Szkolenie kierowców wykonujących przewóz drogowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 1 kwietnia 2010 r.
w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy 2

Na podstawie art. 39i ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1907, 1935 i 1948) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia, w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, wyposażenia dydaktycznego oraz pojazdów używanych w trakcie szkolenia;
2)
szczegółowe warunki prowadzenia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej szkoleń okresowych oraz zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego;
3)
szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych;
4)
szczegółowe wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia;
5)
wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej;
6)
sposób postępowania z dokumentacją związaną z prowadzeniem przez ośrodki szkolenia kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej i szkolenia okresowego;
7)
wysokość opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym;
2)
osobie szkolonej - rozumie się przez to osobę odbywającą szkolenie w ramach: kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej, szkolenia okresowego i zajęć w ramach szkolenia okresowego.

Rozdział  2

Ośrodek szkolenia

§  3. 
1. 
Przedsiębiorca prowadzący ośrodek szkolenia, o którym mowa w art. 39g ustawy, powinien:
1)
spełniać wymagania, o których mowa w § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 4 marca 2016 r. w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. poz. 280, 1584 i 2283);
2)
posiadać następujące wyposażenie dydaktyczne:
a)
filmy lub inne dostępne pomoce dydaktyczne prezentujące zagadnienia poruszane w trakcie szkolenia,
b)
środki audiowizualne do prezentowania filmów lub odpowiednie urządzenia do wizualizacji prezentowanych zagadnień, o których mowa w lit. a - jeżeli w ramach wyposażenia, o którym mowa w pkt 1, nie posiada takich urządzeń lub środków;
3)
posiadać środki łączności zapewniające porozumiewanie się osoby szkolonej z instruktorem pozostającym na zewnątrz pojazdu.
2. 
Miejsce przeznaczone do jazdy w warunkach specjalnych, o którym mowa w art. 39g ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, powinno składać się z następujących elementów infrastruktury:
1)
co najmniej jednej płyty poślizgowej prostokątnej;
2)
płyty poślizgowej stanowiącej co najmniej wycinek pierścienia o kącie rozwarcia nie mniejszym niż 120 stopni;
3)
toru szkoleniowego.
3. 
Elementy infrastruktury, o których mowa w ust. 2, powinny odpowiadać wymaganiom dla obiektu szkoleniowego ośrodka doskonalenia techniki jazdy stopnia wyższego określonym w części I załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie doskonalenia techniki jazdy (Dz. U. poz. 91).
§  4. 
1. 
Pojazdy używane do prowadzenia szkolenia powinny:
1)
odpowiadać warunkom technicznym określonym dla pojazdów stosowanych do szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 2022); nie wymaga się oznaczania pojazdu tablicą barwy niebieskiej z literą "L" w przypadku szkolenia osób posiadających uprawnienia do kierowania danej kategorii;
2)
być wyposażone w:
a)
system przeciwdziałający blokowaniu kół przy hamowaniu,
b)
system kontroli trakcji oraz
c)
system stabilizacji toru jazdy.
2. 
W pojazdach używanych w trakcie szkolenia podczas zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych powinna istnieć techniczna możliwość wyłączania przez instruktora systemów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Rozdział  3

Warunki prowadzenia szkolenia

§  5. 
Opracowując program szkolenia, uwzględnia się odpowiednio:
1)
zakres tematyczny i czas trwania bloków programowych kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej oraz kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
zakres tematyczny i czas trwania modułów szkolenia okresowego i zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej prowadzone w formie kursu kwalifikacyjnego obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane w blokach programowych w zakresie:
1)
części podstawowej - dla prawa jazdy wszystkich kategorii oraz
2)
części specjalistycznej - dla prawa jazdy kategorii:
a)
C, C+E, C1 i C1+E lub
b)
D, D+E, D1 i D1+E

- zgodnie z programem szkolenia oraz planem wykonania szkolenia.

