Procedura przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 14 lipca 2017 r.
w sprawie procedury przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej

Na podstawie art. 75 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1942 oraz z 2020 r. poz. 695) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa procedurę przyznawania danych dostępowych, w tym szczegółowy zakres danych zawartych we wniosku o przyznanie danych dostępowych i sposób potwierdzania tożsamości osoby, której wniosek dotyczy, w przypadku gdy wniosek nie został uwierzytelniony w sposób, o którym mowa w art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej;
2)
SIO - należy przez to rozumieć system informacji oświatowej, o którym mowa w art. 2 ustawy;
3)
organie przyznającym dane dostępowe - należy przez to rozumieć podmiot właściwy do przyznawania danych dostępowych, o którym mowa w art. 70 ust. 1 lub 2 ustawy;
4)
rejestrze TERYT - należy przez to rozumieć krajowy rejestr urzędowy podziału terytorialnego kraju, o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).
§  3. 
1. 
Wniosek o przyznanie danych dostępowych, o którym mowa w art. 71 ust. 1 ustawy, zwany dalej "wnioskiem", poza danymi, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy, zawiera:
1)
określenie rodzaju jednostki, której wniosek dotyczy:
a)
szkoła publiczna albo niepubliczna,
b)
placówka oświatowa publiczna albo niepubliczna,
c)
inna jednostka wykonująca zadania z zakresu oświaty,
d)
regionalna izba obrachunkowa,
e)
rektor uczelni,
f)
kurator oświaty;
2)
w przypadku wniosku dyrektora szkoły lub placówki oświatowej:
a)
określenie typu szkoły lub rodzaju placówki oświatowej,
b)
określenie rodzaju organu prowadzącego szkołę lub placówkę oświatową:
jednostka samorządu terytorialnego,
minister,
osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego,
osoba fizyczna,
c)
określenie województwa, powiatu, gminy i miejscowości, w której znajduje się siedziba podmiotu zobowiązanego do przekazywania danych do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych, zwanego dalej "RSPO", z użyciem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego i nazw miejscowości rejestru TERYT;
3)
w przypadku wniosku wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa, dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215), dyrektora (kierownika) jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oświatowych oraz prezesa zarządu izby rzemieślniczej - określenie województwa, powiatu, gminy i miejscowości, w której znajduje się siedziba danego podmiotu zobowiązanego do przekazywania danych do bazy danych SIO, z użyciem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego i nazw miejscowości rejestru TERYT;
4)
w przypadku wniosku prezesa regionalnej izby obrachunkowej - określenie województwa, powiatu, gminy i miejscowości, w której znajduje się siedziba regionalnej izby obrachunkowej, z użyciem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego i nazw miejscowości rejestru TERYT;
5)
w przypadku wniosku rektora uczelni:
a)
określenie nazwy uczelni,
b)
informację, czy uczelnia jest uczelnią publiczną czy niepubliczną,
c)
określenie numeru, pod którym uczelnia jest wpisana do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego 2  - w przypadku uczelni niepublicznej,
d)
określenie województwa, powiatu, gminy i miejscowości, w której znajduje się siedziba uczelni, z użyciem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego i nazw miejscowości rejestru TERYT;
6)
w przypadku wniosku kuratora oświaty - określenie województwa, powiatu, gminy i miejscowości, w której znajduje się siedziba urzędu kuratora oświaty, z użyciem identyfikatorów i nazw jednostek podziału terytorialnego i nazw miejscowości rejestru TERYT;
7)
w przypadku wniosku osoby upoważnionej, o której mowa w art. 68 ust. 2 ustawy:
a)
określenie organu prowadzącego szkołę lub placówkę oświatową oraz numer RSPO szkoły lub placówki oświatowej,
b)
określenie zakresu dostępu do bazy danych SIO odpowiednio do: RSPO, zbioru danych szkół i placówek oświatowych, zbioru danych jednostek, zbioru danych o uczniach, zbioru danych o nauczycielach;
8)
w przypadku osoby upoważnionej, o której mowa w art. 68 ust. 2 ustawy, przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz ministra prowadzącego szkoły lub placówki oświatowe - przyznanie uprawnienia do potwierdzania prawdziwości danych, o którym mowa w art. 50 ust. 3 i 4-7 ustawy.
2. 
W przypadku wniosku osoby upoważnionej do przyznawania danych dostępowych, o której mowa w art. 70 ust. 1 i 2 ustawy, wniosek ten zawiera dodatkowo odpowiednio:
1)
datę udzielenia upoważnienia pracownikowi;
2)
imię i nazwisko osoby, która udzieliła upoważnienia pracownikowi;
3)
okres, na który zostało udzielone upoważnienie pracownikowi.
§  4. 
1. 
Wniosek składa się za pomocą aplikacji internetowej SIO.
2. 
