Podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 17 stycznia 2012 r.
w sprawie podmiotów upoważnionych do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m

Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
szczegółowe warunki, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m;
2)
tryb upoważniania i cofania upoważnienia;
3)
sposób przeprowadzania kontroli podmiotów upoważnionych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
długości - należy przez to rozumieć długość kadłuba mierzoną między skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie, z pominięciem części należących do wyposażenia kadłuba, takich jak: ster, bukszpryt, odbojnice;
2)
upoważnionej organizacji - należy przez to rozumieć organizację uznaną przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków, upoważnioną do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
§  3.
Szczegółowe warunki, jakie powinien spełniać podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
1.
Upoważnienia udziela się na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
2.
We wniosku zamieszcza się:
1)
nazwę i adres podmiotu;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer identyfikacyjny REGON;
3)
proponowany termin przeprowadzenia kontroli, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1;
4)
wnioskowany zakres upoważnienia.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
statut podmiotu;
2)
dokumenty dotyczące polityki jakości oraz wewnętrznego systemu zarządzania jakością;
3)
przepisy techniczne dotyczące budowy jachtów morskich;
4)
przepisy dotyczące sposobu nadzoru nad budową oraz sposobu przeprowadzania przeglądów technicznych jachtów morskich;
5)
wykaz zawierający imiona, nazwiska, kwalifikacje i uprawnienia osób wykonujących przeglądy techniczne jachtów morskich o długości do 15 m, zwanych dalej "inspektorami";
6)
dokument wskazujący sposób nadzoru podmiotu nad inspektorami;
7)
procedury i instrukcje dotyczące przeprowadzania przeglądów technicznych;
8)
rejestr nadzorowanych jachtów, jeżeli podmiot taki rejestr prowadził.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 3, mogą być załączone w postaci elektronicznej.
5.
Do upoważnionych organizacji nie stosuje się przepisów ust. 2 pkt 3 i ust. 3.
§  5.
1.
Upoważnienia udziela się po przeprowadzeniu kontroli wstępnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, i uzyskaniu pozytywnego wyniku tej kontroli.
2.
Zakres upoważnienia określa minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w upoważnieniu, a w przypadku upoważnionych organizacji - w umowie o upoważnieniu do wykonywania zadań administracji morskiej.
3.
Upoważnienie wydaje się na okres 5 lat.
§  6.
1.
W ramach kontroli podmiotu przeprowadza się kontrolę:
1)
wstępną - przed wydaniem upoważnienia;
2)
okresową - pomiędzy drugą i trzecią datą rocznicową wydania upoważnienia;
3)
doraźną - w przypadku powzięcia wątpliwości co do spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
2.
Kontrola wstępna polega na:
1)
sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji, o której mowa w § 4;
2)
sprawdzeniu, w siedzibie podmiotu, spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
3.
Kontrola okresowa i doraźna polegają na weryfikacji spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
4.
Kontrolę okresową przeprowadza się na wniosek podmiotu zawierający informacje, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 i 3.
5.
Do kontroli upoważnionych organizacji stosuje się przepisy w sprawie upoważniania uznanych organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.
§  7.
1.
Jeżeli działanie podmiotu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego oraz osób znajdujących się na jachtach morskich, zachodzi podejrzenie, że podmiot nie spełnia szczegółowych warunków, o których mowa w § 3, lub podmiot nie wystąpi, w wyznaczonym terminie, z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli okresowej, wszczyna się postępowanie o cofnięcie upoważnienia.
2.
W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, minister przeprowadza kontrolę doraźną, a w razie jej negatywnego wyniku:
1)
pisemnie wzywa podmiot do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania, oraz
2)
w przypadku stwierdzenia rażących uchybień pisemnie wzywa do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, do czasu usunięcia tych uchybień.
3.
Jeżeli podmiot nie usunie uchybień w wyznaczonym terminie lub, pomimo wezwania do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych, będzie te przeglądy wykonywał, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze decyzji, cofa upoważnienie.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 stycznia 2012 r.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

ZAŁĄCZNIK 

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI, JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ PODMIOT UPOWAŻNIONY DO PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH JACHTÓW MORSKICH O DŁUGOŚCI DO 15 M

I.