2. 
Część specjalistyczną kursu kwalifikacyjnego przeprowadza się wyłącznie po zakończeniu jego części podstawowej.
3. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej prowadzone w formie zajęć szkolnych dla uczniów powinno uwzględniać zakres tematyczny i czas trwania bloków programowych, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Szkolenie w ramach:
1)
kwalifikacji wstępnej trwa 280 godzin;
2)
kwalifikacji wstępnej przyspieszonej trwa 140 godzin.
2. 
Dla kwalifikacji wstępnej kurs kwalifikacyjny obejmuje:
1)
część podstawową - teoretyczną trwającą minimum 195 godzin;
2)
część specjalistyczną prowadzoną w formie:
a)
zajęć teoretycznych trwających minimum 65 godzin,
b)
zajęć praktycznych w ruchu drogowym, podczas których osoba szkolona powinna odbyć minimum 16 godzin jazdy indywidualnej, oraz
c)
zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych, podczas których osoba szkolona powinna odbyć minimum 4 godziny jazdy indywidualnej.
3. 
Dla kwalifikacji wstępnej przyspieszonej kurs kwalifikacyjny obejmuje:
1)
część podstawową - teoretyczną trwającą minimum 97 godzin;
2)
część specjalistyczną prowadzoną w formie:
a)
zajęć teoretycznych, trwających minimum 33 godziny,
b)
zajęć praktycznych w ruchu drogowym, podczas których osoba szkolona powinna odbyć minimum 8 godzin jazdy indywidualnej, oraz
c)
zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych, podczas których osoba szkolona powinna odbyć minimum 2 godziny jazdy indywidualnej.
4. 
W przypadku prowadzenia zajęć praktycznych z jazdy w warunkach specjalnych przy wykorzystaniu urządzenia, o którym mowa w art. 39g ust. 11 pkt 2 ustawy, 2 godziny jazdy w warunkach specjalnych bez wykorzystania tego urządzenia uznaje się za równoważne 1 godzinie jazdy przy wykorzystaniu tego urządzenia.
§  8. 
1. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej trwa 70 godzin.
2. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej obejmuje zajęcia, o których mowa w § 7 ust. 2 pkt 2 lit. a, oraz minimum 5 godzin zajęć praktycznych w ruchu drogowym w zakresie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 odpowiednio lit. a albo lit. b.
3. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej trwa 35 godzin.
4. 
Szkolenie w ramach kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej obejmuje zajęcia, o których mowa w § 7 ust. 3 pkt 2 lit. a, oraz 2,5 godziny zajęć praktycznych w ruchu drogowym w zakresie, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 odpowiednio lit. a albo lit. b.
§  9. 
Szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego lub w formie cyklu zajęć obejmuje zajęcia teoretyczne trwające 35 godzin, realizowane odpowiednio dla prawa jazdy kategorii:
1)
C, C+E, C1 i C1+E lub
2)
D, D+E, D1 i D1+E

- zgodnie z programem szkolenia oraz planem wykonania szkolenia.

