Plany działań operatora pocztowego w sytuacji szczególnego zagrożenia.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 kwietnia 2014 r.
w sprawie planów działań operatora pocztowego w sytuacji szczególnego zagrożenia

Na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
rodzaje, zawartość oraz tryb sporządzania i aktualizacji przez operatora pocztowego planów działań w sytuacji szczególnego zagrożenia, zwanych dalej "planami";
2)
organy uzgadniające plany oraz zakres tych uzgodnień.
§  2.
1.
Operator pocztowy sporządza plany dla obszaru wykonywania działalności pocztowej.
2.
Operator pocztowy wykonujący działalność pocztową na jednym lub kilku obszarach, które nie przekraczają granic administracyjnych powiatu, sporządza plan dla całości lub części powiatu, na obszarze którego wykonuje działalność, zwany dalej "planem lokalnym".
3.
Operator pocztowy wykonujący działalność pocztową na jednym lub kilku obszarach, które przekraczają granice powiatu, sporządza plan dla całości lub części każdego województwa, na obszarze którego wykonuje działalność, zwany dalej "planem rejonowym".
4.
Operator pocztowy, o którym mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571), dla którego organem organizującym i nadzorującym wykonywanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw łączności, sporządza plan dla obszaru całego kraju, zwany dalej "planem ogólnym", oraz plany rejonowe odrębnie dla każdego województwa, na obszarze którego wykonuje działalność.
§  3.
1.
Operator pocztowy sporządzający plany dokonuje:
1)
analizy potencjalnych sytuacji szczególnego zagrożenia na obszarze, na którym wykonuje działalność pocztową;
2)
oceny wpływu szczególnego zagrożenia na własną infrastrukturę pocztową oraz na zdolność zachowania ciągłości świadczenia usług pocztowych;
3)
analizy potrzeb w zakresie świadczenia, zachowania ciągłości świadczenia i przywracania świadczenia usług pocztowych:
a)
podmiotom koordynującym działania ratownicze,
b)
podmiotom i służbom wykonującym zadania na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego,
c)
podmiotom właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego,
d)
służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy

- wskazanych w ramach uzgodnień planów przez organy, o których mowa w § 5, a także dokonuje oceny możliwości zaspokojenia tych potrzeb.

