Państwowa Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 11 grudnia 2015 r.
w sprawie Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego

Na podstawie art. 11m ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 224 i Nr 84, poz. 455 oraz z 2015 r. poz. 1132) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb wyłaniania kandydatów na członków Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, zwanej dalej "Komisją";
2)
tryb działania oraz sposób zapewnienia obsługi administracyjnej i finansowej Komisji;
3)
wysokość wynagrodzenia przewodniczącego Komisji, członków Komisji i sekretarza Komisji;
4)
sposób badania prawidłowości oceny prac egzaminacyjnych dokonanej przez członków komisji egzaminacyjnych, o których mowa w art. 11e ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, zwanej dalej "ustawą";
5)
tryb wyłaniania wizytatorów oraz tryb przeprowadzania wizytacji egzaminu;
6)
tryb organizowania szkoleń dla kandydatów na egzaminatorów;
7)
wzór wniosku o wpis na listę egzaminatorów, o której mowa w art. 11f ust. 1 ustawy.
§  2. 
1. 
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej "ministrem", w celu wyłonienia kandydatów na członków Komisji, o których mowa w art. 11j ust. 1 pkt 1 ustawy, zwanych dalej "kandydatami", zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra oraz w siedzibie urzędu obsługującego ministra ogłoszenie o przyjmowaniu zgłoszeń kandydatów.
2. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o terminie, sposobie i miejscu składania zgłoszeń kandydatów.
3. 
Kandydatów mogą zgłaszać podmioty, o których mowa w art. 11b ust. 1 ustawy.
§  3. 
1. 
Zgłoszenie kandydata zawiera:
1)
nazwę oraz adres siedziby podmiotu zgłaszającego kandydata;
2)
imię i nazwisko kandydata;
3)
opis kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kandydata przydatnych do pełnienia funkcji członka Komisji;
4)
uzasadnienie zgłoszenia kandydata.
2. 
Do zgłoszenia dołącza się:
1)
oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie;
2)
oświadczenie kandydata o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3. 
Zgłoszenia złożone po terminie, o którym mowa w § 2 ust. 2, nie podlegają rozpatrzeniu.
§  4. 
Zgłoszenia kandydatów są oceniane pod względem formalnym przez urząd obsługujący ministra.
§  5. 
Minister zwraca się do podmiotów, o których mowa w art. 11j ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, o wyznaczenie przedstawicieli do Komisji.
§  6. 
1. 
Minister zwołuje pierwsze posiedzenie Komisji i przewodniczy mu do czasu wyboru przewodniczącego Komisji.
2. 
Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera spośród swoich członków, bezwzględną większością głosów, przewodniczącego Komisji i sekretarza Komisji.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Komisji kieruje pracami Komisji, w szczególności:
1)
zwołuje i prowadzi posiedzenia Komisji;
2)
podpisuje uchwały Komisji;
3)
reprezentuje Komisję na zewnątrz;
4)
wyznacza zadania członkom Komisji.
2. 
Sekretarz Komisji zapewnia sprawne funkcjonowanie Komisji, w szczególności:
1)
czuwa nad sprawnym przygotowaniem posiedzeń Komisji;
2)
czuwa nad zapewnieniem członkom Komisji dostępu do niezbędnych informacji;
3)
nadzoruje wykonywanie zadań związanych z wymianą dokumentów i informacji pomiędzy Komisją a podmiotami uprawnionymi do organizowania egzaminu z języka polskiego jako obcego na określonym poziomie biegłości, zwanymi dalej "podmiotami uprawnionymi", lub innymi zainteresowanymi osobami;
4)
sporządza protokoły posiedzeń Komisji;
5)
wykonuje zadania powierzone mu przez przewodniczącego Komisji.
3. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji pracami Komisji kieruje wyznaczony przez niego członek Komisji.
§  8. 
1. 
Komisja działa na posiedzeniach zwoływanych po każdej sesji egzaminacyjnej.
2. 
Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji również na wniosek ministra.
3. 
Przewodniczący Komisji może zapraszać inne osoby do udziału w posiedzeniu Komisji, bez prawa głosu.
§  9. 
1. 
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 liczby członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji albo członka Komisji, o którym mowa w § 7 ust. 3.
2. 
Przewodniczący Komisji może zarządzić podjęcie uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk. Dopuszcza się uzgodnienie stanowisk za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Przewodniczący Komisji niezwłocznie informuje członków Komisji o uchwale podjętej w trybie, o którym mowa w ust. 2.
§  10. 
1. 
Z posiedzenia Komisji sekretarz Komisji sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący Komisji albo członek Komisji, o którym mowa w § 7 ust. 3.
2. 
Do protokołu załącza się listę członków Komisji obecnych na posiedzeniu.
§  11. 
1. 
Obsługę administracyjną i finansową Komisji zapewnia Biuro Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej, powołane na podstawie odrębnych przepisów.
2. 
Obsługa administracyjna i finansowa Komisji zapewniana jest w szczególności przez:
1)
przygotowywanie posiedzeń Komisji;
2)
obsługę rachunku bankowego;
3)
administrowanie stroną internetową Komisji;
4)
archiwizację dokumentów przekazywanych przez podmioty uprawnione.
§  12. 
1. 
Przewodniczącemu Komisji i sekretarzowi Komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
1)
2695 zł - dla przewodniczącego Komisji;
2)
2156 zł - dla sekretarza Komisji.
2. 
Członkom Komisji, z wyłączeniem osób, o których mowa w ust. 1, przysługuje wynagrodzenie w wysokości 808 zł za udział w posiedzeniu Komisji.
§  13. 
1. 
Komisja bada prawidłowość oceny prac egzaminacyjnych dokonanej przez członków komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 11e ust. 1 ustawy, w ramach każdego przeprowadzonego egzaminu.
2. 
Badanie obejmuje co najmniej 20% prac egzaminacyjnych wybranych losowo spośród prac egzaminacyjnych przekazanych przez podmiot uprawniony wraz z protokołem egzaminu.
3. 
W przypadku gdy liczba prac egzaminacyjnych będących załącznikiem do protokołu z egzaminu jest mniejsza niż pięć, badaniu podlegają wszystkie prace.
4. 
Komisja przechowuje protokół egzaminu wraz z załącznikami oraz dokumentacją egzaminu przekazanymi przez podmiot uprawniony przez okres pięciu lat od daty ich otrzymania od podmiotu uprawnionego.
§  14. 
Komisja informuje przewodniczącego komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 11e ust. 1 ustawy, oraz podmiot uprawniony organizujący egzamin o nieprawidłowości stwierdzonej w wyniku badania, o którym mowa w § 13 ust. 1, skutkującej zaniżeniem lub zawyżeniem wyniku egzaminu i wzywa do złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie.
§  15. 
Komisja, w celu wyłonienia wizytatorów, zamieszcza na swojej stronie internetowej ogłoszenie o naborze kandydatów na wizytatorów, wskazując w nim termin, miejsce i sposób zgłaszania kandydatów oraz dokumenty, jakie należy dołączyć do zgłoszenia.
§  16. 
1. 
Komisja może zlecić wizytację egzaminu:
1)
na podstawie analizy ryzyka ustalonej w oparciu o protokoły z przeprowadzonych egzaminów;
2)
na wniosek ministra.
2. 
Wizytator przeprowadza wizytację na podstawie pisemnego upoważnienia zawierającego:
1)
datę wydania i numer upoważnienia;
2)
podstawę prawną przeprowadzenia wizytacji;
3)
imię i nazwisko wizytatora;
4)
wskazanie podmiotu uprawnionego;
5)
wskazanie egzaminu będącego przedmiotem wizytacji;
6)
pieczęć i podpis przewodniczącego Komisji.
3. 
Do przeprowadzenia wizytacji egzaminu organizowanego przez podmiot uprawniony nie kieruje się wizytatora, którego łączył lub łączy z tym podmiotem stosunek mogący wywołać wątpliwość co do bezstronności wizytatora.
§  17. 
1. 
Podmiot uprawniony, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu wizytacji, może zgłosić Komisji na piśmie uwagi i zastrzeżenia do treści protokołu.
2. 
Wizytator ustosunkowuje się na piśmie do zgłoszonych uwag i zastrzeżeń w terminie wskazanym przez Komisję. Stanowisko wizytatora doręcza się podmiotowi uprawnionemu.
§  18. 
1. 
Komisja ustala program szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów.
2. 
Ogłoszenie o szkoleniu jest publikowane na stronie internetowej Komisji i zawiera informacje o:
1)
formie szkolenia;
2)
terminie szkolenia;
3)
zakresie szkolenia;
4)
miejscu szkolenia, jeżeli szkolenie nie będzie prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
5)
sposobie uczestnictwa w szkoleniu, w przypadku szkolenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
6)
sposobie zgłoszenia uczestnictwa w szkoleniu;
7)
terminie przesyłania zgłoszeń uczestnictwa w szkoleniu.
§  19. 
Wzór wniosku o wpis na listę egzaminatorów, o której mowa w art. 11f ust. 1 ustawy, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Wniosek o wpis na listę egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczącego komisji egzaminacyjnej