§  10. 
Szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego, w zakresie tematycznym określonym w tabeli nr 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, obejmuje:
1)
zajęcia w ramach modułów obowiązkowych szkolenia okresowego określonych w lp. 1 tabeli nr 1, trwające 21 godzin;
2)
zajęcia w ramach modułów szkolenia okresowego określonych w lp. 2-20 tabeli nr 1, wybranych odpowiednio dla poszczególnych grup kategorii prawa jazdy, trwające 14 godzin.
§  11. 
1. 
Szkolenie okresowe prowadzone w formie cyklu zajęć trwa 35 godzin i obejmuje zajęcia realizowane w ciągu 5 lat, z tym że jednorazowo realizuje się nie mniej niż jeden moduł szkolenia okresowego.
2. 
Zajęcia teoretyczne odbywane w ramach szkolenia, o którym mowa w ust. 1, są prowadzone zgodnie z zakresem tematów oraz liczbą godzin szkolenia określonymi w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Osobie szkolonej, która ukończyła szkolenie, o którym mowa w ust. 1, kierownik ośrodka szkolenia wystawia zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia w zakresie modułu szkolenia okresowego. Zaświadczenie powinno zawierać:
1)
imię i nazwisko osoby szkolonej;
2)
numer PESEL albo datę urodzenia w przypadku, gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL;
3)
numer zaświadczenia;
4)
datę wydania zaświadczenia;
5)
datę i miejsce przeprowadzenia szkolenia;
6)
nazwy tematów zrealizowanych w ramach II bloku zajęć, o którym mowa w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
7)
informację, w ramach jakiej kategorii prawa jazdy zajęcia były realizowane;
8)
dane ośrodka szkolenia wydającego zaświadczenie.
§  12. 
1. 
Zajęcia teoretyczne, o których mowa w § 7-11, prowadzi się jako:
1)
wykład, seminarium, pokaz, ćwiczenia oraz inne formy zajęć stosowane w kształceniu osób dorosłych albo
2)
ćwiczenia pod nadzorem trenera - wykładowcy, przy użyciu komputera i specjalistycznego oprogramowania wspomagającego proces kształcenia - prowadzone w sali ośrodka szkolenia.
2. 
Oprogramowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zapewnić co najmniej:
1)
przydzielenie osobie szkolonej indywidualnego identyfikatora pozwalającego na bezpośrednie śledzenie jej postępów w nauce;
2)
przeprowadzenie zajęć w zakresie wymaganym programem szkolenia;
3)
zabezpieczenie przed ingerencją w kolejność prowadzonych zajęć;
4)
przeprowadzenie testu sprawdzającego wiedzę po każdym module szkolenia okresowego oraz zabezpieczenie przed ingerencją w jego wynik;
5)
możliwość kontynuowania szkolenia wyłącznie po uprzednim uzyskaniu pozytywnego wyniku z testu sprawdzającego wiedzę, o którym mowa w pkt 4.
3. 
Łączny czas trwania zajęć teoretycznych realizowanych w zakresie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej oraz szkolenia okresowego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 7 godzin.
4. 
Godzina zająć teoretycznych jest równa 60 minutom.
§  13. 
1. 
Wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 
W przypadku szkolenia okresowego realizowanego w formie cyklu zajęć świadectwo kwalifikacji zawodowej wydaje się na podstawie zaświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 3, po zakończeniu przez osobę szkoloną cyklu tych zajęć.
§  14. 
1. 
W ośrodku szkolenia, oddzielnie dla każdego kursu kwalifikacyjnego lub kursu okresowego, prowadzi się dziennik zajęć teoretycznych i kartę zajęć praktycznych.
2. 
Dziennik zajęć, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
imiona i nazwiska osób szkolonych;
2)
listę obecności osób szkolonych na poszczególnych zajęciach zawierającą miejsca na podpisy tych osób potwierdzające ich obecność na zajęciach oraz na podpisy osób prowadzących te zajęcia;
3)
wykaz przeprowadzonych zajęć zgodnie z programem szkolenia, w tym:
a)
czas trwania przeprowadzonych zajęć,
b)
terminy przeprowadzenia zajęć,
c)
temat przeprowadzonych zajęć,
d)
imię, nazwisko i podpis wykładowcy przeprowadzającego zajęcia.
3. 
Karta zajęć praktycznych, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko osoby szkolonej;
2)
wykaz przeprowadzonych zajęć zgodnie z programem szkolenia, w tym:
a)
liczbę godzin przeprowadzonych zajęć,
b)
terminy przeprowadzonych zajęć,
c)
temat przeprowadzonych zajęć,
d)
numery rejestracyjne pojazdów, przy użyciu których prowadzono poszczególne zajęcia,
e)
marka, typ, model oraz numer certyfikatu urządzenia, o którym mowa w art. 39g ust. 11 pkt 2 ustawy - w przypadku prowadzenia zajęć przy użyciu urządzenia technicznego do symulowania jazdy w warunkach specjalnych,
f)
miejsce na podpis osoby szkolonej uczestniczącej w zajęciach,
g)
imię, nazwisko i podpis instruktora prowadzącego zajęcia.
3a. 
Osoby prowadzące zajęcia oraz osoby szkolone w nich uczestniczące potwierdzają każdorazowo odpowiednio przeprowadzenie i uczestnictwo w poszczególnych zajęciach na liście obecności osób szkolonych i w karcie zajęć praktycznych.
4. 
Dzienniki zajęć teoretycznych i karty zajęć praktycznych przechowuje się przez okres 5 lat, licząc od dnia dokonania w nich ostatniego wpisu.
4a. 
Dzienniki zajęć teoretycznych i karty zajęć praktycznych przekazuje się właściwemu organowi sprawującemu nadzór, w celu archiwizacji, niezwłocznie po:
1)
wydaniu decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia;
2)
wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia.
5. 
W ośrodku szkolenia, w którym jest prowadzone szkolenie okresowe w formie cyklu zajęć, prowadzi się rejestr wydanych zaświadczeń, o których mowa w § 11 ust. 3. W rejestrze umieszcza się:
1)
imię i nazwisko osoby szkolonej;
2)
numer PESEL albo datę urodzenia w przypadku, gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL;
3)
numer zaświadczenia;
4)
datę wydania zaświadczenia;
5)
datę i miejsce przeprowadzenia szkolenia;
6)
nazwy tematów zrealizowanych w ramach II bloku zajęć, o którym mowa w tabeli nr 2 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
7)
informację, w ramach jakiej kategorii prawa jazdy zajęcia były realizowane.
6. 
Rejestr, o którym mowa w ust. 5, przechowuje się przez okres 10 lat, licząc od dnia dokonania w nim ostatniego wpisu.

