Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na promocję gospodarczą Polski Wschodniej, stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, tworzenie i rozwój klastrów, tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO 1 ,2
z dnia 1 kwietnia 2009 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na promocję gospodarczą Polski Wschodniej, stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, tworzenie i rozwój klastrów, tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 3

Na podstawie art. 6b ust. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej w ramach działania I.4 Promocja i Współpraca Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
2.
Pomoc finansowa może być udzielona:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego;
2)
podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego;
3)
jednostkom naukowym, w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249);
4)
podmiotom działającym na rzecz innowacyjności.
3.
Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej "wsparciem", przeznaczonego na pokrycie całości lub części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przekazywanego na podstawie umowy o udzielenie wsparcia.
4.
Przez wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem rozumie się wydatki faktycznie poniesione i udokumentowane, bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podmiotom, o których mowa w ust. 2, nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia.
5.
Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem poniesione w walucie obcej przelicza się na walutę polską po kursie sprzedaży zastosowanym przez bank dokonujący płatności w dniu jej dokonania.
6.
Wsparcie może być udzielone na realizację projektów, których rezultaty dotyczą wyłącznie województw: lubelskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
centrum obsługi inwestora - należy przez to rozumieć podmiot działający na rzecz rozwoju gospodarczego lub podmiot działający na rzecz innowacyjności, którego głównym celem działalności jest pozyskiwanie inwestorów i zapewnienie im kompleksowych usług związanych z uruchomieniem inwestycji;
2)
dniu rozpoczęcia realizacji projektu - należy przez to rozumieć dzień pierwszego zobowiązania do zamówienia usług związanych z realizacją projektu;
3)
dniu zakończenia realizacji projektu - należy przez to rozumieć dzień złożenia wniosku o płatność końcową;
4)
działaniu I.4 - należy przez to rozumieć działanie I.4 Promocja i Współpraca w ramach Programu;
5)
Polsce Wschodniej - należy przez to rozumieć obszar obejmujący województwa: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie;
6)
projekcie - należy przez to rozumieć przedsięwzięcie realizowane na podstawie umowy o udzielenie wsparcia w ramach działania I.4;
7)
sieci współpracy - należy przez to rozumieć formę powiązań między podmiotami uczestniczącymi w projektach realizowanych w ramach działania I.4, opartą na umowie współpracy;
8)
klastrze - należy przez to rozumieć przestrzenną i sektorową koncentrację podmiotów działających na rzecz rozwoju gospodarczego lub podmiotów działających na rzecz innowacyjności, jednostek naukowych, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, oraz przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą na terenie jednego lub kilku sąsiadujących województw Polski Wschodniej, konkurujących i współpracujących w tych samych lub pokrewnych branżach oraz powiązanych siecią współpracy;
9)
umowie o udzielenie wsparcia - należy przez to rozumieć umowę dotyczącą udzielenia pomocy finansowej na realizację projektu przez podmiot otrzymujący wsparcie w ramach Programu, zawartą między Agencją a podmiotem;
10)
wniosku o udzielenie wsparcia - należy przez to rozumieć wniosek o przyznanie środków na realizację projektu w ramach Programu;
11)
środkach trwałych - należy przez to rozumieć środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.);
12)
wartościach niematerialnych i prawnych - należy przez to rozumieć wartości niematerialne i prawne, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy wymienionej w pkt 11.
§  3.
1.
Pomoc udzielona przedsiębiorcom, polegająca na korzystaniu z usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmioty otrzymujące wsparcie, w ramach projektów, o których mowa w § 4 i 6, stanowi pomoc de minimis i jest udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanym dalej "rozporządzeniem Komisji nr 1407/2013".
2.
Pomoc de minimis podlega kumulacji zgodnie z art. 5 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.
3.
Pomoc de minimis może być udzielona jednemu przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013, uczestniczącemu w realizacji projektów, o których mowa w § 4 i 6, pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis otrzymaną w bieżącym roku podatkowym oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat podatkowych z różnych źródeł i w różnych formach, nie przekroczy kwoty 200.000 euro, a w przypadku jednego przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego towarów - 100.000 euro.
4.
W przypadku gdy przedsiębiorca prowadzi działalność w sektorze transportu drogowego towarów oraz inną działalność, do której stosuje się pułap pomocy de minimis wynoszący 200.000 euro, oraz zapewnił rozdzielenie obu działalności lub wyodrębnienie kosztów w ramach prowadzonej działalności, wówczas pułap 100.000 euro stosowany jest wyłącznie do działalności dotyczącej transportu drogowego towarów.
5.
Wartość usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmioty otrzymujące wsparcie przekazana przedsiębiorcom uczestniczącym w projektach, o których mowa w § 4 i 6, powyżej limitu pomocy de minimis, o którym mowa w ust. 3 i 4, stanowi koszt bezpośrednio ponoszony przez przedsiębiorcę. Opłaty ponoszone przez przedsiębiorców na rzecz podmiotów otrzymujących wsparcie, o których mowa w § 4 i 6, w związku z przekroczeniem limitu pomocy de minimis, o którym mowa w ust. 3 i 4, obniżają kwotę wsparcia przekazywanego przez Agencję tym podmiotom.
6.
Pomoc de minimis nie może być udzielona na działalność gospodarczą:
1)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 17 z 21.01.2000, str. 22, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198) 4 ;
2)
związaną z produkcją podstawową produktów rolnych;
3)
związaną z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych, jeżeli:
a)
wysokość pomocy byłaby ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez podmioty objęte pomocą,
b)
udzielenie pomocy byłoby uzależnione od przekazania jej w części lub w całości producentom podstawowym;
4)
związaną z wywozem, tj. bezpośrednio związaną z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej, przy czym pomoc obejmująca pokrycie kosztów uczestnictwa w targach i wystawach, badań lub usług doradczych z zakresu wprowadzenia nowego lub istniejącego produktu na nowy rynek nie stanowi pomocy publicznej na działalność związaną z wywozem;
5)
uwarunkowaną pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy.
7.
Pomoc de minimis w ramach projektów, o których mowa w § 4 i 6, nie może być udzielona przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą w zakresie towarowego transportu drogowego na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia na promocję gospodarczą Polski Wschodniej

