Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 10 września 2012 r.
w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza2)

Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i sposób przekazywania Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informacji o:
a)
wynikach klasyfikacji stref, o której mowa w art. 88 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej "ustawą",
b)
wynikach pomiarów, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy,
c)
wynikach oceny poziomów substancji w powietrzu i o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w art. 89 ustawy, odrębnie dla każdej substancji i odrębnie dla każdej strefy,
d)
stwierdzonym przekroczeniu poziomu alarmowego substancji w powietrzu, o którym mowa w art. 93 ustawy;
2)
zakres i sposób przekazywania ministrowi właściwemu do spraw środowiska:
a)
informacji o uchwaleniu programu ochrony powietrza,
b)
informacji o uchwaleniu planu działań krótkoterminowych,
c)
sprawozdania z realizacji programu ochrony powietrza,
d)
sprawozdania z realizacji planu działań krótkoterminowych.
§  2. 
1. 
Wyniki klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po ostatnim roku kalendarzowym, z którego dane wykorzystano do dokonania klasyfikacji stref.
2. 
Zakres przekazywanych informacji o wynikach klasyfikacji stref, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Wyniki klasyfikacji stref przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej lub w układzie systemu teleinformatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz w postaci papierowej.
§  3. 
1. 
Wyniki pomiarów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminach:
1)
do dnia 15 listopada roku poprzedzającego wykonanie pomiarów jakości powietrza na podstawie art. 89 ustawy - informacje dotyczące programu pomiarowego;
2)
do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni - zweryfikowane roczne serie wyników pomiarów poziomów substancji w powietrzu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy;
3)
do 15 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy - wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów substancji w powietrzu uzyskanych za pomocą metod automatycznych i manualnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem wyników pomiarów składu chemicznego pyłu zawieszonego PM10 i PM2.5, depozycji całkowitej i rtęci całkowitej w stanie gazowym;
4)
do 60 dni od końca miesiąca, w którym były prowadzone pomiary - wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów ołowiu, arsenu, kadmu, niklu i benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10;
5)
do 90 dni od końca miesiąca, w którym były prowadzone pomiary - wstępnie zweryfikowane miesięczne serie wyników pomiarów poziomów substancji w pyle PM2.5, masy całkowitej zanieczyszczeń, która przedostaje się z atmosfery na powierzchnię na określonym obszarze w danym czasie (depozycja całkowita), i rtęci całkowitej w stanie gazowym;
6)
niezwłocznie - niezweryfikowane wyniki pomiarów z punktu pomiarowego, w którym są prowadzone ciągłe automatyczne pomiary stężeń zanieczyszczeń.
2. 
Zakres przekazywanych wyników pomiarów, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wyniki przekazuje się w postaci elektronicznej, w układzie systemu teleinformatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą tego systemu.
§  4. 
1. 
Wyniki corocznej oceny poziomów substancji w powietrzu i wyniki klasyfikacji stref, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku za rok poprzedni.
2. 
Zakres przekazywanych wyników, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Wyniki przekazuje się w postaci elektronicznej, w układzie systemu teleinformatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą poczty elektronicznej oraz w postaci papierowej.
§  5. 
1. 
Informacje o stwierdzonym w dniu poprzednim przekroczeniu poziomu alarmowego substancji w powietrzu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. d, wojewódzki inspektor ochrony środowiska przekazuje Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska nie później niż do godziny 1000 danego dnia roboczego.
2. 
Zakres przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. 
Informacje przekazuje się w postaci elektronicznej, w układzie systemu teleinformatycznego wdrożonego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, za pomocą tego systemu.
§  6. 
1. 
Informacja o uchwaleniu programu ochrony powietrza, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. a, obejmuje:
1)
opracowanie tekstowe programu ochrony powietrza;
2)
uchwałę sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza;
3)
zestawienie informacji o programie ochrony powietrza.
2. 
Zakres i układ przekazywanych informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3. 
Informację przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej oraz w postaci papierowej.
§  7. 
1. 
Informację o uchwaleniu planu działań krótkoterminowych, o której mowa w § 1 pkt 2 lit. b, zarząd województwa przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska niezwłocznie po ogłoszeniu uchwały w sprawie planu działań krótkoterminowych lub uchwały w sprawie programu ochrony powietrza, którego częścią jest plan działań krótkoterminowych.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
opracowanie tekstowe planu działań krótkoterminowych;
2)
uchwałę w sprawie planu działań krótkoterminowych.
3. 
Jeżeli plan działań krótkoterminowych jest częścią programu ochrony powietrza, informację określoną w ust. 2 można przekazać łącznie z informacją, o której mowa w § 6 ust. 1.
4. 
Informację przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej oraz w postaci papierowej.
§  8. 
1. 
Sprawozdanie z realizacji programu ochrony powietrza, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. c, zawiera informacje o:
1)
kierunkach i zakresie podjętych działań priorytetowych, w tym o zmianach w jakości paliw dopuszczonych do stosowania na określonym terenie, zastosowaniu najlepszych dostępnych technik i podjęciu innych działań ograniczających emisję substancji do powietrza, jeżeli były planowane;
2)
stanie zaawansowania podjętych działań, o których mowa w pkt 1;
3)
nakładach, w tym środkach finansowych, dotychczas poniesionych oraz przewidywanych do poniesienia na działania, o których mowa w pkt 1;
4)
ograniczeniu emisji substancji do powietrza.
2. 
Sprawozdanie z realizacji planu działań krótkoterminowych, o którym mowa w § 1 pkt 2 lit. d, zawiera informacje o podjętych działaniach, które miały na celu:
1)
zmniejszenie ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego, dopuszczalnego lub docelowego substancji w powietrzu;
2)
ograniczenie skutków i czasu trwania zaistniałych przekroczeń.
3. 
Zakres i układ przekazywanych sprawozdań, o których mowa w ust. 1 i 2, są określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4. 
Sprawozdanie przekazuje się w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej oraz w postaci papierowej.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 3 ust. 1 pkt 1 i 5, który wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2013 r.4)
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:

1) dyrektywy 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3);

2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1);

3) decyzji wykonawczej Komisji 2011/850/WE z dnia 12 grudnia 2011 r. ustanawiającej zasady stosowania dyrektyw 2004/107/WE i 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu wzajemnej wymiany informacji oraz sprawozdań dotyczących jakości otaczającego powietrza (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2011, str. 86).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 111, poz. 708, Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 171, poz. 1056, Nr 199, poz. 1227, Nr 223, poz. 1464 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 20, poz. 106, Nr 79, poz. 666, Nr 130, poz. 1070 i Nr 215, poz. 1664, z 2010 r. Nr 21, poz. 104, Nr 28, poz. 145, Nr 40, poz. 227, Nr 76, poz. 489, Nr 119, poz. 804, Nr 152, poz. 1018 i 1019, Nr 182, poz. 1228, Nr 229, poz. 1498 i Nr 249, poz. 1657, z 2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 63, poz. 322, Nr 94, poz. 551, Nr 99, poz. 569, Nr 122, poz. 695, Nr 152, poz. 897, Nr 178, poz. 1060 i Nr 224, poz. 1341 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza (Dz. U. Nr 216, poz. 1377), które zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 13 kwietnia 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 460) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY

1. 
Informacje ogólne:
1)
województwo;
2)
data przygotowania informacji;
3)
okres, z którego dane wykorzystano na potrzeby klasyfikacji;
4)
nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
5)
nazwisko osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska i numer jej telefonu służbowego;
6)
odnośnik do raportu dokumentującego obliczenia pod kątem poziomów substancji w strefach.
2. 
Zestawienie stref w województwie:
1)
nazwa strefy1);
2)
kod strefy2);
3)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują dopuszczalne poziomy substancji ustalone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin;
4)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują poziomy docelowe substancji ustalone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin;
5)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują poziomy celów długoterminowych substancji ustalone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin.
3. 
Wyniki klasyfikacji stref:
1)
wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której są określone progi oszacowania3);
2)
wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się w odniesieniu do każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ze względu na:
a)
ochronę zdrowia ludzi,
b)
ochronę roślin;
3)
dla każdej strefy podaje się następujące informacje:
a)
nazwę strefy1),
b)
kod strefy2),
c)
klasę strefy4),
d)
wymaganą metodę oceny dokonanej zgodnie z art. 89 ustawy,
e)
metodę wykorzystaną w ocenie dokonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,
f)
okres (w latach), którego dotyczyły pomiary i analizy będące podstawą do dokonania oceny zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,
g)
rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z dolnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,
h)
rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z górnych progów oszacowania, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,
i)
rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów dopuszczalnych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,
j)
rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów docelowych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,
k)
rok albo lata wystąpienia przekroczeń każdego z poziomów celów długoterminowych, jeżeli przekroczenia takie wystąpiły,
l)
minimalną liczbę stałych stanowisk pomiarowych wymaganą przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy,
m)
liczbę stałych stanowisk pomiarowych, na których jest badane oddziaływanie źródeł emisji niezorganizowanej lub małych źródeł emisji i zostały wykonane pomiary, których wyniki wykorzystano do oceny dokonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy,
n)
liczbę stałych stanowisk pomiarowych, na których jest badane oddziaływanie dużych instalacji i zostały wykonane pomiary, których wyniki wykorzystano do oceny dokonanej zgodnie z art. 88 ust. 2 ustawy.
4. 
Informacje uzupełniające:
1)
wyniki klasyfikacji stref przekazuje się również w formie warstw mapy cyfrowej rozkładów wybranych parametrów statystycznych, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń, dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania map;
2)
wartości stężeń na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10% do 25% odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego oraz dodatkowych izolinii o wartościach odpowiadających górnemu i dolnemu progowi oszacowania, lub w węzłach siatki obliczeniowej. Na mapach są przedstawiane parametry statystyczne według następującego zestawienia:

Substancja: Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń

jednogodzinnych;

2) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń

dwudziestoczterogodzinnych;

3) dwutlenek siarki (SO2) stężenie średnie roczne;

4) dwutlenek azotu (NO2) percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń

jednogodzinnych;

5) dwutlenek azotu (NO2) stężenie średnie roczne;

6) tlenki azotu (NOx) stężenie średnie roczne;

7) pył zawieszony PM10 percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń

dwudziestoczterogodzinnych;

8) pył zawieszony PM10 i PM2,5 stężenie średnie roczne;

9) ołów (Pb) stężenie średnie roczne;

10) benzen (C6H6) stężenie średnie roczne;

11) tlenek węgla (CO) stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące;

12) ozon (O3) stężenie maksymalne ośmiogodzinne z lat objętych

oceną;

13) ozon (O3) AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000

czasu środkowoeuropejskiego w okresie

1.05-31.07 uśrednione dla 5 lat;

14) arsen (As) stężenie średnie roczne;

15) kadm (Cd) stężenie średnie roczne;

16) nikiel (Ni) stężenie średnie roczne;

17) benzo(a)piren stężenie średnie roczne.

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

3) Substancje i progi oszacowania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

4) Klasa strefy, określona na podstawie art. 88 ust. 2 ustawy, wskazuje, czy poziom stężeń substancji w strefie:

1) jest wyższy od górnego progu oszacowania;

2) jest pomiędzy górnym a dolnym progiem oszacowania;

3) jest niższy od dolnego progu oszacowania; w przypadku ozonu - jest niższy od górnego progu oszacowania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY

1. 
Wyniki pomiarów przekazuje się dla każdego stanowiska pomiarowego oddzielnie i podaje:
1)
nazwę substancji;
2)
parametry stanowiska pomiarowego, w tym nazwę, adres, współrzędne geograficzne w układzie WGS841) (szerokość N: dd°mm'ss,ss"; długość E: dd°mm'ss,ss") i współrzędne prostokątne w układzie PUWG 19922), charakterystykę obszaru, typ punktu, metodykę pomiaru, typ przyrządu pomiarowego;
3)
datę i godzinę pomiaru według czasu środkowoeuropejskiego - CET, rozumianego jako czas uniwersalny zwiększony w stosunku do czasu koordynowanego UTC - PL o jedną godzinę;
4)
wynik pomiaru poziomu substancji w powietrzu;
5)
informacje o niepewności pomiarów, uzysku danych i pokryciu czasu;
6)
informacje o zapewnieniu i kontroli jakości (QA/QC), w tym odnośnik do raportu QA/QC.
2. 
A) Informacje dotyczące programu pomiarowego3) przekazuje się dla każdej strefy i podaje następujące dane dotyczące punktu pomiarowego:
1)
kod punktu pomiarowego;
2)
współrzędne geograficzne punktu pomiarowego w układzie WGS84 (szerokość N: dd°mm'ss,ss"; długość E: dd°mm'ss,ss");
3)
informacje o lokalizacji czerpni;
4)
dla punktu komunikacyjnego - odległość od skrzyżowania i natężenie ruchu;
5)
substancje, których stężenia są mierzone w punkcie pomiarowym;
6)
podstawowy czas uśredniania stężeń poszczególnych substancji;
7)
metodę pomiaru stężeń substancji (metodę poboru i metodę analizy);
8)
granicę oznaczalności (tam gdzie to jest możliwe);
9)
urządzenia pomiarowe;
10)
informacje o równoważności metody pomiaru z metodą referencyjną oraz odnośnik do raportu dotyczącego wykazania równoważności;
11)
typ punktu pomiarowego i typ obszaru;
12)
najważniejsze źródła emisji;
13)
reprezentatywność stanowiska pomiarowego.

Uwaga:

A) Stosuje się od dnia 1 listopada 2013 r.

Objaśnienia:

1) Zbiór parametrów (z 1984 r.) określających wielkość i kształt Ziemi oraz właściwości jej potencjału grawitacyjnego. Układ ten definiuje elipsoidę przybliżającą kształt Ziemi wykorzystywany do tworzenia map.