Rozdział  4

Szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych oraz wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia

§  15. 
1. 
Testy kwalifikacyjne przeprowadza komisja egzaminacyjna, zwana dalej "komisją", składająca się z trzech członków, z których wojewoda wskazuje jednego do pełnienia funkcji przewodniczącego.
2. 
Powoływanie członków komisji powinno odbywać się z poszanowaniem zasady bezstronności i braku konfliktu interesów.
3. 
Jeden z członków komisji jest obowiązany posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w transporcie drogowym wykonywanym na podstawie ustawy. Drugi członek komisji jest obowiązany posiadać co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu lub egzaminowaniu kandydatów na kierowców.
4. 
Wojewoda określa regulamin pracy komisji.
5. 
Wysokość wynagrodzenia członków komisji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  16. 
1. 
Po zakończeniu kursu kwalifikacyjnego albo zajęć szkolnych dla uczniów kierownik ośrodka szkolenia albo dyrektor szkoły przesyła odpowiednio do właściwego wojewody albo dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej wniosek o przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego dla osób, które ukończyły szkolenie. Wniosek powinien zawierać wykaz osób szkolonych z podaniem imienia i nazwiska osoby szkolonej, numeru PESEL albo daty urodzenia w przypadku, gdy osoba szkolona nie posiada numeru PESEL, zakresu odbytego szkolenia oraz informację, w ramach jakiej kategorii prawa jazdy osoba była szkolona.
1a. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, kierownik ośrodka szkolenia albo dyrektor szkoły załącza świadectwo kwalifikacji zawodowej wypełnione w zakresie:
1)
rodzaju kursu kwalifikacyjnego;
2)
danych osoby szkolonej albo ucznia;
3)
potwierdzenia ukończonego kursu kwalifikacyjnego.
2. 
Wojewoda po otrzymaniu wniosku przekazuje go przewodniczącemu komisji, który na jego podstawie przygotowuje listy osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego i wyznacza termin przeprowadzenia tego testu. O terminie przeprowadzenia testu wojewoda informuje ośrodek szkolenia.
3. 
Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej po otrzymaniu wniosku przygotowuje listy osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego i wyznacza termin przeprowadzenia tego testu. O terminie przeprowadzenia testu dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej informuje dyrektora szkoły.
4. 
Test kwalifikacyjny przeprowadza się w grupach liczących nie więcej niż 25 osób.
4a. 
Jeżeli test kwalifikacyjny jest organizowany dla grupy większej niż 20 osób, minimalną wymaganą powierzchnię sali do przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego wynoszącą 25 m2 należy zwiększyć o 1 m2 dla każdej osoby powyżej 20 osób.
5. 
Członkowie komisji przed przeprowadzeniem testu kwalifikacyjnego dokonują sprawdzenia, w ośrodku szkolenia, czy wszystkie osoby umieszczone na liście osób przystępujących do testu kwalifikacyjnego spełniają wymagania określone w art. 39b i art. 39b2 ustawy.
6. 
Listy osób, o których mowa w ust. 2, mogą być przygotowane na podstawie więcej niż jednego wniosku i mogą dotyczyć osób, które ukończyły szkolenie w danym ośrodku szkolenia, w różnym czasie i w zakresie różnych bloków programowych
7. 
Do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej przepisy ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
§  17. 
Test kwalifikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej lub przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego z wykorzystaniem pytań z katalogu pytań testowych, o którym mowa w art. 39b1 ust. 6 i 7 ustawy.
§  18. 
1. 
Test kwalifikacyjny dotyczący kwalifikacji wstępnej oraz kwalifikacji wstępnej przyspieszonej obejmuje:
1)
test podstawowy składający się z 20 pytań - w zakresie tematów realizowanych dla części podstawowej kursu kwalifikacyjnego oraz
2)