Dane wnioskodawcy
Imię i nazwisko Numer PESEL*
Data i miejsce urodzenia Adres do korespondencji
Deklarowany zasięg terytorialny
Numer telefonu prowadzonej działalności
Uzyskany tytuł zawodowy Ukończony kierunek studiów
Ukończone studia podyplomowe
Opis doświadczenia zawodowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Treść wniosku
Na podstawie art. 11f ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2011 r. Nr 43, poz. 224 i Nr 84, poz. 455 oraz z 2015 r. poz. 1132) zwracam się z prośbą o dokonanie wpisu na listę egzaminatorów uprawnionych do sprawowania funkcji przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

Oświadczam, że nie byłem/byłam skazany/skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Wyrażam zgodę na publikowanie informacji dotyczących mojego imienia, nazwiska i zasięgu terytorialnego prowadzonej działalności, a także udzielanie informacji dotyczących mojego numeru telefonu i adresu do korespondencji dla potrzeb związanych z rekrutacją na stanowisko członka komisji egzaminacyjnej, o której mowa w art. 11e ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.

* W przypadku braku numeru PESEL, należy wpisać nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość.

.....................................................................................

(podpis)(miejscowość i data)

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 października 2003 r. w sprawie Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego i państwowych komisji egzaminacyjnych (Dz. U. Nr 191, poz. 1870), które utraciło moc z dniem 12 listopada 2015 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o języku polskim oraz ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. poz. 1132).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2288

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Państwowa Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.
Data aktu: 11/12/2015
Data ogłoszenia: 30/12/2015
Data wejścia w życie: 31/12/2015