§  4.
1.
Agencja może udzielić wsparcia na promocję gospodarczą Polski Wschodniej podmiotowi działającemu na rzecz rozwoju gospodarczego, który spełnia łącznie następujące warunki:
1)
posiada osobowość prawną;
2)
ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe zgodne z zadaniami realizowanymi przez Agencję, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, zwanej dalej "ustawą";
4)
posiada niezbędny potencjał finansowy, techniczny, kadrowy i organizacyjny do realizacji projektu objętego wsparciem oraz dysponuje personelem posiadającym doświadczenie w prowadzeniu kampanii promocyjnych, badaniach marketingowych oraz pozyskiwaniu inwestorów zagranicznych;
5)
złożył wniosek o udzielenie wsparcia;
6)
zobowiąże się do:
a)
wykorzystania, w okresie realizacji projektu objętego wsparciem, towarów, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług zakupionych ze środków wsparcia wyłącznie w celach związanych z realizacją projektu,
b)
prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla projektu objętego wsparciem,
c)
zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmiot otrzymujący wsparcie, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca - do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis, o których mowa w § 3 ust. 3,
d)
zwrotu do Agencji, w terminie 6 miesięcy, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu, kwoty stanowiącej różnicę między otrzymaną kwotą wsparcia na promocję gospodarczą a sumą pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcom uczestniczącym w realizacji projektu oraz kwoty wsparcia przekazanej pozostałym podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu,
e)
zapewnienia utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
2.
Wsparcie na promocję gospodarczą Polski Wschodniej może być udzielone z przeznaczeniem na:
1)
przeprowadzanie badań rynkowych lub marketingowych, analiz, ekspertyz ukierunkowanych na pozyskanie inwestorów zagranicznych oraz wyłonienie potencjalnych rynków eksportowych dla przedsiębiorców z Polski Wschodniej;
2)
identyfikację potencjału inwestycyjnego i eksportowego Polski Wschodniej;
3)
prowadzenie kampanii promocji gospodarczej w mediach krajowych i zagranicznych;
4)
opracowanie, wykonanie i dystrybucję materiałów informacyjnych, promocyjnych oraz publikacji;
5)
projektowanie, tworzenie i obsługę baz danych, portali, wortali, serwisów i stron internetowych ukierunkowanych na promocję gospodarczą Polski Wschodniej;
6)
organizację i obsługę imprez targowo-wystawienniczych, konferencyjno-kongresowych, forów ekonomicznych, misji branżowych i wizyt studyjnych.
3.
Wielkość wsparcia na promocję gospodarczą Polski Wschodniej może wynosić do 100% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Rozdział  3

