Zakres informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 2 kwietnia 2013 r.
w sprawie zakresu informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego2)

Na podstawie art. 204 ust. 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji, które powinny być zawarte w dokumencie informacyjnym funduszu przejmującego oraz dokumencie informacyjnym funduszu przejmowanego.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
2)
funduszu - rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, subfundusz wydzielony w funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami lub specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym z wydzielonymi subfunduszami, które biorą udział w połączeniu.
§  3.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań specjalistycznych:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmowany i jego uczestników;
2)
opis cech, formy i zasad funkcjonowania funduszu przejmującego, w szczególności w zakresie, w jakim różnią się one od stosowanych przez fundusz przejmowany;
3)
informację o załączeniu kopii kluczowych informacji dla inwestorów funduszu przejmującego, w tym podkreślenie potrzeby zapoznania się z jego treścią przez uczestników funduszu przejmowanego;
4)
opis różnic pomiędzy prawami przysługującymi uczestnikom funduszu przejmowanego przed połączeniem i po połączeniu;
5)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu,
c)
istotnych różnicach pomiędzy funduszem przejmowanym i przejmującym,
d)
szczególnych prawach przysługujących uczestnikom w związku z połączeniem;
6)
jeżeli w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszu przejmowanego i funduszu przejmującego wykazano wskaźniki zysku do ryzyka w różnej wartości lub określono inne rodzaje ryzyka związanego z inwestycjami - porównanie tych różnic;
7)
porównanie wszystkich opłat i kosztów w funduszu przejmującym i przejmowanym na podstawie danych określonych w kluczowych informacjach dla inwestorów funduszy;
8)
jeżeli fundusz przejmowany wypłaca wynagrodzenie za zarządzanie uzależnione od jego wyników inwestycyjnych - opis sposobu pobierania tego wynagrodzenia przed połączeniem i po połączeniu funduszy;
9)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmowanym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany;
10)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmowanego;
11)
opis procedury, w ramach której uczestnicy funduszu przejmowanego będą uprawnieni do wyrażenia zgody na proponowane połączenie, oraz wskazanie sposobu ich powiadomienia o treści podjętej przez zgromadzenie uczestników funduszu uchwały w sprawie połączenia;
12)
jeżeli w związku z połączeniem planowane jest zawieszenie zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa funduszu przejmowanego w celu sprawnego przeprowadzenia połączenia - opis procesu zawieszenia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa oraz wznowienia zbywania i odkupywania jednostek uczestnictwa.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. c, dotyczą co najmniej wskazania różnic w zakresie:
1)
polityki i strategii inwestycyjnej;
2)
sprawozdawczości okresowej;
3)
kosztów obciążających fundusze.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. d, dotyczą co najmniej wskazania:
1)
prawa do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu funduszy;
2)
prawa do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informacji o sposobie jej uzyskania;
3)
prawa do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
4.
Na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmowanego może znajdować się streszczenie głównych elementów planu połączenia. W takim przypadku streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
5.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera wyraźne ostrzeżenie uczestników funduszu o możliwości zmiany stosowanego do nich opodatkowania w następstwie połączenia, w tym informację o spodziewanym wpływie połączenia na sposób opodatkowania dochodów z inwestycji.
6.
W przypadku połączenia transgranicznego, jeżeli warunki, na jakich dokonywane będzie połączenie, przewidują dopłatę w środkach pieniężnych, o której mowa w art. 208ze ust. 2 ustawy, dokument informacyjny funduszu przejmowanego zawiera szczegółowe informacje o tej dopłacie, w tym termin i sposób wypłaty środków pieniężnych na rzecz uczestników funduszu przejmowanego.
7.
Dokument informacyjny funduszu przejmowanego może zawierać rekomendację towarzystwa zarządzającego funduszem przejmowanym lub spółki zarządzającej, która zarządza funduszem przejmowanym i prowadzi jego sprawy, dotyczące sposobu postępowania uczestników w związku z koniecznością uzyskania zgody zgromadzenia uczestników na połączenie funduszy.
§  4.
1.
Dokument informacyjny funduszu przejmującego zawiera przedstawione zwięźle, bez sformułowań z języka specjalistycznego:
1)
opis etapów połączenia oraz jego ewentualnego wpływu na fundusz przejmujący i jego uczestników;
2)
określenie, czy towarzystwo zarządzające funduszem przejmującym albo spółka zarządzająca, która zarządza funduszem przejmującym i prowadzi jego sprawy, zamierza przed połączeniem dostosować strukturę portfela inwestycyjnego funduszu do polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmowany, o ile dostosowanie takie jest możliwe w ramach polityki inwestycyjnej stosowanej przez fundusz przejmujący;
3)
informacje o:
a)
planowanym terminie połączenia,
b)
możliwości pogorszenia wyników inwestycyjnych funduszu oraz wystąpienia innych ryzyk związanych z połączeniem, które mogą mieć wpływ na wartość aktywów funduszu;
4)
opis postępowania z dochodami funduszu przejmującego;
5)
informacje o szczególnych prawach przysługujących uczestnikom funduszu w związku z połączeniem, w szczególności o:
a)
prawie do otrzymania dodatkowych informacji o połączeniu,
b)
prawie do otrzymania na żądanie kopii opinii niezależnego biegłego rewidenta, o której mowa w art. 208u ustawy, w tym informację o sposobie jej uzyskania,
c)
prawie do odkupienia jednostek uczestnictwa funduszu bez pobierania opłat manipulacyjnych, zgodnie z art. 208p ust. 2 ustawy.
2.
Jeżeli na początku dokumentu informacyjnego funduszu przejmującego znajduje się streszczenie głównych elementów planu połączenia, streszczenie to powinno zawierać odesłania do części dokumentu informacyjnego, w których znajduje się szczegółowy opis tych elementów.
§  5.
Jeżeli w połączeniu bierze udział subfundusz wydzielony w funduszu z wydzielonymi subfunduszami, informacje objęte dokumentem informacyjnym zamieszcza się odpowiednio w odniesieniu do takiego subfunduszu.
§  6.
W przypadku połączenia transgranicznego fundusz przejmowany i fundusz przejmujący przedstawiają w swoich dokumentach informacyjnych zwięzłe informacje o cechach, formach i zasadach funkcjonowania funduszu przejmującego albo funduszu przejmowanego, biorącego udział w połączeniu, różniących się od obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).

2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywy:

1) Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz. Urz. UE L 302 z 17.11.2009, str. 32, z późn. zm.);

2) Komisji 2010/44/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania (Dz. Urz. UE L 176 z 10.07.2010, str. 28, z późn. zm.).

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 106, poz. 670, Nr 126, poz. 853 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 152, poz. 900 i Nr 234, poz. 1389 i 1391, z 2012 r. poz. 596, 1385 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 70.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.451

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres informacji zawartych w dokumencie informacyjnym funduszu inwestycyjnego.
Data aktu: 02/04/2013
Data ogłoszenia: 11/04/2013
Data wejścia w życie: 26/04/2013