Roczny audyt zewnętrzny przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 21 grudnia 2015 r.
w sprawie rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888 oraz z 2015 r. poz. 1688) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania rocznego audytu zewnętrznego przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR, zwanego dalej "audytem";
2)
szczegółowy zakres sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
3)
termin przekazywania sprawozdania z przeprowadzonego audytu.
§  2.
Audyt obejmuje, odpowiednio do rodzaju prowadzonej działalności, następujący zakres:
1)
sprawdzenie posiadanych zezwoleń, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o odpadach", lub pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą - Prawo ochrony środowiska", zwanymi dalej "zezwoleniami lub pozwoleniami";
2)
ocenę zgodności prowadzonego przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych procesu z posiadanymi zezwoleniami lub pozwoleniami oraz przyporządkowanie tego procesu do recyklingu lub innego niż recykling procesu odzysku w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, o której mowa w art. 66 ustawy o odpadach, zwanej dalej "ewidencją odpadów", zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o odpadach;
3)
ocenę posiadanych przez przedsiębiorcę instalacji lub urządzeń pod względem możliwości technicznych przetworzenia mas odpadów wskazanych w posiadanych przez tego przedsiębiorcę zezwoleniach lub pozwoleniach;
4)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
5)
ocenę prawidłowości prowadzonego przez przedsiębiorcę procesu przetwarzania odpadów opakowaniowych w odniesieniu do procesów odzysku wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
6)
ocenę zgodności prowadzonego procesu odzysku na skutek, którego odpad utracił statusu odpadu na podstawie przepisów rozdziału 5 ustawy o odpadach;
7)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
8)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy.
§  3.
1.
Z przeprowadzonego audytu audytor sporządza projekt sprawozdania.
2.
Projekt sprawozdania jest przekazywany audytowanemu przedsiębiorcy.
3.
Audytowany przedsiębiorca, w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania, może zgłosić na piśmie dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści.
4.
Audytor po otrzymaniu od audytowanego przedsiębiorcy dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń dotyczących projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające.
5.
W przypadku stwierdzenia przez audytora zasadności całości lub części zgłoszonych przez audytowanego przedsiębiorcę dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania ulega zmianie lub uzupełnieniu.
6.
Dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia włącza się do dokumentacji audytu.
§  4.
1.
Po rozpatrzeniu przez audytora dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania staje się sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu.
2.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera informacje o przyczynach i skutkach stwierdzonego stanu oraz ustalenia i zalecenia w sprawie usunięcia uchybień lub wprowadzenia usprawnień.
3.
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera w szczególności:
1)
wykaz dokumentów, z których korzystał audytor, w tym:
a)
zezwolenia lub pozwolenia,
b)
ewidencja odpadów,
c)
sprawozdania, o których mowa w art. 73 ust. 1 i art. 75 ust. 1 ustawy o odpadach;
2)
termin przeprowadzania audytu;
3)
rok kalendarzowy objęty audytem;
4)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby audytowanego przedsiębiorcy;
5)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON (o ile posiada) audytowanego przedsiębiorcy;
6)
numer rejestrowy audytowanego przedsiębiorcy (o ile posiada);
7)
imię i nazwisko audytora przeprowadzającego audyt będącego przedstawicielem akredytowanego weryfikatora środowiskowego;
8)
nazwę jednostki będącej akredytowanym weryfikatorem środowiskowym oraz adres jej siedziby;
9)
wskazanie zakresu przedmiotowego audytu, o którym mowa w § 2;
10)
wskazanie procesów przetwarzania odpadów opakowaniowych oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń posiadanych przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku;
11)
ocenę zgodności posiadanych decyzji w zakresie gospodarki odpadami z prowadzonymi procesami przetwarzania odpadów opakowaniowych, w tym ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach DPO i DPR z roczną mocą przerobową instalacji lub urządzeń wskazanych w zezwoleniach lub pozwoleniach, oraz z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
12)
ocenę spełniania przez przedsiębiorcę prowadzącego recykling lub inne niż recykling procesy odzysku wymagań określonych w zezwoleniach lub pozwoleniach;
13)
ocenę możliwości technicznych, w tym rocznych mocy przerobowych instalacji lub urządzeń, w odniesieniu do mas wskazanych w dokumentach DPO i DPR;
14)
ocenę zgodności mas zebranych odpadów opakowaniowych oraz przetworzonych odpadów opakowaniowych z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów;
15)
ocenę zgodności mas oraz rodzajów odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach EDPO i EDPR z dokumentami sporządzanymi na potrzeby ewidencji odpadów przez przedsiębiorcę eksportującego odpady opakowaniowe lub przedsiębiorcę dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych;
16)
ocenę zgodności mas odpadów opakowaniowych wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów z dokumentacją finansową, w szczególności z fakturami VAT, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do recyklingu, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy;
17)
wykaz stwierdzonych uchybień;
18)
wykaz dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń zgłaszanych przez audytowanego przedsiębiorcę;
19)
datę sporządzenia sprawozdania z przeprowadzonego audytu;
20)
podpis audytora.
§  5.
Audytor przekazuje, w terminie do dnia 15 czerwca roku następującego po roku kalendarzowym, którego audyt dotyczy:
1)
sprawozdanie z przeprowadzonego audytu - audytowanemu przedsiębiorcy;
2)
uwierzytelnioną kopię sprawozdania z przeprowadzonego audytu:
a)
marszałkowi województwa - właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę audytowanego przedsiębiorcy,
b)
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska - właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia działalności przez audytowanego przedsiębiorcę.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1904 i 2095).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Roczny audyt zewnętrzny przedsiębiorców wystawiających dokumenty DPO, DPR, EDPO lub EDPR.
Data aktu: 21/12/2015
Data ogłoszenia: 29/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/2016