test specjalistyczny składający się z 10 pytań - w zakresie tematów realizowanych dla części specjalistycznej kursu kwalifikacyjnego odpowiednio dla prawa jazdy kategorii C, C+E, C1 i C1+E albo prawa jazdy kategorii D, D+E, D1 i D1+E.
2. 
Pytanie testowe posiada wyłącznie jedną prawidłową odpowiedź.
3. 
Poprawne udzielenie odpowiedzi na pytanie polega na wybraniu i zaznaczeniu wyłącznie prawidłowej odpowiedzi. Wybranie odpowiedzi nieprawidłowej, wybranie więcej niż jednej odpowiedzi lub niewybranie żadnej jest traktowane jako udzielenie odpowiedzi nieprawidłowej.
4. 
Wynik testu uważa się za pozytywny w przypadku udzielenia co najmniej:
1)
16 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście podstawowym oraz
2)
5 poprawnych odpowiedzi na pytania zawarte w teście specjalistycznym.
5. 
Czas trwania testu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 1, wynosi 45 minut.
6. 
Osoby, które ukończyły kwalifikację wstępną uzupełniającą lub kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną, przystępują do testu kwalifikacyjnego, który obejmuje część specjalistyczną w zakresie prawa jazdy odpowiedniej kategorii.
7. 
Test kwalifikacyjny dotyczący kwalifikacji wstępnej uzupełniającej lub kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej obejmuje test specjalistyczny składający się z 10 pytań, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
8. 
Czas trwania testu kwalifikacyjnego, o którym mowa w ust. 7, wynosi 15 minut.
§  19. 
1. 
Osobie szkolonej, która uzyska pozytywny wynik testu, w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia testu, wydaje się świadectwo kwalifikacji zawodowej, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik z testu kwalifikacyjnego, może przystępować do kolejnych testów kwalifikacyjnych:
1)
w tym samym ośrodku szkolenia, w którym ukończyła szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej uzupełniającej, albo
2)
w ośrodku szkolenia wyznaczonym przez wojewodę.
2a. 
Wojewoda wyznacza co najmniej raz w miesiącu ośrodek szkolenia do przeprowadzenia testu kwalifikacyjnego dla osób, które uzyskały negatywny wynik z testu kwalifikacyjnego, jeżeli kierownik co najmniej jednego ośrodka szkolenia złożył w danym miesiącu wniosek o przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego.
2b. 
Osoba, która nie przystąpiła do testu kwalifikacyjnego albo uzyskała negatywny wynik z tego testu, a ośrodek szkolenia, który przeprowadził kurs kwalifikacyjny, zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia, może złożyć wniosek do właściwego wojewody o przystąpienie do testu kwalifikacyjnego przeprowadzanego w ośrodku szkolenia wyznaczonym przez wojewodę.
2c. 
Osoba, o której mowa w ust. 2b, do wniosku o przystąpienie do testu kwalifikacyjnego załącza świadectwo kwalifikacji zawodowej wypełnione przez kierownika ośrodka szkolenia, który przeprowadził kurs kwalifikacyjny, w zakresie:
1)
rodzaju kursu kwalifikacyjnego;
2)
danych osoby szkolonej;
3)
potwierdzenia ukończonego kursu kwalifikacyjnego.
2d. 
Wojewoda weryfikuje dane zawarte w świadectwie kwalifikacji zawodowej, o którym mowa w ust. 2c, w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku o przystąpienie do testu kwalifikacyjnego, na podstawie dziennika zajęć teoretycznych oraz karty zajęć praktycznych prowadzonych w ośrodku szkolenia.
2e. 
W przypadku wyznaczenia przez wojewodę ośrodka szkolenia do przeprowadzania testu kwalifikacyjnego wysokość wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej przeprowadzającej test kwalifikacyjny ustala się zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia, przy czym każdy ośrodek szkolenia pokrywa taką część kosztu wynagrodzenia członków komisji, która odpowiada liczbie osób zgłoszonych przez ten ośrodek szkolenia do udziału w teście kwalifikacyjnym.
3. 
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik testu kwalifikacyjnego przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną, może przystępować do kolejnych testów kwalifikacyjnych przed tą samą Okręgową Komisją Egzaminacyjną.

