Szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 września 2016 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją", w tym:
1)
szczegółowy zakres planu przekazywania mienia, sposób i tryb jego opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania;
2)
tryb dokonywania korekt planu przekazywania mienia oraz ich uzgadniania i zatwierdzania;
3)
sposób ustalania w protokołach zdawczo-odbiorczych:
a)
wartości przekazywanego mienia,
b)
kosztów rekultywacji środowiska,
c)
kosztów odkażania i dezaktywacji skażonego mienia,
d)
kosztów rozbiórki obiektów budowlanych, które ze względów technicznych nie nadają się do dalszego użytkowania,
e)
kosztów przejęcia kompleksu magazynowego;
4)
elementy, które powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy.
§  2. 
1. 
Plan zawiera:
1)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej przekazującej mienie;
2)
rodzaj, nazwę, indeks materiałowy, numer katalogowy, numer indywidualny, kategorię, ilość i miejsce przechowywania rzeczy ruchomych;
3)
dodatkowo w częściach planu dotyczących:
a)
środków bojowych - numer rozpoznawczy materiału lub produktu niebezpiecznego (numer UN), klasę, podklasę, partię kompletacji,
b)
odpadów - kod odpadu,
c)
rzeczy ruchomych, na obrót którymi wymagane są zezwolenia i koncesje, posiadających numery identyfikacyjne - kraj producenta, o ile wynika to z dokumentacji sprzętu lub wiedzy zgłaszających mienie jako zbędne;
4)
określenie nieruchomości z podaniem oznaczeń według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów, budynków i lokali;
5)
opis nieruchomości, w tym jej położenia i powierzchni, oraz jej części składowych i praw z nią związanych, w tym informacje o ograniczonych prawach rzeczowych ustanowionych na nieruchomości i podmiotach, którym te prawa przysługują;
6)
informacje o dotychczasowym sposobie wykorzystania mienia, a w odniesieniu do nieruchomości - również o stanie ich zagospodarowania;
7)
informacje o obowiązujących umowach cywilnoprawnych dotyczących przekazywanej nieruchomości;
8)
informacje o nieruchomościach i obiektach wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną zabytków;
9)
informacje o czynnościach określonych w art. 47 ust. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "ustawą";
10)
informacje o występowaniu stref ochronnych lub obszaru oddziaływania obiektu wraz z opisem wynikających z powyższych informacji ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości i jej zagospodarowaniu, w szczególności ograniczeń w zabudowie związanych z sąsiedztwem kompleksów wojskowych wykorzystywanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także z usytuowaniem na przekazywanych nieruchomościach elementów infrastruktury technicznej obsługującej te kompleksy;
11)
informacje o zgłoszonych roszczeniach osób trzecich, toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych oraz innych ograniczeniach w rozporządzaniu przewidywaną do przekazania nieruchomością i w jej zagospodarowaniu;
12)
informacje o obowiązku wykonania ogrodzenia zgodnie z § 7;
13)
wartość mienia określoną w sposób wskazany w § 8;
14)
okres, na który mogą być zawarte umowy określone w art. 50 ustawy, przy czym okres ten może być krótszy niż 3 lata jedynie w uzasadnionych przypadkach;
15)
cel, na jaki nieruchomość opisana w art. 50 ustawy jest przewidziana do przekazania, w przypadku gdy cel i sposób zagospodarowania przewidywanej do przekazania nieruchomości są konkretnie określone, przy czym cel, forma i tryb zagospodarowania wskazane w planie muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa;
16)
termin przekazania mienia;
17)
wysokość środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym;
18)
identyfikację szkód ekologicznych, które wymagają przeprowadzenia prac rekultywacyjnych;
19)
identyfikację mienia ruchomego mającego ograniczenia w zakresie obrotu nim, w szczególności zakaz sprzedaży, używania, bezwzględny nakaz zniszczenia.
2. 
Plan sporządza się w postaci papierowej.
§  3. 
1. 
Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrznych lub upoważnione przez nich organy przekazują Prezesowi Agencji w terminie do dnia 31 maja każdego roku projekty planów w celu ich uzgodnienia, a w szczególności zawartych w nich terminów przekazywania mienia, oraz wysokości środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym.
2. 
Do projektów planów, o których mowa w ust. 1, należy załączyć informacje o ograniczeniach wpływających na możliwość zagospodarowania mienia przewidzianego do przekazania, o ile takie ograniczenia są znane odpowiednio Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub upoważnionym przez nich organom.
3. 
Prezes Agencji przedstawia swoje stanowisko w zakresie określonym w ust. 1 Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub upoważnionym przez nich organom w terminie 15 dni od dnia otrzymania projektów planów, o których mowa w ust. 1.
4. 
Zatwierdzone z uwzględnieniem stanowiska Prezesa Agencji, przez właściwych ministrów do dnia 15 lipca plany stanowią podstawę do podjęcia prac zapewniających przygotowanie mienia do przekazania zgodnie z art. 47 ust. 6 i art. 50 ustawy oraz do opracowania rocznego planu finansowego Agencji.