2) Układ współrzędnych 1992 (państwowy układ współrzędnych geodezyjnych 1992) - układ współrzędnych płaskich prostokątnych oparty na odwzorowaniu Gaussa-Krügera na elipsoidę GRS80 w jednej dziesięciostopniowej strefie. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2000 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. Nr 70, poz. 821) jest to jedyny układ dla opracowań małoskalowych obowiązujący w Polsce od 1 stycznia 2010 r.

3) Na podstawie wojewódzkich programów monitoringu, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 r. Nr 44, poz. 287, z późn. zm.).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKÓW KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY

1. 
Informacje ogólne:
1)
województwo;
2)
data przygotowania informacji;
3)
okres, z którego dane wykorzystano na potrzeby klasyfikacji;
4)
nazwa i adres siedziby wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska;
5)
nazwisko osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska i numer jej służbowego telefonu;
6)
odnośnik do raportu dokumentującego obliczenia pod kątem poziomów substancji w strefach.
2. 
Wyszczególnienie stref w województwie

Wyszczególnienie stref w województwie zawiera informację, jakich substancji dotyczy, oraz następujące dane:

1)
nazwę strefy1);
2)
kod strefy2);
3)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują dopuszczalne poziomy substancji ustalone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin;
4)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują poziomy docelowe substancji określone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin;
5)
nazwy substancji z informacją, czy na całym obszarze strefy lub części tego obszaru obowiązują poziomy celów długoterminowych substancji określone:
a)
ze względu na ochronę zdrowia ludzi,
b)
ze względu na ochronę roślin.
3. 
Wykaz punktów pomiarowych, w których zostały wykonane pomiary, których wyniki wykorzystano do oceny dokonanej zgodnie z art. 89 ustawy.

W odniesieniu do każdego punktu pomiarowego podaje się następujące informacje:

1)
kod punktu pomiarowego3);
2)
współrzędne geograficzne punktu pomiarowego w układzie WGS84 (szerokość N: dd°mm'ss,ss"; długość E: dd°mm'ss,ss");
3)
nazwę strefy1);
4)
kod strefy2);
5)
substancje, których stężenia są mierzone w punkcie pomiarowym;
6)
kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności punktu pomiarowego4);
7)
podstawowy czas uśredniania stężeń poszczególnych substancji;
8)
metodę pomiaru stężeń substancji5);
9)
typ punktu pomiarowego i typ obszaru.
4. 
A) Informacje o modelowaniu matematycznym użytym w ocenie jakości powietrza:
1)
metoda modelowania (nazwa, opis, odnośnik, obszar);
2)
punkty pomiarowe użyte do sprawdzenia modelu (walidacji);
3)
niepewność modelowania;
4)
odnośnik do raportu QA/QC;
5)
rozdzielczość modelowania.
5. 
A) Informacje o metodach szacowania użytych w ocenie jakości powietrza, w tym obszar, na którym metoda była stosowana, i oszacowanie niepewności.
6. 
Informacje o metodach obliczania udziału emisji ze źródeł naturalnych lub piaskowania i solenia dróg w zimie, jeżeli metody te zastosowano.
7. 
Wyniki klasyfikacji stref:
1)
wyniki klasyfikacji stref podaje się oddzielnie dla każdej substancji, dla której są określone poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe i poziomy celów długoterminowych6); wyniki klasyfikacji stref dla danej substancji podaje się w odniesieniu do każdej strefy z uwzględnieniem, odpowiednio, każdego z kryteriów określonych ze względu na:
a)
ochronę zdrowia ludzi,
b)
ochronę roślin;
2)
w przypadku strefy podaje się następujące informacje:
a)
nazwę strefy1),
b)
kod strefy2),
c)
klasę strefy7) i metodę oceny dokonanej zgodnie z art. 89 ustawy w odniesieniu do każdego kryterium (ochrona zdrowia, ochrona roślin), każdej substancji8) i każdego czasu uśredniania,
d)
informacje o wynikach klasyfikacji stref uwzględniających obliczenia udziału emisji ze źródeł naturalnych i piaskowania oraz solenia dróg w zimie, jeżeli metody te zastosowano.
8. 
Lista stref zakwalifikowanych do programów ochrony powietrza, zwanych dalej "POP"

Dla każdej strefy zakwalifikowanej do opracowania POP podaje się następujące informacje:

1)
nazwę strefy1);
2)
kod strefy2);
3)
podstawę zakwalifikowania do POP (w odniesieniu do każdego kryterium (ochrona zdrowia, ochrona roślin), każdej substancji i każdego czasu uśredniania);
4)
obszar przekroczeń:
a)
nazwę (miasta, miejscowości, gminy, dzielnicy),
b)
obszar [km2],
c)
liczbę mieszkańców.
9. 
Zestawienie przypadków przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji powiększonych o margines tolerancji9), poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych zarejestrowanych:
1)
na podstawie pomiarów w przypadku każdej substancji i każdego stanowiska, na którym stwierdzono przekroczenia, podaje się następujące informacje:
a)
nazwę strefy10),
b)
kod strefy10),
c)
kryterium,
d)
substancję,
e)
czas uśredniania,
f)
kod krajowy punktu pomiarowego3),
g)
listę przypadków przekroczeń poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych (terminy, wartości, przyczyny wystąpienia przekroczenia),
h)
A) obszar przekroczenia;
2)
na podstawie metod oceny innych niż pomiary, będące uzupełnieniem metody oceny11).
10. 
Mapy:

Mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych sporządza się, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla województwa i dodatkowo dla każdej aglomeracji na podstawie wyników modelowania rozkładów stężeń substancji w powietrzu, pomiarów stężeń oraz dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania mapy.

Wartości stężeń na mapie przedstawia się w postaci izolinii ze skokiem nie większym niż 10% do 25% odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego, lub w węzłach siatki obliczeniowej. Na mapach są prezentowane parametry statystyczne według następującego zestawienia:

Substancja: Parametr statystyczny:

1) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń

jednogodzinnych;

2) dwutlenek siarki (SO2) percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń

dwudziestoczterogodzinnych;

3) dwutlenek siarki (SO2) stężenie średnie roczne;

4) dwutlenek azotu (NO2) percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń

jednogodzinnych;

5) dwutlenek azotu (NO2) stężenie średnie roczne;

6) tlenki azotu (NOx) stężenie średnie roczne;

7) pył zawieszony PM10 percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń

dwudziestoczterogodzinnych;

8) pył zawieszony PM10 i PM2,5 stężenie średnie roczne;

9) ołów (Pb) stężenie średnie roczne;

10) benzen (C6H6) stężenie średnie roczne;

11) tlenek węgla (CO) stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące;

12) ozon (O3) percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów

dobowych stężenia 8-godzinnego kroczącego;

13) ozon (O3) AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000

czasu środkowoeuropejskiego okresu 1.05-31.07

uśrednione dla 5 lat;

14) arsen (As) stężenie średnie roczne;

15) kadm (Cd) stężenie średnie roczne;

16) nikiel (Ni) stężenie średnie roczne;

17) benzo(a)piren stężenie średnie roczne.

Uwaga:

A) Stosuje się od dnia 1 listopada 2013 r.

