Szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 września 2016 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją", w tym:
1)
szczegółowy zakres planu przekazywania mienia, sposób i tryb jego opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania;
2)
tryb dokonywania korekt planu przekazywania mienia oraz ich uzgadniania i zatwierdzania;
3)
sposób ustalania w protokołach zdawczo-odbiorczych:
a)
wartości przekazywanego mienia,
b)
kosztów rekultywacji środowiska,
c)
kosztów odkażania i dezaktywacji skażonego mienia,
d)
kosztów rozbiórki obiektów budowlanych, które ze względów technicznych nie nadają się do dalszego użytkowania,
e)
kosztów przejęcia kompleksu magazynowego;
4)
elementy, które powinien zawierać protokół zdawczo-odbiorczy.
§  2. 
1. 
Plan zawiera:
1)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej przekazującej mienie;
2)
rodzaj, nazwę, indeks materiałowy, numer katalogowy, numer indywidualny, kategorię, ilość i miejsce przechowywania rzeczy ruchomych;
3)
dodatkowo w częściach planu dotyczących:
a)
środków bojowych - numer rozpoznawczy materiału lub produktu niebezpiecznego (numer UN), klasę, podklasę, partię kompletacji,
b)
odpadów - kod odpadu,
c)
rzeczy ruchomych, na obrót którymi wymagane są zezwolenia i koncesje, posiadających numery identyfikacyjne - kraj producenta, o ile wynika to z dokumentacji sprzętu lub wiedzy zgłaszających mienie jako zbędne;
4)
określenie nieruchomości z podaniem oznaczeń według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów, budynków i lokali;
5)
opis nieruchomości, w tym jej położenia i powierzchni, oraz jej części składowych i praw z nią związanych, w tym informacje o ograniczonych prawach rzeczowych ustanowionych na nieruchomości i podmiotach, którym te prawa przysługują;
6)
informacje o dotychczasowym sposobie wykorzystania mienia, a w odniesieniu do nieruchomości - również o stanie ich zagospodarowania;
7)
informacje o obowiązujących umowach cywilnoprawnych dotyczących przekazywanej nieruchomości;
8)
informacje o nieruchomościach i obiektach wpisanych do rejestru zabytków lub objętych ochroną zabytków;
9)
informacje o czynnościach określonych w art. 47 ust. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "ustawą";
10)
informacje o występowaniu stref ochronnych lub obszaru oddziaływania obiektu wraz z opisem wynikających z powyższych informacji ograniczeń w korzystaniu z nieruchomości i jej zagospodarowaniu, w szczególności ograniczeń w zabudowie związanych z sąsiedztwem kompleksów wojskowych wykorzystywanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także z usytuowaniem na przekazywanych nieruchomościach elementów infrastruktury technicznej obsługującej te kompleksy;
11)
informacje o zgłoszonych roszczeniach osób trzecich, toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych oraz innych ograniczeniach w rozporządzaniu przewidywaną do przekazania nieruchomością i w jej zagospodarowaniu;
12)
informacje o obowiązku wykonania ogrodzenia zgodnie z § 7;
13)
wartość mienia określoną w sposób wskazany w § 8;
14)
okres, na który mogą być zawarte umowy określone w art. 50 ustawy, przy czym okres ten może być krótszy niż 3 lata jedynie w uzasadnionych przypadkach;
15)
cel, na jaki nieruchomość opisana w art. 50 ustawy jest przewidziana do przekazania, w przypadku gdy cel i sposób zagospodarowania przewidywanej do przekazania nieruchomości są konkretnie określone, przy czym cel, forma i tryb zagospodarowania wskazane w planie muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa;
16)
termin przekazania mienia;
17)
wysokość środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym;
18)
identyfikację szkód ekologicznych, które wymagają przeprowadzenia prac rekultywacyjnych;
19)
identyfikację mienia ruchomego mającego ograniczenia w zakresie obrotu nim, w szczególności zakaz sprzedaży, używania, bezwzględny nakaz zniszczenia.