2.
Analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, na potrzeby sporządzenia planów lokalnych, operator pocztowy dokonuje na podstawie danych uzyskanych, po uprzednim złożeniu wniosku o ich udostępnienie, od właściwych terytorialnie starostów.
3.
Analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, na potrzeby sporządzenia planów rejonowych, operator pocztowy dokonuje na podstawie danych uzyskanych, po uprzednim złożeniu wniosku o ich udostępnienie, od właściwych terytorialnie wojewodów.
4.
Analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, na potrzeby sporządzania planu ogólnego, operator pocztowy dokonuje na podstawie danych uzyskanych, po uprzednim złożeniu wniosku o ich udostępnienie, od organów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, lub wskazanych przez nie centralnych organów administracji rządowej - odpowiednio do ich kompetencji.
5.
Organy, o których mowa w ust. 2-4, przekazują dane w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku.
§  4.
1.
Plan ogólny, rejonowy oraz lokalny zawierają:
1)
podstawowe dane identyfikujące operatora pocztowego, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 6-8 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, zwanej dalej "ustawą";
2)
stanowiska, imiona, nazwiska, adresy miejsc pracy i numery telefonów oraz adresy poczty elektronicznej osób odpowiedzialnych za sporządzenie planu wraz z określeniem zakresu ich kompetencji;
3)
wykaz przeprowadzonych uzgodnień wraz z potwierdzeniem ich dokonania przez organy, o których mowa w § 5;
4)
ogólną charakterystykę prowadzonej działalności pocztowej oraz wykaz obiektów infrastruktury pocztowej o znaczeniu kluczowym dla funkcjonowania operatora pocztowego i obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ustalonych zgodnie z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.);
5)
wyniki analiz i oceny, o których mowa w § 3;
6)
procedury współpracy operatora pocztowego w sytuacji szczególnego zagrożenia z innymi operatorami pocztowymi, w tym z operatorami zagranicznymi, jeśli świadczy usługi pocztowe w obrocie zagranicznym;
7)
procedury współpracy operatora pocztowego z właściwymi podmiotami i służbami wskazanymi przez organy, o których mowa w § 5, w szczególności w zakresie:
a)
zachowania ciągłości świadczenia usług pocztowych, a w przypadku utraty tej ciągłości - sposobu jej przywrócenia, z uwzględnieniem pierwszeństwa dla właściwych podmiotów i służb oraz po dokonaniu analizy, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3,
b)
sposobów wzajemnego przekazywania informacji, alarmowania i ostrzegania, dotyczących sytuacji szczególnego zagrożenia, a także powiadamiania o konieczności podjęcia lub zaprzestania działań określonych w planie wraz z wykazem imion i nazwisk osób albo nazw podmiotów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego, adresów lub siedzib, numerów telefonów i innych danych kontaktowych oraz zakresem ich kompetencji;
8)
procedury współpracy operatora pocztowego z organami uzgadniającymi plan, o których mowa w § 5, w zakresie zachowania ciągłości świadczenia usług pocztowych, a w przypadku utraty tej ciągłości sposobu jej przywrócenia;
9)
procedury współpracy operatora pocztowego z ministrem właściwym do spraw łączności oraz Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanym dalej "Prezesem UKE", w zakresie określonym w pkt 7 lit. b;
10)
opis struktur organizacyjnych operatora pocztowego obowiązujących w przypadku wystąpienia sytuacji szczególnego zagrożenia wraz z wykazem imion i nazwisk osób albo nazw podmiotów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego, adresów lub siedzib, numerów telefonów, adresów poczty elektronicznej i innych danych kontaktowych oraz zakresem ich kompetencji;
11)
opis wdrożonych systemów zabezpieczenia infrastruktury pocztowej przed zakłóceniami, skutkami katastrof, klęsk żywiołowych i nieuprawnionym dostępem oraz procedur działania i środków wdrażanych w sytuacji szczególnego zagrożenia dla zabezpieczenia własnej infrastruktury pocztowej operatora pocztowego;
12)
wykaz przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych podejmowanych w przypadku wprowadzenia ograniczeń w działalności pocztowej przewidzianych przepisami ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2014 r. poz. 333), ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. Nr 113, poz. 985, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 156, poz. 1301, z późn. zm.);
13)
sposób technicznego i organizacyjnego przygotowania oraz procedury działania w przypadku nałożenia na operatora pocztowego przez Prezesa UKE dodatkowych obowiązków, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy.
2.
Plan rejonowy zawiera dodatkowo charakterystykę asortymentową i ilościową zgromadzonych przez operatora pocztowego rezerw przeznaczonych na zachowanie ciągłości świadczenia usług pocztowych oraz ich przywrócenia w sytuacji szczególnego zagrożenia.
§  5.
1.
Operator pocztowy sporządzający plan ogólny dokonuje jego uzgodnień z:
1)
Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 7 i 8;
2)
ministrem właściwym do spraw administracji publicznej - w zakresie zachowania ciągłości świadczenia usług pocztowych organom administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, a w przypadku utraty tej ciągłości - jej przywrócenia;
3)
ministrem właściwym do spraw łączności - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 9;
4)
Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szefem Agencji Wywiadu - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 7 i 8;
5)
Prezesem UKE - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 8, 9, 12 i 13.
2.
Operator pocztowy sporządzający plan rejonowy dokonuje jego uzgodnień z:
1)
ministrem właściwym do spraw łączności - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 9;
2)
Prezesem UKE - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 9, 12 i 13;
3)
właściwym wojewodą - w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 5, 7 i 8.
3.
Operator pocztowy sporządzający plan lokalny dokonuje jego uzgodnień z właściwym starostą w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 5, 7 i 8 i z Prezesem UKE w zakresie określonym w § 4 ust. 1 pkt 13.
§  6.
Po dokonaniu uzgodnień, o których mowa w § 5, operator pocztowy zatwierdza oraz wprowadza plany do stosowania, co potwierdza podpisem osoba uprawniona do prowadzenia spraw operatora pocztowego w zakresie określonym w rozporządzeniu.
§  7.
1.
Po zatwierdzeniu planów operator pocztowy przekazuje egzemplarz każdego planu, o którym mowa w § 2 ust. 2-4, podpisany podpisem elektronicznym ministrowi właściwemu do spraw łączności i Prezesowi UKE, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznym nośniku danych, a w przypadku braku takich możliwości - w postaci papierowej po jednym egzemplarzu.
2.
W przypadku stwierdzenia braku kompletności planu Prezes UKE zwraca go operatorowi pocztowemu, informując o tym fakcie ministra właściwego do spraw łączności. Prezes UKE wyznacza operatorowi pocztowemu termin uzupełnienia planu.
3.
Na wniosek organów uzgadniających plany operator pocztowy sporządza i przekazuje nieodpłatnie wyciąg z planu sporządzony w zakresie zagadnień podlegających uzgodnieniom.
§  8.
Plany podlegają aktualizacji w trybie określonym w § 3 i 5-7.
§  9.
Operator pocztowy, który podjął działalność pocztową po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, sporządza plan w terminie 12 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie planu działań operatora w sytuacjach szczególnych zagrożeń (Dz. U. Nr 12, poz. 106), które na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.624

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plany działań operatora pocztowego w sytuacji szczególnego zagrożenia.
Data aktu: 25/04/2014
Data ogłoszenia: 16/05/2014
Data wejścia w życie: 31/05/2014