Warunki ogólne

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
udokumentować doświadczenie oraz praktykę w zatwierdzaniu dokumentacji technicznej i sprawowaniu nadzoru nad budową jachtów morskich;
3)
prowadzić rejestr nadzorowanych jachtów morskich i corocznie go publikować lub prowadzić w ogólnodostępnej formie elektronicznej;
4)
pozostawać niezależnym od właścicieli i armatorów jachtów, stoczni lub innych zakładów zaangażowanych handlowo przy produkcji, wyposażeniu, naprawach i eksploatacji jachtów;
5)
wykonywać statutowe zadania w zakresie przeprowadzania przeglądów technicznych przez wykwalifikowanych inspektorów;
6)
funkcjonować na podstawie postanowień określonego przez siebie kodeksu etycznego;
7)
zapewnić poufność informacji dotyczących działalności w zakresie wykonywania przeglądów technicznych i nadzoru nad budową;
8)
przekazywać informacje o nadzorowanych jachtach morskich, wymagane odrębnymi przepisami, właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego oraz innym zainteresowanym stronom;
9)
ustanowić politykę jakości oraz cele w zakresie jakości i dbać o ich realizację;
10)
prowadzić i przechowywać dokumentację potwierdzającą spełnienie wymaganych norm w zakresie świadczonych usług, a także efektywnego działania wewnętrznego systemu zarządzania jakością, opracowanego i funkcjonującego zgodnie z jednym z międzynarodowych standardów zarządzania jakością;
11)
zapewnić funkcjonowanie przejrzystego systemu odpowiedzialności i kontroli pomiędzy komórkami podmiotu oraz pomiędzy podmiotem i jego inspektorami;
12)
posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmujące prowadzenie działalności w zakresie przeglądów technicznych na kwotę nie mniejszą niż 1.000.000 zł - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do przeprowadzania przeglądów jachtów komercyjnych.

II.

Warunki dotyczące przepisów

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać zbiór przepisów technicznych dotyczących budowy, sposobu nadzoru nad budową oraz zasad przeprowadzania przeglądów okresowych jachtów morskich, zgodny z wymaganiami przepisów Unii Europejskiej w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających1) oraz zharmonizowanymi normami europejskimi, sposoby publikacji tych przepisów i zasady ciągłego ich udoskonalania i rozwoju;
2)
systematycznie opracowywać i aktualizować przepisy techniczne i zasady nadzoru technicznego w zakresie konstrukcji kadłuba i jego wyposażenia, urządzeń maszynowych i elektrycznych jachtów morskich, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska morskiego oraz urządzeń radiowych;
3)
spełniać wymogi dotyczące działalności podmiotu oraz funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością usług w zakresie zgodności z umowami międzynarodowymi.

III.

Warunki dotyczące kadry technicznej

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać kadrę techniczną zapewniającą prawidłowy nadzór nad jachtami morskimi oraz zdolność podmiotu do doskonalenia i rozwoju przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego;
2)
przestrzegać przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego oraz zapewnić funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług w zakresie tych przepisów;
3)
przejrzyście określić zakres obowiązków i uprawnień oraz wzajemnych relacji inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
4)
kontrolować warunki pracy inspektorów;
5)
kontrolować działalność inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
6)
realizować obowiązki bezpośrednio przez własnych inspektorów;
7)
posiadać system weryfikacji kwalifikacji inspektorów oraz zapewnić ciągłą aktualizację ich wiedzy;
8)
zapewnić wykonywanie przeglądów, do których inspektorzy są upoważnieni zgodnie z wewnętrznymi procedurami.
______

1)Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.1994, str. 15, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 13. str. 196).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.79

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m.
Data aktu: 17/01/2012
Data ogłoszenia: 20/01/2012
Data wejścia w życie: 25/01/2012