Na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, jest przesyłana automatycznie wygenerowana przez system teleinformatyczny SIO informacja o wpływie wniosku.
§  5. 
1. 
Organ przyznający dane dostępowe niezwłocznie od dnia wpływu wniosku przesyła na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, informację o rozpoczęciu rozpatrywania wniosku.
2. 
Organ przyznający dane dostępowe rozpatruje wniosek w terminie 5 dni roboczych od dnia wysłania informacji, o której mowa w ust. 1.
§  6. 
1. 
Organ przyznający dane dostępowe sprawdza poprawność danych zawartych we wniosku przez porównanie tych danych z:
1)
danymi zgromadzonymi w RSPO lub danymi będącymi w posiadaniu organów administracji publicznej - w przypadku wniosków dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
2)
danymi będącymi w posiadaniu organów administracji publicznej - w przypadku wniosków kierowników innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty, prezesów regionalnych izb obrachunkowych, rektorów uczelni i kuratorów oświaty;
3)
danymi zawartymi w upoważnieniu - w przypadku wniosków osób upoważnionych, o których mowa w art. 68 ust. 2 ustawy, oraz wniosków osób upoważnionych do przyznawania danych dostępowych, o których mowa w art. 70 ust. 1 i 2 ustawy.
2. 
W przypadku stwierdzenia poprawności danych zawartych we wniosku organ przyznający dane dostępowe niezwłocznie przesyła na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, informację o stwierdzeniu poprawności danych zawartych we wniosku.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że dane zawarte we wniosku są niepoprawne, organ przyznający dane dostępowe niezwłocznie przesyła na adres poczty elektronicznej osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, informację o nienadaniu wnioskowi biegu wraz z informacją o stwierdzonej niepoprawności.
4. 
Osoba, której wnioskowi nie nadano biegu, może ponownie złożyć wniosek.
§  7. 
1. 
W przypadku gdy wniosek nie został uwierzytelniony w sposób, o którym mowa w art. 71 ust. 3 ustawy, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania informacji o stwierdzeniu poprawności danych zawartych we wniosku osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, zgłasza się w siedzibie organu przyznającego dane dostępowe w celu potwierdzenia swojej tożsamości.
2. 
Na uzasadniony wniosek osoby, której mają być przyznane dane dostępowe, organ przyznający dane dostępowe przedłuża termin zgłoszenia w celu potwierdzenia tożsamości, o którym mowa w ust. 1.
3. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 2, osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, wskazuje termin, w którym zgłosi się w siedzibie organu upoważniającego.
4. 
Jeżeli osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, nie zgłosi się w siedzibie organu przyznającego dane dostępowe w terminie, o którym mowa w ust. 1 lub 3, wniosek zostaje odrzucony.
5. 
Osoba, której wniosek został odrzucony, może ponownie złożyć wniosek.
§  8. 
1. 
W celu potwierdzenia tożsamości osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, przedstawia organowi przyznającemu dane dostępowe dokument tożsamości.
2. 
Przez dokument tożsamości, o którym mowa w ust. 1, należy rozumieć dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość, a w przypadku cudzoziemca będącego obywatelem:
1)
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej lub członkiem rodziny takiego obywatela - dokument podróży w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35 i 2023) albo inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poz. 293 oraz z 2020 r. poz. 2023);
2)
państwa trzeciego lub bezpaństwowca - kartę pobytu, polski dokument tożsamości cudzoziemca lub dokument "zgoda na pobyt tolerowany" w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że osoba, której mają być przyznane dane dostępowe, nie jest osobą, za którą się podaje, organ przyznający dane dostępowe odrzuca wniosek.
§  9. 
Po stwierdzeniu poprawności danych zawartych we wniosku, a w przypadku gdy wniosek nie został uwierzytelniony w sposób, o którym mowa w art. 71 ust. 3 ustawy, także po potwierdzeniu tożsamości osoby w sposób, o którym mowa w § 8, dane dostępowe są pozyskiwane z SIO przez osobę upoważnioną, o której mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy, oraz przez osobę upoważnioną do przyznawania danych dostępowych, o której mowa w art. 70 ust. 1 i 2 ustawy, po podaniu przez nią danych potwierdzających jej tożsamość.
§  10. 
Wnioski o udzielenie upoważnienia do dostępu do bazy danych SIO złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia pozostawia się bez rozpatrzenia.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 24 lipca 2017 r. 3
1 Obecnie działem administracji rządowej - oświata i wychowanie kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz.U.2020.1848).
2 Obecnie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki na podstawie art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U.2020.1220).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz. U. poz. 466), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 949).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.2170 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Procedura przyznawania danych dostępowych do bazy danych systemu informacji oświatowej.
Data aktu: 14/07/2017
Data ogłoszenia: 07/12/2020
Data wejścia w życie: 24/07/2017