Rozdział  5

Opłaty

§  20. 
Wysokość opłaty za wpis przedsiębiorcy do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia wynosi 400 zł.

Rozdział  6

Przepisy przejściowe i końcowe

§  21. 
Do dnia 14 lipca 2011 r. za spełniającego wymagania określone w § 3 ust. 2 uznaje się przedsiębiorcę, który posiada infrastrukturę określoną w § 3 ust. 2 pkt 1 lub 3.
§  22. 
Świadectwa kwalifikacji zawodowej wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność.
§  23. 
Do szkoleń prowadzonych w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej oraz szkoleń okresowych niezakończonych w dniu wejścia w życie rozporządzenia stosuje się zasady dotychczasowe.
§  24. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 3 kwietnia 2010 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ PRZYSPIESZONEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ PRZYSPIESZONEJ

Tabela nr 1
Część podstawowa Czas trwania zajęć
kwalifikacja wstępna kwalifikacja wstępna przyspieszona
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.1. Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania, w tym co najmniej tematy: 30 15
1.1.1. charakterystyka momentu obrotowego,
1.1.2. charakterystyka mocy,
1.1.3. charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa przez silnik,
1.1.4. optymalny zakres użytkowy obrotomierza,
1.1.5. optymalny zakres prędkości obrotowej dla zmiany biegów.
1.2. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom, w tym co najmniej tematy: 25 15
1.2.1. szczególne cechy dwuobwodowego układu hamulcowego wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące,
1.2.2. granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy,
1.2.3. mieszane stosowanie układu hamulcowego i zwalniacza,
1.2.4. najlepsza relacja między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów,
1.2.5. wykorzystanie nośności pojazdu,
1.2.6. zastosowanie układów hamulcowych na pochyłościach,
1.2.7. postępowanie w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu.
2. Stosowanie przepisów
2.1. Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad, w tym co najmniej tematy: 30 15
2.1.1. maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym,
2.1.2. stosowanie rozporządzeń: Rady (EWG) nr 3821/85 4  i Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006; kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące,
2.1.3. prawa i obowiązki kierowców w zakresie kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego.
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.1. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy, w tym co najmniej tematy: 30 15
3.1.1. rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym,
3.1.2. statystyka wypadków drogowych,
3.1.3. udział samochodów ciężarowych/autokarów

w wypadkach drogowych,

3.1.4. statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych,
3.1.5. straty materialne i finansowe.
3.2. Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów, w tym co najmniej tematy: 15 7
3.2.1. problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem,
3.2.2. środki zapobiegawcze,
3.2.3. metody i cele działań przestępczych,
3.2.4. przepisy prawa i obowiązki kierowcy oraz obowiązki przewoźnika w tym zakresie.
3.3. Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym, w tym co najmniej tematy: 20 10
3.3.1. zasady ergonomii,
3.3.2. zachowania i postawy stanowiące zagrożenie,
3.3.3. kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe,
3.3.4. ochrona osobista.
3.4. Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych, w tym co najmniej tematy: 10 5
3.4.1. zasady zdrowego, regularnego odżywiania,
3.4.2. wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie,
3.4.3. objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu,
3.4.4. zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku.
3.5. Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych, w tym co najmniej tematy: 20 10
3.5.1. ocena sytuacji krytycznej,
3.5.2. unikanie komplikacji w razie wypadku,
3.5.3. wzywanie pomocy,
3.5.4. pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy,
3.5.5. postępowanie w razie pożaru,
3.5.6. ewakuacja osób z samochodu ciężarowego/pasażerów z autobusu,
3.5.7. zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów,
3.5.8. reakcja na akty agresji,
3.5.9. podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku.
3.6. Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika, w tym co najmniej tematy: 15 5
3.6.1. znaczenie poziomu usług świadczonych przez kierowcę dla przewoźnika,
3.6.2. rola kierowcy,
3.6.3. kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy,
3.6.4. utrzymanie pojazdu,
3.6.5. organizacja pracy,
3.6.6. handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy.
Razem 195 97