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora

§  5.
1.
Agencja może udzielić wsparcia na stworzenie sieci współpracy istniejących centrów obsługi inwestora, obejmującej co najmniej po jednym centrum obsługi inwestora z każdego województwa Polski Wschodniej, które spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają osobowość prawną;
2)
mają siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
prowadzą działalność na obszarze Polski Wschodniej;
4)
nie działają w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczają zysk na cele statutowe zgodne z zadaniami realizowanymi przez Agencję, o których mowa w ustawie;
5)
posiadają potencjał finansowy, techniczny i organizacyjny do realizacji projektu oraz dysponują personelem posiadającym doświadczenie w obsłudze inwestorów w zakresie świadczenia usług związanych z uruchomieniem nowej inwestycji.
2.
Koordynatorem projektu stworzenia sieci współpracy centrów obsługi inwestora może być centrum obsługi inwestora, które:
1)
złożyło wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu;
2)
przedstawiło umowę współpracy między centrami obsługi inwestora, z której wynika, że w ramach projektu będzie koordynowało i wspólnie realizowało działania na ich rzecz i za ich zgodą;
3)
zobowiąże się do:
a)
wykorzystywania, w okresie realizacji projektu, towarów, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług zakupionych ze środków wsparcia wyłącznie w celach związanych z jego realizacją,
b)
prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla projektu,
c)
zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmiot otrzymujący wsparcie,
d)
zapewnienia utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
3.
Wsparcie na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora może być udzielone z przeznaczeniem na:
1)
tworzenie i obsługę wspólnych baz danych, portali, wortali, serwisów i stron internetowych dotyczących oferty sieci współpracy centrów obsługi inwestora;
2)
pozyskiwanie danych i przygotowywanie wspólnych ofert inwestycyjnych;
3)
opracowanie, wykonanie i dystrybucję wspólnych katalogów zawierających oferty inwestycyjne wszystkich uczestników sieci współpracy centrów obsługi inwestora;
4)
organizację spotkań, w szczególności grup roboczych odpowiedzialnych za tworzenie ponadregionalnej sieci centrów obsługi inwestora, seminariów, konferencji dotyczących prezentacji oferty, wzrostu innowacyjności świadczonych usług, wymiany doświadczeń w zakresie obsługi inwestora.
4.
Centrum obsługi inwestora, które otrzymało wsparcie na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, realizuje projekt wspólnie z innymi centrami obsługi inwestora wskazanymi we wniosku o udzielenie wsparcia. Wydatki ponoszone przez te podmioty w ramach realizowanego projektu kwalifikują się do objęcia wsparciem na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora.
5.
Wielkość wsparcia na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora może wynosić do 90% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
6.
Minimalna wartość całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora w ramach projektu wynosi 2.000.000 zł.

Rozdział  4

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia na tworzenie i rozwój klastrów

