Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2012 r.
w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych

Na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. Nr 199, poz. 1175 i Nr 291, poz. 1707) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat wnoszonych przez biura usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych, zwanych dalej "kosztami nadzoru";
2)
sposób i terminy rozliczenia należności z tytułu wpłat, o których mowa w pkt 1.
§  2. 
Wysokość wpłat wnoszonych przez biura usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy oblicza się według wzoru:

gdzie:

KWNB - oznacza kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy,

MKNB - oznacza maksymalną kwotę, jaka może być należna od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy, stanowiącą iloczyn całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego agentów, w danym roku kalendarzowym, i stawki 0,025%,

KNBB - oznacza wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym,

MKNBB - oznacza maksymalną kwotę należną od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok kalendarzowy

-
przy czym, jeżeli kwota KWNB jest wyższa niż kwota MKNB, wysokość wpłaty wnoszonej przez dane biuro usług płatniczych na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy jest równa kwocie MKNB.
§  3. 
1. 
Biuro usług płatniczych ustala za każde półrocze danego roku kalendarzowego zaliczkę na poczet pokrycia kosztów nadzoru w wysokości 0,025% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych przez dane biuro w okresie 6 miesięcy poprzedzających półrocze, za które jest uiszczana zaliczka.
2. 
Zaliczkę, o której mowa w ust. 1, biuro usług płatniczych wpłaca za każde półrocze najpóźniej do końca czwartego miesiąca tego półrocza.
§  4. 
1. 
Biuro usług płatniczych podejmujące działalność pierwszą zaliczkę wpłaca za to półrocze, w którego pierwszym dniu prowadzi działalność, z uwzględnieniem okresu prowadzenia działalności w półroczu poprzednim. Wpłaty zaliczki biuro dokonuje w czwartym miesiącu tego półrocza.
2. 
Wysokość pierwszej zaliczki biuro usług płatniczych ustala w wysokości 0,05% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych w okresie trzech pierwszych miesięcy kalendarzowych półrocza, za które jest uiszczana zaliczka, powiększonych o 0,025% całkowitej kwoty transakcji płatniczych wykonanych w okresie prowadzenia działalności w półroczu poprzednim.
§  5. 
1. 
Biuro usług płatniczych, wpłacając zaliczkę, o której mowa w § 3 albo w § 4, informuje Komisję Nadzoru Finansowego, zwaną dalej "KNF", o podstawie jej naliczenia, okresie, jakiego dotyczy, oraz jej wysokości, a w przypadku wpłaty zaliczki należnej za drugie półrocze, jeżeli nie jest to zaliczka, o której mowa w § 4, także o wysokości zaliczki wpłaconej za pierwsze półrocze.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, biuro przekazuje na formularzach. Wzór formularza dotyczącego:
1)
informacji o zaliczce wpłaconej za I półrocze danego roku kalendarzowego - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
informacji o zaliczce wpłaconej za II półrocze danego roku kalendarzowego - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
informacji o zaliczce, o której mowa w § 4 - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Wpłata zaliczki następuje przelewem na rachunek bankowy urzędu obsługującego KNF.
§  6. 
1. 
Wpłata zaliczek za drugie półrocze danego roku kalendarzowego ulega wstrzymaniu, w przypadku gdy kwota uiszczonych zaliczek po dokonaniu przez biura usług płatniczych wpłat za pierwsze półrocze danego roku kalendarzowego będzie wyższa niż prognoza dochodów na pokrycie zaplanowanych wydatków z tytułu kosztów nadzoru.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący KNF, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym KNF, informuje o wstrzymaniu wpłat zaliczek; komunikat ogłasza się nie później niż na 14 dni przed terminem wpłaty zaliczki za drugie półrocze danego roku kalendarzowego.
§  7. 
Do dnia 31 marca następnego roku kalendarzowego Przewodniczący KNF ustala i podaje do publicznej wiadomości, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym KNF:
1)
wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym;
2)
maksymalną kwotę należną od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok kalendarzowy.
§  8. 
1. 
W terminie 30 dni od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w § 7, biuro usług płatniczych składa KNF deklarację, w której wykazuje kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od tego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy oraz kwotę ewentualnej nadpłaty albo niedopłaty.
2. 
Wzór deklaracji, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  9. 
1. 
Nadpłata, o której mowa w § 8 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy jest niższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych.
2. 
Kwota nadpłaty jest zwracana na rachunek bankowy wskazany przez biuro usług płatniczych w terminie 30 dni od dnia złożenia deklaracji.
§  10. 
1. 
Niedopłata, o której mowa w § 8 ust. 1, powstaje, w przypadku gdy kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług płatniczych za dany rok kalendarzowy jest wyższa niż kwota zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych.
2. 
W przypadku powstania niedopłaty biuro w terminie, o którym mowa w § 8 ust. 1, dokonuje wpłaty należności na rachunek urzędu obsługującego KNF.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za I półrocze ......... roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w II półroczu roku poprzedniego

2 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za I półrocze danego roku kalendarzowego

(0,025% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 2

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ ................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

................................................ ................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

____________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za II półrocze ............ roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

................................................................................................