Objaśnienia:

1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

2) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

3) Kod krajowy i międzynarodowy punktu pomiarowego.

4) Kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności punktu pomiarowego wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

5) W przypadku metody pomiaru stężeń pyłu wskazuje się, czy metoda pomiaru pyłu zawieszonego jest stosowana z separacją frakcji - PM10 albo PM2,5.

6) Poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe, poziomy celów długoterminowych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

7) Klasa strefy, określona na podstawie art. 89 ustawy, wskazuje, czy:

1) jeżeli jest określony margines tolerancji:

a) poziom stężeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego*, lecz nie przekracza poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*,

c) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji*;

2) jeżeli margines tolerancji nie jest określony lub jest zerowy:

a) poziom stężeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego*,

b) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego*,

c) poziom stężeń nie przekracza poziomu docelowego*,

d) poziom stężeń jest powyżej poziomu docelowego*,

e) poziom stężeń nie przekracza poziomu celu długoterminowego,

f) poziom stężeń jest powyżej poziomu celu długoterminowego.

* Z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

8) Substancje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

9) W odniesieniu do substancji i parametrów, dla których nie jest określony margines tolerancji lub margines tolerancji jest zerowy, raportuje się przypadki przekroczeń poziomów dopuszczalnych. Jeżeli wystąpiły w ciągu roku przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji, lub poziomu docelowego częściej, niż to jest dozwolone, w tabelach zestawia się wszystkie przypadki tych przekroczeń zarejestrowane w ciągu roku.

10) W przypadku punktu o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref na obszarze przekroczenia, jeżeli w tych strefach nie są zlokalizowane inne punkty.

11) Zgodnie z art. 90 ustawy.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYM PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYM MOWA W ART. 93 USTAWY

W każdym stwierdzonym przypadku przekroczenia poziomu alarmowego1) podaje się następujące informacje:
1)
nazwę strefy2);
2)
kod strefy3);
3)
nazwę substancji, której poziom alarmowy został przekroczony;
4)
wartość poziomu alarmowego, który został przekroczony [µg/m3];
5)
kod krajowy punktu pomiarowego, w którym zanotowano przekroczenie;
6)
obszar, na którym wystąpiło przekroczenie4),5);
7)
liczbę mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekorczenie6);
8)
datę i godzinę początku wystąpienia przekroczenia w danej strefie, czas trwania przekroczenia,
9)
wartość maksymalnego stężenia godzinnego zarejestrowanego w danej strefie w okresie, w którym zanotowano przekroczenie;
10)
wartość stężenia dwutlenku azotu zarejestrowanego o tej samej godzinie, o której zostało zarejestrowane maksymalne stężenie ozonu, w tym samym punkcie, w którym zostało zarejestrowane - wyłącznie w przypadku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego ozonu;
11)
informacje o możliwych przyczynach wystąpienia przekroczeń;
12)
informacje o ograniczeniach i środkach zaradczych, jakie zarząd województwa przyjął w planie działań krótkoterminowych zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy w celu zmniejszenia ryzyka narażenia ludności.

Podaje się również informacje ogólne: województwo, datę przygotowania informacji, nazwę i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, nazwisko osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska i numer jej służbowego telefonu.

Objaśnienia:

1) Przekroczenie poziomu alarmowego jest określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

2) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.

3) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.

4) W przypadku punktu o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref na obszarze przekroczenia, jeżeli w tych strefach nie ma zlokalizowanych innych punktów.

5) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się łączny obszar określony na podstawie wyników pomiarów z tych punktów oraz informacji o reprezentatywności przestrzennej punktu.

6) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomu alarmowego substancji w powietrzu, podaje się całkowitą liczbę ludności zamieszkującej obszar przekroczeń.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

ZAKRES I UKŁAD PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI

O PROGRAMACH OCHRONY POWIETRZA

Tabela nr 1. Dane ogólne dotyczące programu ochrony powietrza i planu działań krótkoterminowych

Informacje ogólne na temat programu
Lp. Zawartość Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 2 3
1 Rok referencyjny
2 Województwo
3 Odnośnik do programu Podaje się szczegółowe dane dokumentów, w których program jest

dokładnie opisany. Ponadto należy podać adres internetowy strony, na

której dokumenty te są udostępnione.

4 Lista kodów sytuacji przekroczenia

opisanych w tabelach nr 2 – 6

5 Nazwa urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego za

sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji

przekroczenia

6 Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego
7 Nazwisko osoby (osób) do kontaktu z urzędu

marszałkowskiego

8 Numer służbowego telefonu osoby (osób) do kontaktu

z urzędu marszałkowskiego

9 Numer służbowego faksu osoby (osób) do kontaktu

z urzędu marszałkowskiego

10 Służbowy adres e-mail osoby (osób) do kontaktu

z urzędu marszałkowskiego

11 Adres WWW
12 Uwagi

Tabela nr 2. Opis sytuacji przekroczeń

Opis sytuacji przekroczeń poziomu dopuszczalnego
Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź
1 2 3 4
1 Kod sytuacji przekroczenia S Każdą sytuację przekroczenia definiują:

– obszar, gdzie stwierdzono przekroczenie

poziomu dopuszczalnego powiększonego

o margines tolerancji lub poziomu docelowego,

– zanieczyszczenie, w przypadku którego

stwierdzono przekroczenie poziomu

dopuszczalnego powiększonego o margines

tolerancji lub poziomu docelowego,

– poziom dopuszczalny powiększony o margines

tolerancji lub poziom docelowy wraz z czasem

uśredniania stężeń, obszar obowiązywania,

w tym obszar ochrony uzdrowiskowej.

Każdej sytuacji przekroczenia, opisanej

w kolejnych kolumnach tabeli, przydziela się

unikatowy kod. Kod sytuacji składa się z 6 pól:

– kod województwa (dwa znaki),

– rok referencyjny (dwie cyfry),

– skrót nazwy strefy (trzy znaki),

– symbol zanieczyszczenia,

– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń

przekraczających poziom dopuszczalny

powiększony o margines tolerancji lub poziom

docelowy,

– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie

(dwa znaki).

Przykład: Mz02WarPM10d01

2 Substancja zanieczyszczająca S Substancja zanieczyszczająca określana jest jako

"S02" dla dwutlenku siarki, "NO2" dla dwutlenku

azotu, "PM10" dla pyłu zawieszonego PM10,

"PM2,5" dla pyłu zawieszonego PM2,5, "Pb" dla

ołowiu, "C6H6" dla benzenu, "CO" dla tlenku

węgla, "03" dla ozonu, "As" dla arsenu w PM10,

"Cd" dla kadmu w PM10, "Ni" dla niklu

w PM10 i "B(a)P" dla benzo(a)pirenu w pyle

PM10.

3 Kod strefy L Podaje się kod strefy stosowany w rocznych

ocenach jakości powietrza, o których mowa w art. 89 ustawy.

4 Nazwa miasta (miast) lub miejscowości L Jeżeli obszar przekroczenia obejmuje więcej niż

jedno miasto lub miejscowość, wymienia się

wszystkie miasta i miejscowości, w których

wykryto przekroczenie; nazwy miast

i miejscowości oddziela się średnikami.