5. 
Zatwierdzone plany przekazywania mienia stanowią podstawę do sporządzenia protokołów zdawczo-odbiorczych, o których mowa w art. 47 ustawy, oraz umowy użyczenia, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.
§  4. 
1. 
W przypadku ograniczeń, które uniemożliwiają zagospodarowanie nieruchomości w sposób określony w art. 54 ust. 1 ustawy, Prezes Agencji może wnioskować o jej wycofanie z projektu planu przekazywania.
2. 
Do korekty planu stosuje się odpowiednio przepisy § 2 oraz 3 z wyłączeniem terminów wskazanych w § 3 ust. 1 i 3.
§  5. 
1. 
Nieruchomości trwale zbędne dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa przewidziane do przekazania Agencji na podstawie art. 43 ustawy powinny z chwilą przekazania:
1)
mieć uregulowany stan prawny przez ujawnienie w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości Skarbu Państwa jako właściciela oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych jako trwałych zarządców, ujednolicenie zapisów zawartych w księgach wieczystych i ewidencji gruntów i budynków w zakresie własności, oraz oznaczenia powierzchni, a także zapewnienie zgodności danych opisanych wyżej ze stanem faktycznym;
2)
mieć zapewniony dostęp do drogi publicznej, przy czym w przypadku konieczności ustanowienia w tym zakresie służebności gruntowej strona przekazująca powinna mieć wymagane prawem zgody właściciela nieruchomości obciążonej oraz właściwego organu, jeżeli obciążona będzie nieruchomość pozostająca w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych; przez dostęp do drogi publicznej należy rozumieć prawny oraz faktyczny dostęp do nieruchomości mającej status drogi publicznej;
3)
mieć szczegółowy opis, również na załącznikach graficznych, zidentyfikowanych ograniczeń, utrudnień oraz innych uwarunkowań wynikających ze stref ochronnych obszarów oddziaływania obiektów, granic terenów zamkniętych, sąsiedztwa kompleksów wojskowych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa i innych ograniczeń, utrudnień, uwarunkowań, wpływających na możliwość korzystania i zagospodarowania przekazywanej nieruchomości;
4)
mieć informację o zrealizowaniu przez stronę przekazującą zadania określonego w art. 28 pkt 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446, z 2015 r. poz. 397, 774 i 1505 oraz z 2016 r. poz. 1330), w przypadku przekazywania Agencji gruntów i obiektów stanowiących zabytki;
5)
być wolne od wszelkich obciążeń umowami cywilnoprawnymi i mieć rozliczone poczynione na nich nakłady z osobami, które te nakłady poniosły;
6)
mieć dokumentację prawną, techniczną i użytkową.
2. 
Nieruchomości lub ich części czasowo zbędne dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywane Agencji na podstawie określonej w art. 50 ustawy oraz przekazywane na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy, z chwilą przekazania:
1)
powinny być w stanie technicznym umożliwiającym ich zagospodarowanie stosownie do funkcji przewidzianej w planie, nie mogą stanowić obiektów w znacznym stopniu zniszczonych lub nadających się do rozbiórki, a w przypadku pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie usług gastronomicznych powinny mieć bezpośredni dostęp do mediów komunalnych, kolektorów sanitarnych lub wentylacyjnych;
2)
mieć zapewniony dostęp niekolidujący z funkcjonowaniem pozostałej części kompleksu wojskowego, w przypadku gdy przekazywane nieruchomości znajdują się na terenie funkcjonujących kompleksów wojskowych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa.
3. 
Obiekty budowlane przekazywane Agencji powinny być do dnia sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego poddawane kontrolom, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961, 1165 i 1250), przez zarządcę lub właściciela nieruchomości przekazującego nieruchomość Agencji.
§  6. 
Protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 47 ustawy, zawiera:
1)
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej i ewidencji gruntów, budynków i lokali;
2)
określenie położenia i powierzchni nieruchomości;
3)
opis budynków, budowli i infrastruktury, w tym podziemnej, znajdujących się na nieruchomości oraz ich danych technicznych i parametrów;
4)
spis z natury przejmowanego mienia;
5)
wartość przejmowanego mienia;
6)
informacje o stanie prawnym rzeczy ruchomych i nieruchomości, w tym o toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych, roszczeniach, ograniczonych prawach rzeczowych, umowach cywilnoprawnych i innych obciążeniach;
7)
informacje o stanie techniczno-użytkowym, w tym informacje o rozmiarze szkód ekologicznych i szacunkowych kosztach rekultywacji środowiska;
8)
informacje o obowiązku wykonania ogrodzenia;
9)
informacje o ograniczeniach i utrudnieniach w korzystaniu z przekazywanej nieruchomości i jej zagospodarowaniu, w szczególności o ograniczeniach w zabudowie związanych z sąsiedztwem kompleksu wojskowego wykorzystywanego na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
10)
informacje o objęciu nieruchomości lub obiektów ochroną zabytków;
11)
informacje o ograniczeniach w zakresie obrotu przekazywanym mieniem ruchomym;
12)
w odniesieniu do kompleksu magazynowego położonego na terenach lasów w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r. poz. 2100 oraz z 2016 r. poz. 422, 586, 903 i 1020) - także koszty przywrócenia do stanu pierwotnego zgodnie z wymogami wynikającymi z zawartych umów.
