Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 października 2014 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, zwanym dalej "ministrem", tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, zwaną dalej "Komisją".
§  2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący Komisji;
2)
zastępca przewodniczącego Komisji;
3)
członkowie Komisji;
4)
sekretarz Komisji.
§  3. 
1. 
Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, powołuje i odwołuje przewodniczącego Komisji.
2.  1
 Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego Komisji oraz jej członków w liczbie 14 osób, spośród wybitnych przedstawicieli nauki oraz przedstawicieli praktyki z zakresu ogólnego prawa podatkowego.
3. 
Sekretarza Komisji powołuje i odwołuje minister, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego ministra.
§  4. 
1.  2
 Przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji, członkowie Komisji oraz sekretarz Komisji są powoływani na czas oznaczony, nie dłuższy niż 5 lat.
2. 
W razie powołania uzupełniającego składu Komisji w czasie trwania jej kadencji, kadencja osób powołanych w tym trybie upływa wraz z kadencją całej Komisji.
§  5. 
Przewodniczący Komisji może powoływać spośród członków Komisji zespoły problemowe na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania. Wraz z powołaniem zespołu problemowego przewodniczący Komisji wyznacza przewodniczącego zespołu, którym może być przewodniczący Komisji, jego zastępca lub członek Komisji.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów spoza Komisji oraz organizować wysłuchania publiczne przedstawicieli środowisk związanych ze stosowaniem ogólnego prawa podatkowego.
2. 
Przewodniczący Komisji może powierzać osobom niebędącym jej członkami przygotowanie odpłatnych ekspertyz i innych opracowań niezbędnych do realizacji zadań Komisji.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami.
2. 
Przewodniczący Komisji może określić szczegółowy regulamin prac Komisji.
3. 
Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone przez przewodniczącego Komisji oraz zastępuje go w razie nieobecności.
4. 
Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji, podejmuje decyzje finansowe w zakresie prac Komisji, kieruje obsługą organizacyjno-techniczną Komisji oraz zapewnia współpracę Komisji z ministrem.
§  8. 
Do zadań Komisji należy:
1)
opracowanie, nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia pierwszego posiedzenia Komisji, kierunkowych założeń kompleksowej regulacji rangi ustawowej dotyczącej ogólnego prawa podatkowego;
2)
opracowanie, nie później niż w terminie 2 lat od dnia przyjęcia kierunkowych założeń, o których mowa w pkt 1:
a) 3
 projektu ustawy zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ogólnego prawa podatkowego,
b)
projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji;
3) 4
 opracowanie, na wniosek ministra, innych projektów ustaw związanych z projektem ustawy, o którym mowa w pkt 2 lit. a, oraz projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla projektowanych regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
§  9.  5
 Komisja kończy pracę w dniu ogłoszenia ustawy o której mowa w § 8 pkt 2 lit. a, w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
§  10. 
1. 
Komisja wykonuje zadania na posiedzeniach plenarnych.
2. 
Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  11. 
Przewodniczący Komisji nie rzadziej niż raz w miesiącu:
1)
przesyła ministrowi informację o postępie prac Komisji;
2)
sporządza i przekazuje ministrowi sprawozdanie z prac Komisji w celu zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz bierze udział w konferencjach prasowych.
§  12. 
1.  6
 Kierunkowe założenia oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8, wraz z projektami aktów wykonawczych przewodniczący Komisji przedstawia ministrowi. Minister może zwrócić się do przewodniczącego Komisji o wyjaśnienie zasadności poszczególnych rozwiązań i ich dodatkowe analizy, zgłosić uwagi, zwrócić się o opracowanie rozwiązań wariantowych.
2.  7
 Minister, po uprzedniej zgodzie Prezesa Rady Ministrów, może dokonać zmian w projektach ustaw, o których mowa w § 8, informując o tym przewodniczącego Komisji oraz przedstawiając uzasadnienie dokonanych zmian.
§  13. 
1.  8
 Projekt kierunkowych założeń oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8, opracowane przez Komisję, minister przedstawia Radzie Ministrów w trybie określonym odrębnymi przepisami.
2. 
Minister informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac w ramach rządowej i parlamentarnej procedury legislacyjnej.
3. 
Na podstawie upoważnienia udzielonego przez ministra, osoby wymienione w § 2 biorą udział w pracach legislacyjnych, o których mowa w ust. 2.
§  14. 
1. 
Wydatki związane z działaniem Komisji pokrywa minister z części budżetu państwa, której jest dysponentem.
2. 
Na finansowanie prac Komisji, w tym zagraniczne wizyty studyjne, mogą być przeznaczane także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, przyznane Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub ministrowi.
§  15. 
1. 
Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji, z zastrzeżeniem § 16, przysługuje miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie za udział w pracach Komisji, w wysokości:
1)
przewodniczącemu Komisji - 6000 zł;
2)
zastępcy przewodniczącego Komisji - 4500 zł;
3)
członkowi Komisji - 4000 zł.
2. 
Za ekspertyzy i inne opracowania zlecane w trybie określonym w § 6 ust. 2 osoby wymienione w tym przepisie mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i zaakceptowanej przez ministra.
3. 
Osobom wymienionym w ust. 1 oraz w § 6 ust. 1 przysługują świadczenia wynikające z przepisów w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
§  16. 
Członkom korpusu służby cywilnej w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji nie przysługuje wynagrodzenie. Członkowie korpusu służby cywilnej zadania w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji wykonują w ramach stosunku pracy.
§  17. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji, w tym odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewnia urząd obsługujący ministra.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
3 § 8 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
4 § 8 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
6 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
8 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1471

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego.
Data aktu: 21/10/2014
Data ogłoszenia: 29/10/2014
Data wejścia w życie: 30/10/2014