5 Czas uśredniania stężeń zanieczyszczeń, w przypadku których została przekroczona wartość PD+MT [h/d/a] S
6 Poziom stężenia w roku referencyjnym: Jeżeli przekroczenie zostało ustalone za pomocą

modelowania, w tej i następnych tabelach podaje

się najwyższą wartość uzyskaną z obliczeń

wykonanych dla danego obszaru.

6.1 stężenie w μg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub R
6.2 maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeżeli

właściwe, lub

R Wypełnia się w przypadku, gdy stężenia

ośmiogodzinne CO przekraczają wartość

PD+MT.

6.3 całkowita liczba przekroczeń wartości PD+MT, jeżeli jest to

właściwe

R
7 Całkowita liczba przekroczeń poziomu dopuszczalnego (PD)

w roku referencyjnym

R
8 Liczba dni w roku kalendarzowym, w których został

przekroczony poziom docelowy ozonu, przekraczająca

dopuszczalną częstość przekroczeń poziomu docelowego

ozonu ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2)

R
9 Stężenie ozonu w powietrzu przekraczające poziom docelowy

ze względu na ochronę roślin wyrażone jako AOT40

R Wypełnia się tylko w przypadku, gdy nie jest

dotrzymany poziom docelowy dla O3.

10 Poziom stężenia w roku referencyjnym powodowanego przez

daną substancję zanieczyszczającą wyrażony w stosunku do

pozostałych kryteriów związanych z narażeniem zdrowia

ludzi (inne czasy uśredniania), o ile takie kryteria istnieją:

10.1 stężenie w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub R
10.2 całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

poziomów dopuszczalnych lub poziomów docelowych, jeżeli

jest to właściwe

R Na przykład, jeżeli POP jest sporządzany ze

względu na przekroczenie dopuszczalnego

poziomu średniego rocznego N02, a liczba

przypadków stężeń 1-godzinnych

przewyższających poziom PD+MT jest mniejsza

od dozwolonej, to w tym miejscu podaje się

zakres częstości przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) przez stężenia 1-godzinne

NO, występujące na rozważanym obszarze.

11 Stężenia obserwowane w poprzednich 3 latach, jeżeli jest to

dostępne:

Informacje podaje się w postaci: "rok: wartość"

(wartość = stężenie lub liczba przekroczeń).

Pozycje dla kilku lat oddziela się średnikami.

11.1 rok i stężenia w µg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub L
11.2 rok i maksymalne ośmiogodzinne średnie stężenie CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe, lub

L
11.3 rok i całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

PD+MT, jeżeli jest to właściwe

L
12 Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą pomiarów:
12.1 kod punktu pomiarowego, w którym zarejestrowano

przekroczenie

L Kod krajowy i kod międzynarodowy punktu

pomiarowego. Stosuje się te same kody co w

rocznych ocenach jakości powietrza, o których

mowa w art. 89 ustawy, i w systemie

informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3

rozporządzenia

12.2 współrzędne geograficzne punktu pomiarowego L Szerokość N: dd°mm'ss,ss"; długość E:

dd°mm'ss,ss"

Współrzędne geograficzne punktu pomiarowego

zgodne z wartościami podanymi w systemie

informatycznym, o którym mowa w § 3 ust. 3

rozporządzenia.

12.3 typ punktu i typ obszaru S Wybiera się jedną możliwość z listy typów obszaru:

– obszar miejski,

– obszar podmiejski,

– obszar pozamiejski

oraz jedną możliwość z listy możliwych typów

punktu:

– komunikacyjny,

– w strefie oddziaływania przemysłu lub zakładu,

– tło miejskie,

– tło podmiejskie,

– tło regionalne,

– tło ponadregionalne,

– typ nieokreślony.

13 Jeżeli przekroczenie zostało wykryte za pomocą obliczeń

modelowych:

13.1 lokalizacja obszaru przekroczeń LS
13.2 typ obszaru przekroczeń S Do określenia typu obszaru przekroczeń stosuje

się kody wykorzystane w rubryce "typ punktu i

typ obszaru". Jeżeli na obszarze przekroczenia

ustalonym za pomocą modelowania znajduje się

więcej niż jeden typ punktu, to kolejne określenia

oddziela się średnikami.

14 Szacunkowy obszar [km2], na którym został przekroczony

poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku

referencyjnym

T Rubryka może zostać niewypełniona w

przypadku punktu komunikacyjnego i w

przypadku, gdy podstawą są obliczenia

modelowe dotyczące obszaru, na którym ruch

pojazdów jest intensywny.

15 Szacunkowa długość drogi [km], na której stężenie

przekroczyło poziom dopuszczalny lub poziom docelowy

w roku referencyjnym

T Podaje się tylko w przypadku przekroczeń

zarejestrowanych w punktach komunikacyjnych

(typu traffic) lub w przypadku modelowania na

obszarach, na których jest intensywny ruch

pojazdów. Określa ona całkowitą długość

odcinków drogi, na której wystąpiło

przekroczenie po jednej lub obu stronach drogi.

16 Szacunkowa średnia liczba osób obecna na obszarze, na

którym był przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom

docelowy w roku referencyjnym

T
17 Szacowana wielkość obszarów ekosystemów (obszarów

zielonych) narażonych na przekroczenia

km2
18 Szacunkowa średnia liczba wrażliwych grup ludności na

obszarze, na którym został przekroczony poziom

dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym

T
19 Infrastruktura związana z wrażliwymi grupami ludności Liczba ośrodków (instytucji), w których

przebywają osoby wrażliwe, takich jak

przedszkola, szkoły, opieka zdrowotna, szpitale,

żłobki

20 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 3. Analiza przyczyn przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego w roku

referencyjnym

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 2 3 4
1 Kod sytuacji przekroczenia S Kod zdefiniowany w tabeli nr 2.
2 Szacunkowy poziom tła regionalnego: Regionalna wartość tła jest to szacowany poziom zanieczyszczeń,

jaki może być wywołany na rozpatrywanym obszarze od źródła

zlokalizowanego w odległości do 30 km od jego granicy.

2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli

jest to właściwe, lub

R
2.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia

CO w mg/m3, jeżeli jest to właściwe,

lub

R
2.3 liczba dni w roku kalendarzowym, w

których został przekroczony poziom

docelowy O3, przekraczająca

dopuszczalną częstość przekroczeń

poziomu docelowego O3 ustanowionego

dla ochrony zdrowia ludzi2), lub

R
2.4 stężenie O3 w powietrzu

przekraczające poziom docelowy ze

względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT403), lub

R
2.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu

docelowego, jeżeli jest to właściwe

R
3 Szacunkowy poziom tła całkowitego: Wartość tła całkowitego jest to suma tła regionalnego oraz

oddziaływania istotnych źródeł położonych w odległości ponad

30 km do granicy rozpatrywanego obszaru.