Tabela nr 2

Część specjalistyczna w zakresie bloku programowego C1, C1+E, C, C+E Czas trwania zajęć Metodyka realizacji zajęć1)
kwalifikacja wstępna kwalifikacja wstępna przyspieszona
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.3. Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: 30 182)
1.3.1. siły działające na pojazd podczas jazdy, T/J
1.3.2. zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni, T/J
1.3.3. obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołu pojazdów, T
1.3.4. obliczenie objętości użytkowej, T
1.3.5. rozłożenie ładunku, T/C
1.3.6. skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś, T
1.3.7. stabilność pojazdu i środek ciężkości, T
1.3.8. rodzaje opakowań i palet, T
1.3.9. podstawowe kategorie towarów, które wymagają zabezpieczenia ładunku, T
1.3.10. techniki mocowania, również za pomocą lin i łańcuchów, T/C
1.3.11. zastosowanie taśm mocujących, T/C
1.3.12. sprawdzenie urządzeń mocujących, T/C
1.3.13. zastosowanie urządzeń transportu wewnętrznego (w szczególności wózki widłowe), T/C
1.3.14. zakładanie plandeki i jej zdejmowanie. T/C
1.4. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: 20 10
1.4.1. jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa, T/J
1.4.2. jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa, T/J
1.4.3. jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa, T/J
1.4.4. jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu, T/J
1.4.5. jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie, T/J
1.4.6. kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)), T/C
1.4.7. nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu, T/J
1.4.8. nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie albo osobno, T/J
1.4.9. nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, T/J
1.4.10. nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku, T/J
1.4.11. ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, T/J
1.4.12. próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu, T/C
1.4.13. nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy. T/J
2. Stosowanie przepisów
2.2. Poznanie przepisów regulujących przewóz towarów, w tym co najmniej tematy: 20 10
2.2.1. warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy i dostępu do rynku przewozów drogowych, T
2.2.2. umowy i konwencje wielostronne, T
2.2.3. dwustronne umowy międzynarodowe, T
2.2.4. rozporządzenia techniczne, T
2.2.5. stosunki umowne w transporcie drogowym; przepisy międzynarodowe i krajowe, T
2.2.6. odpowiedzialność wykonującego przewóz drogowy za dostawy oraz zwolnienia z tej odpowiedzialności, T
2.2.7. dokumenty wysyłkowe; prawidłowe wykorzystywanie i wypełnianie dokumentów, T
2.2.8. dokumentacja specjalna dołączana do towarów. T
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.7. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: 15 5
3.7.1. transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu (konkurencja, spedycja), T
3.7.2. działalność w zakresie przewozu drogowego rzeczy (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne), T
3.7.3. organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego rzeczy, T
3.7.4. specjalizacje w zakresie transportu (w szczególności przewóz materiałów niebezpiecznych, przewóz artykułów szybko psujących się), T
3.7.5. transport kombinowany. T
Razem 85 43

Tabela nr 3

Część specjalistyczna w zakresie bloku programowego D1, D1+E, D, D+E Czas trwania zajęć Metodyka realizacji zajęć1)
kwalifikacja wstępna kwalifikacja wstępna przyspieszona
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
1.5. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: 20 12
1.5.1. jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa, T/J
1.5.2. jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa, T/J
1.5.3. jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa, T/J
1.5.4. jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu, T/J
1.5.5. jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie, T/J
1.5.6. kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)), T/C
1.5.7. nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu, T/J
1.5.8. nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno, T/J
1.5.9. nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, T/J
1.5.10. nauka jazdy autobusem obciążonym: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku autobusu obciążonego i nieobciążonego, T/J
1.5.11. ostrożne próby układów hamulcowych autobusu podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, T/J
1.5.12. próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu, T/J
1.5.13. nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy. T/J
1.6. Umiejętność zapewnienia pasażerom komfortu i bezpieczeństwa, w tym co najmniej tematy: 20 132)
1.6.1. prawidłowa ocena wzdłużnych i poprzecznych ruchów pojazdu na drodze, T/J
1.6.2. zachowania w ruchu drogowym, T/J
1.6.3. łagodne zakończenie hamowania, T/J
1.6.4. uwzględnianie zwisów pojazdu, T/J
1.6.5. wykorzystanie właściwej infrastruktury (ogólnodostępne obszary, drogi komunikacyjne zastrzeżone dla konkretnych uczestników ruchu), T/J
1.6.6. właściwa ocena priorytetów pod względem bezpiecznego kierowania pojazdem oraz spełnienia innych zadań nałożonych na kierującego, T
1.6.7. zachowanie wobec pasażerów, T/C
1.6.8. szczególne okoliczności związane z przewozem pewnych grup pasażerów (inwalidzi, dzieci). T/C
1.7. Umiejętność równomiernego obciążenia pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: 15 7
1.7.1. siły działające na pojazd podczas jazdy, T
1.7.2. zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu i profilowi jezdni, T/J
1.7.3. obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu, T
1.7.4. rozmieszczenie pasażerów w autobusie, T/C
1.7.5. skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś, T
1.7.6 stabilność pojazdu i środek ciężkości. T
2. Stosowanie przepisów
2.3. Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów, w tym co najmniej tematy: 20 6 T
2.3.1. przewóz szczególnych grup osób, T
2.3.2. urządzenia bezpieczeństwa w autobusach, T
2.3.3. pasy bezpieczeństwa, T
2.3.4. obciążenie pojazdu. T
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
3.8. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: 10 5
3.8.1. przewóz drogowy osób w stosunku do innych rodzajów transportu osób (kolej, samochód osobowy), T
3.8.2. działalność w zakresie przewozu drogowego osób (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne), T
3.8.3. przekraczanie granic (transport międzynarodowy), T
3.8.4. organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego osób. T
Razem 85 43

