Tryb wyboru członków komisji do spraw etyki w nauce, tryb jej prac i sposób wykorzystania wiążących opinii komisji oraz sposób finansowania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 28 października 2010 r.
w sprawie trybu wyboru członków komisji do spraw etyki w nauce, trybu jej prac i sposobu wykorzystania wiążących opinii komisji oraz sposobu finansowania

Na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 oraz z 2013 r. poz. 675) zarządza się, co następuje:
§  1.
W skład komisji do spraw etyki w nauce, zwanej dalej "komisją", wchodzi nie więcej niż 9 członków wybranych przez Zgromadzenie Ogólne Polskiej Akademii Nauk, zwanej dalej "Akademią".
§  2.
1.
Prezes Akademii, w celu wyłonienia kandydatów na członków komisji, zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Akademii oraz w siedzibie Akademii ogłoszenie o przyjmowaniu zgłoszeń kandydatów na członków komisji, zwane dalej "ogłoszeniem".
2.
Ogłoszenie zawiera w szczególności termin, sposób i miejsce składania zgłoszeń.
§  3.
Członkowie komisji są wybierani spośród kandydatów zgłoszonych przez:
1)
Komitet Polityki Naukowej;
2)
Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich;
3)
Konferencję Rektorów Zawodowych Szkół Polskich;
4)
Prezydium Akademii;
5)
Radę Główną Instytutów Badawczych;
6)
Radę Główną Szkolnictwa Wyższego 2 ;
7)
inne podmioty reprezentujące środowisko nauki i szkolnictwa wyższego w Rzeczypospolitej Polskiej.
§  4.
1.
Zgłoszenie kandydata na członka komisji zawiera:
1)
wskazanie podmiotu zgłaszającego kandydata;
2)
dane osobowe kandydata;
3)
opis kwalifikacji i doświadczenia zawodowego kandydata;
4)
uzasadnienie zgłoszenia kandydata;
5)
oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
2.
Zgłoszenie kandydata na członka komisji przekazane po terminie podanym w ogłoszeniu nie podlega rozpatrzeniu.
§  5.
Prezes Akademii:
1)
sporządza listę kandydatów na członków komisji, których zgłoszenia spełniają wymagania formalne;
2)
przekazuje listę kandydatów na członków komisji do wiadomości członkom Zgromadzenia Ogólnego Akademii;
3)
zamieszcza listę kandydatów na członków komisji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Akademii;
4)
zarządza sporządzenie kart do głosowania, na których są umieszczone w kolejności alfabetycznej imiona i nazwiska kandydatów na członków komisji, ze wskazaniem podmiotu, który zgłosił kandydaturę.
§  6.
1.
Zgromadzenie Ogólne Akademii wybiera członków komisji w głosowaniu tajnym.
2.
Głosowanie przeprowadza się z użyciem kart do głosowania, o których mowa w § 5 pkt 4.
3.
Karta do głosowania jest ważna, jeżeli oddano głos na co najmniej jednego kandydata.
§  7.
W skład komisji wchodzą osoby, które uzyskały największą liczbę głosów, z uwzględnieniem § 1.
§  8.
Prezes Akademii ogłasza komunikat o powołanych członkach komisji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Akademii.
§  9.
1.
Członkowie komisji ze swojego składu wybierają przewodniczącego.
2.
Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji oraz w szczególności:
1)
zwołuje posiedzenie plenarne komisji;
2)
powołuje zespoły orzekające w sprawach naruszenia zasad etyki w nauce i wyznacza ich przewodniczących;
3)
kieruje do zespołów orzekających sprawy dotyczące naruszeń zasad etyki w nauce;
4)
zapewnia sprawne i terminowe załatwianie spraw i wyrażanie opinii w sprawach naruszeń zasad etyki w nauce;
5)
informuje Prezesa Akademii o pracach komisji;
6)
przedstawia Zgromadzeniu Ogólnemu Akademii informację o działalności komisji, w terminie do dnia 31 maja każdego roku.
§  10.
1.