2. 
Plan sporządza się w postaci papierowej.
§  3. 
1. 
Minister Obrony Narodowej i minister właściwy do spraw wewnętrznych lub upoważnione przez nich organy przekazują Prezesowi Agencji w terminie do dnia 31 maja każdego roku projekty planów w celu ich uzgodnienia, a w szczególności zawartych w nich terminów przekazywania mienia, oraz wysokości środków finansowych planowanych w roku zgłoszenia na utrzymanie mienia przewidywanego do przekazania w roku następnym.
2. 
Do projektów planów, o których mowa w ust. 1, należy załączyć informacje o ograniczeniach wpływających na możliwość zagospodarowania mienia przewidzianego do przekazania, o ile takie ograniczenia są znane odpowiednio Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub upoważnionym przez nich organom.
3. 
Prezes Agencji przedstawia swoje stanowisko w zakresie określonym w ust. 1 Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub upoważnionym przez nich organom w terminie 15 dni od dnia otrzymania projektów planów, o których mowa w ust. 1.
4. 
Zatwierdzone z uwzględnieniem stanowiska Prezesa Agencji, przez właściwych ministrów do dnia 15 lipca plany stanowią podstawę do podjęcia prac zapewniających przygotowanie mienia do przekazania zgodnie z art. 47 ust. 6 i art. 50 ustawy oraz do opracowania rocznego planu finansowego Agencji.
5. 
Zatwierdzone plany przekazywania mienia stanowią podstawę do sporządzenia protokołów zdawczo-odbiorczych, o których mowa w art. 47 ustawy, oraz umowy użyczenia, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.
§  4. 
1. 
W przypadku ograniczeń, które uniemożliwiają zagospodarowanie nieruchomości w sposób określony w art. 54 ust. 1 ustawy, Prezes Agencji może wnioskować o jej wycofanie z projektu planu przekazywania.
2. 
Do korekty planu stosuje się odpowiednio przepisy § 2 oraz 3 z wyłączeniem terminów wskazanych w § 3 ust. 1 i 3.
§  5. 
1. 
Nieruchomości trwale zbędne dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa przewidziane do przekazania Agencji na podstawie art. 43 ustawy powinny z chwilą przekazania:
1)
mieć uregulowany stan prawny przez ujawnienie w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości Skarbu Państwa jako właściciela oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych jako trwałych zarządców, ujednolicenie zapisów zawartych w księgach wieczystych i ewidencji gruntów i budynków w zakresie własności, oraz oznaczenia powierzchni, a także zapewnienie zgodności danych opisanych wyżej ze stanem faktycznym;
2)
mieć zapewniony dostęp do drogi publicznej, przy czym w przypadku konieczności ustanowienia w tym zakresie służebności gruntowej strona przekazująca powinna mieć wymagane prawem zgody właściciela nieruchomości obciążonej oraz właściwego organu, jeżeli obciążona będzie nieruchomość pozostająca w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych; przez dostęp do drogi publicznej należy rozumieć prawny oraz faktyczny dostęp do nieruchomości mającej status drogi publicznej;
3)
mieć szczegółowy opis, również na załącznikach graficznych, zidentyfikowanych ograniczeń, utrudnień oraz innych uwarunkowań wynikających ze stref ochronnych obszarów oddziaływania obiektów, granic terenów zamkniętych, sąsiedztwa kompleksów wojskowych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa i innych ograniczeń, utrudnień, uwarunkowań, wpływających na możliwość korzystania i zagospodarowania przekazywanej nieruchomości;
4)
mieć informację o zrealizowaniu przez stronę przekazującą zadania określonego w art. 28 pkt 4 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446, z 2015 r. poz. 397, 774 i 1505 oraz z 2016 r. poz. 1330), w przypadku przekazywania Agencji gruntów i obiektów stanowiących zabytki;
5)
być wolne od wszelkich obciążeń umowami cywilnoprawnymi i mieć rozliczone poczynione na nich nakłady z osobami, które te nakłady poniosły;
6)
mieć dokumentację prawną, techniczną i użytkową.
