działalności Agencji;
5)
prowadzenie systematycznej ewaluacji realizowanych programów i innych zadań Agencji, w tym dokonywanie oceny ich wpływu na rozwój nauki i gospodarki oraz przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki planu ewaluacji realizowanych programów i innych zadań Agencji;
6)
przedkładanie Radzie Agencji, zwanej dalej "Radą", do zaopiniowania projektów planów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy, oraz sprawozdań, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy;
7)
występowanie do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki z wnioskami o przyznanie Agencji dotacji z budżetu państwa;
8)
zapewnianie prawidłowej organizacji wewnętrznej Agencji umożliwiającej sprawną i efektywną realizację jej zadań;
9)
zapewnianie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz kontroli wewnętrznej w Agencji;
10)
zawieranie umów w sprawach dotyczących działalności Agencji;
11)
prowadzenie polityki personalnej w Agencji oraz dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Agencji;
12)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
§  3. 
1. 
Dyrektor powołuje nie więcej niż dwóch zastępców Dyrektora.
2. 
Dyrektor określa zakresy czynności zastępców Dyrektora.
3. 
Dyrektor wyznacza zastępcę Dyrektora zastępującego go w czasie nieobecności.
§  4. 
1. 
Dyrektor może upoważniać zastępców Dyrektora i innych pracowników Agencji do załatwiania spraw w jego imieniu.
2. 
Dyrektor w celu realizacji swoich zadań może wydawać zarządzenia.
3. 
Dyrektor może tworzyć zespoły o charakterze stałym lub doraźnym, określając nazwę, skład osobowy zespołu, zakres zadań i tryb jego pracy.
§  5. 
Do zadań Rady należy realizowanie zadań określonych w ustawie oraz:
1)
bieżące analizowanie procesu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki oraz identyfikowanie potrzeb w tym zakresie;
2)
przedstawianie Dyrektorowi propozycji dotyczących modyfikacji oferty programowej Agencji;
3)
opiniowanie regulaminów programów oraz zmian w tych regulaminach;
4)
opiniowanie systemu oceny wniosków o udział w programie;
5)
bieżące monitorowanie stopnia realizacji celów i zadań Agencji oraz dokonywanie kwartalnej oceny wykonania rocznego planu działania Agencji;
6)
przygotowywanie i przedstawianie, na wniosek Dyrektora, opinii w sprawach dotyczących działania Agencji.
§  6. 
1. 
Posiedzenia Rady odbywają się stosownie do potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
2. 
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady:
1)
z własnej inicjatywy;
2)
na wniosek co najmniej trzech członków Rady lub Dyrektora.
2a. 
Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym,
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku

- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, posiedzenie Rady zwołuje się w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od dnia otrzymania wniosku.
3a. 
W uzasadnionym przypadku przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady w terminie późniejszym niż określony w ust. 3.
4. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.
5. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na siedem dni przed terminem posiedzenia.
5a. 
W uzasadnionych przypadkach przewodniczący Rady może zwołać posiedzenie Rady i przekazać dokumenty wymienione w ust. 5, z pominięciem terminu, o którym mowa w tym przepisie.
6. 
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje osobiście i nie mogą ustanawiać pełnomocników.
7. 
W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, Dyrektor, zastępcy Dyrektora oraz osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.
§  7. 
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki zwołuje i otwiera pierwsze posiedzenie nowo powołanej Rady.
§  8. 
1. 
Rada podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. 
Rada podejmuje uchwały w sprawach przekazanych przez Dyrektora, w terminie nie dłuższym niż trzydzieści dni od dnia otrzymania wniosku.
3. 
W uzasadnionych przypadkach, związanych w szczególności z koniecznością pilnego zajęcia stanowiska, przewodniczący Rady może zdecydować o rozpatrzeniu sprawy i podjęciu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, sporządza się protokół zawierający w szczególności treść uchwały oraz stanowiska zajęte przez członków Rady.
§  9. 
1. 
Z posiedzeń Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad oraz treść rozstrzygnięć. Protokół podpisuje przewodniczący Rady.
2. 
Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag co do jego treści.
3. 
Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz Dyrektorowi kopie protokołów, o których mowa w ust. 1 i w § 8 ust. 4.
§  10. 
1. 
W skład Agencji wchodzą:
1)
komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw:
a)
zarządzania programami dla studentów,
b)
zarządzania programami dla doktorantów, pracowników naukowych i nauczycieli akademickich,
c)
zarządzania programami wspierającymi umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego i nauki,
d)
upowszechniania nauki języka polskiego za granicą,
e)
uznawalności wykształcenia i uwierzytelniania dokumentów urzędowych przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą,
f)
promocji i upowszechniania informacji o polskim systemie szkolnictwa wyższego i nauki,
fa)
współpracy międzynarodowej,
g)
analiz i ewaluacji,
h)
prawnych,
i)
organizacyjnych,
ia)
administracyjnych,
j)
finansowo-księgowych;
2)
stanowisko samodzielne - główny księgowy Agencji.
2. 
Komórki organizacyjne lub stanowiska samodzielne, właściwe do spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-ia, mogą być łączone.
3. 
Bezpośredni nadzór nad:
1)
komórkami organizacyjnymi lub stanowiskami samodzielnymi, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a-ia, sprawuje Dyrektor albo zastępca Dyrektora;
2)
komórką organizacyjną właściwą do spraw finansowo-księgowych sprawuje główny księgowy Agencji.
§  11. 
1. 
Dyrektor ustala, w drodze zarządzenia, regulamin organizacyjny Agencji określający strukturę organizacyjną, zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych.
2. 
(uchylony)
1 Obecnie działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz.U.2020.1848).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2023 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statut Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Data aktu: 12/09/2017
Data ogłoszenia: 08/11/2021
Data wejścia w życie: 01/10/2017