Komisja opracowuje kodeks etyki pracownika naukowego na posiedzeniu plenarnym, w którym uczestniczą wszyscy członkowie komisji. Posiedzenie plenarne jest zwoływane również w sprawach związanych z działalnością komisji dotyczącą upowszechniania standardów rzetelności badań naukowych.
2.
Przewodniczący komisji lub upoważniony przez niego członek komisji wyznacza termin posiedzenia plenarnego i zawiadamia członków komisji o posiedzeniu, nie później niż w terminie 7 dni przed dniem posiedzenia komisji, oraz przekazuje materiały przeznaczone do rozpatrzenia na posiedzeniu plenarnym.
3.
Członkowie komisji, którzy nie mogą wziąć udziału w posiedzeniu plenarnym, przesyłają swoje stanowiska w formie pisemnej.
4.
Przewodniczący komisji może zapraszać inne osoby do udziału w posiedzeniu plenarnym komisji, bez prawa głosu.
5.
Z posiedzenia plenarnego komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący komisji.
§  11.
Na pierwszym posiedzeniu plenarnym komisja uchwala regulamin działania komisji.
§  12.
1.
Przewodniczący zespołu orzekającego organizuje pracę zespołu orzekającego i wyznacza terminy posiedzeń tego zespołu.
2.
Przewodniczący zespołu orzekającego zawiadamia członków komisji o posiedzeniu zespołu, nie później niż w terminie 7 dni przed dniem posiedzenia zespołu, oraz przekazuje materiały przeznaczone do rozpatrzenia na posiedzeniu.
3.
Przewodniczący zespołu orzekającego może zapraszać inne osoby do udziału w posiedzeniu zespołu, bez prawa głosu.
4.
Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący zespołu.
§  13.
1.
Opinie i stanowiska komisji oraz zespołów orzekających są przyjmowane większością głosów.
2.
W przypadku równej liczby głosów decyduje odpowiednio głos przewodniczącego komisji albo zespołu.
3.
Opinie i stanowiska zespołów orzekających są przedstawiane przewodniczącemu komisji niezwłocznie po ich przyjęciu.
4.
Odpisy opinii i stanowisk komisji oraz zespołów orzekających są przekazywane Prezesowi Akademii.
§  14.
1.
Opinie komisji są wiążące przy rozstrzyganiu spraw związanych z naruszeniem zasad etyki w nauce przez pracowników uczelni, jednostki naukowej Akademii oraz instytutu badawczego, o którym mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092).
2.
W sprawach naruszeń dyscyplinarnych, które stanowią jednocześnie naruszenie zasad etyki w nauce, komisja przekazuje opinię, o której mowa w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, w terminie 14 dni od dnia jej przyjęcia, do właściwej komisji dyscyplinarnej miejsca zatrudnienia pracownika, o którym mowa w ust. 1.
3.
Sprawy dotyczące naruszeń zasad etyki w nauce, o których mowa w art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk, podjęte z inicjatywy własnej komisji, komisja kieruje, w terminie 14 dni od dnia podjęcia decyzji w tym zakresie, do właściwej komisji dyscyplinarnej miejsca zatrudnienia pracownika, o którym mowa w ust. 1, z zaleceniem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§  15.
W przypadku złożenia rezygnacji lub śmierci członka komisji w trakcie trwania kadencji, w skład komisji wchodzi na jego miejsce do końca kadencji kandydat, który w wyborach uzyskał kolejno największą liczbę głosów.
§  16.
Komisja wykonuje swoje zadania do czasu powołania komisji nowej kadencji.
§  17.
Koszty funkcjonowania komisji są pokrywane z wyodrębnionej części budżetu państwa "Polska Akademia Nauk".
§  18.
Wyboru członków komisji pierwszej kadencji dokonuje się do dnia 30 czerwca 2011 r.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.2011.248.1483).
2 Obecnie: Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stosownie do art. 19 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.84.455), która weszła w życie z dniem 1 października 2011 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.215 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wyboru członków komisji do spraw etyki w nauce, tryb jej prac i sposób wykorzystania wiążących opinii komisji oraz sposób finansowania.
Data aktu: 28/10/2010
Data ogłoszenia: 18/02/2014
Data wejścia w życie: 01/12/2010