Roczny audyt zewnętrzny przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888 oraz z 2015 r. poz. 1688) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR, zwanego dalej "audytem";
2)
szczegółowy zakres sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
3)
termin przekazywania sprawozdania z przeprowadzonego audytu.
§  2.
Audyt obejmuje, odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, następujący zakres:
1)
sprawdzenie posiadanych zezwoleń, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o odpadach", lub pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo ochrony środowiska", zwanymi dalej "zezwoleniami lub pozwoleniami";
2)
ocenę zgodności prowadzonego przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych procesu z posiadanymi zezwoleniami lub pozwoleniami oraz przyporządkowanie tego procesu do recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, o której mowa w art. 66 ustawy o odpadach, zwanej dalej "ewidencją odpadów", zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o odpadach;
3)
ocenę posiadanych przez przedsiębiorcę instalacji lub urządzeń pod względem możliwości technicznych przetworzenia mas odpadów wskazanych w posiadanych przez tego przedsiębiorcę zezwoleniach lub pozwoleniach;
4)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
5)
ocenę prawidłowości prowadzonego przez przedsiębiorcę procesu przetwarzania odpadów opakowaniowych w odniesieniu do procesów odzysku wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
6)
ocenę zgodności prowadzonego procesu odzysku na skutek, którego odpad utracił statusu odpadu na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o odpadach;
7)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
8)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy.
§  3.
1.
Z przeprowadzonego audytu audytor sporządza projekt sprawozdania.
2.
Projekt sprawozdania jest przekazywany audytowanemu przedsiębiorcy.
3.
Audytowany przedsiębiorca, w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania, może zgłosić na piśmie dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści.
4.
Audytor po otrzymaniu od audytowanego przedsiębiorcy dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń dotyczących projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające.
5.
W przypadku stwierdzenia przez audytora zasadności całości lub części zgłoszonych przez audytowanego przedsiębiorcę dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania ulega zmianie lub uzupełnieniu.
6.
Dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia włącza się do dokumentacji audytu.
§  4.
1.
Po rozpatrzeniu przez audytora dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania staje się sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu.
2.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera informacje o przyczynach i skutkach stwierdzonego stanu oraz ustalenia i zalecenia w sprawie usunięcia uchybień lub wprowadzenia usprawnień.
3.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera w szczególności:
1)
wykaz dokumentów, z których korzystał audytor, w tym:
a)
zezwolenia lub pozwolenia,
b)
ewidencja odpadów,
c)
sprawozdania, o których mowa w art. 73 ust. 1 i art. 75 ust. 1 ustawy o odpadach;
2)
termin przeprowadzania audytu;
3)
rok kalendarzowy objęty audytem;
4)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby audytowanego przedsiębiorcy;
5)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON (o ile posiada) audytowanego przedsiębiorcy;
6)
numer rejestrowy audytowanego przedsiębiorcy (o ile posiada);
7)
imię i nazwisko audytora przeprowadzającego audyt będącego przedstawicielem akredytowanego weryfikatora środowiskowego;
8)
nazwę jednostki będącej akredytowanym weryfikatorem środowiskowym oraz adres jej siedziby;
9)
wskazanie zakresu przedmiotowego audytu, o którym mowa w § 2;
10)
wskazanie procesów przetwarzania odpadów opakowaniowych oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń posiadanych przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku;
11)
ocenę zgodności posiadanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami z prowadzonymi procesami przetwarzania odpadów opakowaniowych, w tym ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach, oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
12)
ocenę spełniania przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku wymagań określonych w zezwoleniach lub pozwoleniach;
13)
ocenę możliwości technicznych, w tym rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń, w odniesieniu do mas wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
14)
ocenę zgodności mas zebranych odpadów opakowaniowych oraz przetworzonych odpadów opakowaniowych z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
15)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
16)
ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy;
17)
wykaz stwierdzonych uchybień;
18)
wykaz dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń zgłaszanych przez audytowanego przedsiębiorcę;
19)
datę sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
20)
podpis audytora.
§  5.
Audytor przekazuje, w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, którego audyt dotyczy:
1)
sprawozdanie z przeprowadzonego audytu - audytowanemu przedsiębiorcy;
2)
uwierzytelnioną kopię sprawozdania z przeprowadzonego audytu:
a)
marszałkowi województwa - właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę audytowanego przedsiębiorcy,
b)
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska - właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez audytowanego przedsiębiorcę.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1904 i 2095).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024