Nadanie statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 23 grudnia 2015 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1641) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 28 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. Nr 56, poz. 378).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEJ AGENCJI ŻEGLUGI POWIETRZNEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), zwana dalej "Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1641), zwanej dalej "ustawą", oraz niniejszego statutu.

Rozdział  2

Struktura organizacyjna Agencji

§  2.
1.
Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, zwany dalej "Prezesem", kieruje Agencją przy pomocy:
1)
zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej,
2)
zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych,
3)
głównego księgowego,
4)
osób kierujących komórkami organizacyjnymi Agencji

- którzy są odpowiedzialni za realizację spraw objętych zakresem ich działania i kierują pracą bezpośrednio podległych im komórek organizacyjnych.

2.
W czasie nieobecności Prezesa lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków działalnością Agencji kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz zastępca Prezesa do spraw żeglugi powietrznej, a w razie jego nieobecności lub niemożności wykonywania przez niego obowiązków zastępca Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych.
3.
Zastępca Prezesa do spraw żeglugi powietrznej jest odpowiedzialny za rozwój i bieżącą operacyjną działalność Agencji.
4.
Zastępca Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych jest odpowiedzialny za działalność finansowo-księgową, ekonomiczną oraz administracyjną Agencji.
5.
Prezes nadaje Agencji regulamin organizacyjny określający nazwę komórek organizacyjnych, ich liczbę oraz podporządkowanie w poszczególnych pionach, a także zakres ich zadań oraz tryb ich pracy.
6.
Prezes może wskazać w regulaminie organizacyjnym osobę odpowiedzialną za koordynację działalności wszystkich lub niektórych komórek organizacyjnych.
7.
Prezes może powoływać stałe i doraźne jednostki doradcze oraz zespoły zadaniowe do realizacji wskazanych przez niego spraw i zadań.
§  3.
1.
W Agencji wydziela się pion Prezesa, pion zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej i pion zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych.
2.
W pionach, o których mowa w ust. 1, wydziela się: biura, działy, zespoły, ośrodki lub samodzielne stanowiska.
3.
W pionie Prezesa znajdują się komórki organizacyjne do spraw: zarządzania bezpieczeństwem ruchu lotniczego, zarządzania kryzysowego i ochrony, inwestycji, zasobów ludzkich, szkolenia personelu służb ruchu lotniczego, strategii i współpracy międzynarodowej, prawnych oraz jakości, zarządzania i organizacji.
4.
W pionie zastępcy Prezesa do spraw żeglugi powietrznej znajdują się komórki organizacyjne do spraw: służb ruchu lotniczego, służb technicznych, zarządzania przestrzenią powietrzną i przygotowania operacyjnego.
5.
W pionie zastępcy Prezesa do spraw finansowo-administracyjnych znajdują się komórki organizacyjne do spraw: administracyjnych, finansowych i głównego księgowego.

Rozdział  3

Udzielanie pełnomocnictw

§  4.
1.
Prezes może udzielać na piśmie zastępcom Prezesa oraz innym wskazanym imiennie osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu Agencji.
2.
Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do następujących czynności prawnych:
1)
zaciągania kredytów i pożyczek;
2)
zakupu, wniesienia lub zbycia nieruchomości;
3)
zaciągania innych zobowiązań finansowych ponad kwoty określone przez Prezesa w pełnomocnictwie ogólnym.

Rozdział  4

System kontroli wewnętrznej

§  5.
Prezes jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie systemu kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników kontroli.
§  6.
Czynności kontrolne w zakresie swojego działania wykonują:
1)
Prezes, zastępcy Prezesa;
2)
dyrektorzy, kierownicy i inni pracownicy Agencji w ramach posiadanych upoważnień.
§  7.
W zależności od potrzeb Prezes oraz zastępcy Prezesa mogą powoływać zespoły kontrolne spośród pracowników podległych komórek organizacyjnych.
§  8.
Kontrola wewnętrzna polega na badaniu:
1)
czynności w toku ich wykonywania i stanu faktycznego realizacji zadań pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności oraz ich udokumentowania;
2)
rzeczywistego stanu rzeczowych i materialnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub innymi szkodami.
§  9.
Kontrola wewnętrzna obejmuje wszystkie komórki organizacyjne Agencji.
§  10.
Podstawą podjęcia czynności kontrolnych przez pracowników Agencji jest imienne upoważnienie udzielone na piśmie przez Prezesa.
§  11.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli kontrola mogłaby dotyczyć praw lub obowiązków jego lub osoby mu bliskiej, oraz z udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do jego obowiązków jako pracownika, przez rok od zakończenia ich wykonywania, a także jeżeli zaistnieją uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2.
Za osobę bliską kontrolującego uważa się małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu lub prowadzącą wspólne gospodarstwo domowe, krewnego i powinowatego do drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny w trakcie kontroli.
3.
Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa sprawy wyłączenia kontrolującego z udziału w kontroli, z wyjątkiem czynności niecierpiących zwłoki.
§  12.
Wyniki kontroli stanowią dla Prezesa podstawę do podejmowania czynności zapobiegających powstaniu nieprawidłowości oraz usunięcia uchybień stwierdzonych w toku kontroli.
§  13.
1.
Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia Prezesa o:
1)
ujawnieniu w toku kontroli czynu mającego znamiona przestępstwa oraz zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa,
2)
stwierdzeniu bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego lub możliwości powstania niepowetowanej szkody w mieniu

- w celu zapobieżenia tym zagrożeniom lub ich skutkom.

2.
Prezes jest obowiązany do niezwłocznego podjęcia działań zapobiegających zagrożeniom, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
1 Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.39

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Data aktu: 23/12/2015
Data ogłoszenia: 11/01/2016
Data wejścia w życie: 19/01/2016