Szczegółowy zakres raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 19 października 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich2)

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 31 sierpnia 2012 r. o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich (Dz. U. poz. 1068) zarządza się, co następuje:
§  1.
Szczegółowy zakres sporządzanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich raportu:
1)
końcowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
tymczasowego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
uproszczonego z przeprowadzonego badania wypadku lub incydentu morskiego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 października 2012 r.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kiereje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia dokonują w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/18/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. ustanawiającej podstawowe zasady regulujące dochodzenia w sprawach wypadków w sektorze transportu morskiego i zmieniającej dyrektywę Rady 1999/35/WE oraz dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 114).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub

incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku, lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa**)

G.

 Załączniki:

1) zdjęcia, filmy, nagrania głosu, mapy, rysunki, zapisy elektroniczne;

2) normy i normatywy mające zastosowanie i użyte w trakcie badania;

3) wykaz stosowanych terminów technicznych oraz skrótów;

4) specjalne opracowania na temat bezpieczeństwa;

5) inne informacje.

H.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa wystąpiły z wnioskiem o udział w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

I.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

**) Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich formułuje zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w przypadkach, gdy jest to uzasadnione.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU TYMCZASOWEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) armator*);

4) typ statku;

5) sygnał rozpoznawczy;

6) nr identyfikacyjny IMO;

7) pojemność brutto (GT);

8) rok budowy;

9) moc maszyn;

10) szerokość;

11) długość całkowita;

12) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

13) minimalna obsada załogowa.

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim:

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja ustalonych okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Wstępna analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Uczestnictwo państw istotnie zainteresowanych

1. Liczba i nazwy państw istotnie zainteresowanych.

2. Powody, dla których państwa zgłosiły wniosek o uczestnictwo w badaniu wypadku lub incydentu morskiego.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

G.

 Przewidywany termin opublikowania raportu końcowego

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES RAPORTU UPROSZCZONEGO Z PRZEPROWADZONEGO BADANIA WYPADKU LUB INCYDENTU MORSKIEGO

A.

 Fakty

Podstawowe fakty dotyczące wypadku lub incydentu morskiego: gdzie i kiedy oraz w jaki sposób doszło do wypadku lub incydentu morskiego, a także jego ewentualne skutki, takie jak: śmierć, uszkodzenie ciała, uszkodzenie statku lub jego wyposażenia, uszkodzenie ładunku, zanieczyszczenie środowiska.

B.

 Informacje ogólne

1. Dane statku (statków):

1) nazwa;

2) bandera;

3) właściciel*);

4) armator*);

5) operator*);

6) instytucja klasyfikacyjna;

7) typ statku;

8) sygnał rozpoznawczy;

9) nr identyfikacyjny IMO;

10) pojemność brutto (GT);

11) rok budowy;

12) moc maszyn;

13) szerokość;

14) długość całkowita;

15) materiał, z jakiego jest zbudowany kadłub;

16) minimalna obsada załogowa;

17) typ rejestratora VDR (S-VDR).

2. Informacje o podróży statku (statków):

1) porty zawinięcia w czasie podróży;

2) następny port przeznaczenia;

3) rodzaj żeglugi;

4) informacja o ładunku (ilość i rodzaj);

5) informacja o załodze w trakcie podróży (liczba/narodowość);

6) informacja o pasażerach (liczba/narodowość).

3. Informacje o wypadku lub incydencie morskim

1) rodzaj: bardzo poważny wypadek, poważny wypadek, inny niż bardzo poważny lub poważny wypadek, incydent morski;

2) data i czas zdarzenia (UTC);

3) pozycja geograficzna w czasie zdarzenia;

4) rejon geograficzny zajścia zdarzenia;

5) charakter akwenu: pełne morze, przybrzeżny, wody wewnętrzne;

6) pogoda w trakcie zdarzenia;

7) stan eksploatacyjny statku w trakcie zdarzenia;

8) miejsce wypadku lub incydentu morskiego na statku;

9) udział czynnika ludzkiego w wypadku lub incydencie morskim: załoga uczestnicząca w zdarzeniu, obowiązki członków załogi uczestniczących w zdarzeniu oraz okres ich zaokrętowania;

10) skutki wypadku (dla ludzi, statku, ładunku, środowiska, inne).

4. Informacje o zaangażowanych podmiotach z lądu i działaniach ratowniczych:

1) podmioty zaangażowane;

2) użyte środki;

3) szybkość reakcji działania służb ratowniczych;

4) podjęte działania;

5) osiągnięte wyniki.

C.

 Opis okoliczności wypadku lub incydentu morskiego

Rekonstrukcja okoliczności zajścia wypadku lub incydentu morskiego przez chronologiczny opis zdarzeń prowadzących do wypadku lub incydentu morskiego, mających miejsce w trakcie wypadku lub incydentu oraz po jego zakończeniu, z uwzględnieniem wszystkich czynników mających znaczenie.

D.

 Analiza i uwagi dotyczące czynników, które przyczyniły się do wypadku lub incydentu morskiego, z uwzględnieniem wyników badań i ekspertyz:

1) czynniki mechaniczne;

2) czynniki ludzkie (błędy i zaniechania);

3) czynniki organizacyjne;

4) wpływ czynników zewnętrznych, w tym związanych ze środowiskiem morskim, na zaistnienie wypadku lub incydentu morskiego.

E.

 Opis wyników przeprowadzonego badania, w tym identyfikacja kwestii dotyczących bezpieczeństwa i wniosków wynikających z badania

Podsumowanie czynników mających wpływ na wypadek lub incydent morski, ustalonych w wyniku badania, oraz ocena środków zaradczych zastosowanych przed wypadkiem, które okazały się niewystarczające lub których nie podjęto.

F.

 Informacja o pracy Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Skład zespołu badającego wypadek.

______

*) Nazwa i siedziba (w przypadku osób prawnych) lub imię, nazwisko i miejsce zamieszkania (w przypadku osób fizycznych).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1159

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres raportów sporządzanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Morskich.
Data aktu: 19/10/2012
Data ogłoszenia: 24/10/2012
Data wejścia w życie: 27/10/2012