§  6.
1.
Agencja może udzielić wsparcia na tworzenie i rozwój klastra podmiotowi, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, 3 lub 4, prowadzącemu działalność w zakresie realizacji przedsięwzięć na rzecz przedsiębiorców oraz na rzecz współpracy przedsiębiorców z podmiotami działającymi na rzecz rozwoju gospodarczego oraz podmiotami działającymi na rzecz innowacyjności, a także z jednostkami naukowymi, zwanemu dalej "koordynatorem klastra", który spełnia łącznie następujące warunki:
1)
ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
nie działa w celu osiągnięcia zysku lub przeznacza zysk na cele statutowe związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję, o których mowa w ustawie;
3)
dysponuje personelem posiadającym kwalifikacje niezbędne do świadczenia usług na rzecz podmiotów funkcjonujących w ramach klastra;
4)
złożył wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu;
5)
udokumentuje pełnienie roli koordynatora klastra objętego wnioskiem o udzielenie wsparcia na tworzenie i rozwój klastra;
6)
zobowiąże się do:
a)
wykorzystywania, w okresie realizacji projektu, towarów, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług zakupionych ze środków wsparcia wyłącznie w celach związanych z jego realizacją,
b)
zapewnienia wszystkim uczestnikom klastra równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmioty otrzymujące wsparcie, a w przypadku gdy podmiotem uczestniczącym w realizacji projektu jest przedsiębiorca - do zapewnienia temu przedsiębiorcy bezpłatnego dostępu w granicach limitów pomocy de minimis, o których mowa w § 3 ust. 3,
c)
prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla projektu,
d)
zwrotu do Agencji, w terminie 6 miesięcy, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu, kwoty stanowiącej różnicę między otrzymaną kwotą wsparcia na tworzenie i rozwój klastra a sumą pomocy de minimis udzielonej przedsiębiorcom uczestniczącym w realizacji projektu oraz kwoty wsparcia przekazanej pozostałym podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu,
e)
zapewnienia utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
2.
Wsparcie na tworzenie i rozwój klastra może być udzielone na tworzenie i rozwój klastra, obejmującego łącznie co najmniej 5 przedsiębiorców, co najmniej 1 jednostkę naukową, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, i co najmniej 1 podmiot działający na rzecz rozwoju gospodarczego lub podmiot działający na rzecz innowacyjności, mających siedzibę, a w przypadku osób fizycznych - miejsce zamieszkania, na terenie co najmniej 2 województw Polski Wschodniej.
3.
Wsparcie na tworzenie i rozwój klastra może być udzielone na realizację przez koordynatora klastra działań związanych z:
1)
organizacją i funkcjonowaniem biura klastra;
2)
opracowywaniem dokumentów operacyjnych klastra, w tym strategii rozwoju, strategii marketingowych, zasad współpracy i komunikacji wewnętrznej klastra;
3)
monitorowaniem efektywności i skuteczności działań podejmowanych w ramach klastra;
4)
projektowaniem, tworzeniem i obsługą baz danych, portali, wortali, serwisów i stron internetowych na potrzeby rozwoju klastra, promujących rozwój klasteringu;
5)
promocją i pozyskiwaniem nowych uczestników klastra oraz identyfikowaniem nowych inicjatyw klastrowych;
6)
organizacją spotkań tematycznych członków klastra, seminariów, konferencji promujących potencjał klastra, stymulujących rozwój klastra, powiązań międzyklastrowych i popularyzujących ideę klasteringu w Polsce Wschodniej;
7)
organizacją zagranicznych misji branżowych;
8)
podnoszeniem innowacyjności i konkurencyjności klastra przez zakup licencji, wyników badań, analiz, ekspertyz, technologii, know-how, patentów i nieopatentowanej wiedzy technicznej;
9)
opracowaniem, wykonaniem i dystrybucją materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących klastra oraz rozwoju idei klasteringu w Polsce Wschodniej.
4.
Wielkość wsparcia na tworzenie i rozwój klastra może wynosić do 90% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
5.
Minimalna wartość całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na tworzenie i rozwój klastra w ramach projektu wynosi 2.000.000 zł.

Rozdział  5

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia na tworzenie polityki rozwoju regionalnego

§  7.
1.
Agencja może udzielić wsparcia na tworzenie polityki rozwoju regionalnego co najmniej 2 jednostkom samorządu terytorialnego z minimum 2 województw Polski Wschodniej, działającym wspólnie, z których każda posiada potencjał finansowy, techniczny, kadrowy i organizacyjny niezbędny do realizacji projektu.
2.
Koordynatorem projektu tworzenia polityki rozwoju regionalnego może być jednostka samorządu terytorialnego, która:
1)
złożyła wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu;
2)
przedstawiła umowę współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego, uczestniczącymi w projekcie, z której wynika, że w ramach projektu będzie koordynowała i wspólnie realizowała działania na ich rzecz i za ich zgodą;
3)
zobowiąże się do:
a)
wykorzystania, w okresie realizacji projektu, towarów, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług zakupionych ze środków wsparcia wyłącznie w celach związanych z jego realizacją,
b)
prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dla projektu,
c)
zapewnienia wszystkim podmiotom uczestniczącym w realizacji projektu równego, bezpłatnego dostępu do usług, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych nabytych lub wytworzonych przez podmioty otrzymujące wsparcie,
d)
zapewnienia utrzymania rezultatów projektu przez okres 2 lat od dnia zakończenia realizacji projektu.
3.
Wsparcie na tworzenie polityki rozwoju regionalnego może być udzielone na realizację działań związanych z:
1)
prowadzeniem badań analitycznych, przygotowywaniem analiz, ekspertyz dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego, potencjału turystycznego i kulturowego Polski Wschodniej;
2)
organizacją spotkań, seminariów, konferencji na temat rozwoju Polski Wschodniej, identyfikacji i wykorzystania głównych szans rozwojowych oraz wspólnego potencjału inwestycyjnego województw Polski Wschodniej;
3)
opracowaniem, wykonaniem i dystrybucją materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących potencjału gospodarczego, turystycznego i kulturowego Polski Wschodniej;
4)
projektowaniem, tworzeniem i obsługą baz danych, portali, wortali, serwisów i stron internetowych o tematyce związanej z wdrażaniem polityki spójności na obszarze Polski Wschodniej;
5)
budowaniem stałej platformy współpracy między województwami Polski Wschodniej.
4.
Jednostka samorządu terytorialnego, która otrzymała wsparcie na tworzenie polityki rozwoju regionalnego, realizuje projekt wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego wskazanymi we wniosku o udzielenie wsparcia. Wydatki ponoszone przez te jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizowanego projektu kwalifikują się do objęcia wsparciem na tworzenie polityki rozwoju regionalnego.
5.
Wielkość wsparcia na tworzenie polityki rozwoju regionalnego może wynosić do 90% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
6.
Minimalna wartość całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach projektu wynosi 200.000 zł.