3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli

jest to właściwe, lub

R
3.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia

CO w mg/m3, jeżeli właściwe, lub

R
3.3 liczba dni w roku kalendarzowym,

w których został przekroczony poziom

docelowy O3, przekraczająca

dopuszczalną częstość przekroczeń

poziomu docelowego O3 ustanowionego

dla ochrony zdrowia ludzi2), lub

3.4 stężenie O3 w powietrzu

przekraczające poziom docelowy ze

względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT403), lub

3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu

docelowego, jeżeli jest to właściwe

R
4 Wskazanie stopnia, w jakim lokalne

źródła przyczyniają się do

przekroczenia poziomu dopuszczalnego

lub poziomu docelowego:

Wkład źródeł lokalnych wyraża się w numeracji ciągłej, używając:

"1" dla źródła mającego najistotniejszy udział w stężeniu,

"2" dla drugiego co do istotności źródła.

W przypadku wystąpienia więcej niż dwóch źródeł należy w

podobny sposób oznaczyć kolejne źródła. Źródła, które nie mają

znaczącego wkładu, oznaczane są znakiem "-".

4.1 ruch pojazdów samochodowych S
4.2 przemysł, w tym wytwarzanie energii

cieplnej i elektrycznej

S
4.3 rolnictwo S
4.4 źródła związane z handlem

i mieszkalnictwem

S W tym indywidualne ogrzewanie budynków i małe kotłownie.
4.5 źródła naturalne S
4.6 żegluga S
4.7 terenowe maszyny jezdne S
4.8 inne S Jeżeli wkład "innych" źródeł został uznany za znaczący, typ(y)

źródła(-deł) określa się w pozycji "Uwagi" (lp. 8).

5 Odnośnik do inwentaryzacji emisji

wykorzystywanej podczas analiz

LS
6 Wyjątkowe warunki klimatyczne lub

meteorologiczne

S Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki klimatyczne są

wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na

zanieczyszczenie powietrza.

7 Wyjątkowa lokalna topografia S Wstawia się symbol "+", jeżeli lokalne warunki topograficzne

są wyjątkowe, specyficzne dla obszaru przekroczeń i mają wpływ na

zanieczyszczenie powietrza.

8 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 4. Ocena poziom bazowy i prognozowany4)

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń, jaki byłby w roku 2013 lub w roku 20155) – w roku

zakończenia realizacji POP – gdyby nie podejmowano żadnych dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie

wynika z obowiązujących przepisów

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 2 3 4
1 Kod sytuacji przekroczenia S Kod zdefiniowany w tabeli nr 2.
2 Krótki opis scenariusza emisji użytego do

oszacowania poziomu bazowego:

2.1 źródła tworzące regionalną wartość tła S Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
2.2 źródła regionalne tworzące wartość tła

całkowitego, ale nietworzące regionalnej wartości

tła

S Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
2.3 źródła lokalne, o ile mają znaczący wkład S
3 Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń

w pierwszym roku po zakończeniu realizacji POP

w sytuacji niepodjęcia realizacji POP:

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń,

jaki byłby w roku zakończenia realizacji POP, w sytuacji

gdyby nie podjęto żadnych dodatkowych działań poza

tymi, których konieczność podjęcia wynika z istniejących

przepisów – bez podejmowania dodatkowych działań

naprawczych, których podjęcie wynika z POP.

3.1 poziom regionalnego tła bazowego: Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
3.1.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
3.1.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe

R
3.1.3 liczba dni, w których został przekroczony poziom

docelowy O3 w roku kalendarzowym,

przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub

R
3.1.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT403), lub

R
3.1.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
3.2 poziom całkowitego tła bazowego: Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
3.2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
3.2.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe

R
3.2.3 liczba dni w roku kalendarzowym, w których

został przekroczony poziom docelowy O3,

przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub

R
3.2.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT40, lub

R
3.2.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
3.3 prognozowana wartość bazowa w miejscu

przekroczenia:

3.3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
3.3.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli właściwe

R
3.3.3 liczba dni w roku kalendarzowym , w których

został przekroczony poziom docelowy O3,

przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub

R
3.3.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT40, lub

R
3.3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
4 Oczekiwane wartości poziomu bazowego stężeń

w roku 20135) lub w roku 2015 (2013 r. dla As,

Ni, Cd, B(a)P; 2015 r. dla PM2,5):

Prognozowany poziom bazowy – poziom zanieczyszczeń,

jaki byłby w danym roku, gdyby nie podjęto żadnych

dodatkowych działań poza tymi, których podjęcie wynika

z istniejących przepisów – bez podejmowania

dodatkowych działań naprawczych, których podjęcie

wynika z POP.

4.1 poziom regionalnego tła bazowego w roku 20135)

lub 2015:

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
4.1.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
4.1.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe

R
4.1.3 liczba dni w roku kalendarzowym, w których

został przekroczony poziom docelowy O3,

przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi2), lub

R
4.1.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT403), lub

R
4.1.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
4.2 poziom całkowitego tła bazowego w roku 20135)

lub 2015:

Zgodnie z definicją tła podaną w tabeli nr 3.
4.2.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
4.2.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe

R
4.2.3 liczba dni w roku kalendarzowym, w których

został przekroczony poziom docelowy O3, przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub

R
4.2.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT40, lub

R
4.2.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
4.3 prognozowana wartość bazowa w miejscu

przekroczenia w roku 20135), lub 2015:

4.3.1 średnie roczne stężenia w µg/m3, jeżeli jest to

właściwe, lub

R
4.3.2 maksymalne ośmiogodzinne stężenia CO

w mg/m3, jeżeli jest to właściwe

R
4.3.3 liczba dni w roku kalendarzowym, w których

został przekroczony poziom docelowy O3,

przekraczająca dopuszczalną częstość

przekroczeń poziomu docelowego O3

ustanowionego dla ochrony zdrowia ludzi, lub

R
4.3.4 stężenie O3 w powietrzu przekraczające poziom

docelowy ze względu na ochronę roślin wyrażone

jako AOT40, lub

R
4.3.5 całkowita liczba przekroczeń poziomu

dopuszczalnego (PD) lub poziomu docelowego,

jeżeli jest to właściwe

R
5 Czy potrzebne są jakieś środki inne niż

przewidziane istniejącymi przepisami prawa

w celu osiągnięcia poziomu dopuszczalnego

lub poziomu docelowego w uzgodnionym

terminie?

S Wpisuje się odpowiedź "tak" lub "nie".
6 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 5. Informacje na temat dodatkowych działań naprawczych w odniesieniu do działań

wymaganych przez przepisy6), 8)

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 2 3 4
1 Kod sytuacji przekroczenia S
2 Kody działań naprawczych S Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im

kodami przedstawia się w tabeli nr 7.

3 Przewidywany harmonogram wdrożenia L Podaje się harmonogram rzeczowo-czasowy:

najważniejsze działania i terminy ich realizacji (datę lub

okres wyrażony jako "mm/rr"). Poszczególne pozycje

oddziela się średnikami.

4 Wskaźnik(i) monitorowania postępu S Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym

roku; inne wskaźniki specyficzne dla planowanych

działań naprawczych.