§  7. 
1. 
W przypadku przekazywania trwale zbędnych części kompleksów wojskowych obowiązek wykonania ogrodzenia ciąży na Agencji, która powinna wykonać je na własny koszt (pod warunkiem zgłoszenia tego przedsięwzięcia przed zakończeniem opracowywania planu finansowego Agencji w roku zgłoszenia nieruchomości do przekazania) lub zobowiązać do tego przyszłego nabywcę przekazywanej nieruchomości. Termin wykonania ogrodzenia zostanie uzgodniony między użytkownikiem nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie jednostki podległej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej a właściwym terytorialnie oddziałem regionalnym Agencji lub nabywcą nieruchomości. W przypadku gdy do wykonania ogrodzenia zostanie zobowiązany przyszły nabywca nieruchomości, ma on obowiązek wykonać je nie później niż 6 miesięcy od daty podpisania umowy przenoszącej własność nieruchomości. Jeżeli obowiązek będzie obciążał Agencję, to wykonanie ogrodzenia musi nastąpić przed terminem zagospodarowania nieruchomości bezpośrednio przez Agencję.
2. 
Ogrodzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno być ujęte w ewidencji ilościowo-wartościowej właściwej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej.
§  8. 
1. 
Wartość przekazywanych nieruchomości przyjmuje się jako równą:
1)
wartości ujętej w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej przez właściwe organy wojskowe oraz organy spraw wewnętrznych;
2)
wartości ujętej w ewidencji państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli nieruchomości te stanowiły ich własność.
2. 
Określenie wartości przekazywanych rzeczy ruchomych odbywa się według wartości księgowej netto albo według ceny sprzedaży netto możliwej do uzyskania, zależnie od tego, która z nich jest niższa, z uwzględnieniem zużycia fizycznego lub ekonomicznego wynikającego z postępu techniczno-ekonomicznego. Dopuszcza się zmianę wartości rzeczy ruchomych ujętej w planie przekazywania w przypadku zmiany ich wartości księgowej lub wartości rynkowej, powstałej od momentu zatwierdzenia planu. W protokole odnotowuje się faktyczną wartość rzeczy ruchomej w dniu przekazania.
3. 
Określenie kosztów rekultywacji środowiska, odkażania i dezaktywacji skażonego mienia, rozbiórki obiektów budowlanych, przejęcia kompleksu magazynowego następuje na podstawie sporządzonych kosztorysów.
4. 
Agencja sporządza kosztorys przejęcia kompleksu magazynowego po otrzymaniu decyzji Ministra Obrony Narodowej określającej wykaz obiektów magazynowych do przekazania Agencji.
5. 
Rzeczy ruchome po przekroczeniu obowiązujących norm eksploatacyjnych lub całkowicie zamortyzowane, przeznaczone do likwidacji lub wycofania z eksploatacji, wycenia się według szacunkowej wartości rynkowej netto. Wartość rzeczy ruchomych przeznaczonych do zniszczenia określa się jako zerową.
§  9. 
1. 
Do przekazania mienia na podstawie umów, o których mowa w art. 50 ust. 1 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 2-4, § 5 ust. 2 oraz § 6 i 8.
2. 
Umowy, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
opis przedmiotu użyczenia, a w przypadku nieruchomości - oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów, budynków i lokali, położenie nieruchomości, powierzchnię, części składowe;
2)
okres, na jaki użycza się mienie Agencji;
3)
cel, na jaki użycza się mienie Agencji, w przypadku gdy jest on określony;
4)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 47 ustawy;
5)
warunki związane z użyczeniem mienia, w szczególności koszty ponoszone przez Agencję;
6)
tryb rozwiązania umowy przez strony;
7)
wykaz załączników do umowy.
3. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, umieszcza się protokół zdawczo-odbiorczy wymieniony w ust. 2 pkt 4 oraz w miarę potrzeby instrukcje dotyczące przechowywania mienia i zabiegów konserwacyjnych.
4. 
W przypadku braku możliwości zagospodarowania mienia, o którym mowa w ust. 1, Agencji przysługuje prawo rozwiązania za porozumieniem stron umowy użyczenia, o której mowa w ust. 1, lub przy braku porozumienia - wypowiedzenia tej umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1482) oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2005 r. w sprawie trybu przekazywania mienia Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (Dz. U. poz. 223 oraz z 2010 r. poz. 569), które na podstawie art. 136 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1599

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 28/09/2016
Data ogłoszenia: 30/09/2016
Data wejścia w życie: 01/10/2016