Ewidencja lądowisk.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 1 lipca 2013 r.
w sprawie ewidencji lądowisk

Na podstawie art. 93 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb zgłaszania i wykreślania lądowisk z ewidencji lądowisk;
2)
wzór ewidencji lądowisk;
3)
zakres opinii niezbędnych do zgłoszenia lądowiska do ewidencji lądowisk.
§  2.
1.
Zgłaszający lądowisko składa wniosek o wpis lądowiska do ewidencji lądowisk, w postaci papierowej lub elektronicznej, co najmniej 30 dni przed planowanym rozpoczęciem użytkowania lądowiska.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko lub nazwę podmiotu zgłaszającego lądowisko;
2)
dane zawarte w instrukcji operacyjnej lądowiska obejmujące:
a)
nazwę lądowiska,
b)
położenie lądowiska z określeniem gminy, powiatu, województwa,
c)
dane adresowe zgłaszającego lądowisko (imię i nazwisko lub nazwa podmiotu zgłaszającego lądowisko oraz osoby upoważnionej do jego reprezentowania, adres obejmujący nazwę województwa, powiatu, gminy, jednostki pomocniczej - jeżeli występuje, miejscowości o statusie miasta lub wsi, miejscowości stanowiącej część miasta lub wsi, ulicy lub placu, numer porządkowy, kod pocztowy), numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej,
d)
opis drogi dojazdowej do lądowiska i rodzaju nawierzchni drogi dojazdowej,
e)
odległość lądowiska od najbliższej miejscowości,
f)
opis przeznaczenia lądowiska,
g)
współrzędne geograficzne punktu odniesienia lądowiska wyrażone zgodnie z zasadami Światowego Systemu Geodezyjnego (World Geodetic System 1984) z dokładnością do 1/10 sekundy,
h)
wzniesienie punktu odniesienia lądowiska nad poziom morza wyrażone w metrach,
i)
informacje dotyczące powierzchni terenu lądowiska,
j)
opis rodzaju nawierzchni lądowiska i ich parametrów zgodnie z tabelą określoną w karcie ewidencyjnej lądowiska, o której mowa w § 5 ust. 5,
k)
dane dotyczące pomocy nawigacyjnych wraz z ich lokalizacją,
l)
procedury wykonywania lotów z lądowiska oraz informacje o ograniczeniach dotyczących ich wykonywania,
m)
określenie warunków korzystania z lądowiska,
n)
opis istniejących przeszkód lotniczych,
o)
opis oznakowania dziennego i nocnego przeszkód lotniczych, jeżeli występuje,
p)
strefę lotów akrobacyjnych, jeżeli została wyznaczona,
q)
plan lądowiska w postaci mapy w skali nie większej niż 1:5000 określający:
główne elementy infrastruktury lądowiska,
urządzenia i wyposażenie lądowiska, w szczególności wskaźnik kierunku wiatru,
granice lądowiska,
r)
plan ratowniczy lądowiska zawierający w szczególności:
podstawowe dane o lądowisku, w tym dane techniczne lądowiska,
ogólną informację o statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska,
instrukcję alarmowania jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym, zakres czynności podejmowanych przez zgłaszającego lądowisko w przypadku zdarzenia lotniczego do momentu przybycia jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym,
opis zabezpieczenia ratowniczego i gaśniczego w trakcie wykonywania startów, lądowań, postoju oraz tankowania statków powietrznych,
opis terenu lądowiska, kierunków podejścia i wznoszenia, pól lądowań awaryjnych, usytuowania szpitali oraz innych mających znaczenie elementów dla skutecznego przeprowadzenia działań ratowniczych, w promieniu 1 km dla lądowiska dla śmigłowców lub 3 km dla lądowiska dla statków powietrznych innych niż śmigłowce, od punktu odniesienia lądowiska, opisanych na mapie w skali 1:25 000 lub większej,
informację o terminie aktualizacji planu ratowniczego lądowiska, dokonywanej nie rzadziej niż raz w roku,
s)
mapę obszaru lądowiska w skali 1:25 000 lub większej, z oznaczoną granicą lądowiska oraz wskazującą istniejące przeszkody lotnicze w promieniu 3000 m od punktu odniesienia lądowiska,
t)
podłużne oraz poprzeczne profile pól wznoszenia podejścia w skali pionowej 1:1000 i poziomej 1:500.
3.
Zgłaszający lądowisko do wniosku, o którym mowa w ust. 1, powinien dołączyć:
1)
dokument potwierdzający zgodę posiadacza nieruchomości, na której znajduje się lądowisko, wraz z dokumentem poświadczającym tytuł prawny do nieruchomości;
2)
pozytywną opinię instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego w zakresie zarządzania ruchem lotniczym, w szczególności z uwzględnieniem planu organizacji ruchu lotniczego na lądowisku oraz w jego rejonie, wraz ze wskazaniem sposobów uniknięcia ewentualnych kolizji z pozostałymi uczestnikami ruchu lotniczego;
3)
pozytywną opinię właściwej miejscowo gminy (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie:
a)
zgodności z ustaleniami polityki przestrzennej gminy, określonymi w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
b)
zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przypadku, gdy obowiązuje on na terenie, na którym jest planowane lądowisko,
c)
możliwości wykorzystania terenu na cele lądowiska.
4.
Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 3, w oryginale posiadają postać papierową, mogą być dołączone do wniosku w postaci elektronicznej kopii dokumentu.
§  3.
1.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk podmiot, o którym mowa w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, składa wraz z uzasadnieniem w postaci papierowej lub elektronicznej.
2.
Wniosek o wykreślenie lądowiska z ewidencji lądowisk zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2 lit. a-c.
3.
O wykreśleniu lądowiska z ewidencji lądowisk Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje podmioty wymienione w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  4.
Ewidencja lądowisk jest prowadzona jako księga ewidencyjna.
§  5.
1.
Dane zawarte w księdze ewidencyjnej wprowadza się i wykreśla na podstawie wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 albo w § 3 ust. 1.
2.
Księga ewidencyjna zapewnia możliwość wydruku zawartych w niej informacji.
3.
Księga ewidencyjna składa się z kart ewidencyjnych.
4.
Karta ewidencyjna zawiera informacje dotyczące:
1)
danych ogólnych lądowiska;
2)
danych technicznych lądowiska;
3)
podstawy wpisu do ewidencji;
4)
zmian w ewidencji;
5)
wykreślenia lądowiska z ewidencji.
5.
Wzór układu danych zawartych w wydruku karty ewidencyjnej lądowiska określa załącznik do rozporządzenia.
6.
Każdemu lądowisku nadawany jest numer ewidencyjny zgodny z numerem karty ewidencyjnej lądowiska w księdze ewidencyjnej.
§  6.
Wykaz lądowisk wpisanych do ewidencji lądowisk określający ich nazwę i położenie podlega ogłoszeniu i aktualizacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  7.
Dane zawarte w ewidencji lądowisk prowadzonej na podstawie dotychczasowych przepisów podlegają z urzędu przeniesieniu do ewidencji lądowisk, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia.3)
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134 i 628.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk (Dz. U. Nr 118, poz. 1238), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR UKŁADU DANYCH ZAWARTYCH W WYDRUKU KARTY EWIDENCYJNEJ LĄDOWISKA

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.795

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ewidencja lądowisk.
Data aktu: 01/07/2013
Data ogłoszenia: 09/07/2013
Data wejścia w życie: 10/07/2013