Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 października 2014 r.
w sprawie utworzenia, organizacji i trybu działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego

Na podstawie art. 12a i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przy ministrze właściwym do spraw finansów publicznych, zwanym dalej "ministrem", tworzy się Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego, zwaną dalej "Komisją".
§  2. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący Komisji;
2)
zastępca przewodniczącego Komisji;
3)
członkowie Komisji;
4)
sekretarz Komisji.
§  3. 
1. 
Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, powołuje i odwołuje przewodniczącego Komisji.
2.  1
 Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra, zgłoszony po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, powołuje i odwołuje zastępcę przewodniczącego Komisji oraz jej członków w liczbie 14 osób, spośród wybitnych przedstawicieli nauki oraz przedstawicieli praktyki z zakresu ogólnego prawa podatkowego.
3. 
Sekretarza Komisji powołuje i odwołuje minister, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Komisji, spośród pracowników urzędu obsługującego ministra.
§  4. 
1.  2
 Przewodniczący Komisji, zastępca przewodniczącego Komisji, członkowie Komisji oraz sekretarz Komisji są powoływani na czas oznaczony, nie dłuższy niż 5 lat.
2. 
W razie powołania uzupełniającego składu Komisji w czasie trwania jej kadencji, kadencja osób powołanych w tym trybie upływa wraz z kadencją całej Komisji.
§  5. 
Przewodniczący Komisji może powoływać spośród członków Komisji zespoły problemowe na stałe lub na czas oznaczony albo do wykonania określonego zadania. Wraz z powołaniem zespołu problemowego przewodniczący Komisji wyznacza przewodniczącego zespołu, którym może być przewodniczący Komisji, jego zastępca lub członek Komisji.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Komisji może zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów spoza Komisji oraz organizować wysłuchania publiczne przedstawicieli środowisk związanych ze stosowaniem ogólnego prawa podatkowego.
2. 
Przewodniczący Komisji może powierzać osobom niebędącym jej członkami przygotowanie odpłatnych ekspertyz i innych opracowań niezbędnych do realizacji zadań Komisji.
§  7. 
1. 
Przewodniczący Komisji kieruje jej pracami.
2. 
Przewodniczący Komisji może określić szczegółowy regulamin prac Komisji.
3. 
Zastępca przewodniczącego Komisji wykonuje czynności powierzone przez przewodniczącego Komisji oraz zastępuje go w razie nieobecności.
4. 
Sekretarz Komisji organizuje pracę Komisji, podejmuje decyzje finansowe w zakresie prac Komisji, kieruje obsługą organizacyjno-techniczną Komisji oraz zapewnia współpracę Komisji z ministrem.
§  8. 
Do zadań Komisji należy:
1)
opracowanie, nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia pierwszego posiedzenia Komisji, kierunkowych założeń kompleksowej regulacji rangi ustawowej dotyczącej ogólnego prawa podatkowego;
2)
opracowanie, nie później niż w terminie 2 lat od dnia przyjęcia kierunkowych założeń, o których mowa w pkt 1:
a) 3
 projektu ustawy zawierającego kompleksowe regulacje dotyczące ogólnego prawa podatkowego,
b)
projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji;
3) 4
 opracowanie, na wniosek ministra, innych projektów ustaw związanych z projektem ustawy, o którym mowa w pkt 2 lit. a, oraz projektów aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla projektowanych regulacji wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
§  9.  5
 Komisja kończy pracę w dniu ogłoszenia ustawy o której mowa w § 8 pkt 2 lit. a, w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
§  10. 
1. 
Komisja wykonuje zadania na posiedzeniach plenarnych.
2. 
Posiedzenia plenarne Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  11. 
Przewodniczący Komisji nie rzadziej niż raz w miesiącu:
1)
przesyła ministrowi informację o postępie prac Komisji;
2)
sporządza i przekazuje ministrowi sprawozdanie z prac Komisji w celu zamieszczenia na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów oraz bierze udział w konferencjach prasowych.
§  12. 
1.  6
 Kierunkowe założenia oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8, wraz z projektami aktów wykonawczych przewodniczący Komisji przedstawia ministrowi. Minister może zwrócić się do przewodniczącego Komisji o wyjaśnienie zasadności poszczególnych rozwiązań i ich dodatkowe analizy, zgłosić uwagi, zwrócić się o opracowanie rozwiązań wariantowych.
2.  7
 Minister, po uprzedniej zgodzie Prezesa Rady Ministrów, może dokonać zmian w projektach ustaw, o których mowa w § 8, informując o tym przewodniczącego Komisji oraz przedstawiając uzasadnienie dokonanych zmian.
§  13. 
1.  8
 Projekt kierunkowych założeń oraz projekty ustaw, o których mowa w § 8, opracowane przez Komisję, minister przedstawia Radzie Ministrów w trybie określonym odrębnymi przepisami.
2. 
Minister informuje przewodniczącego Komisji o przebiegu prac w ramach rządowej i parlamentarnej procedury legislacyjnej.
3. 
Na podstawie upoważnienia udzielonego przez ministra, osoby wymienione w § 2 biorą udział w pracach legislacyjnych, o których mowa w ust. 2.
§  14. 
1. 
Wydatki związane z działaniem Komisji pokrywa minister z części budżetu państwa, której jest dysponentem.
2. 
Na finansowanie prac Komisji, w tym zagraniczne wizyty studyjne, mogą być przeznaczane także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, przyznane Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub ministrowi.
§  15. 
1. 
Przewodniczącemu Komisji, zastępcy przewodniczącego Komisji oraz członkom Komisji, z zastrzeżeniem § 16, przysługuje miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie za udział w pracach Komisji, w wysokości:
1)
przewodniczącemu Komisji - 6000 zł;
2)
zastępcy przewodniczącego Komisji - 4500 zł;
3)
członkowi Komisji - 4000 zł.
2. 
Za ekspertyzy i inne opracowania zlecane w trybie określonym w § 6 ust. 2 osoby wymienione w tym przepisie mogą otrzymywać honoraria na podstawie stosownej umowy, w wysokości zaproponowanej przez sekretarza Komisji i zaakceptowanej przez ministra.
3. 
Osobom wymienionym w ust. 1 oraz w § 6 ust. 1 przysługują świadczenia wynikające z przepisów w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.
§  16. 
Członkom korpusu służby cywilnej w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji nie przysługuje wynagrodzenie. Członkowie korpusu służby cywilnej zadania w zakresie związanym z udziałem w pracach Komisji wykonują w ramach stosunku pracy.
§  17. 
Obsługę organizacyjno-techniczną Komisji, w tym odpowiednie pomieszczenia i wyposażenie, zapewnia urząd obsługujący ministra.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
3 § 8 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
4 § 8 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
6 § 12 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
7 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.
8 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2018 r. (Dz.U.2018.1326) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lipca 2018 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1471

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Utworzenie, organizacja i tryb działania Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego.
Data aktu: 21/10/2014
Data ogłoszenia: 29/10/2014
Data wejścia w życie: 30/10/2014