2. 
Nieruchomości lub ich części czasowo zbędne dla potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywane Agencji na podstawie określonej w art. 50 ustawy oraz przekazywane na podstawie art. 45 ust. 1 ustawy, z chwilą przekazania:
1)
powinny być w stanie technicznym umożliwiającym ich zagospodarowanie stosownie do funkcji przewidzianej w planie, nie mogą stanowić obiektów w znacznym stopniu zniszczonych lub nadających się do rozbiórki, a w przypadku pomieszczeń przeznaczonych na prowadzenie usług gastronomicznych powinny mieć bezpośredni dostęp do mediów komunalnych, kolektorów sanitarnych lub wentylacyjnych;
2)
mieć zapewniony dostęp niekolidujący z funkcjonowaniem pozostałej części kompleksu wojskowego, w przypadku gdy przekazywane nieruchomości znajdują się na terenie funkcjonujących kompleksów wojskowych związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa.
3. 
Obiekty budowlane przekazywane Agencji powinny być do dnia sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego poddawane kontrolom, o których mowa w art. 62 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961, 1165 i 1250), przez zarządcę lub właściciela nieruchomości przekazującego nieruchomość Agencji.
§  6. 
Protokół zdawczo-odbiorczy, o którym mowa w art. 47 ustawy, zawiera:
1)
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej i ewidencji gruntów, budynków i lokali;
2)
określenie położenia i powierzchni nieruchomości;
3)
opis budynków, budowli i infrastruktury, w tym podziemnej, znajdujących się na nieruchomości oraz ich danych technicznych i parametrów;
4)
spis z natury przejmowanego mienia;
5)
wartość przejmowanego mienia;
6)
informacje o stanie prawnym rzeczy ruchomych i nieruchomości, w tym o toczących się postępowaniach sądowych i administracyjnych, roszczeniach, ograniczonych prawach rzeczowych, umowach cywilnoprawnych i innych obciążeniach;
7)
informacje o stanie techniczno-użytkowym, w tym informacje o rozmiarze szkód ekologicznych i szacunkowych kosztach rekultywacji środowiska;
8)
informacje o obowiązku wykonania ogrodzenia;
9)
informacje o ograniczeniach i utrudnieniach w korzystaniu z przekazywanej nieruchomości i jej zagospodarowaniu, w szczególności o ograniczeniach w zabudowie związanych z sąsiedztwem kompleksu wojskowego wykorzystywanego na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
10)
informacje o objęciu nieruchomości lub obiektów ochroną zabytków;
11)
informacje o ograniczeniach w zakresie obrotu przekazywanym mieniem ruchomym;
12)
w odniesieniu do kompleksu magazynowego położonego na terenach lasów w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r. poz. 2100 oraz z 2016 r. poz. 422, 586, 903 i 1020) - także koszty przywrócenia do stanu pierwotnego zgodnie z wymogami wynikającymi z zawartych umów.
§  7. 
1. 
W przypadku przekazywania trwale zbędnych części kompleksów wojskowych obowiązek wykonania ogrodzenia ciąży na Agencji, która powinna wykonać je na własny koszt (pod warunkiem zgłoszenia tego przedsięwzięcia przed zakończeniem opracowywania planu finansowego Agencji w roku zgłoszenia nieruchomości do przekazania) lub zobowiązać do tego przyszłego nabywcę przekazywanej nieruchomości. Termin wykonania ogrodzenia zostanie uzgodniony między użytkownikiem nieruchomości pozostającej w trwałym zarządzie jednostki podległej lub nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej a właściwym terytorialnie oddziałem regionalnym Agencji lub nabywcą nieruchomości. W przypadku gdy do wykonania ogrodzenia zostanie zobowiązany przyszły nabywca nieruchomości, ma on obowiązek wykonać je nie później niż 6 miesięcy od daty podpisania umowy przenoszącej własność nieruchomości. Jeżeli obowiązek będzie obciążał Agencję, to wykonanie ogrodzenia musi nastąpić przed terminem zagospodarowania nieruchomości bezpośrednio przez Agencję.