Rozdział  6

Tryb udzielania wsparcia w ramach Programu

§  8.
1.
Agencja udziela wsparcia:
1)
w przypadku, o którym mowa w § 4, na realizację projektu indywidualnego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1649 oraz z 2015 r. poz. 349), w trybie, o którym mowa w ust. 2 oraz ust. 5-7;
2)
w przypadkach, o których mowa w § 5-7, na realizację projektów w trybie konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
W przypadku projektu wskazanego w ust. 1 pkt 1, ogłoszonego stosownie do art. 28 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Agencja powiadamia pisemnie podmiot odpowiedzialny za opracowanie tego projektu o konieczności złożenia, w terminie przez nią wskazanym, wniosku o udzielenie wsparcia.
3.
W przypadku projektów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, Agencja ogłasza na swej stronie internetowej konkurs. Ogłoszenie o konkursie określa:
1)
rodzaj projektów podlegających wsparciu;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o wsparcie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na wsparcie projektów;
4)
poziom dofinansowania projektów, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
5)
maksymalną kwotę wsparcia projektu, o ile taka została ustalona;
6)
kryteria wyboru projektów;
7)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
8)
wzór wniosku o udzielenie wsparcia;
9)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o udzielenie wsparcia;
10)
wzór umowy o udzielenie wsparcia.
4.
W dniu ogłoszenia konkursu Agencja zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub regionalnym informację o konkursie, zawierającą co najmniej elementy określone w ust. 3 pkt 1-3, oraz wskazuje adres strony internetowej, na której zamieszczono ogłoszenie o konkursie.
5.
Agencja dokonuje oceny formalnej i merytorycznej wniosków o udzielenie wsparcia na realizację projektów, o których mowa w ust. 1, według "Kryteriów wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013", zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
6.
Po zakończeniu procedury oceny wniosków o udzielenie wsparcia, Agencja przekazuje do Instytucji Zarządzającej Programem informację dotyczącą wyników oceny oraz listę projektów rekomendowanych do realizacji.
7.
Po zatwierdzeniu wyników oceny przez Instytucję Zarządzającą Programem, Agencja ogłasza na swojej stronie internetowej listę projektów wyłonionych do wsparcia oraz pisemnie informuje każdego z wnioskodawców o wynikach rozpatrzenia jego wniosku o udzielenie wsparcia.
8.
W przypadku zatwierdzenia projektu, o którym mowa w ust. 7, Agencja zawiera z podmiotem umowę o udzielenie wsparcia na realizację projektu.
§  9.
Do postępowania w sprawie udzielenia wsparcia stosuje się art. 29 ust. 4, art. 30a-30g oraz art. 37 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
§  9a.
Pomoc de minimis może być udzielana przedsiębiorcom do dnia 31 grudnia 2015 r.

Rozdział  7

Przepis końcowy

§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2014.1257).
2 Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U.2014.1649) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
3 Tekst Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4568 z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013. Zmiany w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 zostały zaakceptowane: decyzją Komisji Europejskiej nr K (2009) 5712 z dnia 17 lipca 2009 r. zmieniającą decyzję Komisji K (2007) 4568 w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce oraz przyjęte uchwałą Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2009 r. w sprawie przyjęcia zmiany Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz decyzją Komisji Europejskiej nr K (2011) 9789 z dnia 23 grudnia 2011 r. zmieniającą decyzję K (2007) 4568 w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce i sprostowaniem Komisji Europejskiej nr C (2012) 4173 z dnia 28 czerwca 2012 r. do niniejszej decyzji.
4 Utraciło moc na podstawie art. 46 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. L 354 z 28.12.2013, str.1); odesłania do uchylonego rozporządzenia odczytuje się jako odesłania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku IV do tego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.786 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na promocję gospodarczą Polski Wschodniej, stworzenie sieci współpracy centrów obsługi inwestora, tworzenie i rozwój klastrów, tworzenie polityki rozwoju regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Data aktu: 01/04/2009
Data ogłoszenia: 11/06/2015
Data wejścia w życie: 16/04/2009