1) T - zajęcia teoretyczne

J - indywidualna jazda z instruktorem

C - ćwiczenia realizowane w grupie na placu manewrowym

2) Dla kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej czas trwania zajęć teoretycznych skraca się o 1/2 godziny.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA MODUŁÓW SZKOLENIA OKRESOWEGO I ZAJĘĆ OBOWIĄZKOWYCH W RAMACH SZKOLENIA OKRESOWEGO

Tabela nr 1
Zakres tematyczny i czas trwania modułów szkolenia okresowego i zajęć obowiązkowych w ramach szkolenia okresowego realizowanego w formie kursu okresowego
Lp. Tytuł modułu Czas

trwania

w godzinach

1 Moduły obowiązkowe "Przypomnienie wiadomości" - w zakresie tematyki objętej kwalifikacją wstępną:
1) szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa 7
2) stosowanie przepisów 7
3) bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska 7
2 Bezpieczeństwo ruchu drogowego 7
3 Czynnik ludzki w przewozie drogowym 7
4 Wizerunek firmy - obsługa klientów 7
5 Pierwsza pomoc 7
6 Ergonomia dla kierowców 7
7 Bezpieczna jazda samochodem ciężarowym lub autobusem 7
8 Krajowy przewóz drogowy 7
9 Międzynarodowy przewóz drogowy 7
10 Mocowanie ładunku 7
11 Przewóz drogowy zwierząt 7
12 Przewóz drogowy realizowany przez firmy przeprowadzkowe 7
13 Przewóz drogowy realizowany pojazdami wyposażonymi w żurawie samochodowe 7
14 Przewóz drogowy artykułów szybko psujących się 7
15 Przewóz drogowy substancji płynnych pojazdem z cysterną 7
16 Przewóz drogowy drewna 7
17 Przewóz drogowy towarów budowlanych - w tym zasady zachowania się na placu budowy 7
18 Przewóz drogowy odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych 7
19 Ograniczenia w przewozie drogowym towarów 7
20 Nienormatywne przewozy drogowe 7

Tabela nr 2

Zakres tematyczny i czas trwania modułów szkolenia okresowego i zajęć obowiązkowych w ramach szkolenia okresowego realizowanego w formie cyklu zajęć
Numer bloku Temat Czas trwania w godzinach Zakres tematyczny
I blok1),2) 1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa 1 1.1.

1.2.

1.3.

1.4.

1.5.

1.6.

1.7.

2. Aktualizacja wiedzy w zakresie zmian przepisów prawa i ich stosowania 1 2.1.

2.2.

2.3.

3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska 2 3.1.

3.2.

3.3.

3.4.

3.5.

3.6.

3.7.

3.8.

II blok3), 4) 4. Wybrany temat 1 2 -20
5. Wybrany temat 1
6. Wybrany temat 1

1) Przypomnienie wiadomości w zakresie tematyki objętej kwalifikacją wstępną.

2) Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia określone w tabelach określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3) Tematy w ramach bloku wybiera się odpowiednio dla prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C i C+E lub D1, D1+E, D i D+E i nie mogą one powtarzać się w ramach modułu szkoleniowego. Tematy nie mogą powtarzać się w cyklu zajęć prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C i C+E, mogą natomiast dwukrotnie wystąpić w cyklu zajęć prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii D1, D1+E, D i D+E.

4) Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia określone w tabeli nr 1.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR ŚWIADECTWA KWALIFIKACJI ZAWODOWEJ

Format A5, układ pionowy

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW KOMISJI EGZAMINACYJNEJ

Poz. Funkcja Wynagrodzenie (w zł)
1. Przewodniczący komisji 400
2. Członek komisji 300
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Budownictwa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz.U.2015.1907).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia postanowień dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226 z 10.09.2003, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,

rozdz. 7, t. 7, str. 441).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz.U.2008.124.805), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2010.43.246).
4 Rozporządzenie zostało uchylone na podstawie art. 47 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 marca 2016 r.; odesłania do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 uznaje się za odesłania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.151 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szkolenie kierowców wykonujących przewóz drogowy.
Data aktu: 01/04/2010
Data ogłoszenia: 24/01/2017
Data wejścia w życie: 03/04/2010