2. 
Ogrodzenie, o którym mowa w ust. 1, powinno być ujęte w ewidencji ilościowo-wartościowej właściwej jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej.
§  8. 
1. 
Wartość przekazywanych nieruchomości przyjmuje się jako równą:
1)
wartości ujętej w ewidencji ilościowo-wartościowej prowadzonej przez właściwe organy wojskowe oraz organy spraw wewnętrznych;
2)
wartości ujętej w ewidencji państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy, jeżeli nieruchomości te stanowiły ich własność.
2. 
Określenie wartości przekazywanych rzeczy ruchomych odbywa się według wartości księgowej netto albo według ceny sprzedaży netto możliwej do uzyskania, zależnie od tego, która z nich jest niższa, z uwzględnieniem zużycia fizycznego lub ekonomicznego wynikającego z postępu techniczno-ekonomicznego. Dopuszcza się zmianę wartości rzeczy ruchomych ujętej w planie przekazywania w przypadku zmiany ich wartości księgowej lub wartości rynkowej, powstałej od momentu zatwierdzenia planu. W protokole odnotowuje się faktyczną wartość rzeczy ruchomej w dniu przekazania.
3. 
Określenie kosztów rekultywacji środowiska, odkażania i dezaktywacji skażonego mienia, rozbiórki obiektów budowlanych, przejęcia kompleksu magazynowego następuje na podstawie sporządzonych kosztorysów.
4. 
Agencja sporządza kosztorys przejęcia kompleksu magazynowego po otrzymaniu decyzji Ministra Obrony Narodowej określającej wykaz obiektów magazynowych do przekazania Agencji.
5. 
Rzeczy ruchome po przekroczeniu obowiązujących norm eksploatacyjnych lub całkowicie zamortyzowane, przeznaczone do likwidacji lub wycofania z eksploatacji, wycenia się według szacunkowej wartości rynkowej netto. Wartość rzeczy ruchomych przeznaczonych do zniszczenia określa się jako zerową.
§  9. 
1. 
Do przekazania mienia na podstawie umów, o których mowa w art. 50 ust. 1 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 2-4, § 5 ust. 2 oraz § 6 i 8.
2. 
Umowy, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
opis przedmiotu użyczenia, a w przypadku nieruchomości - oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz ewidencji gruntów, budynków i lokali, położenie nieruchomości, powierzchnię, części składowe;
2)
okres, na jaki użycza się mienie Agencji;
3)
cel, na jaki użycza się mienie Agencji, w przypadku gdy jest on określony;
4)
termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 47 ustawy;
5)
warunki związane z użyczeniem mienia, w szczególności koszty ponoszone przez Agencję;
6)
tryb rozwiązania umowy przez strony;
7)
wykaz załączników do umowy.
3. 
W wykazie, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, umieszcza się protokół zdawczo-odbiorczy wymieniony w ust. 2 pkt 4 oraz w miarę potrzeby instrukcje dotyczące przechowywania mienia i zabiegów konserwacyjnych.
4. 
W przypadku braku możliwości zagospodarowania mienia, o którym mowa w ust. 1, Agencji przysługuje prawo rozwiązania za porozumieniem stron umowy użyczenia, o której mowa w ust. 1, lub przy braku porozumienia - wypowiedzenia tej umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1482) oraz rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 lutego 2005 r. w sprawie trybu przekazywania mienia Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (Dz. U. poz. 223 oraz z 2010 r. poz. 569), które na podstawie art. 136 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2016 r. poz. 614 i 1202) tracą moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1599

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób i tryb przekazywania mienia Skarbu Państwa do zagospodarowania albo w użyczenie Agencji Mienia Wojskowego.
Data aktu: 28/09/2016
Data ogłoszenia: 30/09/2016
Data wejścia w życie: 01/10/2016