5 Szacunkowa ilość przydzielonych funduszy (lata,

w euro)

T Przydzielone fundusze odnoszą się wyłącznie do funduszy

publicznych.

6 Szacunkowa wysokość całkowita kosztów

(w euro)

T Szacunkowa wysokość całkowita kosztów obejmuje także

koszty poniesione przez obciążony(-ne) sektor(y).

7 Szacunkowy poziom zanieczyszczenia powietrza

w ostatnim roku obowiązywania programu

R
8 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 6. Działania naprawcze możliwe do zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte, oraz

działania długoterminowe - niewynikające z przepisów8)

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź

Uwagi i wyjaśnienia

1 2 3 4
1 Kod sytuacji przekroczenia S
2 Kody działań naprawczych możliwych do

zastosowania, które jeszcze nie zostały podjęte

LS Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im

kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się

więcej niż jedno działanie naprawcze – kod każdego

działania oddziela się średnikiem.

3 Dla działań naprawczych, które jeszcze nie

zostały podjęte:

3.1 szczebel administracyjny, na którym można

podjąć działanie naprawcze

LS Do określania szczebla administracyjnego, na którym

podejmuje się dane działanie, stosuje się następujące

kody:

A: lokalny;

B: regionalny;

C: krajowy;

D: Unia Europejska;

E: międzynarodowy, poza Unią Europejską.

Jeśli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się

średnikiem.

3.2 przyczyna niepodjęcia działania naprawczego LS
4 Kody działań naprawczych długoterminowych LS Opis działań naprawczych wraz z przydzielonymi im

kodami przedstawia się w tabeli nr 7. Jeżeli określa się

więcej niż jedno działanie naprawcze, ich kody oddziela

się średnikami.

5 Uwagi NIE DOT.

Tabela nr 7. Zestawienie działań naprawczych7), 8)

Lp. Zawartość Kod łączenia1) Odpowiedź
1 2 3 4
1 Kod działania naprawczego S Każde działanie naprawcze otrzymuje własny kod
2 Tytuł S
3 Opis S Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu

o długości od 100 do 200 słów.

4 Szczebel administracyjny, na którym można podjąć działanie naprawcze LS Do określania poziomu administracyjnego, na którym

można podjąć dane działanie naprawcze, stosuje się

następujące kody:

A: lokalny (powiat lub gmina);

B: regionalny (województwo);

C: krajowy.

Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się

średnikiem.

5 Rodzaj środka LS Do określania rodzaju środka stosuje się następujące kody:

A: gospodarczy lub fiskalny;

B: techniczny;

C: oświatowy lub informacyjny;

D: inny.

Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się

średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne",

objaśnia się go w pozycji "Uwagi".

6 Czy środek ma charakter regulacyjny? Wpisuje się odpowiedź "tak" lub "nie".
7 Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężeń LS Stosuje się następujące kody określające skalę czasową

działań naprawczych:

A: krótkoterminowe;

B: średniookresowe (około roku);

C: długoterminowe.

Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się

średnikiem.

8 Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze LS Do określania kategorii źródeł emisji, której dotyczy

działanie naprawcze, stosuje się następujące kody:

A: transport;

B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii

elektrycznej;

C: rolnictwo;

D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem;

E: inne.

Jeśli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się

średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne",

objaśnia się go w pozycji "Uwagi".

9 Skala przestrzenna położenia źródeł emisji

poddanych działaniu

LS Podaje się promień okręgu opisującego obszar, na którym

leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach

naprawczych.

10 Uwagi

Objaśnienia:

Wypełnia się cały zestaw tabel dla każdego programu ochrony powietrza, który został wykonany ze względu

na przekroczenie poziomu dopuszczalnego lub poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji

dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, ołowiu, tlenku węgla,

benzenu lub poziomu docelowego dla arsenu, kadmu, niklu, benzo(a)pirenu w PM10 i ozonu – odpowiednio

do stwierdzonej sytuacji przekroczenia.

1) W tabelach 2–7 są stosowane kody oznaczające, czy i w jaki sposób wymagane informacje grupuje się (łączy),

jeżeli dotyczą tej samej sytuacji przekroczenia. Opis przewidzianych możliwości łączenia informacji i przypisane im

kody podano w tabeli. Zamieszczone w tabelach nr 2–7 kody wskazują, w jaki sposób wprowadza się wymagane

informacje - pojedynczo, listę, zakres, sumę:

Kod połączenia Znaczenie kodu połączenia
NIE DOT. nie stosuje się
S pojedynczy opis (nie lista, zakres czy suma) odnoszący się do wszystkich lokalizacji, które

zostały połączone

L lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji)
LS lista (1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji) lub jeden opis
R zakres pozycji dla różnych lokalizacji: wartość minimalna – wartość maksymalna
T suma końcowa wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji (sytuacji)
(1) We wszystkich wyszczególnieniach elementy listy wymienia się w tej samej kolejności.

Pozycje dla poszczególnych lokalizacji oddziela się podwójnym ukośnikiem "//".

2) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę zdrowia ludzi i dopuszczalna częstość jego przekroczeń są

określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

3) Poziom docelowy ozonu ze względu na ochronę roślin wyrażony jako wartość AOT40 jest określony

w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.

4) Tabelę nr 4 wypełnia się w odniesieniu do zanieczyszczeń, poziomów dopuszczalnych i poziomów

docelowych, w przypadku których w roku referencyjnym wystąpiło przekroczenie poziomu dopuszczalnego

powiększonego o margines tolerancji lub poziomu docelowego.

5) 2013 r. – jeżeli program dotyczy As, Cd, Ni i B(a)P, 2015 r. – jeżeli program dotyczy pyłu zawieszonego

PM2,5.

6) Tabelę nr 5 wypełnia się tylko wtedy, gdy analiza wymagana w tabeli nr 4 wykazała, że nie należy się

spodziewać, że poziomy dopuszczalne lub poziomy docelowe zostaną osiągnięte za pomocą środków i działań

przewidzianych przez obowiązujące przepisy - bez dodatkowych działań naprawczych.

7) Tabelę nr 7 wypełnia się w odniesieniu do działań naprawczych, wymienionych w tabeli nr 5 lub nr 6.

W przypadku określenia więcej niż jednego działania – każde działanie opisane jest w odrębnej tabeli nr 7.