................................................................................................

NIP: .......................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w I półroczu danego roku kalendarzowego

2 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za II półrocze danego roku kalendarzowego

(0,025% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

3 Zaliczka wpłacona na pokrycie kosztów nadzoru za I półrocze danego roku kalendarzowego
4 Suma wpłaconych zaliczek za I i II półrocze danego roku kalendarzowego

(suma kwot z poz. 2 i 3)

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 2

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ ................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

........................................... ................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

_____________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

INFORMACJA BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

O PIERWSZEJ ZALICZCE WPŁACONEJ NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

za I półrocze/II półrocze* ............... roku

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

................................................................................................

................................................................................................

NIP: .......................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ......................................................

Data rozpoczęcia działalności: ..............................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w pierwszych trzech miesiącach półrocza, za które jest wpłacana zaliczka**

2 Zaliczka na pokrycie kosztów nadzoru za dane półrocze

(0,05% kwoty z poz. 1 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

3 Całkowita kwota transakcji płatniczych wykonanych przez biuro, w tym także przez jego

agentów, w okresie poprzedzającym półrocze, za które jest wpłacana zaliczka

4 Zaliczka na pokrycie kosztów nadzoru za okres prowadzenia działalności poprzedzający

półrocze, za które jest wpłacana zaliczka

(0,025% kwoty z poz. 3 w zaokrągleniu do pełnych złotych)

5 Zaliczka wpłacona

(suma kwot z poz. 2 i 4)

* Niepotrzebne skreślić.

** Zaliczka jest wpłacana za to półrocze, w którego pierwszym dniu, odpowiednio 1 stycznia albo 1 lipca, biuro prowadziło działalność.

....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 5

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

..................................................... .....................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

........................................... .....................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

________________________________

1) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

DEKLARACJA WPŁATY NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU

NALEŻNEJ OD BIURA USŁUG PŁATNICZYCH

za ............... rok

Nazwa i adres biura usług płatniczych:

...........................................................................................

...........................................................................................

NIP: ..................................................................................

Numer wpisu do rejestru krajowych instytucji płatniczych i innych dostawców: ........................................................

Data rozpoczęcia działalności: .......................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 MKNBB - maksymalna kwota należna od wszystkich biur usług płatniczych za dany rok

kalendarzowy*

2 MKNB - maksymalna kwota, jaka może być należna od danego biura usług płatniczych

za dany rok kalendarzowy, stanowiąca iloczyn całkowitej kwoty transakcji płatniczych

wykonanych przez biuro, w tym także przez jego agentów, w danym roku kalendarzowym, i stawki 0,025%

3 KNBB - wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym*
4 KWNB - kwota wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danego biura usług

płatniczych za dany rok kalendarzowy

(kwota obliczona zgodnie z wzorem: ; jeżeli kwota KWNB jest wyższa

MKNB niż kwota MKNB, należy wpisać kwotę MKNB)

5 Suma zaliczek wpłaconych przez dane biuro usług płatniczych za dany rok kalendarzowy
6 Niedopłata

(kwota z poz. 4 pomniejszona o kwotę z poz. 5; jeżeli różnica jest liczbą ujemną, należy wpisać "0")

7 Nadpłata

(kwota z poz. 5 pomniejszona o kwotę z poz. 4; jeżeli różnica jest liczbą ujemną, należy wpisać "0")

Zwrot na podany poniżej rachunek bankowy:

...........................................................

* Dane ogłaszane w formie komunikatu Przewodniczącego KNF w Dzienniku Urzędowym KNF.

...................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 6

Sporządził:1)Zatwierdził:2)

................................................ .....................................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu

osoby sporządzającej deklarację) osoby zatwierdzającej deklarację)

................................................ .....................................................

(pieczątka i podpis) (pieczątka i podpis)

________________

1) W przypadku składania deklaracji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej

osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania deklaracji w postaci dokumentu elektronicznego wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a doku-

ment zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicz-

nym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.844

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad biurami usług płatniczych.
Data aktu: 16/07/2012
Data ogłoszenia: 24/07/2012
Data wejścia w życie: 08/08/2012