Rejestr związków międzygminnych oraz ogłaszanie statutów związków i ich zmian.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 22 grudnia 2015 r.
w sprawie rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 i 1890) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb postępowania w sprawach:
a)
rejestracji związku międzygminnego,
b)
rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego,
c)
wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych, zwanego dalej "rejestrem";
2)
wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku międzygminnego;
3)
wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku międzygminnego;
4)
wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych;
5)
dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;
6)
sposób prowadzenia rejestru związków międzygminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;
7)
zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;
8)
tryb ogłaszania statutu związku międzygminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:
1)
wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku międzygminnego;
2)
wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek międzygminny;
3)
zgromadzenie - zgromadzenie związku międzygminnego.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie rejestracji związku międzygminnego

§  3. 
1. 
Wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku międzygminnego po podjęciu przez wszystkie rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku międzygminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad gmin o utworzeniu związku międzygminnego oraz o przyjęciu jego statutu.
3. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.
4. 
Jeżeli informacja o utworzeniu związku międzygminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  4. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku międzygminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku międzygminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o utworzeniu związku międzygminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;
2)
uchwały rad gmin o utworzeniu związku międzygminnego;
3)
uchwały rad gmin o przyjęciu statutu związku międzygminnego;
4)
statut związku międzygminnego;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku międzygminnego;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.
§  5. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku międzygminnego.
§  6. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku międzygminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

Rozdział  3

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego

§  7. 
1. 
Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku międzygminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 67a ust. 1 ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy.
2. 
W przypadku przystępowania gminy do związku międzygminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę gminy przystępującej do związku międzygminnego obowiązującego statutu związku międzygminnego.
3. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku międzygminnego;
2)
potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;
3)
w przypadku przystępowania gminy do związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;
4)
w przypadku występowania gminy ze związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku międzygminnym.
4. 
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.
5. 
Jeżeli informacja o zmianie statutu związku międzygminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  8. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku międzygminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
informacja o zmianie statutu związku międzygminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;
2)
uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku międzygminnego;
3)
uchwały rad gmin o przyjęciu statutu związku międzygminnego;
4)
uchwały rad gmin o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku międzygminnym;
5)
stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku międzygminnego;
6)
wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.
§  9. 
Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku międzygminnego.
§  10. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku międzygminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.
§  11. 
W przypadku przystępowania powiatu do związku międzygminnego przepisy § 7-10 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych

§  12. 
1. 
Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku międzygminnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;
2)
oznaczenie uchwał rad gmin podjętych w związku z likwidacją;
3)
w przypadku wystąpienia gminy ze związku międzygminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku międzygminnym.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku międzygminnego.
4. 
Jeżeli wniosek o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek międzygminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 13 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.
§  13. 
1. 
Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 12 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru.
2. 
Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 12 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku międzygminnego z rejestru związków międzygminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:
1)
wniosek związku międzygminnego o wykreślenie związku międzygminnego z rejestru;
2)
informacja o zakończeniu likwidacji związku międzygminnego;
3)
uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;
4)
uchwały rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;
5)
uchwały rad gmin o wystąpieniu ze związku międzygminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku międzygminnym;
6)
wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.
§  14. 
O wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, gminy uczestniczące w związku międzygminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.
§  15. 
1. 
Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 14, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
2. 
Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku międzygminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

Rozdział  5

Rejestr związków międzygminnych

§  16. 
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.
§  17. 
W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:
1)
kolejny numer związku międzygminnego w rejestrze;
2)
nazwę związku międzygminnego i jego siedzibę;
3)
oznaczenie gmin uczestniczących w związku międzygminnym;
4)
zadania związku międzygminnego;
5)
czas trwania związku międzygminnego;
6)
datę rejestracji związku międzygminnego;
7)
datę ogłoszenia statutu związku międzygminnego oraz jego zmian;
8)
datę likwidacji albo przekształcenia związku międzygminnego.
§  18. 
Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.
§  19. 
Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  20. 
Rejestr związków prowadzony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 stycznia 2016 r., z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia staje się rejestrem związków międzygminnych w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  21. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE REJESTRACJI ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE ZMIANY STATUTU ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZGŁOSZENIA W SPRAWIE WYKREŚLENIA ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO Z REJESTRU ZWIĄZKÓW MIĘDZYGMINNYCH

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (Dz. U. Nr 121, poz. 1307), które traci moc z dniem 1 stycznia 2016 r. na podstawie art. 1 pkt 9 lit. c ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1045).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024