8) W przypadku programów ochrony powietrza dla poziomów docelowych, jeżeli nie można osiągnąć tych

poziomów za pomocą ekonomicznie uzasadnionych działań technicznych i technologicznych, tabele nr 5–7

mogą pozostać częściowo niewypełnione poza polami dotyczącymi szacunkowych kosztów osiągnięcia

poziomów docelowych, potrzebnego czasu oraz działań naprawczych.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZAKRES I UKŁAD PRZEKAZYWANYCH SPRAWOZDAŃ Z REALIZACJI PROGRAMU

OCHRONY POWIETRZA ORAZ PLANU DZIAŁAŃ KRÓTKOTERMINOWYCH

Tabela nr 1. Sprawozdanie z realizacji programu ochrony powietrza

Informacje ogólne na temat sprawozdania z realizacji programu ochrony powietrza
1 2 3
Lp. Zawartość Opis
1 Rok referencyjny
2 Województwo
3 Strefa
4 Nazwa urzędu marszałkowskiego
5 Adres pocztowy urzędu

marszałkowskiego

6 Nazwisko osoby (osób) do

kontaktu

7 Numer służbowego telefonu

osoby(osób) do kontaktu

8 Numer służbowego faksu osoby

(osób) do kontaktu

9 Służbowy adres e-mail osoby

(osób) do kontaktu

10 Uwagi
Zestawienie działań naprawczych
Lp. Zawartość Odpowiedź
1 Kod działania naprawczego
2 Tytuł
3 Kod sytuacji przekroczenia
4 Opis Opis działania naprawczego przekazuje się w formie tekstu o długości od 100 do 200 słów.
5 Nazwa i kod strefy
6 Obszar Obszar strefy, na którym podjęto działanie naprawcze (opis i opracowanie graficzne – mapa,

wyznaczenie obszaru, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych).

7 Termin zastosowania Data rozpoczęcia i zakończenia.
8 Skala czasowa osiągnięcia redukcji

stężenia

Stosuje się następujące kody określające skalę czasową działań naprawczych:

A: krótkoterminowe;

B: średniookresowe (około roku);

C: długoterminowe.

Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem.

9 Kategoria źródeł emisji, której

dotyczy działanie naprawcze

Do określania kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze, stosuje się następujące

kody:

A: transport;

B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej;

C: rolnictwo;

D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem;

E: inne.

Jeżeli jest więcej niż jeden kod - każdy kod oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany

kod "inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi".

10 Wskaźnik(i) monitorowania

postępu

Na przykład poziom zanieczyszczenia powietrza w danym roku; inne wskaźniki specyficzne dla

planowanych działań naprawczych.

11 Szacunkowa wysokość całkowita

kosztów (w euro)

12 Szacunkowy poziom

zanieczyszczenia powietrza

w kolejnych latach obowiązywania

programu

13 Uwagi

Tabela nr 2. Sprawozdanie z realizacji planu działań krótkoterminowych

1. Ogólne
Proszę podać link do internetowej strony, na której został zamieszczony plan działań

krótkoterminowych

1a. Czy były przekroczenia poziomów alarmowych (AT) i / lub istotne przekroczenia poziomów

dopuszczalnych lub docelowych (LV/TV) w ciągu ostatnich trzech lat?*

Tak, AT

Tak, LV/TV

Tak, obydwa

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
1b. Czy zidentyfikowano zagrożenia przekroczenia poziomów alarmowych (AT) i / lub istotne przekroczenia poziomów dopuszczalnych lub docelowych (LV / TV) w ciągu ostatnich pięciu lat?* Tak, AT

Tak, LV/TV

Tak, obydwa

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
1c. Prawdopodobny wpływ realizowanego planu działań krótkoterminowych na poziomy zanieczyszczeń. Proszę podać informacje na temat

źródła emisji, analizy podziału źródeł emisji i odpowiedniego odniesienia przestrzennego oraz odnieść się do wyboru środków.

2. Środki krótkoterminowe: rodzaje i sektory
Uwagi wstępne: Dyrektywa określa cele działań i zawiera przykłady sektorów, których mają dotyczyć plany działań krótkoterminowych
2a. Czy plan działań krótkoterminowych ma w szczególności na celu:
Zmniejszenie emisji* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
Skrócenie czasu trwania przekroczenia* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
Ograniczenie narażenia* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
2b. Jakie rodzaje środków:
Edukacja/Informacja* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
Techniczne* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
Ekonomiczne/Finansowe* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
Szczególnej ochrony wrażliwych grup ludności* Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły
2c. Działania krótkoterminowe mogą być zintegrowane z programami ochrony powietrza. Proszę podać szczegóły tych działań

krótkoterminowych. Działaniami krótkoterminowymi określonymi w programie ochrony powietrza będą środki, które są skuteczne w sytuacji,

gdy istnieje ryzyko wystąpienia wysokiego stężenia zanieczyszczeń (np. zmniejszenie ograniczenia prędkości w okresach wysokich emisji /

wysoki poziom stężeń w powietrzu).

Plan działań

krótkoterminowych

Program ochrony powietrza
Ruch pojazdów silnikowych* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
Roboty budowlane* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
Statki cumujące* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
Przemysł* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
Ogrzewanie w sektorze komunalno - bytowym* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
Inne* Tak

Nie

Tak

Nie

Jeśli tak, proszę podać szczegóły, w tym oczekiwane skutki
3. Plany działań krótkoterminowych: wdrożenie
3a. Proszę opisać wszystkie aspekty wdrażania planu oraz dodać swoje uwagi i doświadczenia
3b. Czy plan działań krótkoterminowych został rozpoczęty* Tak

Nie

Jeśli tak, to jak często, w jakich sytuacjach? Proszę opisać
3c. Proszę opisać procesy monitorowania i oceny
4. Plany działań krótkoterminowych: udostępnienie informacji do publicznej wiadomości
4a. Czy informacje dotyczące planu były podawane do publicznej wiadomości* Tak

Internet

Radio

Telewizja

Inne

Nie

Link do strony internetowej, na której została zamieszczona informacja
4b. Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji , w tym wszystkich zainteresowanych stron
5. Plany działań krótkoterminowych: wpływ
5a. Proszę podać informację na temat wpływu i skuteczności podjętych środków przez cel i sektor (patrz pkt 2a i 2b)
5b. Jakie działania zostały uznane za najbardziej skuteczne? Proszę opisać i wyjaśnić dlaczego
5c. Proszę podać linki do raportów i / lub odniesienia.
6. Plany działań krótkoterminowych oraz programy ochrony powietrza
Uwagi wstępne: W przypadku gdy poziomy dopuszczalne są przekroczone, krótkoterminowe środki mogą również zostać uwzględnione w programach ochrony powietrza. Integracja jakości powietrza i planów działań krótkoterminowych jest bardzo ważna.
6a. Czy w programie ochrony powietrza zawarto krótkoterminowe środki w celu zmniejszenia, skrócenia czasu trwania przekroczeń lub zminimalizowania ryzyka?* Tak

Nie

6b. Jeśli tak, to dodaj komentarz na temat doświadczeń i poglądów, czy plany działań krótkoterminowych i programy ochrony powietrza

wzajemnie się uzupełniają, czy też są rozbieżne? Jakie aspekty ogólnej strategii jakości powietrza są wspierane przez plan działań

krótkoterminowych?

6c. Jeśli nie ma oddzielnego planu działań krótkoterminowych, to czy uważasz, że wystąpiłyby dodatkowe korzyści, gdyby taki plan był

opracowany?

7. Pozostałe problemy
Proszę podać pozostałe uwagi, które nie zostały poruszone powyżej

* Należy zakreślić prawidłową odpowiedź.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1034

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza.
Data aktu: 10/09/2012
Data ogłoszenia: 18/09/2012
Data wejścia w życie: 03/10/2012, 01/11/2013